Близо 1 млн. лв. ще струва на държавата предизборната агитация в медиите

Близо 1 млн. лв. ще струва на държавата предизборната агитация в медиите

© Юлия Лазарова



Общо 975 хил. лв. - толкова пари от бюджета ще плати държавата за медийни пакети, осигуряващи отразяване на предизборната кампания на политическите формации, които не получават субсидия, за предстоящия парламентарен вот на 4 април.


Те ще бъдат разпределени между 18 партии, седем коалиции и един инициативен комитет и могат да бъдат използвани за участия в телевизионни и радиопредавания, както и за излъчване и публикуване на политическа реклама. Опитът от предишни избори сочи, че медийните пакети са много малка част от парите, които политическите формации харчат за отразяване на кампаниите.


Медийното отразяване - разход №1


Всъщност обичайно най-големият разход, който партиите и коалициите декларират преди избори, е този за медийно отразяване. По данни на Института за развитие на публичната среда (ИРПС) в последните десетина години за тази цел отиват около 50% от похарчените в кампанията пари. Тази година се очаква това перо да е още по-голямо заради пандемията от COVID-19, тъй като кампанията ще бъде фокусирана върху медиите и социалните мрежи заради ограниченията за провеждане на масови събития като митинги, концерти и т.н.




Анализът на ИРПС показва, че на последните парламентарни избори през 2017 г. политическите формации са похарчили 5 172 909 лв. за отразяването на кампаниите си в медиите, което е 55% от разходите им. Тази сума е извън медийните пакети, които държавата е дала на формациите без субсидия - около 520 хил. лв. Изчислението показва, че пакетите за извънпарламентарните партии и коалиции представляват едва 10 процента от цялата похарчена сума за медийни услуги.


Възможностите на извънпарламентарните партии


По закон максималният размер на медийните пакети е 40 хил. лв. за партии и 5 хил. лв. за инициативните комитети. При коалициите се отпуска сума, която е пропорционална на дела на партиите, участващи в коалицията, които нямат право на държавна субсидия.


Формациите, които получават субсидия от бюджета (условието за това е на последните избори да са получили 1% от действителните гласове за партиите и 4% за коалициите) нямат право да ползват медийни пакети за изборите. Практиката обаче показва, че заради участието им в нови политически конфигурации част от партиите ще могат да се възползват и от пакетите. Така например коалицията ГЕРБ-СДС ще получи 20 хил. лв. - макар управляващата партия да има субсидия, държавата ще отпусне половината пари от пакета на СДС, която не получава финансиране от бюджета. Допълнителни пари по същата причина ще има за изборите и "Патриотична коалиция - Воля и НФСБ". Извън медийните пакети, партиите без държавна субсидия ще разчитат на собствени средства или на дарения от физически и юридически лица.


По закон, за да бъдат отразявани, политическите формации трябва да сключат договор с доставчиците на медийни услуги - електронни, печатни и онлайн медии, които предварително са обявили публично
условията и тарифите си за отразяване на предизборната кампания. Цените трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Тарифите на обществените медии - БНР и БНТ, се определят от Министерския съвет.


Най-скъпо е по телевизията


Общо 297 са доставчиците на медийни услуги, представили на Сметната палата информация за условията, цените и тарифите си за изборите на 4 април.


Обичайно най-скъпо ще струва предизборната агитация в телевизиите, показа проверка на "Дневник". От сайта на Би Ти Ви става известно, че ако партиите искат да излъчат предизборен клип с дължина 30 сек. в праймтайма на телевизията, ще трябва да платят 12 912 лв. без ДДС за еднократно излъчване (всички посочени нататък в статията цени са без ДДС - бел. ред.). Това е и най-високата цена за разпространение на изборно съдържание в медията. За сметка на това, участията на кандидати в предавания не се заплащат, тъй като представляват редакционно съдържание и се провеждат по правила, които се определят от новинарския екип на bTV Media Group, уточниха от медията.


Излъчването на клип в ефира на "Нова телевизия" струва 11 352 лв. Желаещите да се изявят индивидуално в предаванията по телевизията ще трябва да отделят между 9 хил. (за 10-минутно участие) и 13 хил. лв. (12-минутно участие). За сравнение, за клип с дължина до 30 сек., излъчен в праймтайма на БНТ, кандидатите ще похарчат 2 255 лв. Цената на 10-минутно интервю по обществената телевизия пък би струвало 2500 лв.


Обявените тарифи за пиар публикации и интервюта във вестниците и електронните издания са средно между 1500 и 3500 лв. (за еднократна публикация). В същите рамки се движат и интервютата по радио Фокус - до 1900 лв., докато участие на кандидат-депутат по програма "Хоризонт" на БНР възлиза на около 1000 лв. Излъчване на 30-секунден клип в националния ефир на "Дарик радио" струва между 60 и 320 лв. през седмицата и от 50 до 320 лв. през уикенда, в зависимост от часовия пояс.


Най-евтина остава политическата реклама в регионалните издания, където публикуването на пиар материал би струвало на политическите формации около 200-250 лв.


Рекламата във "Фейсбук"


Парите от медийните пакети не могат да бъдат използвани за популяризиране на предизборните програми и на кандидатите в социалните мрежи и блоговете, тъй като те не са доставчици на медийни услуги по смисъла на закона. За реклама в мрежите политическите формации ще трябва да използват партийни средства. Справка в регистъра с реклами на "Фейсбук" показа, че за периода 2 - 9 март най-много средства за подсилване на съдържание са похарчени за публикации в страницата на "Има такъв народ" - близо 11 500 евро (23 716 лв.), следвани от страницата на "Да, България" и профила на лидера на партията Христо Иванов с обща сума от 1291 евро (2 517 лв.). За спонсориране на постове от страницата на водача на "Воля" Веселин Марешки са платени 477 евро (930 лв), а за такива на председателя на БСП Корнелия Нинова - 359 евро (700 лв.).


Похарчените за предизборна агитация суми ще станат известни след изборите, тъй като законът задължава участниците да представят отчет пред Сметната палата за всички направени разходи в срок до 30 дни след края на кампанията. Според Изборния кодекс общият размер на финансирането на всяка предизборна кампания на партиите, коалициите и инициативните комитети не може да надхвърля 3 млн.лв. и 200 хил.лв. за инициативните комитети.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 2221 Весело

    Никъде не се забелязва харчове за предвидени сандвичи, кебабчета или капачки...... може и олио, че напоследък нещо му стана с цената, а както е казал поетът...... за брашното е по-отдавна.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на bib45647808
    bib45647808
    Рейтинг: 391 Неутрално

    Някои месири ще загладят гръчмули....
    —цитат от коментар 2 на Scotsman


    Медийните пакети са „глътка въздух“ за партията ДСБ,
    на която членска маса от реститутки не дава нито грош.
    Атанас Атанасов чака голямото лапане от ГЕРБ,
    ако ДСБ влезе в НС.
    Атанасов вече на два пъти е подкрепял Борисов за Премиер
    и знае сладостта на сребърниците.

  4. 4 Профил на Avalon Blackmore
    Avalon Blackmore
    Рейтинг: 241 Неутрално

    банана му е мамата!

    олекна ми на душата, возвисих ся!
  5. 5 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1563 Неутрално

    „Илиана Беновска, чрез регионалното софийско радио К2 е получила 203 651,60 лева. Най-щедри към Илиана Беновска са били от Министерството на икономиката – по оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност” Беновска е отличена със 114 981,60 лева; по Програмата за развитие на селските райони – с 45 792 лева; по оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” – с 24 000 лева; по оперативна програма “Региони в растеж” – с 11 016 лева; по оперативна програма “Околна среда” – със 7 862 лева.“, 19.02.2019 г.- clubz.bg/79669-pravitelstvoto_e_razdalo_otnovo_milioni_levove_na_elektronnite_medii

  6. 6 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 918 Весело

    Аре ва ??? ....само "Близо 1 млн. лв. ще струва на държавата предизборната агитация в медиите".....аре дайте разчети на минута телевизионно време, да видим дали е пазарно......

  7. 7 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 910 Неутрално

    1 милион, че то голяма евтиния!

    Като знаем за астрономическите суми за изборите в САЩ!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK