Фандъкова отново: За Княжевския лифт на ход е собственикът "Витоша ски"

Началната станция на Княжевския лифт

© Юлия Лазарова

Началната станция на Княжевския лифт



Заданието за изработване на устройствен план за възстановяване на Княжевския лифт вече е одобрено от Регионалната инспекция по околна среда и води (РИОСВ)-София. Положително е и становището на Агенцията по горите. "Това е още една важна стъпка за възстановяване на Княжевския лифт", коментира кметът Йорданка Фандъкова във вторник (19 януари). Тя препоръча на собственика на лифтовете "Витоша ски" АД да внесе заданието при министъра на земеделието, храните и горите за предварително съгласуване, след което главният архитект на София Здравко Здравков ще го внесе в Столичния общински съвет - това са посочените от нея следващи стъпки в процедурата.


Така кметът отново посочи, че възстановяването зависи от собственика и в институциите документацията се придвижва. Реакцията на Фандъкова идва след като в понеделник (18 януари) от частната фирма обявиха, че още през февруари 2020 г. са внесли предложение за изготвяне на специализиран план за "Въжена линия Княжево-Копитото" в Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ), но досега не са получили отговор.


Във вторник заданието е получило одобрението на РИОСВ-София, както "Витоша ски" иска. Но фирмата продължава да обвързва бъдещото обновяване на лифта и с промени в Плана за управление на Природен парк "Витоша", защото настоящият не позволявал да се изграждат носещи стълбове на нови места по трасето.




Във вторник вечер от "Витоша ски" адвокат Петър Петров коментира пред "Дневник" само, че одобреното задание според него няма правна стойност, защото по процедура то трябва да бъде внесено в РИОСВ от собственика, а те не са го внасяли. Според него не е ясно кой го е внесъл и те ще внесат тяхно. Петров не се ангажира със срок.


Експертите: Планът за управление на парка не пречи


На 7 януари Фандъкова свика среща с всички заинтересовани институции по казуса, на която присъстваха министърът на земеделието, храните и горите Десислава Танева и на околната среда и водите Емил Димитров. Княжевският лифт може да бъде възстановен като дори се променят местата на някои фундаменти без да е нужно за това промяна в Плана за управление, бе общото становище. Тогава на собственика на лифта ще се наложи единствено да плати такси за сервитут и право на строеж.


По този повод още на другия ден, 8 януари, собственикът напомни с изявление до медиите, че е готов бързо да го възстанови. Отново бе приведен аргументът, че експерти на водещи производители на въжени линии в света като "Doppelmayer" и "Leitner" са преценили, че Княжевския лифт няма как да се обнови по старите стъпки на фундаментите. Планът за управление на парка обаче не позволява да се ползват нови места за фундаментите и затова трябва да се промени, продължиха да настояват от "Витоша ски".


Фандъкова: Всички въпроси са изяснени, време е за действие


"Изяснили сме всички въпроси, които срещаха различни тълкувания през годините. Сега на ход е собственикът "Витоша ски", реално да докаже заявката си за възстановяване на лифта", обяви във вторник Фандъкова.


Кметът потвърди, че общината продължава да работи по два варианта за възстановяването на съоръжението. Първият е чрез изработването на специализиран план, което е предложено от "Витоша ски" в рамките на съществуващото трасе. Вторият вариант ще е по-бърз, според кмета, защото изграждането на въжената линия ще е с поставяне на носещите стълбове в местата на старите фундаменти. И за двата вариант не е нужна промяна в Плана за управление на парка според нея.


"Витоша ски" обаче явно са на друго мнение и споровете ще продължат. Прогнозата кога фирмата би могла да започне работа по възстановяване и кога да има работещ лифт изглежда невъзможна.

Лифтът е работил от 1962 г. до 1994 г. Въжената линия Княжево-Копитото е построена през 1962 г. от австрийската фирма "Girak", която по-късно се влива в компанията "Doppelmayer-Garaventa". Линията е с дължина 1900 м и е била обслужвана с 54 алуминиеви кабинки с 4 места като капацитетът е бил 600 души на час. През 1994 г. е спрян, защото общината се е опасявала от възможни аварии, а за предотвратяването им са били нужни инвестиции в обновяването на съоръжението, според инж. Кирил Иванов, един от последните ръководители на общинското дружество "Въжени линии".

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на NessaRox
    NessaRox
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Фандъкова защо се прави на "умряла лисица ??

    Много добре знае, че собственика на Витоша ски , няма никакво намерение да строи лифт.
    Има единствено интерес за промяна на статут, тоест което ще му позволи да строи

    Всички сме в кочината , но някои гледат към звездите :)
  2. 2 Профил на NessaRox
    NessaRox
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    @1 * строи , разбира се

    с инвестиционна цел , хотел, хижа, кооперация и т.н.

    Всички сме в кочината , но някои гледат към звездите :)
  3. 3 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    Абе мааанете го тоя лифт! Пишете, как се е срутило на герп метрото.

    мурзилка
  4. 4 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 929 Неутрално

    Както и да въртиш по фирмите все накрая излиза Юлен-Либеро или разни по офшорни острови.Резултата-липса на ски спорт в София...А Цеко е все недоволен.

  5. 5 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 349 Неутрално

    Вече имало експертно мнение за строене на лифт, но нито един от тези "експерти" си няма и напредстава от строене на подобни съображения!

    Как може да взимаш решение без специалист по изграждане на въжени линии? Тома Белев ли е специалиста?

    Утре тези експерти ще ви кажат, че новата ви къща може да се построи върху старите основи пък вие си трошете главите след това.

    С подобен подход от кметството към проблема никога нищо няма да се случи.

    Чакат ни безполезни спорове поне още 10 години.

  6. 6 Профил на Dark
    Dark
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    Ей калинке, кажи защо пропадна метрото пак?

  7. 7 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2849 Неутрално

    Ама ток собственика е същия/свързан с Банско:
    Цеко-Георгиус-Жирардели

  8. 8 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2849 Неутрално

    Ама ток собственика е същия/свързан с Банско: Цеко-Георгиус-Жирардели
    —цитат от коментар 7 на Наблюдател


    А концесионерът на Банско - ЮЛЕН, който не знае, цяло лято "развива" зимен ски туризъм и източва близо 1.3 млн. лв. коронасубсидии:
    https://bird.bg/corona/?q=101156430

  9. 9 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2849 Неутрално

    И да не си помислите, че ВИТОША СКИ не източва цяло лято коронасубсидии, и те, но скромните около половин милион лв.
    https://bird.bg/corona/?q=175230799

  10. 10 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Ето за това бойкотирам Цеко 18 години и не съм му дал и един лев! Децата също не водя при него, жената имаше желание, но и обясник какъв "чистник" е. То не бяха пожари в резервати , то не бяха надвзети зони, то не бяха нарязани стълбове на единствения влек на Алеко не даден от престъпкина Борисов на Цеко без изисквания да работи (Заека), аман!

    Миналата година му се наложи да му спаси банката, тази година както няма чужденци ако се обединим и не караме при него ще го разклатим още по-сериозно. Ако случайно и държавата се вземе в ръце и сложи портативни влекове на трасетата на неработещите (както предложи Тома Белев - със сигурност на Витоша има икономическа логика) ще бъде чудесно. А дано ама ГЕРБ дали?

    Един Българин
  11. 11 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1350 Гневно

    Аз съм на 48 и не мисля, че ще доживея да тръгне поне още един лифт в София. И опашките към Воденицата и нагоре ще стават все по отвратителни и София ще се отврати от собствената си планина и богатство...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  12. 12 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4230 Гневно

    До коментар [#8] от "Наблюдател":

    Цеко Жирардели е дружка на Борисов! Нали заради това държавната ББР купи акции от банката на Марк Минев на двойна цена!

  13. 13 Профил на alehandro77
    alehandro77
    Рейтинг: 459 Неутрално

    И кой и за какво ще ползва този лифт??? Да, несъмнено е интересно,като малък съм се возил,но горе няма нищо,сега заради РВД хотела и гледка няма...А къде ще паркират кашкавал туристите?????

    Корупцията е новия социализъм! Нямаш връзки, нямаш пари.
  14. 14 Профил на ivan_lawyer
    ivan_lawyer
    Рейтинг: 115 Неутрално

    Хубаво беше лифта, приятно и ретро дори и навремето - австрийски дизайн, както и да е - жалко - 30 години разруха, почва да се вижда навсякъде.

    Държава няма - а частниците са слаби - то е очевидно, неприятно е - но какво да се прави, поне природата е запазена, това не може да се отнеме, а иначе е хубава гледката на Копитото.

  15. 15 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2178 Любопитно

    Ама сега "Витоша ски" АД има ли нещо общо с Ндрагета?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  16. 16 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2178 Любопитно

    частната фирма обявиха, че още през февруари 2020 г. са внесли предложение за изготвяне на специализиран план за "Въжена линия Княжево-Копитото"
    __________________
    Аз пак да питам другарката Фандъкова и герберугите ятаци на витошките партизански бригади? На кой е хотел Копитото и има ли там нелегални купони с фойерверки?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  17. 17 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5057 Неутрално

    До коментар [#4] от "wpo34378687":

    +++++++++++++++++

  18. 18 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 2215 Гневно

    До коментар [#11] от "pariah":

    Не губи Кураж преди избори стават чудеса.
    Закопаха Витоша заради другите зимни курорти не само заради Банско.
    Това с което се хвалехме близоста на Витоша и Люлин то ни изяде главата.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  19. 19 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2714 Неутрално


    Докато обсъждаме лифта третият лъч на метрото пропадна!

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3260 Неутрално

    До коментар [#11] от "pariah":

    "Аз съм на 48 и не мисля, че ще доживея да тръгне поне още един лифт в София. И опашките към Воденицата и нагоре ще стават все по отвратителни и София ще се отврати от собствената си планина и богатство..."
    ====
    Проблемът е, че всички очакват към София да се подхожда различно от останалите места.
    Край София трябва да има лифтове, другите - кучета ги яли...
    Аз съм от Хасково, където не може да има лифтове и не ги искам.
    С вашето заинатяване цяла България има по-малко лифтове от Цилертал.
    Лифтове трябва да има почти навсякъде - където има интерес. Тогава туризмът, който плаща, ще се увеличи, а струпванията, като на Седемте езера, ще намалеят.

    Еретик
  22. 22 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    До коментар [#21] от "Костадин Иванов":

    Ама, Коце, аз не знам за другите места, аз си знам МОЕТО място и се дразня какво става с него.
    Ти си движи и прави разбор на Хасково, защо е тази постоянна враждебност към софиянци, все едно за всичко са ви виновни...
    В София има проблем с достъпа до планината, моите деца и аз вече не се каваме дотам, защото е пълна лудница.
    Това ми е проблема.
    Не Хасково.
    Защо на теб ти е София проблема? Защото заради София няма пари за Хасково, или как? Ами дигни се, отиди при кмета на Хасково, отиди при Бойко, викни, дигни гири, оправя се бе човек...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  23. 23 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    SLIDESOFIA ONLINEЕКСЛУЗИВНОПОЛИТИКАПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    В „Да, България“ се хванаха за гушите, заради листите! Всички искат да са водачи в София
    7 Dni Sofia19.01.2021
    Христо Иванов
    Дойде време за избори и по традиция в „Да, България“ се хванаха за гушите, защото им замириса на кокал. А те откога мечтаят да го оглозгат…

    7DniBulgaria.bg научи, че лидерът на партията Христо Иванов взел да си измисля задачи извън града, само и само да не е в обкръжението на свои съпартийци. Причината – щом го видели, всеки започвал да иска да е водач на листа. И то не къде и да е, а в София! Затова и се изнесе сега пак към Росенец да коси трева.

    Както е известно столицата е разделена на три избирателни района. В един от тях лидерското място в листата ще бъде на коалиционния партньор ДСБ. Остават две. Едното е за Христо Иванов, който си е заплюл 23-и мир. Сега задачата е как Дабълите да прецакат генерал Атанасов да се хвърли на „селските“ райони в 25-ти МИР, където са „Връбница“, „Надежда“, „Илинден“, „Люлин“, Нови искър“ и т.н., където е предимно работническа класа и ДеБъ трудно ще изкласят.

    За оставащото едно водаческо място на листа в София пък били категорични, че им се полага екотерористите на Тома Белев, Сандов и Ковачевите. Последните вече заплашиха в социалните мрежи, че ако някой си прави други сметки, ще има големи проблеми.

    На лидерско място се надявал и бившият съдия Методи Лалов, който точно заради това изостави Темида и се отдаде на партийна кариера. Той стана общински съветник, но мераците му били за парламента. А и с обещанието да води депутатска листа го склонил на партийна служба Христо Иванов. От няколко седмици Лалов вие като линейка, че е измамен и май дори няма да има за него и втора позиция в листите.

    Голям вой има и срещу личната фаворитка на Христо Иванов – Мануела Малеева, която също е гласена за подводач. Тя се прочу с поредица неадекватни включвания от Швейцария и стана за смях дебатирайки по теми, от които нищо не разбира. За такъв е гласен и личният оператор и монтажист на Бойкикиев – Иво Мирчев. Как ще стане обаче това при положение, че Дабълите ще имат само една втора позиция в софийските листи…

    Иванов пък имал личен страх, че томабелевците могат да го предадат в парламента. Както е известно при различните кабинети на Бойко Борисов те спечелиха проекти за стотици милиони левове. Иванов смятал, че ако опре работата пак Борисов да прави кабинет, той ще може да ги напазарува.

    Интересното е, че никой от лидерите не искал да води листа извън София, Пловдив и Варна, поради което битката за попадане в тези три града ще е зверска. Както е известно от друго място ДеБъ трудно ще съберат сериозни гласове, защото по една или друга причина в повечето региони са сериозно мразени.

    Всеки например го било страх да отиде в Благоевград. Както е известно там целият район мрази Тома Белев и зеленикаквите, заради войната им срещу местния бизнес и опитът да унищожат Банско като курорт. Неслучайно на всеки избор там, ДеБъ получава наказателен вот.

  24. 24 Профил на George S
    George S
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#9] от "Наблюдател":

    Ми те и вашите Пампорово взимат. И кво ?

    https://bird.bg/corona/?q=Пампорово

    Фандъкова 5 световни специалиста и казаха черно на бяло че няма да стане нейното. Тя обаче едно си баба знае, едно си баба бае. Накрая да стане с лифта същото което става с улиците и метрото.

  25. 25 Профил на FAN
    FAN
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#10] от "Един Българин":

    Какви са тези портативни влекове, които катерят Стената на Витоша и в същото време отговарят на всички ЕВРОПЕЙСКИ правила за безопасно, които сме ДЛЪЖНИ да спазваме?
    Ясно, че трябва да се плюе Цеко ... ОК. Ама да се прави с пълни тъпотии и измишльотани нямащи никакъв допир с реалността ....

    What we do in life echoes in eternity
  26. 26 Профил на carebean
    carebean
    Рейтинг: 270 Неутрално

    Доста прозрачно предизборно активиране на Данчето. Отделно очевадно има конфликт с Витоша ски - и как така те не са поканени на срещите?!

    "Вторият вариант ще е по-бърз, според кмета, защото изграждането на въжената линия ще е с поставяне на носещите стълбове в местата на старите фундаменти." - а това е тъпо и опасно, ма защо ли се изненадвам въобще?

  27. 27 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3260 Неутрално

    До коментар [#22] от "pariah":

    "Ама, Коце, аз не знам за другите места, аз си знам МОЕТО място и се дразня какво става с него."
    =============
    Цяла България е мое място, затова не се чувствам неудобно да се обадя от Хасково или Ямбол.
    Дразни ме логиката, при която за София трябват лифтове, а за Банско или Езерата не трябват. На двоен стандарт ми прилича.
    Инак аз съм ЗА лифтове по всички пранини.

    Еретик
  28. 28 Профил на buzanka
    buzanka
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Фандъкова май обича да прехвърля топката, когато не й е угодно, а после да се бие в гърдите, че е свършила работа.

    Обичам да слушам само себе си
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK