Филмови дейци поискаха от президента да спре закона за киноиндустрията

Филмови дейци поискаха от президента да спре закона за киноиндустрията

© Мая Стефанова



Над 250 режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори и други филмови дейци поискаха от президента Румен Радев да наложи вето на закона за филмовата индустрия, който беше приет окончателно от парламента на 17 февруари. Тогава за по-малко от два часа, без дебати и с впечатляващо политическо мнозинство, депутатите гласуваха нова схема за финансиране на българско кино, сериали и анимация.


Според подписалите апела в приетите текстове има "нововъведения с категорично ретрограден характер в разрез с европейските практики и процеса на създаване на високохудожествено кино".


Промените в закона за филмовата индустрия влязоха за първо четене в парламента "по бързата писта" в началото на декември. Още тогава пролича политически консенсус в комисията по култура и медии, където текстовете бяха гласувани единодушно. Опасенията на гилдията и тогава бяха, че има много неясноти в разпоредбите, че голяма част от тях се различават от обсъжданото в работната група на Министерството на културата, като някои от предложенията бяха наречени "лобистки".




Проектът мина през зала с обещанието от страна на управляващите, че ще бъдат коригирани посочените проблеми и че законът ще бъде "изчистен от корупцията и конфликт на интереси". Беше даден максимален срок за внасяне на промени преди второ четене. Въпреки това основните промени бяха вкарани в последния възможен ден в края на януари, без да има и обещаният широк дебат. Предложенията обединиха гилдията и те поискаха законът да бъде спрян, но в крайна сметка това не се случи и повечето от промените бяха гласувани. Основно се въвежда схема за финансиране на българско кино, сериали и анимация.

"По същество, измененията в Закона за филмовата индустрия (ЗФИ) нанасят тежки дългосрочни последици за българското кино, защото


представляват фундаментална подмяна на философията и принципите в закона,


подмяна която превръща изкуството и културата от ценност в продукт. Европейската практика и съвременните тенденции във филмовата индустрия на страните-членки на Европейския съюз показват точно обратното", пишат още дейците.


Според тях хипотетичното увеличение на публичните финанси за българското кино "служи за примамка, която да прикрие негативите от прибързаното и незаконосъобразно въвеждане в закона на схеми за финансови стимули и телевизионни сериали".


"Ние сме за модернизация на сектора, за реформа, която да включва всички утвърдени в европейската практика форми на държавно подпомагане, а това може да се постигне само с изработване на изцяло нов закон. За съжаление, предлаганият закона е пълен с противоречия и ние не вярваме, че капацитетът на настоящата държавна администрация, ангажирана с прилагането му е способна да ги преодолее", се казва още в писмото.


Според писмото, с което се иска вето, измененията и промените в закона предпоставят усложнени процедури, които ще доведат до административен произвол и възможност за бъдещи корупционни практики. "Затова искаме неговото цялостно преразглеждане след смяна на сегашната администрация в сектора. Законът за филмовата индустрия е много повече от съвкупност от правила и норми. Той трябва да е, преди всичко, израз на държавната политика, на призмата, през която тя гледа на предмета на закона, а именно българското кино", смятат още представителите на гилдията.


"В измененията привидно е заложена целта: срещата на зрителя с изкуството да е приоритет на държавната политика. Липсват, обаче, механизми за смислено осъществяване на тази среща чрез образователни цели и приоритети, както и на рамка за ефективно програмиране на българско кино в различните канали за разпространение.


Законът слага под една шапка високохудожественото кино, телевизионните сезонни сериали и финансовите стимули за чуждестранни продукции,


осъществени в страната, като третира преференциално комерсиалния успех. Така целта на държавната културна политика се променя от формиране, образоване и културно извисяване в обслужване на масовия вкус. В този си вид законът не противостои на ценностната криза в обществото ни, а се превръща в нейно отражение и катализатор. А именно кризата на ценности е основна пречка за устойчивото развитие на нацията!", завършва апелът.


Кои са подписалите апела


Адела Пеева - режисьор, Анри Кулев - режисьор, Теодор Ушев- режисьор, Камен Калев- режисьор, Георги Дюлгеров- режисьор, Иглика Трифонова- режисьор, Александър Морфов - режисьор, Кирил Дончев - композитор, Весела Казакова- режисьор, Васил Живков- режисьор, Ивайло Христов- режисьор, Руси Чанев - актьор, Петър Попзлатев- режисьор, Киран Коларов- режисьор, Константин Божанов- режисьор, Малина Петрова- режисьор, Светла Цоцоркова- режисьор, Светослав Овчаров- режисьор, Димитър Коцев -Шошо- режисьор, Тонислав Христов- режисьор, Цанко Василев -фестивален директор, Весела Данчева- режисьор, Светлана Янчева - актриса, Мина Милева- режисьор, Елица Петкова- режисьор, Ованес Торосян - актьор, Мария Аверина - режисьор, Атанас Киряков - режисьор, Мария Пищалова - икономист, Огнян Гелинов - режисьор, Цветан Недков - оператор, Катерина Ламбринова - кинокритик, Милена Андонова - режисьор, Рали Ралчев - оператор, Асен Владимиров - продуцент, Михаил Мутафов - актьор, Иван Савов - актьор, Румен Шомов - сценарист, Андрей Кулев - режисьор, Ася Кованова - режисьор, Йоана Атанасова - режисьор, Жезко Давидов - режисьор, Владимир Шомов - режисьор, Валентин Ганев - актьор, Никола Додов - актьор, Божина Панайотова - режисьор, Георги Челебиев - оператор, Калина Челебиева - художник, Иван Трайков - режисьор, Станислава Калчева - режисьор, Михаил Венков - режисьор, Николай Лазаров - оператор, Албена Пунева - режисьор, Ценка Куюмджиева-Шпоерке - режисьор, Анелия Мангърова - продуцент, Антония Милчева - режисьор, Владимир Игнатовски - кинокритик, Юлиан Атанасов - оператор, Елдора Трайкова - режисьор, Андрей Чертов - режисьор,Таня Доганова - Христова - режисьор, Петя Иванова - режисьор, Александър Грозев - кинокритик, Александър Донев - кинокритик, Петър Русев - режисьор, Румен Баросов - сценарист, Господин Неделчев - режисьор, Невелина Попова - сценарист, Вида Пиронкова - композитор, Галина Кралева - режисьор, Златка Керемедчиева - продуцент, Ирена Даскалова - режисьор, Джеки Стоев - режисьор
Сергей Комитски - режисьор, Велислав Казаков - режисьор, Мартин Илиев - режисьор, Мира Янкова - режисьор
Нели Калчева - киновед, Елица Матеева - кинокритик, Здравко Маринов - сценограф, Пламен Герасимов - оператор, Ралица Димитрова - режисьор, Ина Вълчанова - сценарист, Милен Витанов - режисьор, Мария Траянова - режисьор, Стефан Мавродиев - актьор, Гергана Димитрова - режисьор, Християн Ночев - режисьор
Светлана Кирилова - режисьор по монтажа, Валентин Кирилов - звукорежисьор, Галина Георгиева - режисьор
Любомир Йончев - режисьор, Иван Стоянович - режисьор, Тодор Мацанов - режисьор, Иван Кафеджийски - оператор, Петър Тодоров - режисьор, Павла Раковска - режисьор, Панчо Цанков - режисьор, Валентин Гошев - режисьор, Димитър Кабаиванов - кинокритик, Гергана Станкова - продуцент, Милен Панайотов - композитор
Божидар Манов - кинокритик, Ивайло Минов - режисьор, Константин Младенов - режисьор, Теодор Янев- оператор, Неда Морфова - режисьор, Георги Андреев - оператор, Петя Александрова - кинокритик, Борислав Михайловски - продуцент, Веселин Тамахкяров - режисьор, Антоний Дончев - режисьор, Диана Георгиева - режисьор по монтажа ,Ваня Баждарова - режисьор, Николай Волев - режисьор, Кръстьо Ламбев - продуцент
Мариана Христова - кинокритик, Петър Горанов - сценограф, Красимир Доков - актьор, Людмила Махалнишка - звукорежисьор, Деян Статулов - кинокритик, Иван Андреев - звукорежисьор, Димитър Радев - режисьор,
Касиел Ноа Ашер - актриса, Станислав Семерджиев - сценарист, Жана Попова - преподавател,
Гаро Ашикян - режисьор, Катерина Борисова - режисьор, Мирослава Гоговска - актриса, Христо Тотев - оператор, Владимир Трифонов - филмов програматор, Екатерина Минкова - режисьор, Татяна Пандурска - режисьор, Силвия Пешева - режисьор, Валентина Фиданова - Коларова, Емил Йорданов - режисьор, Марина Янева - сценограф, Соня Александрова - кинокритик, Кристина Янева - актриса, Огнян Купенов - режисьор,
Радослав Камбуров - режисьор, Искра Ангелова - актриса, Марио Марков - продуцент, Николай Иванов-ОМ- композитор, Радостина Нейкова - режисьор, Митко Новков - критик, Светлозар Георгиев - звукорежисьор,
Марина Русинова - режисьор, Боряна Матеева - кинокритик, Емил Пенев - оператор, Чавдар Шинов - сценарист, Румен Стойчев -Джъмбо - художник, Красимир Андонов - оператор, Борис Траянов - звукорежисьор, Стефан Денолюбов - актьор, Донка Иванова - монтажист, Симеон Киров - оператор,
Руслан Грудев - режисьор, Жорета Николова -актриса, Орлин Руевски - оператор, Росица Цанева - режисьор по монтажа, Явор Калъчев - режисьор, Атанас Атанасов - актьор, Росен Елезов - режисьор, Александър Бъчваров - звукорежисьор, Иван Плачков - оператор, Петър Анев - кранист, Владимир Ангелов - режисьор,
Николай Ангелов - Шуши - актьор, Красимир Стоичков - оператор, Екатерина Димитрова - филмов координатор, Константин Цанев - актьор, Георги Николов - продуцент, Николай Василев - продуцент, Димитър Николов - актьор, Светлана Лазарова - кинокритик, Мария Станишева - режисьор, Сотир Гелев - режисьор

Коментари (81)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Върнете Рачков!

    ... с двеста...
  2. 2 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    Хранилката ви ли заплашиха, другари дейци???

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  3. 3 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK
    Рейтинг: 756 Неутрално

    Владимир Илич Ленин – “От всички изкуства за нас най-важно е киното”.....така , че в губернията ,закона е "кован" по ленински......

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2538 Неутрално

    Пак някой си е поръчал закон който не се харесва на цялата гилдия!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    Прецедентът не може да спира закони и от него нищо не зависи. Скопена институция. Много пъти го видяхме вече.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  6. 6 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    Така се получава като трябва да се разпределят едни пари :)

    Всеки иска за себе си по-голям дял.

  7. 7 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Дават им пари, те нещът.
    А сега де?

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  8. 8 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    Публично финансиране на българското кино?
    Откъде накъде!
    От комунизма избягахме ама комунизма от нас не може да избяга, а?

  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    До коментар [#2] от "quatro_4x3":

    Тесла за Шайката и за бащицата

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    Дават им пари, те нещът.А сега де?
    —цитат от коментар 7 на Красимир Андонов


    Искат парите, ама както те кажат!

    И пак подписи на една камара тунеядци, наредени на софра от средства на данъкоплатците!

    Пари да им се дават едва когато създадат филми касови шлагери, за посредствено "изкуство" нито стотинка!

  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    До коментар [#10] от "Dariya Koleva":

    Кой от подписалите е тунеядец другарко?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 1872 Весело

    Току що прегледах списъка, ние по брой режисьори на глава от населението минаваме дори САЩ!

    А като търсим международни успехи на българското кино едно голямо нищо!

  13. 13 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Той пРезидента само за това го бива - да връща закони, които после парламента гласува отново!!!

  14. 14 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1611 Любопитно

    А защо се намесват и какви филмови дейци са кинокритиците и какво означава "киновед"?

    «Мои самые лучшие штурмовики — бывшие коммунисты» Герман Геринг 1933 г.«Я всегда допускал и отдавал соответствующие приказы, чтобы бывших коммунистов принимали в нацистскую партию немедленно. Из мелкобуржуазного босса социал-демократического профсоюза никогда не получится национал-социалист, а из коммуниста — всегда!» Г. Раушнинг «Беседы с Гитлером».
  15. 15 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1625 Неутрално

    Герб вкара върна категорията "изкуство с ретрограден характер" , че и в закон.
    Извадено от идеологически клишета на БКП от 70-те, типична склонност на всяка
    политическа шайка към цензуриране на онова, което не
    утвърждава следваната от нея управленска посока. И както навремето всеки инакомислещ ум, отказващ да приеме узаконяването на
    еднополови бракове, неодобряващ форми на изкуството, религия или друго, бива назоваван „ретрограден“ или "радикален", а като следствие е обречен на маргинализиране.
    Изключения само за "нашите" тикви.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 629 Неутрално

    Както обикновено болшинството от драскащите представа си няма от киноиндустрията и шоубизнес като цяло.

  18. 18 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    До коментар [#10] от "Dariya Koleva":Кой от подписалите е тунеядец другарко?
    —цитат от коментар 11 на КМЕТ В СЯНКА


    Всички!

  19. 19 Профил на oyh40649441
    oyh40649441
    Рейтинг: 8 Неутрално

    С две думи, реват, че държавата щела да дава и на други хрантутници, а не само на тех. Пък те искали целата баница, правилно ли съм разбрал? Ами рАботете бе, създавайте продукт, печелете, стига сте чакали на държавата, т.е. данъкоплатеца. Или сте некадърни май?

  20. 20 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 1872 Весело

    С две думи, реват, че държавата щела да дава и на други хрантутници, а не само на тех. Пък те искали целата баница, правилно ли съм разбрал? Ами рАботете бе, създавайте продукт, печелете, стига сте чакали на държавата, т.е. данъкоплатеца. Или сте некадърни май?
    —цитат от коментар 19 на oyh40649441


    Какво им пречи да създават касови филми? Интересни, съвременни филми, където да се вижда всеки българин и които да създават естетическа наслада?

    Не, те реват само за пари! И се конкурират кой по безвкусен филм да създаде!

  21. 21 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1455 Неутрално

    Аз искам пък да спрат президента.
    Да го карантинират, ако може.
    За една година само.
    После ще има избори...

  22. 22 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    А Маджото, Маджото къде е!?

  23. 23 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    До коментар [#2] от "quatro_4x3":Тесла за Шайката и за бащицата
    —цитат от коментар 9 на КМЕТ В СЯНКА


    Изобщо не ме интересува кой е правил закона и какво пише в него. И статията не прочетох.
    Като видях, че недоволните са " дейци " , всичко ми стана ясно.
    "ДЕЙЦИТЕ" винаги са били на държавна хранилка по времето на социализма, същите са и сега. Работата им е да се хвалят един друг за "невероятните " си постижения и, ако усетят някаква опасност да ги лишат от държавната хранилка, да скочат като един да я бранят, защото без нея 99% от тях са нули, някои дори 2 нули. През останалото време са хрисими последователи на властта.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  24. 24 Профил на lcx54698210
    lcx54698210
    Рейтинг: 37 Неутрално

    До коментар [#12] от "Dariya Koleva":
    Ма точно! Бездарници! Че и с претенции!

  25. 25 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Какво им пречи да създават касови филми?
    —цитат от коментар 20 на Dariya Koleva


    Като кой филм например?

  26. 26 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    Както обикновено болшинството от драскащите представа си няма от киноиндустрията и шоубизнес като цяло.
    —цитат от коментар 17 на EU Fighter


    Каква кино индустрия представляват тия държавни хрантутници?!?!?!?!?
    Къде са им филмите???
    Кой им ги гледа???
    Защо не продуцират филмите си със собствени пари???
    Чистокръвни паразити са тия!
    Я ги виж колко тулупа са се подписали! В цяла Европа няма толкова филмови "дейци", а хората правят и хубави филми.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  27. 27 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Статията е доста неясна от какво всъщност се оплакват подписалите се, но е ясно, че пари пак ще се раздават на наши хора. Да не забравяме, че Пайнера и Халваджаните вземат пари по програма "Конкурентноспособност на икономиката"/

  28. 28 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    [quote#20:"Dariya Koleva"][/quote] "Какво им пречи да създават касови филми? Интересни, съвременни филми, където да се вижда всеки българин и които да създават естетическа наслада?
    Не, те реват само за пари! И се конкурират кой по безвкусен филм да създаде!"


    Некадърността им пречи. Ако не ги хрантути държавата, ще умрат от глад.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  29. 29 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Я ги виж колко тулупа са се подписали!
    —цитат от коментар 26 на quatro_4x3


    Това, че ти не си чувал въпросните, не значи, че са неизвестни.

  30. 30 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    [quote#25:"Сенсей НАНАЙ"][/quote]

    Като "Великая атечественная вайна".

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  31. 31 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    [quote#29:"Сенсей НАНАЙ"][/quote]

    Я покажи къде съм написал, че не съм ги чувал или не ги зная???

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  32. 32 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#31] от "quatro_4x3":

    Ами подразбира се. Щом наричаш хора като Тео Ушев или Сашо Морфов "държавни хрантутници" явно нямаш хабер за какви хора става дума.

  33. 33 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1295 Весело

    Изобщо не ме интересува кой е правил закона и какво пише в него. И статията не прочетох.
    —цитат от коментар 23 на quatro_4x3

    Е да, ти всичко си знаеш, защо ти е да четеш.
    Я по-добре да напишеш някоя дивотия, четенето е за аматьорите.

  34. 34 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 849 Неутрално

    Защо качествени и кадърни хора чакат на държавата? А може и да не са точно такива?

  35. 35 Профил на kwy38371721
    kwy38371721
    Рейтинг: 783 Неутрално

    Високохудожествено кино???
    Това не са ли тези филми,които ги гледат само роднини и приятели на режисьора и артистите,а обикновените зрители си излизат по средата на прожекцията?
    Разбира се , такива „шедьоври“ се правят с държавни пари и сега има рев до небето,че кранчето се затваря.

  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  38. 38
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  39. 39 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1610 Неутрално

    Доказано е, че българско кино пари не носи. Някой може ли да каже поне 10 филма от последните 30 години, които да са били хитове в кината? И да са спечелили повече пари, отколкото вложените в снимките? Ако не се сещате такива, значи има един голям проблем - българското кино работи на загуба, а не на печалба.

    Като българин си мечтая едни ден да се снима български филм, който да пълни киносалоните и да чакаме ред за билети. Такъв няма. Само за последните 10 години я има 1-2 филма, предизвикали голям интерес, я няма. Последният български филм, който гледах на кино, беше един трилър "Вила Роза". А вече минаха близо 7-8 години оттогава.

    Никой не е казал, че комерсът е най-добрия подход за правене на кино. Ако вярваме на тази максима, то комиксовите филми в САЩ трябва да са върха на киноизкуството. Но какъв е смисълът на един филм, ако го гледат само 1000 души? Какъв е смисълът да хвърляме пари за подобен филм, щом е направен толкова качествено, че никой не иска да го гледа? И ще дам пример с филмите на Ники Илиев. Снима момчето, наложил е името си като режисьор и сценарист в България, тук-там има добри филмчета. Но повечето от филмите му са по един калъп правени и на мен са ми безинтересни.

    Всеки е свободен да прави кино. Всеки е свободен да пише сценарии и да си търси финансиране за снимки. Дори всеки може вече да снима филми с камерата на смартфон и с минимални средства. Нека тези филми, които наистина имат някаква стойност като проекти, да получават държавно финансиране, но не напълно, а частично. И да се финансират силно продукции, които могат да бъда продадени в чужбина. Като копродукциите - например "Светът е голям..", "Мисия Лондон" и други. Аз много харесвам филма "Светът е голям" - от него лъха на качествен сценарий и качествено актьорско изпълнение. Табла не играя, но заради този филм бях решил по едни време да я науча.

    Също така, моите уважения към Теодор Ушев. Анимациите му са оценени дори от американците. Но нека г-н Ушев, подписал петицията, да каже колко е спечелил от прожекциите на своите анимации. Имам предвид печалбата след отнемане на производствените разходи. Държавното финансирано кино трябва да се прави с цел популяризиране на българското кино у нас и по света, а не само за ограничена местна употреба. Режисьорите, които нямат опит и утвърдени име, могат да снимат независимо кино, както го правят хилядите техни колеги по света. В САЩ, например, държавата не финансира никакво кино, но американските филми са водещи в света. Там никой не получава ей така пари от небето, за да се прави на режисьор. За да успее един режисьор да направи свой проект, трябва да е утвърдено име и да има солиден филмов опит зад гърба си. И ако се провали с някой негов филм, повече никога няма да получи парите на продуценстките къщи. А ние тук чакаме на държавната хранилка да даде грешни пари, за да си правим скъпи кино експерименти.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  40. 40 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 780 Неутрално

    "..Законът слага под една шапка високохудожественото кино..."

    "Високохудожественото" е една хубава опаковка за продукции, които посмъртно не могат да си върнат разходите.

    Защо никой не говори за коопродукции, било то със съседни страни, било то с малко по-големи страни, което би било гаранция за малко по-голямо разпостранение и публика. И приходи.

  41. 41 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 1888 Весело

    Сериозно кефят "дейците" с използваните евфемизми, като например:

    • "високохудожественото кино" замества "негледашемо кино";

    • "ефективно програмиране на българско кино" замества планово финансиране на некадърници.;

    • "образователни цели и приоритети" означава набиване на чемберите на публиката какво да гледа.

  42. 42 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 1888 Весело

    Сериозно кефят "дейците" с използваните евфемизми, като например:

    • "високохудожественото кино" замества "негледашемо кино";

    • "ефективно програмиране на българско кино" замества планово финансиране на некадърници.;

    • "образователни цели и приоритети" означава набиване на чемберите на публиката какво да гледа.

  43. 43 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3490 Гневно

    Вече не остана част от обществения живот, която ГЕРБ и бандата им да не са омазали и осрали с техните лобистки скоростни промени.
    Спрете се бе некадърници и корумпета такива!
    Дайте възможност на творческите натури в България да дишат чист и благотворен въздух!
    Колкото и да се мъчите не можете всичко да промените, така че вие и вашите студенокръвни протежета да сте все отгоре.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  44. 44 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 286 Неутрално

    Само нашите културтрегери не разбраха че изкуството както всяка друга работа създава продукт който трябва да се продава.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  45. 45 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    Купуваме македоснки и турски сериали, по кината гледаме сръбски и гръцки филми. Български не - имаше един под прикритие, може и да изпускам нещо, да има втори - но до там. Другото е високо изкуство, което е толкова високо, че никой освен подписалите се не разбира. За тах е ок да правят класни филми, които само малцина могат да схванат, които да се гледат от 2-3 човека (буквално, идете някой път в Г-7) на прожекция.

    Няма лошо всеки да си прави каквото си иска. Защо ние трябва да плащаме за филми, които ти казват - ами за сега сте само Вие, ако дойдат още двама човека ще пуснем прожекция. Тресе ги дълбокия комунизъм и сега реват, че :комерсиалното" кино щяло да им вземе парите. И под комерсиално разбирайте гледаемо

    15.02.1989 - 07.02.2018
  46. 46 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 780 Неутрално

    До коментар [#39] от "Lou": "..Снима момчето (Ники Илиев), наложил е името си като режисьор и сценарист в България, тук-там има добри филмчета. Но повечето от филмите му са по един калъп правени и на мен са ми безинтересни. .."

    Но все пак намира си спонсори, финансиране, и не плачи за пари.
    Киното е култура, но култура, която може да носи и пари. някога имаше едни френски и италиански, които с успех рекламираха страните и като туристически, "Пътят" с Мартин Шийн направи невероятна реклама на "камино" в Испания, турските сериали са масово спонсорирани от истанбулски туристически фирми. Просто се сещам за някакви идеи за финансиране, и не разбирам защо се чака все бюджетно финансиране.

  47. 47 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3490 Любопитно

    Доказано е, че българско кино пари не носи. Някой може ли да каже поне 10 филма от последните 30 години, които да са били хитове в кината? И да са спечелили повече пари, отколкото вложените в снимките? Ако не се сещате такива, значи има един голям проблем - българското кино работи на загуба, а не на печалба....
    —цитат от коментар 39 на Lou


    Това ли ти е проблемът с българското кино!?
    Киното не е чушките и доматите на пазара.
    Като как се съвместява твоето желание киното да е винаги на печалба, с определението му като "седмото изкуство"?
    Изкуството само печалбата ли гони?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  48. 48 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 780 Неутрално

    Вече не остана част от обществения живот, която ГЕРБ и бандата им да не са омазали и осрали с техните лобистки скоростни промени.Спрете се бе некадърници и корумпета такива!......
    —цитат от коментар 43 на Храбър


    опитват се да угодят и на кинаджиите, но нещо не им се получава. Всъщност у нас има ли кино-продуценти?

  49. 49 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1724 Неутрално

    И пак подписи на една камара тунеядци, наредени на софра от средства на данъкоплатците!

    Пари да им се дават едва когато създадат филми касови шлагери, за посредствено "изкуство" нито стотинка!
    —цитат от коментар 10 на Dariya Koleva

    Хайде да не плачете за данъкоплатците!!!
    Лишихте ги от поне 700 милиона, за да може да си откраднете едни 65 милиона, с които да купувате къщи в Барселона, Маями.....и да си пълнете шкафчетата.

    И кога ще проумеете, че "касов шлагер" не означава непременно че е възвишено изкуство. И обратното.

  50. 50 Профил на Gerberche Malko
    Gerberche Malko
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#9] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Защо бе Бруте, или просто си манджа на всяка анти мелодия ?

  51. 51
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  52. 52 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1724 Неутрално

    Ами ако законът е насочен срещу безумно тъпите сериали и откровено педерастката пропаганда?
    —цитат от коментар 16 на Араламбене му е майката


    А така ли е?

  53. 53 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Доказано е, че българско кино пари не носи.
    —цитат от коментар 39 на Lou


    То не е само българското. Киното е скъпо изкуство. Мисля, че всяка европейска държава финансира киното си именно по тая причина. Колкото до самите филми, проблемът не е, че са много арт. Напротив - напоследък с няколко изключения като "Ая", се правят предимно що-годе комерсиални, абсолютно стандартни филми. Просто са много слаби и като сценарий, и като игра, и като много други работи.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  55. 55 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 1872 Любопитно

    Всъщност у нас има ли кино-продуценти?
    —цитат от коментар 48 на historama


    Има такава професия, която следи разноските на кинопродукциите!

    Но класически продуценти, които с частен капитал да създават гледани филми, няма!

  56. 56 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А режисьорите, избрали слабите сценарии и посредствените артисти нямат никаква вина?
    —цитат от коментар 54 на Dariya Koleva


    Имат, разбира се. Някои от подписалите се са дори създадели и участници в подобни посредствени творби, но ... не е в това въпросът.

  57. 57 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Но класически продуценти, които с частен капитал да създават гледани филми, няма!
    —цитат от коментар 55 на Dariya Koleva


    Ти що реши, че класическият продуцент прави това? Щото едно време се чудихме как да си обясним какво върши продуцента и тоя мит за това, че дава парите, се въртеше из пространството?

  58. 58 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 1872 Любопитно

    Имат, разбира се. Някои от подписалите се са дори създадели и участници в подобни посредствени творби, но ... не е в това въпросът.
    —цитат от коментар 56 на Сенсей НАНАЙ


    А какъв е въпросът?

    Ти видя ли колко много "режисьори" са се подписали? Не можем ние с този бюджет да ги храним всички на хранилка!

  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  60. 60 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 1888 Весело

    До коментар [#55] от "Dariya Koleva":
    Точно това е сериозният проблем. Липсват частни продуцентски компании и всичко лежи на държавата. Сред подписалите, например, е един Теодор Ушев, който е редовен клиент на канадския държавен фонд за кино, който продуцира одиозните му (art) филмчета. Но този държавен фонд финансира само докуметални, анимационни и алтернативни проекти. Всичко останало минава през частни продуценти. Та ако Чери или белградския мустак бяха вложили малко пари в частни продуценти, то подписалите сега щяха да са не повече от 225.

  61. 61 Профил на Ша Шчупат държавата на Пеевски
    Ша Шчупат държавата на Пеевски
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#58] от "Dariya Koleva":

    Така е. За какво да даваме пари за българско кино.

    Няма да останат парички за раздаване Доган, Ковачки, Пеевски, на Домусчиев и Вълка, поели концесии за боклука и т.н. все отбрани култур-трегери.

    Те са ви НАЙ-ВАЖНИ на хранилката.

    Герб са КОМУНИСТИТЕ на България!
  62. 62 Профил на Ша Шчупат държавата на Пеевски
    Ша Шчупат държавата на Пеевски
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#58] от "Dariya Koleva":

    Така е. За какво да даваме пари за българско кино.

    Няма да останат парички за раздаване Доган, Ковачки, Пеевски, на Домусчиев и Вълка, поели концесии за боклука и т.н. все отбрани култур-трегери.

    Те са ви НАЙ-ВАЖНИ на хранилката.

    Герб са КОМУНИСТИТЕ на България!
  63. 63 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1610 Неутрално

    Дискусията се развива и това ме радва. Не съм очаквал да видя 55 коментара в статия за кино.

    Забелязвам, че се очертават два типа коментари - на изкуствоведите и на комерсиалните. Както във всеки спор, всички мнения се обединяват в две противоположни тези и започва борбата между тях.

    Но аз ще кажа това, което вече писах. Киното е няколко вида - комерсиално, изкуствоведско, независимо. Кино прави всеки, който снима с телефона си как децата играят с топка в парка. Киното е свободно за всеки, който иска да го снима - да си търси спонсори, техника, изпълнители на ролите и т.н. Не е казано, че кино може да се прави само с държавно или продуценстко финансиране.

    Нямам нищо против крайните изкуствоведи, които правят негледаеми филми. Да си снимат, колкото поискат. Но да си търсят сами финансиране. Нямам нищо против и хората, които искат да гледат само комерсиални филми, лишени от изкуство - докато има търсене за такива филми, ще има и предлагане. Въпросът е, че държавното финансиране трябва да е само за качествени филми, които хем да имат художествен елемент, хем да носят някаква печалба. Или да представят България на фестивали. А не да се дават пари на калпак за всеки абсурден кино проект.

    В един коментар по-горе колега ме апострофира, че киното било изкуство. Призовам колегата - явно виден почитател на българското кино - да ми изреди поне 20 български филма, които е ходил да гледа в киносалона или е купил на ДВД в последните 10 години. Поне 20, защото бройката БГ филми е много по-голяма. Но, ако попитам всеки пишещ тук да изреди 20 европейски или американски филми, които е гледал на кино за 10 години, няма да има затруднение. Нали?

    Явно някой не е разбрал какво имках да кажа по-рано за кино творците. Всек е свободен да снима независимо кино. И да участва във конкурси и фестивали с независими филми. Така се гради име на режисьори продуцент. И когато някой се докаже, ще му дадат и финансиране за големи филми. Така се прави в Европа и САЩ. Затова спорът тук е малко излишен. Нека всеси да прави кино, да го показва и да трупа слава. Ако то носи пари на своите продуценти - още по-добре.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  64. 64 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ти видя ли колко много "режисьори" са се подписали? Не можем ние с този бюджет да ги храним всички на хранилка!
    —цитат от коментар 58 на Dariya Koleva


    А ти видя ли, че недоволството е от критериите и няма нищо общо с количество или бройка. Все някой ще "храните", спокойно.

  65. 65 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Призовам колегата - явно виден почитател на българското кино - да ми изреди поне 20 български филма, които е ходил да гледа в киносалона или е купил на ДВД в последните 10 години. Поне 20, защото бройката БГ филми е много по-голяма. Но, ако попитам всеки пишещ тук да изреди 20 европейски или американски филми, които е гледал на кино за 10 години, няма да има затруднение. Нали?
    —цитат от коментар 63 на Lou


    Не си прав. Аз за последните години съм гледал много повече БГ филми на кино отколкото други. Но не знам дали ще направя и аз 20 даже. Веротяно, с напъване.

  66. 66
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  67. 67 Профил на Ша Шчупат държавата на Пеевски
    Ша Шчупат държавата на Пеевски
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#63] от "Lou":

    Сбъркана ви е логиката.
    Българското кино не може да се "доказва" срещу кинопродукции от държави, където се финансира много повече и имат много по-голям пазар.

    Първо, трябва да се надгради нещо, т.е. да има условия поне 10 год за нормално правене на филми и тогава може да видим резултати, които да възвръщат вложенията.

    Герб са КОМУНИСТИТЕ на България!
  68. 68 Профил на VeLikoV
    VeLikoV
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Напълно подкрепям филмовите дейци. Когато държавата отделя пари за изкуство, нека не е за частните телевизии, моля!

  69. 69 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1610 Неутрално

    До коментар [#67] от "Ша Шчупат държавата на Пеевски":

    Аз пък ще дам един пример с мексикански филм. Преди около 30 години Робърт Родригез снима нискобюджетен филм. Легендите говорят, че разходите били около 5-6 хиляди долара. Този филм става хит и печели над милион долара от кинопрожекции. Бързо е разпространен от големите студиа. Нарича се "Ел Мариачи". Четири години по-късно Холивуд снима продължение, този път с милионен бюджет и участието на Бандерас и Хайек.

    Друг пример - няколко кино ентусиасти решават да снимат филм. Само с обикновени аматьорски камери заснемат култов трилър. Без милиони долари бюджет, без спец ефекти. Просто актьорите ходят в гората, снимат с камерата в тъмното, все едно бягат от някой, който ги преследва. Да казвам ли името на този филм или вече се сещате?

    Имаше и един друг филм, заснет на 100% с охранителни камери. Отново трилър. Дори му правиха и няколко продължения.

    Ето как човек с много талант и малко средства прави кино. Нашите бездарни режисьори искат пари от държавата, защото няма кой частен продуцент да им даде пукнат лев за слабите им проекти. Само един Влади Въргала беши сам да финансира своя филм "шменти-капели", продаде си жилището. Филмът стана средно добър за българско ниво, леко абсурден. Но печалбата на Въргала от всичко това беше мизерна - той и до днес съжалява за това.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  70. 70 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Току що прегледах списъка, ние по брой режисьори на глава от населението минаваме дори САЩ! А като търсим международни успехи на българското кино едно голямо нищо!
    —цитат от коментар 12 на Dariya Koleva

    Явно не си виждала американския списък - иначе нямаше да пишеш глупости!
    А кое е това "нещо", произведено в България, което има международен успех, та имаш толкова високи изисквания именно към скромното ни кинопроизводство?
    Апропо, последният ни успех е с давност две седмици: Юлиан Вергов получи голямата награда за мъжка роля на фестивала в Кайро, който е "А" категория - наравно с Берлин, Кан, Венеция и т.н.

  71. 71 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 502 Гневно

    Публично финансиране на българското кино? Откъде накъде!
    От комунизма избягахме ама комунизма от нас не може да избяга, а?
    —цитат от коментар 8 на Таралеж

    Киното се субсидира в цяла Европа и никой не оспорва необходимостта от такава подкрепа, освен шепа неграмотни лумпени.
    Дори в САЩ има множество схеми за подкрепа - почти всички са на щатско ниво.

  72. 72
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  74. 74 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    Поредният закон по путински модел.

  75. 75 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3490 Любопитно

    До коментар [#63] от "Lou":

    Всичко хубаво, само че за да станеш известен трябва да те видят.
    А за да те видят, трябва да изпъкнеш.
    Е точно това изпъкване, става почти невъзможно с бакалски сметки.
    Абе как се оправяха едно време българските кинотворци, че успяха с държавни пари да направят толкова много добре известни по света български филми?....
    И още нещо.
    Като го постави този въпрос се замислих и се сетих...най-вече български филми от преди 1989-та.
    Дали защото съм станал на толкози години....или защото едно време на кинотворците съвсем други са им били целите?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  76. 76 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    До коментар [#43] от "Храбър":

    Защо споменавате само ГЕРБ, тоя закон е приет с подкрепата на всички групи, що пропускате да наплюете бъдещия ви коалиционен партньор БСП?

  77. 77 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    До коментар [#75] от "Храбър":

    И после се сърдите като ви казват че ДБарките сте с червени душички. Но то няма как да избягате от кръвта си - като целия ти род е тежка червена номенклатура и ти си израсъл с червена лъжичка в устата като Х.Иванов, Малеева и т.н., това си оставя последствия в мисленето.

  78. 78 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    Много филмови дейци , малко публика на българските филми. Не съм гледал български филм от години. Веднъж преди години ми се наложи да гледам един по телевизията. Бях на гости и домакините го гледаха. Едва изтраях да го догледам до края. Ако си бях в къщи , на петата минута от филма щях да сменя канала. Слаба актьорска игра , слаба режисура, слаб сценарий.

  79. 79 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3490 Любопитно

    До коментар [#76] от "m17":
    До коментар [#77] от "m17":

    Къде видя да съм говорил само срещу ГЕРБ?
    И защо непрекъснато ни навирате под носа БСП?
    Толкова ли ви е страх от една такава съвместна работа за изритването ви от властта?
    Всъщност едно съвместно управление на ГЕРБ с БСП е много възможно.
    Тя Нинова за сега ви отказва заради изборите, ама след тях ще бъде много по-дашна.
    Пък и без това едни и същи мутри храните, едни и същи обръчи обслужвате, а целите и мечтанията ви са едни и същи.
    Един за друг сте родени.
    Защо да не се вземете?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  80. 80 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    До коментар [#79] от "Храбър":

    Примерно щото в коментара на който отговорих беше цитирано само ГЕРБ. И не, няма да се "вземем", 4 години не се "взехме" така че едва ли и следващите 4 ще стане.
    Но А.Атанасов още от сега почна да обяснява как вие ще се "вземете" за да борите диктатора. А Х.Иванов обяснява как ще се вземете с Мая да борите Пеевски. Пълен смех, това е същата Мая дето го предложи и даже нагло си го призна и организираше контра-протести. И сега заедно с ДБ ще се бори с него. Нема такъв абсурд !!!!

  81. 81 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#63] от "Lou":

    Дискусията се развива и това ме радва. Не съм очаквал да видя 55 коментара в статия за кино. Забелязвам, че се очертават два типа коментари - на изкуствоведите и на комерсиалните.
    —цитат от коментар 63 на Lou


    Да, два типа са – на хора, които нямат абсолютно никаква представа от киноиндустрията и на няколко души, които може и да имат.
    Ти си от първите.

    В САЩ, например, държавата не финансира никакво кино, но американските филми са водещи в света.
    —цитат от коментар 39 на Lou


    Пълна глупост. Под всяка статия за българско кино се пише тази глупост и всеки път е пълна.
    В САЩ също финансират киното без значение колко си известен. Само че не през федералната държава, а през щатските. Федералното правителство също дава субсидии за културни проекти, но са по-малко.

    Там 40 щата от общо 50 дават субсидии за кино, които може да стигат и 30-35% от бюджета изхарчен в съответния щат. При това годишно става дума за милиарди долари общо за САЩ. Примерно "Алита" на Джеймс Камерън имаше бюджет 200 млн долара. Но всъщност е най-много 170, защото спести поне 30 млн само от субсидии и данъчни облекчения. Ако звезда като Камерън се бори за субсидии смятай как е при останалите.

    Идеята е не да се подпомага културата и хонорарите на кинаджиите, а да се помага на местната икономика. Киното е индустрия, която харчи пари в много сфери, затова отделните щати се борят да привлекат продукции.

    А американските филми са водещи и с помощта на държавата САЩ, която от много дълго време се грижи за разпространението на културата си по света, чрез институции като примерно "Amerika Haus" и "Amerikazentrum" в Германия и Австрия. Филмите им изобщо не ходят просто като филми, а заедно с американските стоки от леката промишленост, като част от американизацията. Това подпомага разпространението.
    Всъщност хваленето на дадена национална култура е задача на всички посолства по света от всички държави. Затова е пълна глупост, когато някой напише, че американските филми се харчели просто ей-тъй сами.

    Само че САЩ са голяма държава и могат да поддържат киноиндустрията си с вътрешни продажби, а това, което излиза навън им идва дюшеш. Едва в последните години продуцентите взеха да се съобразяват с Китай като нов голям пазар.
    И въобще масовата представа за киното на САЩ е грешна. Там годишно се правят около 700 филма. От които голяма част са на загуба (продуцентите балансират чрез големите успехи, като примерно комиксовите екранизации). Вие гледате едва по 40-50 американски филма и си мислите, че ги познавате.

    Там никой не получава ей така пари от небето, за да се прави на режисьор. За да успее един режисьор да направи свой проект, трябва да е утвърдено име и да има солиден филмов опит зад гърба си.
    —цитат от коментар 39 на Lou


    Пълни глупости.
    Преди да снима своя "Get Out" Джордан Пийл беше ТВ сценарист с един горе-долу успешен сериал в Comedy Central плюс дребни актьорски роли в разни сериали.
    Преди да снима своя "Изкуплението Шоушенк" Франк Дарабонт има само няколко ТВ сценария и режисура на само един ТВ филм.
    И въобще примерите за дебютанти са много.

    Продуцентите правят филма и държат бюджета, а не режисьорите. Ако режисьор изцяло прави свой проект значи е продуцент.
    И у нас субсидиите не са за режисьора, а за продукцията.

    И в САЩ парите далеч не са само на продуцентските къщи. Финансирането е доста по-сложно от това просто да извадиш пари от фирмената сметка.

    И ако се провали с някой негов филм, повече никога няма да получи парите на продуценстките къщи.
    —цитат от коментар 39 на Lou


    Глупости.
    За да стане това трябва така да се издъни, че да стане известен на цялата гилдия. Което е изключителна рядкост и тогава пак не е сигурно дали ще е "никога".
    Джеймс Камерън режисира първия си филм "Пираня 2" без опит като режисьор (е, има там един късометражен преди това). Проваля се и е уволнен от продукцията. Следващият му филм се казва "Терминатор" и е по негов сценарий. Чувал ли си за него?

    Освен това провалите далеч не се дължат само на качествата на филма. Нали точно това е работата на продуцента – още на ниво сценарий да си направи сметка какво може да продаде и на какъв пазар. Оттам се съобразява и колко свобода да даде на режисьора без значение колко е известен. А след това пак от него зависи в какъв момент да пусне филма, каква ще е конкуренцията през нея седмица, колко пари ще вложи в реклама и т.н.

    Преди около 30 години Робърт Родригез...
    —цитат от коментар 69 на Lou


    Робърт Родригез също ползва субсидии и също се сърди, ако не ги получи.
    https://www.texastribune.org/2010/09/03/robert-rodriguez-film-at-issue-in-incentive-debate/

    Нека тези филми, които наистина имат някаква стойност като проекти, да получават държавно финансиране, но не напълно, а частично.
    —цитат от коментар 39 на Lou


    Финансирането у нас много отдавна е само частично. Масовата субсидия е 50% от бюджета и само единици филми получават до 80%. Останалото са частни пари.

    А не да се дават пари на калпак за всеки абсурден кино проект.
    —цитат от коментар 63 на Lou


    Никога не са се давали пари за всеки проект, нито пък за всеки абсурден. От време на време има странни оценки и незаслужено отпаднали проекти, но на всяка сесия НФЦ публикува отчет кой е кандидатствал, кой е минал на втори кръг и кой е останал накрая. И е написано кой колко е получил. А също и каква е методиката за оценка.
    Защо не вземеш да ги разгледаш преди да плещиш глупости?

    Субсидията далеч не е само "народна пара" дошла от някъде другаде. Половината от фонда идва от данъците върху кинобилетите. Напълно нормално е твоите левчета дадени за кино да се върнат в нашата киноиндустрия.

    А отделно все още изпускаме възможността киното да се захранва с приходи от хазарт, така както е в Англия с тяхната Национална лотария. Те понеже британците са прости и си субсидират киното, та затова BAFTA е една от световните кино награди.

    * * *
    Причините да имаме слабо кино са много и изобщо не са само в качествата на филмите.
    Половината от българите нямат достъп до платено кино. Просто няма кина – до края на 90-те кината в България бяха около 180-190, до 2004 паднаха на 56 и това се задържа докъм 2015. Сега са около 74.
    Хем нямаме достатъчно кина, хем нямаме вторично разпространение – чрез DVD и стрийминг.
    И проблемът не е в торентите, защото хората са склонни да плащат за кино, точно така както виждаме, че плащат за театър. Проблемът е, че в голямата си част киноразпространителите и собствениците на киносалони са едни и същи хора. 70% от пазара се държи от представители на големите американски студия. Те не изпълняват дори законовата квота от 50% европейско кино.

    Нямаме реклама и медийна кинокритика. Знаеш ли, че в последните 5 години в България се произвеждат почти толкова игрални пълнометражни филми, колкото се правеха по време на соца? По около 20-22 филма годишно (само през 2017 бяха 16).
    На колко от тях си чувал имената?
    Нали за да отидат хората да гледат един филм някой трябва да вложи достатъчно пари в рекламата? А за да излезе филмът навън трябват пари и за маркетинг. НФЦ дава пари за разпространение, но са толкова малко, че покриват само VPF таксите на кината.

    България никога няма да е като САЩ. За да влизат някакви прилични печалби в националното кино трябва да си държава от поне 60-80 милиона души. Ние няма как да го постигнем, затова е нужна пряка държавна помощ иначе просто няма да имаме кино.

    Друга причина е, че държавата не субсидира чуждите кинопродукции. Това също помага на нашето кино, защото наемат и местни кинаджии. Така хем успяват да преживяват, хем трупат опит.
    А освен на киното чуждите филми помагат и на икономиката, защото както казах една продукция не харчи пари само за хонорари, а за много други покупки и местни услуги.
    Затова както отделните щати в САЩ дават субсидии за кино, така и по света всички разумни държави дават субсидии на чуждите продукции, които идват да снимат в тях – Канада, Австралия, Нова Зеландия, Китай, Малайзия, Панама, Южна Африка, Франция, Германия, Белгия, Холандия, Австрия, Италия, Испания, Малта, Гърция, Чехия, Полша, Естония, Литва, Хърватия, Сърбия, Ирландия, Исландия, Норвегия, Колумбия, Доминиканската република, Фиджи... Не ги знам всичките, но дори бедната Македония дава.
    Дори Русия дето все се оплаква от Запада – дори те през 2019 въведоха субсидии за чужди продукции. От тази година нататък са 22 млн долара годишно.

    А при нас едва сега с тези поправки вкараха такива стимули в закона. Когато миналата година "Дневник" писа за тях всички идиоти се разпискаха в коментарите, че сме щели да храним чуждите продуценти.
    Щото киното е като футбола – всеки българин е експерт и с готовност дава съвети как трябвало да се прави.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK