
© Велко Ангелов
Повишеното търсене в сектора с велосипедите идва с трудностите, свързани с производството
"Най-радостното е че и българите "откриха" велосипеда и според мен тази тенденция е трайна и необратима".
Това каза пред "Дневник" основателят и изпълнителен директор на българската компания DRAG Драгомир Кузов в края на разговора ни за ефектите от пандемията върху производството и продажбите на колелета. А те са свързани с много трудности през миналата година, част от които продължават и през тази и засягат всички в сектора тук и по-света. За разлика от рекордните продажби (също през 2020г.) на играта шах, предизвикани от популярността на един сериал, търсенето на колелета дойде с усилията на хората да живеят и да се придвижват по-здравословно, а и защитено по време на коронакризата и дори като възможност да се измъкват от изолацията.
През 2020 първо бяха новините за скок в продажбите на велосипеди - с до 30 % в приходите на някои от големите производители в света. Последваха тези за забавяне на доставки и липса на наличности. Така бизнесът се подреди сред тези, които растат, но имат и много сериозни трудности. През октомври и ноември миналата година компаниите във Великобритания започнаха да предупреждават своите клиенти с кратки, но ясни съобщения: "Вашият велосипед няма да бъде доставен преди 2021-а година". В края на годината един от най-големите търговци на велосипеди в Австралия съобщи за наличности от едва 107 броя при обичайно намиращи се на склад между 10 и 18 хиляди.
Може да звучи парадоксално, но както миналата пролет изведнъж тоалетната хартия, дезинфектантите, брашното и пастата се превърнаха в дефицитни стоки, така в момента търсенето на велосипеди надхвърля наличностите.
В България търговците казват, че картината е същата - необичайно голям интерес, но и невъзможност да бъде задоволен изцяло и то веднага. Покупката на велосипед ще изисква повече търпение и през тази година, а нормализиране се очаква през 2022г.
Затруднено производство и по-скъп транспорт
"Европейският и американският пазар може да бележат бум, но глобалната индустрия ще пострада през следващия сезон", прогнозира сайтът ebike-mtb.com още през миналата пролет, когато Китай беше под пълна изолация и производството в страната спря.
Причината е, че заводите на всички големи компании са в Китай или Тайван и това се отрази в средносрочен и дългосрочен план. Добре заредените магазини и складове за велосипеди постепенно се изпразниха, а производството не беше възстановено достатъчно бързо, за да се навакса всичко. Съкращаването на персонал и невъзможността много чужденци, които обичайно работят в тези заводи, да се върнат, също са част от причините.
© LAP.BG Драгомир Кузов - основател и изпълнителен директор на DRAG.
Компанията "Мерида", която е сред най-големите производители в света, обяснява, че в момента нейният завод работи при 80% от нивото на продукция.
"Основният проблем произлиза от забавените доставки от Азия, най-вече на големите производители на монтажи за велосипеди като Shimano и Sram. В момента техните срокове за доставка варират между 360 и 600 дни. Изключително трудно е да се направи планиране в тези условия. Нормално в този сезон нашите производствени мощности трябва да са запълнени на 100%, а ние работим с едва 30-50% от капацитета си", коментира Драгомир Кузов.
Друга много важна причина е скъпият транспорт. Големите товари от Азия към Европа обичайно пътуват в контейнери, превозвани с кораби. Пътуванията обаче остават затруднени, търсенето е голямо, а това увеличава многократно сумите за транспорт. Според експерти в бранша цената за един контейнер е скочила с между 300 и 400 процента. "Ако през миналото лято един контейнер струваше около 1500 долара, сега плащаме 10 хиляди", уточняват от DRAG.
Това се дължи и на факта, че повече товари пътуват от Азия към Европа, но не и обратно, а празните курсове трябва да се компенсират. В опит да изпълнят заявките си много производители вече прибягват към въздушния транспорт, който също е скъп.
Опашки и търпение - на пазара в България
Българският пазар също не е подминат както при първата вълна на кризата с коронавируса, така и сега. Една големите компании в страната DRAG срещна проблеми миналата година и досега не успява да възстанови производствените си мощности въпреки големия интерес.
© Декатлон България
"През март и в началото на април 2020 г. ние буквално спряхме производството и дори затворихме част от търговските си обекти. Организирахме ежеседмични срещи с колегите си от бранша да решаваме затрудненото положение. За пояснение в нашия сектор се изисква огромен финансов ресурс. За щастие през втората част на април пред магазините ни се извиха опашки за купуване на велосипеди", заяви Кузов.
"През 2020 година интересът и нуждата за различни видове природосъобразен градски транспорт скочиха, в това число и колоезденето. Дори извън стандартния сезон пролет-лято търсенето продължи през есента и зимата. Ако сравним ситуацията с предходни години, можем да кажем, че определено желанието за покупка е в пъти по-голямо", отговориха от веригата магазини за спортни стоки "Декатлон" на въпроси на "Дневник".
© Велко Ангелов
DRAG започва 21-ата си година на пазара, но за първи път се сблъсква с такава ситуация. "В края на лятото вече се появи сериозен недостиг на велосипеди както в Европа така и на българския пазар. Дори и на нас, макар че сме производители, ни се наложи да закупуваме велосипеди от чужбина за да заредим собствените си търговски обекти", добавя Кузов.
"Това което ни радва е, че ние обновихме много голяма част от колекцията си и имаме над 50% повече поръчани велосипеди основно в средния и високия сегмент за този сезон и то основно от държави с водещи традиции в продажбата на велосипеди", коментира още Кузов.
Пазарни ефекти - повишаване на цените
Крайната цена на велосипедите се повишава. В световен мащаб в момента се наблюдава увеличение с между 10 и 15 процента, като най-високият клас велосипеди може да поскъпне с около 2000 евро.
Обяснението на фирмите е, че производството на един велосипед е съвкупност от много процеси. Компаниите зависят от своите партньори и от двете страни на веригата. Първо в качеството си на клиент за получаване на части и монтажи, а след това и като доставчик, ако са такъв за професионален отбор.
"Факт е, че в момента търсенето наистина е огромно в световен мащаб и има сериозен проблем с компонентите за производство и сглобяване на велосипеди. Именно това високо търсене в комбинация с липсата на стока се отразяват и в покачването на цените. Годината ще бъде много предизвикателна за всички търговци в сферата", посочват от "Декатлон" и добавят, че целта им е да отговорят на нуждите на клиентите и в следпродажбените услуги - поправка и поддръжка на велосипеди.
Оптимистично за колелетата
Очакванията на специалистите в сектора са, че до края на 2021 г. пазарът няма да се възстанови, но компаниите вече започват да работят с поглед към 2022 г.
"Глобалната ситуация няма да се подобри мигновено, ще е нужно време и се очакват смущения в наличностите и доставките през цялата 2021-ва година. Всички ние от екипа на "Декатлон" проучваме множество възможности, за да отговорим на нуждите, но предвиждаме трайно стабилизиране на пазара в началото на следващата година", казват от веригата магазини.
© Декатлон България Очакванията са затрудненията да продължат до края на годината
При DRAG ситуацията е по-трудна, тъй като освен в продажба на масовия потребител, фирмата е ангажирана и с договори с пет професионални отбора от чужбина. "Ситуацията ще е много сложна, ние със сигурност няма да можем да доставим на пазара всички планирани велосипеди за сезон 2021 преди края на лятото. За съжаление тази ситуация ще се отрази и на професионалните отбори. Голяма част от отборите ще започнат сезона със старите си велосипеди и ще чакат в движение да си подменят материалната част", обясни Кузов.
"Искаме да спасим следващата година и преди две седмици представихме на дилърите си колекция за 2022 г., а вече затворихме и "прозореца" за събиране на поръчки за следващия сезон. Сега започнахме усилена работа по разработката на моделите ни за 2023 г.", добави той.
442
Рейтинг: 1293 НеутралноЗДРАВОСЛОВНО ПРИДВИЖВАНЕ, особено в голям град, където са клиентите на тези велосипеди и ВЕЛОСИПЕД не са думи за едно изречение.
Сд
Рейтинг: 716 НеутралноПлатена рекламна статия.Иска да каже,че пак ще разчитат на китайските комунисти да им произвеждат частите,а те само да ги сглобяват.
zxp53317185
Рейтинг: 827 Неутрално"Производителите" на велосипеди без доставките от Китай всъщност не произвеждат нищо. Не е ли по - правилно в такъв случай да са просто сглобители на велосипеди, а не производители?
truly
Рейтинг: 846 НеутралноДо коментар [#2] от "Сд":
Всички разчитат на китайците. Компонентите се произвеждат там. За съжаление станахме твърде зависими от тях в много сектори. И те си играят с нас и започват да диктуват правилата и цените.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
historama
Рейтинг: 4105 Неутрално"...като най-високият клас велосипеди може да поскъпне с около 2000 евро."
Трудно ще повярвам, че има търсене на велосипеди точно от този клас!
zxp53317185
Рейтинг: 827 НеутралноДо коментар [#4] от "truly":
Че е така - така е, ама не е ли лицемерно да вземеш 100% китайски части, да направиш 5 заварки и да лепнеш етикета made in EU?
truly
Рейтинг: 846 НеутралноДо коментар [#7] от "zxp53317185":
Знаеш, че е така с много други продукти. Лицемерието отдавна е ежедневие.
historama
Рейтинг: 4105 Неутралнои не е лицемерно да направиш някакво копие, но да му лепнеш Омега или ролекс, и да го продаваш в интернет с надписи Суис мейд.
historama
Рейтинг: 4105 НеутралноВ случая отделни производители със свои конструкторски отдели си правят чертежи на нов велосипед, с тяхна марка и дизайн, и поръчват отделните му компоненти в Китай, или Тайван - рама (стоманена, алуминиева, карбон), кормило (май стоманени?), евентуално капли (повечето са унифицирани, няколко размера и модела). Задвижванията съвсем са унифицирани - както в Европа са 3-4 фирми произвеждащи двигатели, така при велосипедите са 2-3, напр. Shimano (японска) и Sram (американска), супер вариантите в Япония, Тайван, ширпотребата в Китай, там е по-евтино. Спирачки, капли, амортисьори, седалки до голяма степен да унифицирани, има няколко модела, избираш. Само че добавената стойност е в цеха, който ги сглобява.
А доколкото се разбира от текста, нещо се случва в Китай, нещо не се справят и се бавят.
Go Go
Рейтинг: 1070 ВеселоОт статията излиза единствено, че мога да бъда спокоен през следващите 10 години. Няма никакво намерение да си купувам виенско колело, а велосипед “e-bike” вече си имам.
73! Go GoЕдинственият ми проблем е, че скоро няма да ме пуснат на околосветско пътешествие с него.
samoedin
Рейтинг: 3529 Неутрално" Крайната цена на велосипедите се повишава. В световен мащаб в момента се наблюдава увеличение с между 10 и 15 процента, като най-високият клас велосипеди може да поскъпне с около 2000 евро"
Колело ли ще купува потребителя или автомобил на подобни цени ?
quatro_4x3
Рейтинг: 1850 НеутралноМного важна статия! Добре е, че отделни части са с по-черен текст!
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!А как стоят нещата с цвичките за балет??? Те са още по-важни. Техните производители изглежда още не са си платили за статия?
Производителите на велосипеди да не се радват много на това търсене, защото след него ще дойде голямо НЕтърсене.
Густав
Рейтинг: 907 НеутралноАзиатските компоненти в един велосипед са 10 % - 30% от себестойността на колелото. Парадоксално е, но сглобяването, дистрибуцията, надценките и ДДС-то може да стигнат до 90% от стойността.
kapitan_laino
Рейтинг: 1097 НеутралноПовишен интерес към велосипдеите има, но не и от Столична община, където още смятат колелетата за детско забавление.
Густав
Рейтинг: 907 НеутралноСРам и Шимано са изцяло азиатски, но Кампаньоло са правят само в Италия и Румъния. Според доста мераклии Кампаньоло са доста по-добри, при относително приемлива премия в цената.
Nik Nikolov
Рейтинг: 542 НеутралноЛеко не е така, 98 % от истинските и читави компоненти не се произвеждат в Китай , а в Тайван, Малайзия , Индонезия и Сингапур. В Китай има алиекспрес, но това е друга бира. ДРАГ са доказана и наша добра марка, но започнаха тенденцията да си измислят цените,,като им е угодно, но ще последват съдбата на РАМ. По- леко с цените по 5 000 + !
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноСамо два три адекватни коментара под текста, останалите с на хора, които си нямат идея нито от каране нито от правене на велосипеди нито от пазара.
А на всички които искат да си купят велосипед а не могат, мога да препоръчам ОЛХ. Пълно е д колела втора ръка, за смешни пари, които са в общия случай по-добри от новото, което бихте си купили, понеже са по-висок клас. Купени са от някой неделен парков колоездач, който едва ли е изразходвал и 1% от ресурса им . Е вярно трябва да минат през майстора за това онова, едни 20-30 лв.,. но получаваш след това чудесно колело, което не ти служи с години и то години каране, не разходки в парка
Deaddark
Рейтинг: 2914 НеутралноДо коментар [#4] от "truly":
Да бе - китайците си играят - а "бизнесмените" дето се сдушават с китайската комунистическа партия да им намира дечица да бачкат 12/7 за 8 долара месечно - целите в бяло. Китай си отмъщава за робството - сега като китаеца се поосъзнае че днес западняка е зависим от него - ще има шамари с крак - защото всеки западняк пуска сълзички по милинки бедни китайски дечица, скъсани от бачкане у фейса - ма после западняка си поръчва у Амазон евтинко и си вика - добре че са китайчетата да бачкат кат роби за без пари, че аз да пазарувам за без пари.
Густав
Рейтинг: 907 НеутралноСофия е доста назад, но аз лично виждам напредък. Принципно моите познати все още ме гледат като извънземно, като се предвижвам с колело и твърдят, че така не се прави и не е прието. Обаче като си заключвам колелото на улицата (10 годишна бракма), те надуват алармата, че бъде откраднато на минутата. Та въпросът ми е за какво ги крадат тези колелета, след като никой не ги кара.
Литекс се преименува на ЦСКА минус София
Рейтинг: 1385 Неутралноми тогава хОди пеша, бе!
хОди пеша.
https://m.youtube.com/watch?v=nO4s9oij4gU
zhivko6461
Рейтинг: 1420 НеутралноПреди около 30години Китай се ориентира към производство. В началото се допуска чуждестранни компании да произвеждат в свои заводи в страната. Така навлизат добри, дори актуални модерни технологии. Натрупаният опит позволява през следващите години да се създадат китайски компании, които произвеждат и предлагат в целия свят конкурентна продукция. Наистина конкурентна. Познатото клише "китайски боклуци" също потвърждава, че политиката е правилна. Открита и бързо заета е нова пазарна ниша - на много ниски цени се предлагат се изделия с по-ниско качество, надеждност и дълготрайност. Разочарованите потребители би трябва да потърсят грешката в себе си. Проявяват неспособност да оценяват комбинацията "цена, качество, надеждност, функционалност, дълготрайност, разходи за обслужване, ремонт, технологични оборудване". Наивно е да се очаква машини, инструменти, съоръжения и т.н. да са еквивалентни по останалите параметри на съответни изделия, които са няколко пъти (понякога коефициентът е около 10) по-къпи. Те са в различни класове. Например за употреба в дома и за производство. Аналогични разсъждения са валидни и за дрехи, обувки и др. В последните години китайски компании успява да произвеждат и предлагат изделия на по-ниски ниски цени, които успешно се конкурират по останалите параметри, посочени по-горе. Технологично развитие ...
Европейските и американските компании, които имат много добри конструктивни и технологични отдели би трябвало до коригират мениджмънта. Да се ориентират и към производство. Ако не желаят да изчезнат.
kapitan_laino
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#20] от "Густав":
Това казвам - сред хората има огромен напредък в отношението и желанието, но общината вижда само дебелите мрънкачи на които велоалеите им “взимат” място за таралясниците.
geordgeo
Рейтинг: 1241 ЛюбопитноНе ги знам какви са тия колела за по 2-3000$ или €, но знам, че който търси - намира. Аз карам колело втора ръка, донесено ми от Италия за 10€, което постегнах и почнах да юркам през 2005-та, средно му навъртах по 1500 км/година. Така беше до 2012-та, когато го електрифицирах (излезе ми 700 лева всичко) и оттогава го ползвам за основен транспорт в София, годишно правя по 4500 км с него. Вече е на 40к км и си е избило парите много отдавна, защото го ползвам целогодишно, поддръжката му е елемнтарна, не залитам по никакви скъпи компоненти. Реално погледнато дори за град като София колелото ме спасява от ползването на ГТ, винаги е било така, много преди пандемията. А понеже е електрическо ми дава обхвата на целия град, разстояния до 30 км в посока не са проблем, не дишаш интензивно, щото на въртиш педалите като луд и изобщо - само екстри. Но е факт, че този начин на предвижване не е за всеки, хората сме различни, за мен е просто начин на живот. Просто исках да споделя, че когато човек иска (нещо) си намира начин и не задължително на висока цена. Велосипеди втора ръка има бол, имаш ли мерак, нито Драг, нито липсата на някоя друга марка ще те спре да се качиш на нормално колело, за нормални пари...
T.M.
Рейтинг: 487 НеутралноДо коментар [#1] от "442":
Кое по-точно му е здравословното? Да дишаш най-мръсния въздух в Европа? Или да рискуваш да бъдеш сгазен от автомобил, защото нашите управници не могат да направят велоалеите, където им е мястото - извън платното за движение? Да не говорим за “синдрома на колоездача”, което е притискане на пудендалния нерв (изключително важен) от продължителното стоене върху неудобните им седалки?
hamiltonf
Рейтинг: 3897 ВеселоДо коментар [#24] от "geordgeo":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния."Не ги знам какви са тия колела за по 2-3000$ или €..."
Много са хубави, карбонови са, като много читавите преминават 5 000 евро.
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноЕС цепи с 55% данък вноса на сглобени велосипеди от Африка и Азия, за да има фирми като DRAG в България и MIFA в Германия.
4ort
Рейтинг: 1865 Неутрално"Ще си купите колело, ама догодина"
................
Аз ще си купя на 05.04. тази година.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#25] от "T.M.":
който иска, търси начин, който не иска, търси оправдание. Карам в града от на 20 години и си е супер, нито ми пречи мръсния въздух, нито трафика. А велоалеите са спорна работа, само в Нидерландия са адекватни. НО на такива като теб, и там нещо ще им е криво - на тоя дъжд и вятър къде ще тръгна...
victortrt
Рейтинг: 593 НеутралноАма и производителите имат вина, защото не пускат достатъчно евтини и опростени градски колела - с твърда вилка, вътрешни скорости и евентуално калници за до 700 лева например. Предлагат се излишно много велосипеди с вид на планински, но с ниско оборудване. Но не мога да ги мисля.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#27] от "Нинов":
и? нещо лошо ли виждаш? И за твое сведение ДРАГ изобщо не са най-големитр БГ тарикати на европейския пазар, а България е играч на тоя пазар и то сериозен
Помяр
Рейтинг: 637 ЛюбопитноТака е, защото КОЛЕЛЕТАТА *са* детско забавление. Виж, ВЕЛОСИПЕДИТЕ, това вече е играчката за възрастни.
Пък и не са само СО. Шоферите не ме искат на пътя, пешаците не ме искат на тротоара, БГМамите не ме искат в парковете. Да се чуди човек къде да кара. Българинът е едно изключително неприятно създание.
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#31] от "uq":
България е на второ място (след ФРГ) в Европа по производство на велосипеди.
Моят Dahon Jifo е сглобен в България.
Без вносното мито с голяма вероятност велосипедите щяха да пристигат стлобени от Азия.
Красимир Андонов
Рейтинг: 920 НеутралноНа едно от колелетата ми пише - австрийски дизайн .Сиреч мръсната работа, алуминий и заварки са китайски.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#32] от "Помяр":
шоферите нямат нищо против теб на пътя, КЪДЕТО ТИ Е МЯСТОТО, стига да спазваш правилата и да не правиш простотии. Както вече казах, за 20 год. рядко ми се е случвало да имам проблем с някой шофьор. Обикновено е бил кретен или кифла, които ще ти създадат проблем и ако си пеша или с кола
Хриси
Рейтинг: 2280 НеутралноДо коментар [#30] от "victortrt":
Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.Имат някакви градски модели, на скандални цени.
Моето е точно каквото го описваш, втора ръка, някакво шведско, за 200 лв. от ОЛХ и ми върши идеална работа.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#33] от "Нинов":
пак и? Нещо лошо ли виждаш? Моето е SCOTT METRIX сглобено в Монтана
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#37] от "uq":
Аз не давам лично мнение, а само допълнителна информация, с която бълг. читател може да си направи своите собствени изводи.
Ако един божий ден тоз вносен данък отпадне покрай някое ново търговско споразумение - тогава ще има отражение в/у крехкото европейско велосипедно производство.
Julian Mall
Рейтинг: 2378 ЛюбопитноИ аз като ги гледам на снимката не виждам едно колело с калници! Сякаш всички ще ги купуват за някакви състезания в планината а няма да ги карат в града където ако завали дъжд ще се напръскат хубаво с кални пръски! По-добре миг свобода отколкото живот в робство
victortrt
Рейтинг: 593 НеутралноСнимката е на конкретни велосипеди - шосейни основно, но да, няма много градски в този магазин.
kapitan_laino
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#39] от "Julian Mall":
Калници се продават отделно, защото някои хора не искат. Колкото до това защо се карат планински колела - в София е повече от ясно. Дори в парковете настилките са ужасни.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#39] от "Julian Mall":
Ми има, ДРАГ почнаха да правят и градски колела (напоследък) а и крос имат доста добри градски модели. Производителите следват пазара, до скоро се продаваха само псевдо-планински колела със злобни гуми, "щото изглеждат яко", но се появява полека и градския сегмент. Има, само че цената е...700+ с калниците, багажника, предпазителя на веригата ... Главините с вградени скорости са скъпо нещо, ако па искаш и динамо-главина съвсем отиваш в джаза.
Преди 5-6 години като си купувах моето, просто нямаше наистина, аз и за това го взех, защото беше точно каквото искам, а не се намираха
kapitan_laino
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#32] от "Помяр":
Затова на запад си има инфраструктура за велосипедисти.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#30] от "victortrt":
Евтино и вътрешни скорости не влизат в едно изречение приятелю. Нищо не разбираш от колела.
Pow
Рейтинг: 771 НеутралноДо коментар [#10] от "historama":
Give a man a mask and he’ll tell you the truthПочти си прав. Не съм в сферата от известно време , но допреди 5 години имаше няколко завода в Тайван и Китай, всяка година се правеше едно изложение и заводите си представят рамките. Фирми отиват и харесват рамки, договарят кои да са ексклузивни за тях и кои не и се сключват сделките. После идват рамките в страната и се почва - боядисване, брандиране, избор на вилка, чашки, средно курбели лапи и квото там се сетите. Тези заводи са толкова оптимизирани и с толкова изчистена поточна линия, че ако се изнесат тука конструкторите дето смятат геометрията и заварчиците, цената ще стане по три да се докара това качество.
Но скъпо или не, трябва да почне процес по износ на производства от Китай
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#43] от "kapitan_laino":
Къде я? В Лондон или в Барселона или в Милано или в Дюселдорф? Има малко по-добри от нашите алеи тук-там, говоря от личен опит. Нидерландия ни Мюнхен ..да има. Хелзинки...то без тва няма много гъстеж там но става
valtoro
Рейтинг: 972 НеутралноТате каза че ще ми купи колело, ама друг път !!!
kapitan_laino
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#46] от "uq":
Дюселдорф - айде бе - https://www.duesseldorf.de/radschlag.html
Не знам как може да си активен колоездач и да пригласяш на тъпотиите на фандъкова и кръстев
Doge
Рейтинг: 1604 Неутралнокупуването на колело от магазин е доста икономическо необосновано. Казвам го като запален колоездач "уикенд уориор". Шосехноот ми колело го купих за 1600 лв. от ОЛХ, като момчето ми даде фактурата , преди 12 м. купено за 3100 лв. Сами си правете изводите. Маутин байка ми е 2000 лв. цената в магазина 1999 евро.
zhivko6461
Рейтинг: 1420 НеутралноМного често след като по различни причини е предпочетен планински велосипед излиза неизгодно да се купува и градски.
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#46] от "uq":
В Хановер е идеално за велосипедстване.
Градът е равен като тепсия и след войната, когато са го прекроявали и изграждали наново - са турили по една отделна велоалея на всяка главна улица.
Там колко съм карал навремето.... лято, зима, дъжд, студ, вятър (над 100 км/ч) .. като се здрависа някой състудент с мен - подскачаше от леденостудената ми ръка.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#48] от "kapitan_laino":
Не ми поставяй смешни статии с цитати от светлото бъдеще. Говоря ти от личен опит, лично съм карал я Дюселдорф. Малко улици имат алеи, на много места са по тротоара и често свършват в нищото. То това да караш колело не е като а ходиш по тротоара, да видиш някъде прясно боядисана ивица на тротоара и да си кажеш брей брееей колко е убаво тука. В Нидерландия почти всяка улица има алея, повечето не са на тротоара не са и на платното а са отделени от двете с островче и бордюр а ширината е достатъчна. Това да, това е добро, Дюселдорф е смех
Хриси
Рейтинг: 2280 ВеселоДо коментар [#42] от "uq":
Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.Моето е с калници, кошница, вътрешни скорости, динамо главина, предпазител за веригата, багажник, контра, спирачка, удобна мека седалка - разкошно градско колело за момичета - цвят мляко с мента и цветенца, добре гледано (и от предишния собственик, и от мен), втора ръка, за 200 кинта, от олх. Като го купих, една колежка с планинско колело за 2 бона, което кара само в града, ме освирка, че съм дала много пари за такова смотано колело.
Не знам компонентите по моето дали са адски скъпи, но имам чувството, че съм направила много добра сделка.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#51] от "Нинов":
Хановер незнам, не съм ходил С вятъра над 100км/ч се изхвърли малко, с колело ...30км/ч да е ...желая ти успех :)
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#53] от "Хриси":
Ми втората ръка е друга бира, особено в България цените са други. 200 лева за такова колело в добро състояние обаче са смешни пари, има вероятност да е крадено някъде на запад. Само главините, задната и предната нови са над 200 евро.
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#48] от "kapitan_laino":
Тази рекламна снимка на община Дизелдорф с нарисуваната на шосето велоалея сигнализира, че там фактически са назад с матряла.
Требе си отделна велоалея, до която автомобилите нямат достъп (само на кръстовища имат вземане-даване).
Тоест до плантното за автомобили има висок бордюр, след което метър ивица с тревна площ и дървета, след което идва еднопосочна велоалея.
От другата страна същата конфигурация в обратната посока.
Ово е стандарт!
geordgeo
Рейтинг: 1241 ЛюбопитноДо коментар [#53] от "Хриси":
А вие не й се връзвайте на колежката за "смотаното" колело, карайте си го с кеф и му се радвайте. Моето също е с най-обикновени компоненти, ама му "разцепвам" километража всекидневно. А за някои хора избора на велосипед е като моден аксесоар - трябва да е модно, лъскаво и скъпо, а дали ще се ползва редовно не е важно, важото е да те видят другите, да се изфукаш...
ТРАБАНТ
Рейтинг: 394 НеутралноС жените как си? И там ли така го караш...
Doge
Рейтинг: 1604 НеутралноИначе за града , някое с вътрешни скорости шимано нексус практически е невъзможно да се счупи, калници и предпазител.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#41] от "kapitan_laino":
Как се изказваш компетентно...а колело си виждал само на снимка
Doge
Рейтинг: 1604 НеутралноДо коментар [#58] от "ТРАБАНТ":
Ти девствени ли ги взимаш само?
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#54] от "uq":
Ами всяка зима в Хановер има няколко седмици бури с по 100 км/ч. ветрове.
По подобие на ветроходците велосипедисът трябва да гледа да използва вятъра за своите цели. Ако е съвсем насрещен пак става, прогресът обаче е бавен и мъчителен, ноооо пък гори калории като за световно.
diq55699032
Рейтинг: 737 НеутралноДнеска Леброн да не е болен?
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#62] от "Нинов":
Абе човече, велосипедиста да използва вятъра е някакъв пълен смях. Почвам да се чудя карал ли си изобщо. Вяра е най-големия враг на велосипедиста. Насрещен, страничен ... все е зле. Единствено ако ти духа Точно в гърба МОЖЕ БИ би ти помогнал! А при вятър от 100км/ч изобщо няма да можеш да се движиш, ако изобщо успееш да се задържаш на колелото
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#64] от "uq":
ами нали вече казах, че велосипедстване при силен (насрещен) вятър е доста мъчително начинание, но не и невъзможно.
Трябва да вкараш в пъти повече енергия и няма да се движиш с 30, а с 3 км/ч.
Този проблем имат не само велосипедистите, но и пешеходци и автомобили.
uq
Рейтинг: 2517 НеутралноДо коментар [#65] от "Нинов":
Там е работата, не само насрещен, и при страничен е мъка
Petleshev
Рейтинг: 3182 НеутралноДо коментар [#49] от "Doge":
Бивш tww09306483.То за всяко едно нещо може да се каже така. Но ако някой не си го е купил от магазина, после ти откъде ще си вземеш? Въпрос на доходи. Имаш пари купуваш. Като нямаш, обясняваш колко е икономически необосновано и как тия дето си взимат от магазина са балъци. С колите как е? Ами същото. Аз искам да си купувам все нови коли, ама не мога. ;)
kapitan_laino
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#60] от "uq":
Седиш и ми говориш глупости че на запад било като тука, аз съм виждал колело на снимка. Карай си в кочината между таралясниците докато останалите се борим да стане по-хубаво.
Petleshev
Рейтинг: 3182 НеутралноДо коментар [#55] от "uq":
Бивш tww09306483.Има и много добри попадения за велосипеди втора ръка. Рядко са, но има. Тия дни гледах едно дамско Пежо. Очите ми останаха в него. Поне 30 годишно е, но в идеално състояние и много изпипано. Никелирани калници, фар, динамо, багажници, степенка... Абе всичко си има. Стара и качествена изработка. Доматеночервен металик... Мисля да го взема на жената...
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 6008 ВеселоДо коментар [#27] от "Нинов":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевMIFA!
Дядо ми, имаше един велосипед MIFA, от времето на Втората световна война. С гуми Continental и динамо Siemens. Гледаше го като писано яйце. Слушаше вечер Свободна Европа и твърдеше, че тази власт у нас рано или късно ще падне. Това се случваше през 70те години на миналия век. За мен, като ученик в малките класове, тези негови приказки тогава ми изглеждаха като някакви налудничави бръщолевения.
peaspiring
Рейтинг: 540 Неутралноhttps://www.rayvoltbike.com/producto/clubman/
Ей този елбайк за 2000 евро ми е в шопинг листа. Неясно колко се чака...
Doge
Рейтинг: 1604 НеутралноДо коментар [#67] от "Petleshev":
Аз съм купувал от магазин и знам. Бях купил към 2014 един Трек мерлин за 1400лв. едвам го продадох за 600 след 2 години, когато реших да си взема по-сериозно колело. Просто цените на колелетата са безумни, и са съпоставими с тези на мотори.
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 6008 ЛюбопитноДо коментар [#51] от "Нинов":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевЧе кой немски град е на склон?
Сещам се за Щутгарт. Но са малко такива градове. Дори и Гармиш е равен.
victortrt
Рейтинг: 593 НеутралноДо коментар [#44] от "uq":
Имам две, но нямам претенции да разбирам. Има колело Крос Сприя с 3 вътрешни скорости за под 700 лева. Колкото и да е скъпа главината с нея може да се направи прилично градско колело на добра цена.
Хриси
Рейтинг: 2280 НеутралноДо коментар [#55] от "uq":
Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.Със сигурност е крадено - я от Дания, я от Швеция, я от Финландия - само там съм я виждала тази марка. Най-вероятно го е задигнал някой БГ бандит, на който му се е сторило нищо особено, докарали са го тук в някой микробус с още десетина и са ги шитнали за къси пари. Този, който ми го продаде, беше запален велосипедист и ми каза, че го взел за жена си, ама тя не искала да кара. И така попадна при мен.
До коментар [#57] от "geordgeo":
Карам си го вече 4 години с огромно удоволствие :) И на пазар ходя с него, понякога и на работа, и в парка го търкалям. За това време съм сменила само една гума, иначе е идиотоустойчиво.
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#66] от "uq":
Ми мъка е!
Представи си какво ми и било, като преди 30 години бачках като сценичен работник (stage hand). След като свърши концерта трябва за отрицателно време да разглобим такъмите и да ги натварим в камионите да вървят още същата нощ към другия град.
После в три часа през нощта с велосипеда обратно, единствен по улиците на целия половинмилионен град, въртя педалите докато нормалните хора си спинкат сладко.
Най-големият киртак.
kapitan_laino
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#56] от "Нинов":
Въпросът е къде в София е по-добре от това?
Нинов
Рейтинг: 2342 НеутралноДо коментар [#73] от "Незнайко в Слънчевия град":
Гьотинген е на голям баир. Там съм карал колело цялата 1991 г. дори при сняг и минус 15 С°
Визбаден също има баири.
Дори Франкфурт, където най-ниската точка е 22 м н.м.р., а най-високота е 200 м.
Pomak
Рейтинг: 1055 НеутралноЗвучи малко като ; Ще си купиш колело, ама друг път...... мда
Във България няма традиция , нито условия за ползване на колело. Отделно манталитета на българина е такъв, че синчето като стане на 4-5 год. го взима на скута да върти волана на колата.
Тук в Германия , в града където живея, условията са супер. Велоалеи почти навсякъде, велопаркинги също.
Кеф ми прави като видя семейство с деца, наредени като патета, и най отзад дете на 4-5 год. с каска и вси такъми, върти педали та се къса.Почти всички градове и села са свързани с алеи около 2-3 м. широки и асфалтирани. Карането не е само за спорт, но за покупка, ходене на работа и т. н. Но това в България е почти невъзможно. Както като култура, така и като инфраструктура....... мда
dnevnikar
Рейтинг: 3861 НеутралноUNITED EU UNION
Открито в древността...
Колко пъти ще преоткриват колелото?
Бавно, я.
Мудно предлагане при интензивно търсене.
Бавно, поради милиони оскъпяващи джаджи.
Едно време 100 лева купуваха цял вилосипед Балкан.
За мотоциклет искаха повече, а за мотокар двойно.
200 лева купуваха два Балкана (преди ресто, търговска отстъпка).
100 долара купуваха велосипед и екстри.
100 евра...
"Европейският и американският пазар може да бележат бум, но глобалната индустрия ще пострада през следващия сезон",
прогнозира сайтът ebike-mtb.com още през миналата пролет,
когато Китай беше под пълна изолация и производството в страната спря.
Причината е, че заводите на всички големи компании са в Китай или Тайван и това се отрази в средносрочен и дългосрочен план. Добре заредените магазини и складове за велосипеди постепенно се изпразниха, а производството не беше възстановено достатъчно бързо, за да се навакса всичко. Съкращаването на персонал и невъзможността много чужденци, които обичайно работят в тези заводи,
да се върнат, също са част от причините."
miho45
Рейтинг: 788 НеутралноДо коментар [#22] от "zhivko6461":
Да допълня и нещо от мене. В края на деветдесетте години бях по работа в Париж.В свободното си време при една разходка по Шамп-Елизе влязох от любопитство в предтавителен магазин на Мерцедес. Там покрай новите модели коли бяха изложени мисля, два модела велосипеди със същата марка. Заварих един,извинявам се за израза, с малко дръпнати очи,който ги беше фиксирал ,а може би и тайно фотографираше??? Аз престоях в магазина около 30 минути и при излизането горкия човечец си стоеше още захласнат пред велосипедите. Е,някъде след някоя година вероятно се е пръкал прекрасен "източно азиатски "велосипед....
anonim440
Рейтинг: 2481 НеутралноВ София има много повече велосипеди отколкото преди пандемията. Явно много хора си купиха. Драг произвеждат най-много в България, но мисля че Крос са най-големият български производител на велосипеди. Просто произвеждат и навън. Като качество най-добри са Крос. Като цена най-добри пак са Крос. Драг имат най-много магазини, като вътре в магазините им се продават велосипеди от различни марки в това число и Крос. Обаче в магазините на Драг е скъпо. Разбира се ако се сравнява с магазините на Скот е евтино. Като каране Скот е невероятен като чувство, но си има и нюанси.
Има магазинчета в София на разни хора, къде могат да се намерят по-добри цени от магазините на Драг за едни и същи велосипеди. В магазините на Скот и в частни малки магазини дават да се покара велосипеда преди да се купи. В магазините на Драг не дават, което ми е странно. И не не съм против Драг, купувал съм си и от тях разни неща, просто пиша какви са личните ми впечатления. Защо да давам в магазин на Драг за модел на Крос една цена като в друг магазин мога да купя същият модел Крос доста по-евтино?
anonim440
Рейтинг: 2481 НеутралноИма някои неща при производителите на велосипеди, които дразнят. Защо се налагат насила велосипедите с 29 инчови гуми? Според мен това не става за каране. Имах такъв велосипед и ок, по равен път и нанадолнище е добре, но нагоре е мъка. Отделно като управление са страшно мудни.
Идеалното е 27,5 инча, но вече повечето, да не кажа почти всички велосипеди са с 29 инчови гуми. Това било бъдещето според производителите на велосипеди.
Billy Pilgrim
Рейтинг: 1689 НеутралноВиждам голяма дискусия се е заформила за градските колелета. Всъщност всяко колело става за градско, просто трябва да се сложат калници ако няма такива и ще е перфектно независимо какво е. Аз лично постоянно прескачам през бордюри, от велоленти (свършващи в нищото) към тротоари, от тротоари към шосето, към неарвни павета, дупки, кал, черни пътища дори, всичко зависи от това какво му е приятно на човек да кара, но хардтейла според мен е все още най-добрия вариант за каране в София. Иначе следващото колело вероятно ще ми бъде гравъл байк, според мен това са най-универсалните велосипеди, стават и за черни пътища и за по дълго каране по шосе, а за града както писах според мен всичко върши работа.
Billy Pilgrim
Рейтинг: 1689 НеутралноДо коментар [#75] от "Хриси":
Не че нещо ама винаги ми е странно като разбера, че някой е сигурен че нещо е крадено, но въпреки това си го купува щото му е изгодно. Давате ли си сметка, че така стимулирате краденето на велосипеди?
Billy Pilgrim
Рейтинг: 1689 НеутралноДо коментар [#82] от "anonim440":
Как можеш да кажеш, че една марка е по качествена от друга, като всичко зависи от конкретния модел? Крос наистина преди години бяха синоним за смотано колело, последните години това много се промени, но чак пък задължително по-качествени от драг е странно изказване.
anonim440
Рейтинг: 2481 НеутралноПонеже става въпрос и за Декатлон, то в Декатлон винаги има някакви чужденци, които да пазаруват. Обикновено са сърби. Просто на такива качество и с такива цени друг магазин няма.
zhivko6461
Рейтинг: 1420 НеутралноЕдин от начините за усвояване, някои го наричат и кражба, на технологии и конструкции. Разбира се, че са необходими специални знания и умения за разглеждане, откриване, виждане и заснемане на обектите, респ. елементите. След това конструктори и технолози трябва да разгледат и анализират снимките и да създадат конструктивно-технологична документация. Звучи елементарно, като популярната формулировка за скулптурата - "Вземаш един камък и отстраняваш излишния материал". Изказана от известен, много добър, доказал се скулптор.
Твърди се, че в основата на индустриалния бум на Япония след ВСВ са много снимки.
anonim440
Рейтинг: 2481 НеутралноДо коментар [#86] от "Billy Pilgrim":
За съотношение цена-качество говорим. Крос ги удря в земята всички. Понеже велосипеда е един сбор от различни компоненти, то Крос предлага най-много за на-малко пари.
Сатана Ликующий
Рейтинг: 1933 НеутралноНякой се е подложил на Китай и това е резултатът. Глобализация = Гъзобрък! Интересно Харлей Дейвидсън (произвеждат бутикови мотоциклети в САЩ) и те ли внасят части от Китай. Откачай вагона от Китай! Долу китайското карго!
Само простите хора си мислят, че има прости неща!zhivko6461
Рейтинг: 1420 НеутралноВероятно Вие с дядо си, а и други около Вас, сте установили, че MIFA-та "върви много по-леко" от "Украйна" и "Балкан". Може би сравняването на техническите достижения на двата лагера и политическите беседи на дядо Ви са способствали за формиране на "дисидентско" мислене. Но истинските български дисиденти се оказват други. Те са преследвани от ДС, репресирани от комунистическата власт като са назначавани за университетски преподаватели и научни работници или са изпращани често в командировки и специализации в западни страни. Тези изпитани дисиденти са назначени за лидери на антикомунистическата опозиция в България след 1989 г., респ. на лидери на новите некомунистически партии. Процесът продължават по-млади кадри, членове на демократичната номенклатура. Започнали професионалните си кариери на високи мениджърски позиции. Често без на притежават необходимото образование и квалификация, някои веднага след завършване на гимназия или в първите студентски години. Станалият нарицателен Делян Пеевски не е прецедент. Един от многото е.
Doge
Рейтинг: 1604 Неутрално29-ките са доказано по-бързи от 27,5 и 26 на черен път и неравен терен. Това е заради ъгъла на атака и по лесно "газене". Губи се малко маневреност, но това е.
Сатана Ликующий
Рейтинг: 1933 НеутралноДо коментар [#70] от "Незнайко в Слънчевия град": кто
Само простите хора си мислят, че има прости неща!MIFA като съкрашение от MIttel Deutsche FAbrik и старият Diamant съществуват и в момента и произвежадат велосипеди. Само че МИФА се преименува на Zundap. В далечните 60-те заедно с един добър приятел и съученик с Диаманти за около 5 дена пропътувахме разстоянието София-Варна. Той караше един мъжски диамант, получен от сестра му от ГДР, а аз дамския Диамант на майка ми. Спомени!
anonim440
Рейтинг: 2481 НеутралноДо коментар [#92] от "Doge":
Това е ясно и е вярно, но като цяло за мен не стават. Маневреността се губи, а и по голям наклон е ужас. С 27,5 по голям наклон просто не го усещам наклона.
anonim440
Рейтинг: 2481 НеутралноДо коментар [#94] от "anonim440":
По наклон имам предвид когато се кара нагоре.
Гарван
Рейтинг: 1006 НеутралноДо коментар [#27] от "Нинов":
MIFA за съжаление в последните години никава я няма. Произвеждат велосипеди в ниският ценови клас със съответното качество. По емблемата гледам, че бившият производител на Трабант е дъщерна фирма.
id
Рейтинг: 483 НеутралноКичуков, на тебе ли ти пробутаха да правиш тези платени публикации?
Густав
Рейтинг: 907 НеутралноДо коментар [#84] от "Billy Pilgrim":
Аз разсъждавах по този начин и попаднах в същия капан. Купих си гравел-байк с механика Шимано 105. Прекрасно колело, но не е нито чисто шосейно, нито планинско. Става и за двете цели, но си има недостатъците и от двата класа колелета. Няма компромис две в едно. В все едно да очакваш хибрид между Ленд Ровър Дифендър и Ферари да работи И в гората и на пистата. Оптималното решение си остава две колела: едно чисто шосейно и едно планинско.
Густав
Рейтинг: 907 НеутралноДо коментар [#53] от "Хриси":
Когато купувах колело на жена ми, открих, че в градските дамски колелета се игнорира най важният според мен параметър: теглото. Всички дамски колелета започваха от 20кг и бяха накичени с ненужни аксесоари. Оптималното дамското градско колело за мен е с твърда вилка, калници, багажник, леко изправено и не повече от 13 кг
historama
Рейтинг: 4105 НеутралноДо коментар [#99] от "Густав":
Защото си гледал велосипеди със стоманена рамка. Следващият път попитай направо (или гледай на етикета) за алуминиева. Карбоновите са още по-леки, ама цените не.