Българите в чужбина вече могат да подновяват документи онлайн без електронен подпис

Българите в чужбина вече могат да подновяват документи онлайн без електронен подпис


Избори 2022

Българските граждани в чужбина могат да подават заявления за български лични документи без електронен подпис (КЕП) чрез сайта на Министерството на външните работи. Системата е достъпна на адрес: https://e-usluga_bds.mfa.bg и от началната страница на МВнР.


"Сега предлагаме на българските граждани, които вече са предоставили биометрични данни преди вадене на предишен документ, да подадат заявления за издаване на нов онлайн и да платят за услугата с виртуален ПОС терминал, което ще позволи те да посетят физически наш фронт офис единствено при получаването на готовия документ", заяви вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева.


Изискванията, на които трябва да отговарят хората, подаващи заявление за подновяване на лични документи - както с електронен подпис, така и без него, са следните:

- Да имат български паспорт или лична карта, които са получили по лично подадено заявление до 59 месеца преди искането за подмяна. Това гарантира, че гражданинът вече има снети необходимите биометрични данни, които се изискват за новия документ;




- Да нямат промяна на името, единния граждански номер, пола, гражданството, постоянния адрес или настъпили съществени и трайни изменения на образа на лицето.


- Плащането се извършва с банкова карта, която има функционалност за плащане през интернет.


Също така само при подаване на заявление без електронен подпис документът, който трябва да бъде подновен, не може да бъде с изтекъл срок, като към заявлението трябва да бъде прикачено копие на валидния български личен документ.


Системата обаче не може да се използва за издаване на дубликат на валидна шофьорска книжка, предупреждават от МВнР.


Получаването на готовия документ е възможно само лично в съответната консулска служба, посочена в онлайн формуляра, като връчването се извършва само след като самоличността на получателя бъде установена еднозначно и документът, чиято подмяна се иска, бъде върнат.


При подадено по електронен път заявление не се допуска получаването на готовия документ за самоличност чрез лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга по реда или чрез упълномощено лице, тъй като трябва да се уверим на място, че подалият заявлението онлайн съответства на получателя на документа, обясняват още от ведомството.


Онлайн системата трябваше да започне да работи през 2016 г. Тя обаче е била разработена така, че използването ѝ е било практически невъзможно и в рамките на четири години е приела само две заявления, а миналата година за нея бе обявена нова обществена поръчка. (Повече по темата четете тук и тук.)

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK