Истории от COVID кризата: как едно училище оцеля и стана "Европейски гражданин"

Мелина Крумова

© Юлия Лазарова

Мелина Крумова



Да получиш награда е нелош начин да започнеш новата година. Още по-добре, ако се дава за добре свършена работа в трудно време. За частното музикално училище RockSchool, както и за почти всеки друг бизнес в България, последните дванадесет месеца не са били никак леки, но са донесли ценни уроци. А за разлика от мнозина - и оптимизъм за бъдещето.


Преди седмица училището беше отличено с наградата "Европейски гражданин на годината 2020", която се присъжда от Европарламента на граждани или организации за инициативи, насърчаващи интеграцията между гражданите. Избрани са заради програмата си "Виждам чрез музика", в която незрящи деца и младежи взимат уроци и развиват професионални умения в областта на музиката.


"За нас тази програма е особено ценна, защото вярваме, че всеки трябва да може да се докосне до музиката и да изпита свободата, която тя дава" - това разказа пред "Дневник" създателят на Rockschool Мелина Крумова преди две години, когато "Виждам чрез музика" започваше. Сега може да се похвали, че в първото й издание 19 младежи със зрителни проблеми са преминали шестмесечно безплатно обучение, подпомагани от специално обучени учители в нов кабинет, с инструменти, оборудване и подходящ софтуер.




Избирали са от уроците, до които имат достъп всички останали възпитаници на училището - по над 15 инструмента (от електрическа китара и пиано, през барабани и саксофон, до родопска гайда) и по различни видове пеене (от оперно до тежки вокали). Всеки определя музиката, която му е на сърце, и от първите занимания започва с учителя да разучава любимо парче, като така неусетно придобива нужните умения. А когато напредне достатъчно, негова песен бива записана в професионално студио и се заснема видео клип. По желание може да добави уроци по музикална теория, композиция, писане на песни или софтуерно продуциране на музика.


Според Мелина Крумова хората със зрителни затруднения имат голямо предимство пред останалите, когато става дума за музика, и то е "в невероятно развитите им сетива". Убедена е, че тази сфера им дава големи възможности за развитие и добра професия - работа в студио, създаване на реклами и на други аудиопродукти, звуков дизайн. Затова се радва, че повечето от участниците в първата стипендиантска програма са останали в училището и след края й. За да ги подкрепи, екипът свалил таксата за обучение до символична.


Стъпка 2: и нека всички да учат


Днес Rockschool вече се подготвя за второто издание на "Виждам чрез музика", като конкурсът за участници ще започне през март (повече за условията - тук). Засега са предвидени десет стипендии за половингодишното обучение, парите за които ще осигури Столичната община. Ако има много желаещи обаче училището планира да отпусне и свои стипендии.


Фокусът отново ще е върху незрящи деца и младежи, но не връщаме и по-възрастни кандидати, казва Крумова.


Амбицията на новата програма е, освен уроците, да бъде разработена и след това дигитализирана цялостна методика за преподаване на музика на хора със зрителни затруднения, която да е достъпна за всички школи в страната. Идеята все още е в процес на подготовка - търсят се консултанти, обсъжда се натрупания опит и възможности, но нямат търпение да започнат работа.


Как трудностите раждат идеи


Залите на Rockschool отново приемат ученици, но близо една трета от уроците са онлайн.

© Цветелина Ангелова, Капитал

Залите на Rockschool отново приемат ученици, но близо една трета от уроците са онлайн.

Въпреки успешната програма и наградата, за рок училището годината от избухването на COVID пандемията е била тежка, разказва Мелина Крумова. В двата месеца на извънредното положение (от средата на март до средата на май 2020 г) затварят изцяло. "Овладяхме донякъде положението с уроците, но от загубите след затварянето на залата за репетиции и концерти, която даваме и под наем, още не можем да се възстановим", обобщава тя. Удар по приходите е спирането и на детски музикалните партита - най-често за рождени дни, които са сред популярните им продукти. През лятото имали няколко, но родителите останали предпазливи и сега надеждата е от пролетта нещата да подтръгнат.


Успяват да се справят с трудната ситуация най-вече благодарение на учениците, които не се отказват от уроците и преминават на обучение онлайн. От 500 урока седмично падат на 250, което по думите на Крумова, е истински успех като се има предвид, че немалко ученици обективно не могат да репетират, ако не са на място - защото нямат инструмент вкъщи или заради спецификата на обучението: "Трудно се учат барабани онлайн или пиано, без да имаш без пиано".


Успели бързо да се пренастроят, но случилото се им показало, че имат нужда да надградят възможностите за работа в електронна среда. Защото дори сега, без да има ограничения, около 30 % от уроците им продължават да са онлайн - заради притеснения за здравето, заради удобство или пестене на време от транспорта. Така COVID кризата постепенно ги довежда до идеята за разработване на цялостна платформа за интерактивно дигитално музикално образование. Обмислят в нея да има предварително записани курсове с видеоуроци, но и възможност за работа в реално време с учител и упражнения. Предвиждат да има и ментори - хора с опит и познания, които следят и насочват развитието на курсистите не само като артисти, но и в музикалния бизнес.


Времето за реализирането на проекта ще зависи от това как ще успеят да осигурят финансиране, но първите уроци ще бъдат записани през март, за да се види как тръгват нещата и от какво още има нужда, уточнява Крумова. Надява се, че когато платформата заработи, рок училището ще надскочи сегашните си граници - София и Варна, и ще има ученици от цяла България, включително от по-малките населени места.


Така, като се тегли чертата, се оказва, че всъщност кризата е донесла на рок училището трудности, но и доста идеи за развитие. А най-ценната придобивка е въздействието на годината върху екипа: "Толкова много искахме да оцелеем, че нямаше как да не се сплотим".

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4203 Неутрално

    Браво, заслужена награда!

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  2. 2 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 866 Неутрално

    Хареса ми идеята с плочите по тавана!

  3. 3 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2134 Весело

    Училище "европейски гражданин" е пълен нонсенс подобно на град-герой от (без)времието на СССР.

  4. 4 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 1028 Неутрално

    Истории от COVID кризата: как едно училище оцеля и стана "Европейски гражданин"
    ===
    Гачели 99% от училищата са се затрили, а това е едно от малцината оцеляли и съвсем заслужено взело наградата "Европейски гражданин"
    ПП
    У наше село училището също оцеля, ма онея викат за вас сме приготвили "Европейски селянин". ПР на училището вика, че звучало грозно и поради това решихме да откажем приза.

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  5. 5 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    С какво грозната дума незъркелящи е по-хубава от слепи?

  6. 6 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Кво общо има ковид с тази история за музикално училище?
    От какво е оцеляло училището?
    И как, за Бога, е станало гражданин?
    Мъка журналистическа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK