Прокуратурата предаде на съд шестима души за катастрофата с жертви край Своге

При катастрофата край Своге през лятото на 2018 г. загинаха 20 души, а 10 пътници бяха ранени.

© МВР

При катастрофата край Своге през лятото на 2018 г. загинаха 20 души, а 10 пътници бяха ранени.



Софийската окръжна прокуратура внесе в съда делото за тежката катастрофа край Своге срещу шофьора Григор Григоров и още петима души - директори в строителната фирма "Трейс", надзорници на ремонта на пътя, както и директор на дирекция в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).


През август 2018 г. при инцидента загинаха 20 души, а някои от пътниците бяха ранени. По случая обвинения са повдигнати и срещу бившите началници в Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов и Дончо Атанасов, но те са в отделно дело, а в края на миналата година съдът го върна на прокуратурата заради нарушения.


От прокуратурата съобщават, че материалите по делото срещу шестимата обвинени са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 експерти. Приложени са и множество веществени доказателства.




104 души са конституирани в качеството на пострадали, част от които в момента са в чужбина. След приключване на разследването предявяването на материалите на страните по делото е продължило няколко месеца.


Как стана катастрофата


На 25 август 2018 г. Григор Григоров превозвал с автобус МАН членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, както и други лица. За този ангажимент управляваното от него дружество "М.-5" ООД имало сключен договор за маршрут от с. Световрачене, област София, до с. Царевец, община Мездра, и обратно, припомнят от прокуратурата.


Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на град Своге с тридесет пътници. В близост до местността Янкулови воденици при завой надясно били поставени пътни знаци за забранено движение със скорост, по-висока от 40 км/ч, и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя със скорост от около 53.5 км/ч.


Разследващите назначиха серия от експертизи на състоянието и качеството на пътната настилка в участъка.

© Надежда Чипева, Капитал

Разследващите назначиха серия от експертизи на състоянието и качеството на пътната настилка в участъка.


Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили "Нисан" и "Ситроен". Автобусът преминал през мантинелата и се преобърнал по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания; 20 души са починали в резултат на тежки травми, на другите 10 пострадали са причинени телесни повреди.


В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превоз на пътници, не е преминал задължителен технически преглед.


Серия от експертизи за качеството на настилката


Платното за движение било покрито с асфалтова настилка, положена при рехабилитацията на пътя по проект "България Транзитни пътища V, лот №17". Дейностите по него били извършени от сдружение "Трейс София", на основание договорно споразумение от август 2011 г. с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в качеството на възложител след проведена процедура и извършеното оценяване за изпълнител на проекта.


Имало е сключен и договор за възлагане на консултантски услуги между АПИ и дружеството "Пътконсулт 2000" ЕООД за осъществяване на строителен надзор на обекта.


По време на разследването са извършени множество експертизи за изясняване на причината на катастрофата, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертиза, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобуса МАН, физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертиза.


Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%.


За техническа причина за възникване на катастрофата се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество.


В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на инцидента.


Обвиненията


От страна на обвиняемия Бисер Иванов в качеството му на ръководител на проекта не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък.


Обвиняемият С. Трифонов като началник на асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност.


Обвиняемият И. Иванов като технически ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект.


Обвиняемата Михаела Томова като строителен инженер не е изпълнила нормативно установените си задължения за строителен надзор на строителните работи. Тя е била член на екипа на надзора на строителството от "Пътконсулт 2000"


Обвиняемата Стела Попниколова в качеството й на директор на дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в Агенция "Пътна инфраструктура" не е изпълнила задълженията си по ръководене и управление на проект "Транзитни пътища V". Тя не е създала организация спрямо работата на лицето, осъществяващо контрол върху "Пътконсулт 2000" ЕООД.


Предстои съдът да насрочи разпоредително заседание по делото.


В друго дело са материалите срещу двама бивши шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). В края на миналата година Софийският градски съд го върна на прокуратурата заради процесуални нарушения. Бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов бяха обвинени, че с неизпълнението на своите задължения са целели облага за изпълнителите на ремонта на пътя от "Трейс".


Според прокуратурата двамата ръководители на пътната агенция не са предприели действия, за да усвоят гаранцията по ремонта, както и да се приведе качеството на настилката в състояние така, че да е безопасна.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5124 Неутрално

    ПАК не са стигнали до върховете.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5124 Неутрално

    ПАК не са стигнали до върховете.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    Нека да позная, милостивият български съд пак няма да даде присъди. Най-много на шофьора.

  4. 4 Профил на GOGO
    GOGO
    Рейтинг: 96 Неутрално

    Нанков няма ли да го затворят за това? Вместо да се вози в жипарата на тиквата.

  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7868 Неутрално

    А който е дал обществената поръчка и който му е поръчал , на кого да я даде ,невинен ли е?

  6. 6 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    Така се строи от ГЕРБ, пестят се яко материали, за да има повече за крадене. И във Варненското езеро, взети са пари за вкопаване на тръбата на метри под дъното на езерото, където ще е в безопасност, но за да се спестят разходи и да се откраднат, тя е положена на самото дъно и видяхте какво стана ......

    Така "строи" ГЕРБ .......

  7. 7 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 548 Неутрално

    Да беше карал шофьора с 30 километра в час и с двете ръце на волана,нямаше да има мъртви и целия този театър.

    Горд българин с три години стаж в Испания .
  8. 8 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1831 Неутрално

    А опуленото министърче уж си бе дало оставката, а днес не слиза от джипката и убедително ръси глупост след глупост.

  9. 9 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    И забележете, АПИ не е контролирала лично качеството на изпълнение, ами и то е прехвърлено на външна фирма-паразит ...... и там са налети купища от парите ни. А "резултатът" е ....... 20 трупа.

  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5124 Неутрално

    До коментар [#7] от "Петър Петров":

    Затова спешно заличиха следите с ремонт на пътното покритие , нали!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на Momchil Cholakov
    Momchil Cholakov
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#3] от "НеКой":

    Любимата ти гешефтура обвинява шофьора, съда лизача нанков ли да осъди бе трол тъп? Не че съда е цвете, ама на фона на тъпата прокуратура си е направо адекватен. Некадърните бухалки така ще са поднесли обвинението, че 100% само починалия шофьор ще го отнесе

  12. 12 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    Да беше карал шофьора с 30 километра в час и с двете ръце на волана,нямаше да има мъртви и целия този театър.
    —цитат от коментар 7 на Петър Петров


    Действията на шофьора не оправдават ниското качество на асфалта .... там е спестено материал, за да има повече за крадене. Разбира се, намесена е добре познатата ни касичка на ГЕРБ - Трейс ....

  13. 13 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    До коментар [#11] от "Momchil Cholakov":

    Така ли?
    И прокуратурата ли накара съдия Иван Коев да даде само 20 години за убийството на жена и бебе на една година????

  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5124 Неутрално

    До коментар [#13] от "НеКой":

    Хайде пиши по темата, че ако ви почна прокурорите свят ще ти се завие.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    До коментар [#14] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Е вие тема съдии немате.
    Всичките са цвете.

  16. 16 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5124 Неутрално

    До коментар [#15] от "НеКой":

    Ти коментирай твоята си професия. Там са най-гнилите ябълки!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  17. 17 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4014 Неутрално

    Това , че има обвиняеми от страна на строителната фирма, надзорници и от АПИ е добре!Остава да се стигне до реални присъди!

  18. 18 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 548 Неутрално

    Само не разбрах защо никой не коментира фактите че автобуса е бил без валиден технически преглед,без пуснат тахограф,без издадени касови бележки . Тоест шофьора е чукал частно без да плаща данъци и без да застрахова пътниците - без преглед няма Каско.Отделно в момента на влизане в завоя е разговарял с една от пътничките - самонадеяност.Ако обобщим - 20 процента вина на фирмата изградила пътя и 80 процента на шофьора.

    Горд българин с три години стаж в Испания .
  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5124 Неутрално

    До коментар [#18] от "Петър Петров":

    Сбъркал си си професията душко.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на Momchil Cholakov
    Momchil Cholakov
    Рейтинг: 27 Неутрално

    Севдето този корифей ли ви обясни, че задължителна застраховка злополука на пътници и Каско е едно и също? И че за сключване на която и да е от двете се изисква минат ГТП. Плащането на данъци също има голямо значение понеже който не плаща, катастрофира. И сигурно си бил там та знаеш кой с кого си е говорил. Готов си за гешефтура с такива писания. И по темата - само им вижте обвиненията. Всичките са за административни нарушения и никъде няма, че следствие от това има загинали. Ама после съда е виновен.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3357 Неутрално

    А чорбаджиите на Трейс и собственика на буса - целите в бяло!?
    Частната собственост била свещена! Ми как няма като е недосегаема. Някой направил далаверка с камъни, с гуми и асфалт, опънал парите, а осъдиха наети на работа хора, от които почти нищо не зависи.
    Трябваше да осъдят само Трейс и превозвача, а последните да си търсят след това оправдания. Гнила е държавата, гнила е и съдебната система, а страдат обикновените хора.Може ли една надзорничка да се противопостави на кръга от фирми и Големия бос!? Горката!

  24. 24 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4014 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    То винаги "бушоните изгарят"!"Едрите риби" продължават да си въртят далаверите!

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  26. 26 Профил на ПИК е велик
    ПИК е велик
    Рейтинг: 341 Гневно

    "директори в строителната фирма "Трейс", надзорници на ремонта на пътя, както и директор на дирекция в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ)."

    А шеф на АПИ, зам. министър (Пинокио), министър?

    Спечелихме битка, но не и войната!
  27. 27 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1477 Неутрално

    Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили "Нисан" и "Ситроен"
    движещи се в обратна посока. Автобусът е пресякъл непрекъснатата бяла ивица, ударил е насрещни коли. Както казва една свидетелка : " в момента на удара шофьорът не гледаше пътя". Няма спирачен път. Усетил се е ,че е на пътя когато се ударил в насрещните. Рефлекторно е завъртял волана на ДЯСНО и е изхвръкнал от пътя НА ДЯСНО. Когато коЛа не може да вземе десен завой, излита през завоя на ЛЯВО ! Глупакът е паднал на ДЯСНО !
    Ако жертвите бяха 2-3 цялата дандания нямаше да се случи. Случка за Гинес - заради калпав шоьор трима министри - аут !

  28. 28 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1477 Неутрално

    С горното не казвам,че Герб не краде от строителството, че калинките на всички нива не засират функционирането на държавата. Напротив!
    Ама не бъркайте космите и макароните!

  29. 29 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Не върви този път да е обичайният удобен злосторник - клошар, та ще прехвърлят всичко на шофьора, карал злодея с 53 км/ч вместо с 40! Шефовете на ТРЕЙС и ортаците им от ГЕРБ са убийците!

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  30. 30 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3198 Неутрално

    Асфалтът става все по-некачествен.
    Според мен са променили стандартите, за да е по-евтин и по-често да плащаме за ремонти.

    Любовта ще спаси света!!!
  31. 31 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2257 Неутрално

    По-добре късно, отколкото никога. Дано обаче не сведат делото само до шофьора. И явно не са си дали труда да търсят камиона, отнесъл мантинелата, заради което автобусът се озова в дерето.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK