Стоянката на уморените таксита и собственици

Стоянката на уморените таксита и собственици

© Марин Каравелов



В края на 2020 г. Институтът за пазарна икономика (ИПИ) започна да публикува поредица от конкретни примери[2], които представят личните истории и поглед на хора и бизнеси, засегнати директно от свръхрегулациите. Поредният материал дава гледната точка на един шофьор на такси, който описва множеството проблеми и неуредици в таксиметровия превоз в страната.


Това такси излъчва умора. Автомобил, все пак отговарящ на ограниченията за възраст, но видимо поочукан, както много други улични "софийски бойци". Собственикът му изглежда също така уморен, някъде близо до евентуално пенсиониране след някоя и друга година. И точно толкова очукан от живота в последните десетилетия.


Той е М.Я. Не позволява да бъде сниман, нито колата, обозначена с логото на голяма софийска таксиметрова компания. Дори не е напълно типичен пример за хората, които карат таксиметрови коли в София. Роден и израсъл в българските покрайнини в Сърбия, изхвърлен от мястото си по време на войната от края на 20-ти век и пристигнал в България, при свое семейство, което впоследствие се разпаднало. Дълги години работил като шивач. Наложила се операция на окото, а шиенето изисква перфектно зрение.




Затова сменил професията. Опитал в две фирми, карал малки камиони. Само че непрекъснато го лъгали и не плащали уговореното.


Затова напуснал и изкарал изпита за водач на таксиметрова кола. В занаята е малко повече от година.


В този бранш всеки зад волана има своя собствена история. Не всеки е готов да я сподели, а може би и няма защо.

    • Общото между тях сега е, че работата намалява, конкуренцията като брой коли расте и често са на ръба на оцеляването. Браншът на пръв поглед изглежда дори прекомерно регулиран. На втори поглед лъсва, че регулациите на хартия са едно, а в реалността могат да бъдат заобиколени.

А хората по правило пресмятат разликата между оцеляване сега и мисълта за бъдещето.


Загубените години


Как се осигурявате, питам шофьор на такси, един от няколкото, с които поемам по произволни маршрути, просто за да има възможност за разговор. На минималната осигурителна стойност, е стандартната фраза. Показателен е един отговор: "Но го правя сега, отскоро. Все пак поне за здравното осигуряване трябва да си изряден. Но, като се обърна назад, за пенсионното осигуряване съм изостанал с цели 8 години". По външен вид човекът е на около 40 години...


М.Я. твърди, че е самоосигуряващ се, на минималната възможна сума. И за здравни осигуровки, и за пенсия. На 62 години е. Това ли е причината да поддържа осигуровката? "То няма достатъчно пари да се плаща повече, макар че е хубаво да се внася по-голяма сума, поне на 1000 лева да се осигуряваш. Някои от по-младите колеги изобщо не се замислят. Повечето си работят без да се осигуряват. То и никой не те задължава", продължава той.


Реално не можеш да извършваш тази дейност без да си самоосигурен или да си едноличен търговец. Трябва и да нямаш задължения към Националния осигурителен институт. Поне така е според правилата. Само че нищо не пречи едноличен търговец да регистрира десетки, че и повече таксиметрови автомобили, само с една декларация, че им поема осигуровките. След това може да не плати нищо, а накрая просто да изчезне, споделя с горчивина друг таксиметров шофьор.


В регистъра на такситата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" действително има множество фирми, включително еднолични търговци, към които са вписани десетки автомобили, с номер и марка. Отделно към по-големите фирми са вписани водачи, които извършват превоз за своя сметка от името на фирмата, но пък само с трите им имена. Реално нищо не пречи шофьор, който не се осигурява, да продължи да работи, особено ако е с автомобил под аренда. Обявите за аренда са многобройни, включително и от частни лица, като най-често исканата сума за 24 часа е между 15 и 25 лева.


Парадоксално е, но на фона на намаляващите възможности за работа броят на такситата, поне в София, расте.



Ако в средата на януари тази година вписаните в регистъра на Столична община бяха около 4660, в края на месеца достигнаха 4890. Защо е така, нали всички казват, че няма как да се печели, питам поредния произволен водач. "Много хора останаха без работа, а това е някакъв изход за тях"...


Преди вирусът да си отиде, накъде


"Първо взех автомобил под наем. Плащах 200 лева седмично аренда. След това купих своя кола. От една година работя така", разказва М.Я. И разсъждава, че ако трябва да плаща и аренда, просто няма за какво да излиза. Далеч не единствен.


Много от такситата, които виждаме по улиците, под марката на една или друга компания, работят под франчайз - тоест за собствена сметка, като използват брандирането на автомобила и плащат за осигуряването на адреси. Това плащане е различно - според таксиметрови шофьори варира от 140 до 200 лева на месец. Интересува ли се компанията от нещо друго, от осигуровки на шофьорите да речем, има ли трудови договори? Интересува ги да се плаща месечната такса и, ако го има, лизингът, казва ми таксиметров шофьор. Лизингът е вероятно най-разпространената форма на осигуряване на автомобил от страна на фирмите. Но при него цената на автомобила се увеличава значително, може да стигне и почти до два пъти.


Аз задължително трябва да съм на апарат. Тоест фирмата знае какви маршрути сте изпълнили, какви приходи имате, питам М.Я. "Не, това не може да го знаят. Нито какви са разходите. Те от това не се интересуват. Интересуват се да им се плаща за системата за адресите", отговаря и той. И споменава, че има колега, вече почти на 80 години, който още кара такси.

    • Какво е да започнеш тази работа точно по време на пандемията?
    • Как се отрази? "Много зле. То няма оборот, едва се покриват разходите. Все пак има поддръжка - гориво, гуми, масла, ремонти. Реално почти всички пари, които се изкарват, отиват за това. Затворени са хотели, ресторанти, училища, много хора не ходят на работа. Някой път по три-четири часа не излиза адрес".

Много от неговите колеги са минали на работа само през деня, макар че по принцип има възможност да се въртят с колеги на една кола. С локдауна и това отминало. Какво да правиш нощем по улиците, като няма работа. Само пазиш автомобила, казва друг шофьор.


Таксиметровият бранш е сред силно регулираните. А и е мощна сила, особено когато трябва да защити интересите си.



Точно така - след протести бяха спрени услугите на фирми за споделено пътуване. След серия от протести сега се променя наредбата и първоначалната такса може да бъде увеличена. Така в София цената на един курс може да нарасне поне с 1 лев. В края на януари фирмите още нямаха решение как ще променят таксата. Но досегашната практика сочи, че големите компании избягват да има сериозни разлики в тарифите им, ако изобщо ги има. Промяната ще е добра само за късите курсове. Иначе кой ще те вземе на адрес от "Младост" за "Младост" да речем, споделя шофьор. Пък и един лев не решавал нищо, заради малкото работа и високите разходи.


Заради кризата все пак патентният данък на колите в София бе намален до минимума от 300 лева, след като беше 850 лева. Дали е достатъчно? Цената за километър трябва да се повиши поне с 20 стотинки, казва М.Я. Дава пример с други големи европейски градове, колкото и такова сравнение да е некоректно.


В началото той започнал с компания, която работи с мобилно приложение. После, по съвет на роднини, преминал към сегашната фирма. Но нали не е забранено да работиш и с мобилното приложение, питам. За системата за адреси плащам 160 лева на месец. Приложението взима 82 стотинки за адрес. Ако и това трябва да плащам, вече няма смисъл, е очакваният отговор. Все пак признава, че с мобилното приложение е било по-лесно - джипиесът те води от адрес до адрес, таксата се изчислява до стотинка.

  • Изискванията да караш такси са многобройни. Освен психотест, познаване на София, на главните булеварди, на законите и правилата. "Някъде към 200 въпроса са само закони и правила. И разбира се, маршрутите. Адреси на хотели, ресторанти, музеи, болници", казва М.Я. Има и минимални изисквания за класа на колата, за външния вид, за чистотата. Но, както и при изискването за осигуровките, те могат да бъдат заобиколени.


Във времето на пандемията такситата се оборудваха и с прозрачни паравани между предните и задните седалки. Не се позволява пътник да сяда на предната седалка - но и това не винаги се спазва. Е, има и шофьори, които предвидливо са блокирали достъпа до предната седалка.


Колко още ще продължи пандемията, никой не може да отговори. Ще видим ли скоро ново напрежение в таксиметровия бранш, особено при изостряща се конкуренция и намаляващ обем на работата? Възможно е.


Засега, поне за шофьорите, по-скоро се трупа умора. А какво да правим с уморените таксита? Отговор няма.


В материала на ИПИ, който разглежда пречките пред споделената икономика и гиг работниците, се коментира темата с неуредиците на таксиметровия превоз в страната. Възможностите за намиране на нормативни и дигитални решения, които да урегулират средата за самите шофьори, а не само за техните автомобили, са представени в дискусионен формат.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1173 Любопитно

    Писането на есета изглежда е заразно, ей я и тая фондация започна.
    Или икономическите им "анализи" съвсем вече никого не интересуват, а младите организми трябва да ядат редовно....

    Знанието е сила, информацията - власт
  2. 2 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 599 Неутрално

    В интерес на пълнотата ми се струва редно да се добави, че преди ковид кризата по-скоро имаше недостиг на таксиметрови услуги в София. Често се оказваше, че в някои моменти дори в обикновени дни, а не в натоварените, беше проблем да си заявиш такси... Иначе безспорно това е един свръх регулиран сектор, което се казва и в статията, въпреки че липсва обосновка.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  3. 3 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1698 Неутрално

    Доста безсмислен материал. Докато по света имат услугите на Юбер и компания, тук поради лобизъм се друсаме в учукани и смрадливи таксита. Как пък няма да ги съжалявам. Единственото, което мога да направя за тях е да не ги използвам никога, освен при крайна необходимост.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  4. 4 Профил на antubis
    antubis
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Хубава статия. Показва човешкия фактор в на самите шофьори, който редовно е пренебрегван - те също са хора, имат семейства и проблеми. Но таксиметровия бранш сам си го вкара. Правят врътки всевъзможни само и само, за да не плащат данъци и осигуровки. Такситата са много и зле поддържани. Вместо да има 4500 таксита в София, трябва да има 2000. Така щеше да има постоянно работа и да е добре платена, а колите да са поддържани.

  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4509 Весело

    Ама наистина май се оправяме, преди минути влезе един познат клиент, таксиметров, питам го как е - предните дни закърпвал по 40 лв., но вчера имал пробег 160 лв. и приход 160 лв, щастлив, усмихнат до ушите...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  6. 6 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 3081 Неутрално

    "И споменава, че има колега, вече почти на 80 години, който още кара такси."
    *
    Някой проверява ли дали един 80-годишен е годен да бъде професионален таксиметров шофьор? Би трябвало да се въведе ограничение по възраст и да не се допускат потенциално опасни водачи на пътя.
    И с това масово неплащане на осигуровки или осигуряване на минимума после ще има мрънкане: "Ама как се живее с 300 лева?"

  7. 7 Профил на germina
    germina
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    От години не ползвам таксита. С всичките им претенции и драми, мързи ги да работят и искат бързи пари без много зор. Отказват малки курсове с изречението - аз за 5 лева, няма нужда да паля колата! Ми стой си без работа тогава и чакай да падне небето!

  8. 8 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 4688 Любопитно

    Дълги години работил като шивач. Наложила се операция на окото, а шиенето изисква перфектно зрение.
    ____________________________________________________

    А за да кара клиенти с талси не се ли изисква перфектно зрение?

  9. 9 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    Много тъжна история. Имам познат обаче, който кара кола на лизинг и има по някакъв начин и "гарантирани" адреси и оборот на ден.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  10. 10 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3272 Неутрално

    Без рейтинг на водачите като в Юбер нищо никакво качество не може да има. Глас народен, глас Божи.

  11. 11 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    ИПИ по- добре да започне да препечатва вестник "Лична драма"
    По-евтино ще им излиза.

  12. 12 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    До коментар [#6] от "pamela":

    "Някой проверява ли дали един 80-годишен е годен да бъде професионален таксиметров шофьор? Би трябвало да се въведе ограничение по възраст и да не се допускат потенциално опасни водачи на пътя."

    Ограничението по възраст без оглед на способностите (доколко вече не става) се нарича дискриминация. Иначе има тестове. За хората над 60г са всяка година. За реакции и психологическа годност.

  13. 13 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    Много тъжна история. Имам познат обаче, който кара кола на лизинг и има по някакъв начин и "гарантирани" адреси и оборот на ден.
    —цитат от коментар 9 на Пипера е много лют


    Да , написаното звучи тъжно.Защо тогава има таксиджии които отказват кратки курсове?

  14. 14 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1018 Гневно

    До коментар [#2] от "russian78":

    "Дълги години работил като шивач. Наложила се операция на окото, а шиенето изисква перфектно зрение."
    А шофирането не Иначе сектора е свръх регулиран

    гошо
  15. 15 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 3081 Неутрално

    До коментар [#12] от "George Svinarov":

    Ще се навиете ли да се качите на самолет, пилотиран от 80 годишен пилот? Или да Ви оперира 80 годишен хирург?
    Аз не.
    Има възрастови изменения, като например забавени реакции, влошено зрение и слух, които обективно не позволяват практикуването на определени професии без риск за живота на самия човек и другите. Освен това по-възрастните са на медикаменти, които могат да имат за странични ефекти дезориентация и сънливост.
    Много професии могат да се практикуват до по-късна възраст, докато самият човек иска и може да работи.

  16. 16 Профил на xex02646215
    xex02646215
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Както им каза Бойко - да одат да копат картофи.

  17. 17 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Доживяхме ИПИ и изобщо мозъчният тръст на "автентичните десни" да обърнат внимание в чисто човешки аспект на част от дребния и среден бизнес.
    Досега се наблягаше единствено на интересите на няколко стотин адвоката , на собствениците на апартаменти в АирБнБ и Букинг , и на неприятно кресливата прослойка от наследниците на бившата червена номенклатура от средно ниво. Може би , ако ръководството на ДБ и ДСБ преодолеят вродената им гнусливост от по-бедните от тях, и обърнат повече внимание на нас обикновените "маргинали" , то ще можем пак да ги припознаем за наши политически представители!

  18. 18 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    Доста безсмислен материал. Докато по света имат услугите на Юбер и компания, тук поради лобизъм се друсаме в учукани и смрадливи таксита.
    —цитат от коментар 3 на rumen_s


    Бе къф Убер - хората вземат лимузини и джиткат цял ден!
    Така се прави!

    https://www.ringspot.bg/лимузини-под-наем/

  19. 19 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    А голямата промяна всъщност идва!

    Автономните машини! До сега ЗАКОНОДАТЕЛСТВОТО говореше задължително за ВОДАЧ на МПС!
    А законодателствата на държавите - се базират на Международното право - конвенцията на ООН за правилата за движение

    Но Русия преди 10 дена - инициира преразглеждане на Конвенцията

    --------------------
    18 февраля, 23:35 / Бизнес
    Россия инициировала пересмотр Конвенции о дорожном движении
    С целью легализовать беспилотный автотранспорт
    Россия вместе с Бельгией, Люксембургом, Португалией, Францией, Финляндией, Швейцарией и Швецией в рамках Экономического и социального совета (ЭСС) ООН иницировала пересмотр Конвенции о дорожном движении, подписанной в 1968 г. в Вене. Это документ фактически запрещает использование на дорогах беспилотников. Изменения, которые предлагается в него внести, касаются допуска на дороги общего пользования беспилотных автомобилей, следует из материалов ЭСС ООН, с которыми ознакомились «Ведомости».

    Конвенция о дорожном движении – документ, определяющий нормы функционирования дорожно-транспортных систем и стандартизирующий правила движения в странах-участницах
    «Модификация Конвенции о дорожном движении – это первый пункт дорожной карты «Автонет», утвержденной правительством РФ, — рассказал «Ведомостям» представитель «Автонета». — Два года назад мы совместно с Минтрансом подготовили и внесли соответствующее предложение на площадке ООН. Нас тогда поддержала Франция и Швейцария, но в целом идея не была реализована немедленно – тогда коррекцию сочли преждевременной. Сейчас процесс возобновился, у самой идеи изменения конвенции сторонников больше, соответственно, шансы на успех выше».
    --------------------

    И да се запитаме - А ЗАЩО ПУТИНОВА РУСИЯ ИСКА ДА СЕ ВЪВЕДАТ АВТОПИЛОТИ

    Не е ли баш за да удари по таксиджийския бранш!
    Няма да има таксиджии - ще има роботи - а роботите не правят шествия с фарове не блокират градовете!

    Путин се страхува и е решил да удари по най-свободното съсловие!

  20. 20 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3125 Неутрално

    Тъжна професия.
    Карах и аз навремето след работа, още през 89-та, 90-та когато разрешиха да ползваш частната кола за такси. Пари се правеха, за няколко вечери повече от инженерната заплата.
    Имаше търсене, хората даваха бакшиши. Но скоро след това се наводни с таксита.
    Според мен ще е добре да разрешат УБЪР, лифт, добър допълнителен доход е. Хората могат да си помогнат финансово, нивото на услугата ще се вдигне много, пазара ще регулира броя на такситата.
    Дано да живне икономиката та сегашните таксиметрови шофьори да си намерят истинска работа, дано и да имат желание да го направят.

  21. 21 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#15] от "pamela":

    До коментар [#12] от "George Svinarov":Ще се навиете ли да се качите на самолет, пилотиран от 80 годишен пилот? Или да Ви оперира 80 годишен хирург?Аз не.
    —цитат от коментар 15 на pamela


    Всеки ден се движиш по улици, по които няма ограничения за възрастни шофьори. Освен, че в някои страни минават на проверка всяка година. В други - не.
    Да си забелязала по-голям брой катастрофи с такива водачи?

  22. 22 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1244 Неутрално


    ще е добре да разрешат УБЪР, лифт, добър допълнителен доход е.
    Хората могат да си помогнат финансово, нивото на услугата ще се вдигне много, пазара ще регулира броя на такситата.
    —цитат от коментар 20 на Таралеж

    UBER загубиха делото в ЕС просто защото не отговарят на регулациите за пътнически превози!

    Като искат да возят хора - да спазват закона - никой не ги е спрял!
    Да спазват закона - да возят!
    Какво означава “да им разрешат“ - ми разрешено им е - както е разрешено и на всяка фирма регистрирана в ЕС - да спазва закона и да работи - какво друго!
    ------------------------
    “Съдът на Европейския съюз (ЕС) постанови в сряда, че Uber е транспортна компания, а не дигитална услуга, както твърди стартъпът за споделени пътувания, предава BBC.

    Uber спори с властите в няколко европейски страни и твърди, че е цифрова услуга, която играе ролята на посредник между частни лица и шофьори.

    Не такова обаче бе мнението на генералния адвокат на Съда на ЕС Мачей Шпунар. Той обяви през май, че "електронната платформа Uber е иновативна концепция, но основно в сферата на транспорта", така че трябва "да притежава лицензи и разрешителни според изискванията на националните закони".
    -------------------
    Съдът се произнесе - UBER не са никаква цифрова услуга а транспортна дейност !

    Като не им отърва закона в ЕС и не могат да го заониколят - да отиват да возят в Русия!

  23. 23 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 915 Неутрално

    Таксиджиите се осигуряват на минималните прагове, а някои дори изобщо не се осигуряват, според статия. Често пъти не издават касова бележка, отказват кратки курсове, а за поведението им на пътя дори няма да отварям дума. Успяха да изгонят една адекватна услуга като УБЕР. Съжалявам, но първо да си приведат в ред сектора, след това да чакат нещо по-добро.

    В сегашната ситуация се опитват да се правят на хитри, да излъжат НОИ, НАП, регулаторите, клиентите. И не са само те. Докато всеки се опитва да се прави на тарикат, да прецака другия, вместо да има повече за всички, така ще сме си в блатото.

  24. 24 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3251 Весело

    Стоянката на уморените таксита..
    >>> Знаем какво се прави с....уморените коне. :)
    А това звучащо русняшки Стоянка ми напомни популярната някога:

    Млада хубава Стоянка чака рейс за Дървеница

  25. 25 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2035 Любопитно

    До коментар [#22] от "simChо":

    Зарад туй, у софийско ще имате най-много трошки на калпак и ще дишате кофти въздух. Сещаш ли се, у щатско гледат файдата и имат Юбер, а у софиянско гледат кетапа и рушвета и имате "копърка" "бакшиш"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  26. 26 Профил на Alex Selkirk
    Alex Selkirk
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#6] от "pamela":

    Това което е важно е здравословната годност а не възрастта.

  27. 27 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1477 Неутрално

    Дълги години работил като шивач. Наложила се операция на окото, а шиенето изисква перфектно зрение.____________________________________________________ А за да кара клиенти с талси не се ли изисква перфектно зрение?
    —цитат от коментар 8 на Dariya Koleva


    За шивач не зная дали се изисква перфектно зрение, но за шофиране мога да Ви кажа от личен опит, че не се.

    Не карам такси, карам себе си, но зрението ми е далече от перфектно, а познавам хора с още по-лошо от моето, които пък карат по около 20 пъти повече от мен, т.е. изискване на работата им е.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  28. 28 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2622 Неутрално

    До коментар [#2] от "russian78":

    нямаше недостиг, но понеже са доста евтини, като завали чиновнически дъжд 17:30 и всички искат такси. Другият случай са традиционните празнични дни когато се яде и пие, бакшщишите масово си поркат и те...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  29. 29 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    До коментар [#22] от "simChо":Зарад туй, у софийско ще имате най-много трошки на калпак и ще дишате кофти въздух. Сещаш ли се, у щатско гледат файдата и имат Юбер, а у софиянско гледат кетапа и рушвета и имате "копърка" "бакшиш"...
    —цитат от коментар 25 на gost22


    Лично аз поне 20 години не съм стъпвал в София - но те подкрепям - шопите да мрат без Убер!

    П П
    А Убер що просто не изпълни законодателството на ЕС - па да си работи !

  30. 30 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 382 Неутрално

    При теци цени на услугата и тези регулации и цени на автомобили,сервизи и консумативи просто няма начин такси да е в светлата икономика.Проста бакалска сметка от човек който е бил в бранша няколко месеца и после давал коли на аренда.
    Всички искат читав автомобил /и са си в правото/ .Да ама такъв е около 50 000 лв и нагоре/25 000 Е/ Такси в софия навърта 150-200 км/ден тоест 3-4хил месец около50 -60 000годишно тоест за 6 мах 7 години е гробницаособено последните 2.ще смятаме за 6год.
    по около 700-800 лизинг месечно ,застраховки около 200 особено първите години,ЦДП към оператора 150 /месец,поддръжка около 200 месец ,гориво 400 -500лв ако е на газ.осигуровки около 200 ,данък поне 60-70 общо 1600-1700 твърди разходи /постоянни/
    ощински данък беше 850 годишно. за 24 работни дни месеца са по около 70 лв ден -съвсем груба сметка плюс минус 10лв/ден .Тоест първите около 70лв ден са за разходите чак тогава работи за себе си .И ако за 12 часа успее да направи 100-120 лв оборот е цар .Да ама 50*24 са 1000-1200лв. А сложете ако почива 20дни в годината а разходите си вървят, ако се разболее а разходите вървят,ако колата /неминуемо/влезе в сервиз и тн а и за да кара 12ч плътно трябва да работи поне 14ч има почивки има престой има мъртви часове и тн . Е затова почват простотиите в бранша.

  31. 31 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 908 Неутрално

    Искам да разбера копърките дето дремат пред болниците, които дебнат закахърени пациенти и техните роднини да ги дерат по 50-60 лв. за курс, че и повече...

  32. 32 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 382 Неутрално

    До коментар [#31] от "bretschneider":

    Няма да ги разбереш.И аз не мога да разбера защо са ми искали 2000 рушвет в общината за да придвижат изрядни документи /щото и да те замотат 5-6 месеца отговорност не носят/не разбирам и защо 70-80% от проверяващите искат по 100-200лв на калпак за да не пишат измислени актове и да тичаш по съдилища да обжалваш/щото и да падне акта те не носят отговорност/Един ми каза следното ,след като го предопредих ,че ще обжалвам акта: Ми обжалвай губи време и пари ,на юристконсулта ни това му е работата/дето от моите данъци му се плаща/.Не разбирам и полицаите дето се чудят за какво да се хванат и за най-малкото почват "И кво шъ праим ся?"Абе неразбираема територия е това.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK