Записването на часове за COVID ваксини започна, но невинаги безпроблемно

Записването на часове за COVID ваксини започна, но невинаги безпроблемно

© Юлия Лазарова



По-малко от денонощие след стартирането на електронния регистър за записване на час, място и вид ваксина срещу COVID-19 са вписани над 25 хил. желаещи, съобщава държавната фирма "Информационно обслужване", изготвила платформата.


Записването обаче не протича съвсем безпроблемно - има редица съобщения, че системата изисква преглед на въведените данни, въпреки че според потребители са въведени правилно. В София, където интересът към ваксиниране срещу COVID-19 е най-значителен, голяма част от часовете са изчерпани.


Къде са проблемите


Под публикацията на Министерството на здравеопазването във Фейсбук за старта на електронния регистър редица потребители съобщават, че системата им изписва "Проверете личните данни и опитайте отново", въпреки че хората смятат, че са ги въвели правилно. Някои казват, че са намерили заобиколно решение и вместо ЕГН избират ЛНЧ (личен номер на чужденеца) от полето "Тип идентификатор", където отново въвеждат единния си граждански номер, за да продължат регистрацията си. Около 18.30 часа "Информационно обслужване" отговори на въпросите на "Дневник" на какво се дължи проблемът. Според държавната фирма причината е в потребителите:




"В по-голямата си част става въпрос за грешно попълнени лични данни или некоректно подаден телефон или мейл адрес. Към момента експертите ни не отчитат наличието на технически проблем, който да пречи или ограничава регистрацията на граждани, желаещи да се ваксинират. Всеки сигнал се обработва от нашите оператори своевременно, с цел подпомагане на процеса", твърди "Информационно обслужване".


Още при представянето на електронния регистър изпълнителният директор на "Информационно обслужване" Ивайло Филипов заяви, че е предвидено системата да подава индикация за грешно въведена информация, без обаче да посочва в кое поле точно е пропускът. Така за потребителя е по-трудно да се ориентира къде трябва да поправи данните си.


Според "Информационно обслужване" електронният регистър умишлено е направен така, за да се затруднят недоброжелатели. В петък в ефира на Би Ти Ви Ивайло Филипов повтори тази теза: "Грешката не се позиционира в браузъра по простата причина, че има недоброжелатели. Хора, които искат, през налучкване да достъпят данните на публични личности."


Други потребители твърдят, че не са получили потвърждение на регистрацията си (в което има и код за преглед и удостоверяването ѝ), въпреки че системата дава възможност да се получи уведомление при въвеждане на имейл адрес или мобилен номер. Кодът е важен, защото с него може да се провери дали часът действително е записан. За този проблем съобщи и читател на "Дневник". По телефона от представител на "Информационно обслужване" му бе обяснено, че системата е претоварена и че кодът ще бъде получен със закъснение. Не се съветва записване на нов час до получаване на код, защото, от една страна, така системата се натоварва още повече, а от друга, всеки записан следващ час от едно ЕГН или ЛНЧ отменя предишен.


Някои медии съобщават, че в първите часове след старта е имало технически сривове, като това не бе отречено от "Информационно обслужване": "В първите 30 минути нямаше блокиране на системата, имаше техническа грешка, която колегите ми отстраниха", заяви Ивайло Филипов пред "Нова телевизия". Вероятно той има предвид, че първоначално стартът на системата бе обявен за 17.00 часа, но полето "COVID-19 регистрация за ваксинация" се появи около половин час по-късно.


Възможностите на системата и ваксините в реалността


Според "Информационно обслужване" системата взима предвид капацитета (според наличния брой столове, където желаещите сядат, за да им бъде поставена инжекция) на даден ваксинационен пункт (общо в страната те са 352) при записването на часове, като съответно се индикира в цветове и проценти до каква степен времевият диапазон е изчерпан. Разпределението е: 0% в зелен цвят, 25% в жълт цвят, 50% е оранжев, 75% в тъмнооранжев и 100% в червен.


Скрийншот от електронния регистър за записване на час за ваксиниране срещу COVID-19

© Дневник

Скрийншот от електронния регистър за записване на час за ваксиниране срещу COVID-19


Ивайло Филипов твърди, че денонощие преди регистрирания час за ваксинация системата изпраща съобщение на мобилния номер или и-мейл (според това какъв канал за комуникация е избрал потребителят) за напомняне. В случай че желаещият е възпрепятстван да отиде, може да откаже запазения час и да си запише друг. Засега последната възможна дата за резервация е за 26 март.


В системата няма възможност да се избере ваксиниране в кабинет на личния лекар, което министърът на здравеопазването още в четвъртък обясни с разнообразието в начина на работа на отделните общопрактикуващи медици. Електронният регистър не отчита дали даден потребител фигурира като желаещ за ваксиниране в списък при личния лекар, така че се разчита на съвестта на хората, за да не стават дублиране и объркване при организацията на ваксинационния процес.


Ако вече ваксиниран потребител (с поне една доза) опита да се регистрира в системата, тя изписва още след въвеждането на личните данни, че "Лицето има поставена ваксина".


Записването на часове за COVID ваксини започна, но невинаги безпроблемно

© Дневник


Читател на "Дневник" писа до редакцията, че има различен опит: той се е ваксинирал във вторник с първа доза, но е успял да си запише час извън София, защото в столицата часовете са били заети. Следователно, има възможност концепцията как ще се процедира с организацията на хората с една доза, да не е прецизна:


"Тези, които са с първата доза, са в системата. Те ще получат автоматични часове, ще бъдат записани служебно в центровете за ваксинация, в които са го направили до момента", заяви министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов.


"На всички, които са въведени данните, например мобилните телефони, ще получат SMS. На тези, на които нямаме, ще ги предвидим като логистика, за да може болницата да ги поеме, но те трябва горе-долу да знаят кога да се явят", добавя Ивайло Филипов.


В петък в ефира на "Нова телевизия" зам.-министърът на здравеопазването Жени Начева повтори тезата, че целта е с данните от системата да се планира разпределението на доставени ваксини. Тя обаче не изключи възможността на място във ваксинационния пункт да се окаже, че избраната от даден желаещ ваксина я няма, и предположи, че решението на такава ситуация може да е: "Ние може да бъдем посъветвани от лекаря, който поставя ваксината, да получим друга ваксина или да си запишем друг час, като това се уточнява на място с лекаря".


По думите на Жени Начева целта на записването за ваксиниране срещу COVID-19 е да не се образуват опашки от чакащи. Но организирането на хората със записани часове да бъдат отделени от други, които биха били дошли на т. нар. зелени коридори, без предварително да са въведени в електронния регистър, е отговорност на всеки ваксинационен пункт.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK