Медиите свършиха работата на партиите в тази кампания, сочи проучване (обновена)

Медиите свършиха работата на партиите в тази кампания, сочи проучване (обновена)

© Петър Карабоев



Почти половината българи смятат, че партиите са ги информирали за политическите си програми недобре или направо лошо и неразбираемо в последната предизборна кампания. Това мнение присъства във всички възрастови групи, всички нива на образованост и всеки вид населено място.


В същото време почти 48% казват, че медиите са им помогнали отчасти или значително да се запознаят с тези програми. Но и почти толкова (46.7%) или не са доволни от медиите по този въпрос, или изобщо не се интересуват какво по-точно им обещават партиите.


Отговори на въпроса "Доведе ли медийната информация през този период до промяна в решението Ви за кого да гласувате?"

Отговори на въпроса "Доведе ли медийната информация през този период до промяна в решението Ви за кого да гласувате?"




Под 9% от хората са променили решението си за кого да гласуват благодарение на медийната информация в този период.


Това са част от изводите от представеното днес проучване на Медийната програма за Югоизточна Европа на Фондация "Конрад Аденауер" и социологическата агенция "Алфа Рисърч". То е национално представително и е проведено чрез лични интервюта с над 1000 души в периода 27-30 март 2021 г., т.е. седмица преди деня на вота.


То беше представено от Боряна Димитрова, управляващ партньор в "Алфа Рисърч". Тя очерта няколко основни извода от изследването:


"Преобладващата част от анкетираните оценяват позитивно информацията, която получават в предизборния период. Но пренебрегването от страна на политиците на политическото общуване с гражданите води до спад на интереса на хората към политическите платформи. Социалните мрежи са се превърнали в основен и доминиращ източник на информация за предизборната кампания, но въпреки този възход има все още разбиране сред хората, че журналистиката е необходима за да е посредник между политиците и гражданите. Колкото е по-слабо общуването на партиите с гражданите, толкова повече се засилва съмнението в тях, че между политиците създават зависимост с медиите".


По думите й "хората са по-удовлетворени за начина, по които медиите ги информират за предизборната кампания, повече отколкото партиите го правят през платформите си. Когато партиите не се интересуват от активна комуникация с избирателите си, самите избиратели се дезинтересират от техните платформи".

Отговори на въпроса "Как оценявате информацията, която получавате от медиите относно предизборната кампания?"

Отговори на въпроса "Как оценявате информацията, която получавате от медиите относно предизборната кампания?"


Данните от изследването потвърждават доминиращата роля на телевизиите като водещ източник на новини и информация за партиите и кампанията, а за вестниците и списанията това занимание изглежда почти безсмислено - в повечето случаи под 1% ги научават нещо от тях.


Резултатите потвърждават също, че младите избиратели на възраст между 18 и 30 години са почти изгубени от партиите - стряскащите 75.5% отговарят, че по принцип не гласуват и няма да гласуват. В следващата възрастова група до 40 години този дял е 39.7%.


Друг интересен извод е, че социалните мрежи са се превърнали във втория по сила източник на информация за изборите - почти 34% от отговорилите при почти 44 посочили БНТ и 59% - частните телевизии (при възможност да посочат до 3 отговора). Голямата роля на онлайн информацията се подчертава от четвъртия избор - новинарски интернет портали (17.3%).


Отговори на въпроса "Кои медии използвате най-често, за да се информирате за предстоящите избори?" (до три отговора)

Отговори на въпроса "Кои медии използвате най-често, за да се информирате за предстоящите избори?" (до три отговора)


Анкетираните са убедени в зависимостта на медии от партии преди изборите - "Да, определено" отговарят 27.7%, а "По-скоро да" са посочили други 41.1%.


Според Димитрова високата оценка за зависимост се дължи на липсата на достатъчна комуникация. "Колкото е по-слаба собствената комуникация на партиите, толкова повече хората смятат, че партиите инвестират в положителен имидж в медиите. Оттам и тази висока оценка за зависимост. Негативи търпят и партиите, и медиите".


Отговори на въпроса "Моля, назовете коя медия използвате най-много, за да се информирате за новините" (свободен избор)

Отговори на въпроса "Моля, назовете коя медия използвате най-много, за да се информирате за новините" (свободен избор)


Обаче отношението към информацията в социалните мрежи изглежда доста рационално. Само 17.3% смятат, че "Фейсбук" или "Туитър" е най-доброто място човек да се ориентира в позициите и действията на политици. Но за над 56% "използването на социалните мрежи е отчасти полезно, но само чрез традиционните медии
журналистите могат да поставят въпроси на политиците и да се съпоставят различни гледни точки
".


Други 26.6% директно избират отговора "Използването от политиците основно на социалните мрежи е опасно, защото може да служи за разпространение на фалшиви новини, манипулации, компромати, без възможност да се изрази различно мнение, или да се отговаря на въпроси".


Разпределение на отговорите на въпроса "Смятате ли, че има зависимости между медии и партии в предизборния период?"

Разпределение на отговорите на въпроса "Смятате ли, че има зависимости между медии и партии в предизборния период?"


Политиците говореха помежду си, а не увличаха хората


"Политиците говореха помежду си, а не на хората. Те не се опитаха да ги увлекат. Имаше позициониране, което е схематично, с което не се търсеше обезателно повишаване на информираността. А образа на промяна се фокусираше през конкретна фиргура, за или против не, конкретен център. Нямаше опит да се покаже целият облик на демократичното пространство", коментира след представянето на проучването доц. Антоний Гълъбов, социолог и преподавател в Нов Български университет.


По думите му политическите партии са се оказали в страни от начина, по който може да използват новите комуникационни средства. "Вместо да използват платформа като zoom, в която поканят представители на целевите групи, чието доверие искат да привлекат, ние се върнахме към плакатната война от 90-те години. Политическите партии не умеят да комуникират, защото не знаят на кого говорят, опитвайки се да говорят на всички и мислейки социалните мрежи като ускорители или като мултипликатори на техните послания, но еднопосочно", смята още Гълъбов.


Според него данните от изследването показват, че "с нарастването на използването на социалните мрежи, трябва да отделяме внимание и на груповия характер на формиране на разбирането за информацията". "Сигналът, който достига до определената група бива допълнен, доработен през коментарите в самата група. Нещо като групов дайджест. Това е допълнително формиране на мнение. Има огромна фрагментация, затваряне в малки групи, общество архипелаг. Все по-малки групи се формират, но споделящи едно и също мнение. Вместо това да е ускорител, то се превръща във филтър на информацията, която достига до гражданите", смята социологът и това е направило така, че политиците са говорили помежду си. Според Гълъбов медиите са си свършили работата по време на кампанията.


Който плаща повече, го пишат повече


Според председателя на Съвета за електронни медии (СЕМ) Бетина Жотева предизборната кампания е преминала в отрицание на политиката на настоящето управление, отколкото да се говори за нови. "Зависимост между партии и медии има и тя е записана в закона. Защото е възможно чрез медийните пакети, позволени от закона, да има такава зависимист. Колкото повече някой даде, толкова повече ще пишат за него", смята още Жотева.


СЕМ подготвя доклад за това каква е била предизборната кампания, но в нейния ход регулаторният орган е получил 29 сигнала. "Всичко мина през медиите. Смея да тъврдя, че нашите експерти работеха денонощно, защото нямаше друг начин политиците да отправят посланията към хората", каза още Жотева.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    Особенно прасешките медии.

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1701 Разстроено

    В Отечеството за съжаление много отдавна няма автентични медии!
    Има търговски дружества, които работят в сектор "Услуги"!!!

  3. 3 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1729 Неутрално

    "Медиите свършиха работата на партиите в тази кампания, сочи проучване"
    ..................
    Верно е! Особено Канна Рачева.

  4. 4 Профил на Шоршо
    Шоршо
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    Какви програми, какви пет лева бе? Още ли има наивници, които да вярват в такива неща? Преди години си спомням как една журналистка пита ББ за програмата на ГЕРБ и той и отговори, че нямало проблем след изборите щели да я напишат. При останалите партии нещата са сходни. На изборите в България се преразпределя власт, не за да се прави една или друга политика, ами да се разпредели кой колко ще краде от данъкоплатеца.

  5. 5 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7639 Любопитно

    Как пък ''несвободни'' медии направиха свободна кампания ?

    [email protected]
  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3034 Неутрално

    .....или изобщо не се интересуват какво по-точно им обещават партиите."Сякаш този път повече имаше интерес.Има консенсус за съдебна реформа за реформа в здравеопазването и образованието.Този път всички партии са съгласни за преизчисляване на пенсиите.Има много общи работи по които могат да се разберат.Какво ще стане ни остава само да гледаме.

  7. 7 Профил на Синдбад-мореход
    Синдбад-мореход
    Рейтинг: 649 Неутрално

    "Медиите свършиха работата на партиите в тази кампания, сочи проучване"- това би трябвало да значи, че мисирките надробиха попарата, вместо на тях да им надробят. А дали е така, кой ще ни каже.....

    легендарный купец, моряк и путешественник, попадавший во множество фантастических приключений
  8. 8 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 820 Весело


    Ми, така е.

    БНТ и "Севда ТВ" от месеци искат да ни таковат с 200,
    а ние се дърпаме...

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  9. 9 Профил на Miroslav Vladimirov
    Miroslav Vladimirov
    Рейтинг: 336 Неутрално

    Медиите са търговски дружества (без БНТ) които продават гледаемост/посещаемост, така, че по занятия тяхната работа е да предоставят нужната на зрителите/читателите информация (друг е въпроса за нейното качество) ако исакт да постигат целите си и да имат положителни финансови резултати. Така, че това просто е тяхната работа която те трябва да вършат без значене дали има или няма избори.

    Мирослав Владимиров
  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7077 Неутрално

    По-скоро това на медиите беше дезинформация. Купените журналисти не спряха да говорят за успехите на Борисов, по цял ден да дават разходките му с джипката и всичките министри по цял ден обикаляха студията.Не оставаха по-назад и Каракачанов, Джамбазки и Марешки. А за програма на ГЕРБ никога не сме чували.

  11. 11 Профил на Локомотив
    Локомотив
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    Особенно прасешките медии.
    —цитат от коментар 1 на moreee


    Те другите са малко - няколко сайта, 3-4 малки телевизийки, 2-вестника .....и това е.
    БТВ определено се зае да обслужва Шайката с всекидневното отразяване на фейсбука на един от лидерите на въпросната групичка.

  12. 12 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 3535 Весело

    Ама , защо не казват в чий интерес са правени " покупки " на гласове......( спомням си преди няколко години един сегашен депутат беше разконспириран от бивши свои колаборатори и нищо....). За сериозните новини или с ден-два закъснение или ...нищо !

  13. 13 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2766 Весело

    Все тази какво обещават старите партии. Все пак лидерите и тези от ръководствата са добре познати на избирателите и не са нови лица. Е вярно, разцепват се, прегрупират се, някои смениха по няколко партии, други си направиха собствени за да са им лидери и т.н.
    Знаем ги какво свършиха и колко могат за да си мислим, че сега ще управляват по-добре, защото имали нови идеи...
    Единствената нова партия е тази на Слави, чакаме да видим какво ще предложат.

  14. 14 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    Аз да попитам някой гледа ли ги тези програми? ;)

    То има 2-3 точки дето си заслужават - позиция по това, по онова и по другото. :)

    Останалото е бошлаффф.

  15. 15 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 970 Неутрално

    “До коментар [#13] от "pamela":”Единствената нова партия е тази на Слави, чакаме да видим какво ще предложат.”.
    Засега се чува за баба Ренета, след бутилка твърдо може да кандиса.

    Нямам политически амбиции, мога даже да си го татуирам.
  16. 16 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5070 Весело

    Джипката свърши работа и "Севда" ТВ

  17. 17 Профил на alfanero
    alfanero
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Как пък ''несвободни'' медии направиха свободна кампания ?
    —цитат от коментар 5 на karabastun


    Както американските, единият какъвто и гаф да напреви, се представя като добра новина, ако не може, представя се за дезинформация...

  18. 18 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 1376 Неутрално

    Кампанията по телевизиите беше сравнително вяла и за мое удоволствие по- ненатраплива.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK