
© Георги Кожухаров
Предложение срещу дискриминацията на ученици от София, лишени от правото да ползват ученически карти за градския транспорт, не намира решение близо година. На 12 февруари 2020 г. общинският съветник Симеон Ставрев от "Демократична България" предлага промяна на текст в Наредбата за реда и условията за пътуване в градския транспорт, приета от Столичния общински съвет (СОС) през 2018 г.
Наредбата поставя в неравностойно положение ученици, които са с постоянен или настоящ адрес в София, но учат в друг град. Те нямат право да купуват с намаление карта за пътуване в градския транспорт. Деца, които учат в Гимназията по ветеринарна медицина и селско стопанство в Костинброд, например, могат да купят месечна карта за метрото по 35 лева, вместо по 9 лева, колкото струва тя за връстниците им, учещи в софийски училища.
В Костинброд е единствената гимназия по ветеринарна медицина в Западна България
В цялата страна ветеринарни гимназии има само в Добрич, в Стара Загора и в Костинброд. Затова голяма част от учениците в Костинброд са от София и те ежедневно пътуват. Подобно е положението и в други профилирани учебни заведения около столицата като Професионалната гимназия по керамика в град Елин Пелин.
"Трябва да запазим достойнството на училището, защото става въпрос за деца, за ученици, които от години са дискриминирани. Надявам се тази епопея да завърши с щастлив край", заяви Светослав Иванов, директор на ветеринарната гимназия в Костинброд.
В същото време наредбата на Столичната община разрешава на децата, живеещи в Костинброд, но учещи в София, да купуват по намалената цена ученическа карта за градски транспорт.
Ако се отстрани това неравенство в наредбата, ще се премахне дискриминацията, но и ще се увеличи броят на купените ученически карти, посочва Ставрев. Още повече постановление на Министерския съвет от април 1991 г. и актуализирано на 7 юли 2015 г. гарантира на всички ученици редовно обучение в страната преференциални цени на картите.
Интригата е кой да плати преференцията за тези карти
Докладът на Ставрев е внесен Столичния общински съвет на 12 февруари 2020 г. Няколко месеца по-късно е разгледан в ресорните комисии като е доработен и отново внесен през юли. Нагласата е на 15 септември да бъде гласуван в СОС и от новата учебна година дискриминираните ученици да получат равни права със своите връстници.
Проблемът се изпраща в Министерство на финансите
Вместо това на тази дата комисията по транспорт на общинския съвет решава, че трябва да се допита до Министерството на финансите дали ще отпусне средства за доплащане на преференцията на тези ученически карти. Става въпрос за не повече от хиляда карти. Карлос Контрера от ВМРО, председател на комисията, отправя официално питане до министерството. На 30 септември се получава отговор, в който финансовият министър Кирил Ананиев пренасочва решението на проблема към Министерството на транспорта и информационните технологии (МТИТ). Там се разпределяли парите за общините за доплащане на преференциалните карти за пътуване.
От транспортното министерство бавят отговора вече два месеца
Контрера пише ново писмо на 10 ноември до транспортното министерство с въпрос кой ще субсидира тези карти. Повече от два месеца отговор няма, а се очаква учениците от горния курс да тръгнат присъствено на училище от 4 февруари.
"Мина приблизително една година откакто моят доклад е вкаран в деловодството на СОС, а децата, които например учат в Костинброд, все още не могат да си вземат карти с намаление, за да пътуват в рамките на града ни, както връстниците си. Това ме принуждава да изпратя лично ново писмо до министъра на транспорта Росен Желязков, за да го приканя най-учтиво да обясни защо бави отговора на поставените от мен въпроси с 2 месеца", заяви общинският съветник от "Демократична България".
"Дневник" също отправи питане до МТИТ и очаква позицията на ведомството за решаването на този казус.