Прокуратурата предаде на съд шестима души за катастрофата с жертви край Своге

При катастрофата край Своге през лятото на 2018 г. загинаха 20 души, а 10 пътници бяха ранени.

© МВР

При катастрофата край Своге през лятото на 2018 г. загинаха 20 души, а 10 пътници бяха ранени.



Софийската окръжна прокуратура внесе в съда делото за тежката катастрофа край Своге срещу шофьора Григор Григоров и още петима души - директори в строителната фирма "Трейс", надзорници на ремонта на пътя, както и директор на дирекция в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).


През август 2018 г. при инцидента загинаха 20 души, а някои от пътниците бяха ранени. По случая обвинения са повдигнати и срещу бившите началници в Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов и Дончо Атанасов, но те са в отделно дело, а в края на миналата година съдът го върна на прокуратурата заради нарушения.


От прокуратурата съобщават, че материалите по делото срещу шестимата обвинени са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 експерти. Приложени са и множество веществени доказателства.




104 души са конституирани в качеството на пострадали, част от които в момента са в чужбина. След приключване на разследването предявяването на материалите на страните по делото е продължило няколко месеца.


Как стана катастрофата


На 25 август 2018 г. Григор Григоров превозвал с автобус МАН членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, както и други лица. За този ангажимент управляваното от него дружество "М.-5" ООД имало сключен договор за маршрут от с. Световрачене, област София, до с. Царевец, община Мездра, и обратно, припомнят от прокуратурата.


Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на град Своге с тридесет пътници. В близост до местността Янкулови воденици при завой надясно били поставени пътни знаци за забранено движение със скорост, по-висока от 40 км/ч, и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя със скорост от около 53.5 км/ч.


Разследващите назначиха серия от експертизи на състоянието и качеството на пътната настилка в участъка.

© Надежда Чипева, Капитал

Разследващите назначиха серия от експертизи на състоянието и качеството на пътната настилка в участъка.


Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили "Нисан" и "Ситроен". Автобусът преминал през мантинелата и се преобърнал по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания; 20 души са починали в резултат на тежки травми, на другите 10 пострадали са причинени телесни повреди.


В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превоз на пътници, не е преминал задължителен технически преглед.


Серия от експертизи за качеството на настилката


Платното за движение било покрито с асфалтова настилка, положена при рехабилитацията на пътя по проект "България Транзитни пътища V, лот №17". Дейностите по него били извършени от сдружение "Трейс София", на основание договорно споразумение от август 2011 г. с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в качеството на възложител след проведена процедура и извършеното оценяване за изпълнител на проекта.


Имало е сключен и договор за възлагане на консултантски услуги между АПИ и дружеството "Пътконсулт 2000" ЕООД за осъществяване на строителен надзор на обекта.


По време на разследването са извършени множество експертизи за изясняване на причината на катастрофата, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертиза, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобуса МАН, физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертиза.


Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%.


За техническа причина за възникване на катастрофата се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество.


В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на инцидента.


Обвиненията


От страна на обвиняемия Бисер Иванов в качеството му на ръководител на проекта не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък.


Обвиняемият С. Трифонов като началник на асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност.


Обвиняемият И. Иванов като технически ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект.


Обвиняемата Михаела Томова като строителен инженер не е изпълнила нормативно установените си задължения за строителен надзор на строителните работи. Тя е била член на екипа на надзора на строителството от "Пътконсулт 2000"


Обвиняемата Стела Попниколова в качеството й на директор на дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в Агенция "Пътна инфраструктура" не е изпълнила задълженията си по ръководене и управление на проект "Транзитни пътища V". Тя не е създала организация спрямо работата на лицето, осъществяващо контрол върху "Пътконсулт 2000" ЕООД.


Предстои съдът да насрочи разпоредително заседание по делото.


В друго дело са материалите срещу двама бивши шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). В края на миналата година Софийският градски съд го върна на прокуратурата заради процесуални нарушения. Бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов бяха обвинени, че с неизпълнението на своите задължения са целели облага за изпълнителите на ремонта на пътя от "Трейс".


Според прокуратурата двамата ръководители на пътната агенция не са предприели действия, за да усвоят гаранцията по ремонта, както и да се приведе качеството на настилката в състояние така, че да е безопасна.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK