Кой свлича пътя до Рилския манастир - Господ или фирмите

Пътят към Рилския манастир е отворен, свлачището също.

© Юлия Лазарова

Пътят към Рилския манастир е отворен, свлачището също.



Пътят до Рилския манастир отново е отворен. Малките магазини за сувенири и икони, павилионът за закуски - също и търговията се събужда. На паркинга пред светата обител млад мъж по анцуг чевръсто пъха билети от 5 лева под предната чистачка на колите.


"Три месеца никой не идваше. Иначе тук е пълно с хора, а и колко много гърци имаше. Сега всичко е замряло", описва охранителят ситуацията, откакто свлачище за пореден път затвори пътя на 9 януари. На въпрос дали може пак да се срути скалата той отговаря: "Ако е рекъл Господ, ама и фирмите, дето го ремонтират".


А пътят към манастира е ремонтиран и укрепван не веднъж през последните пет години (история на ремонтите и компаниите, които ги извършват в края на текста). За последните научавахме от личните инспекции на премиера Бойко Борисов, филмирани в профила му във фейсбук. Последно пак в живо включване от трасето той обяви, че новото обезопасяване ще включва "бетонна шапка".




Четири дни след изборите, на които ГЕРБ стана първа политическа сила, но с недостатъчно гласове да състави правителство, в поредната си обиколка от т.нар. серия "с джипката" Борисов отиде в Рилския манастир с нови дарове - от държавния бюджет. На 8 април той се срещна с игумена на манастира дядо Евлогий след като на заседание предишния ден правителството беше отпуснало исканите 240 хил.лева помощ заради загубите от затворения път. Посещенията по църки и манастири са особено предпочитани от Борисов, който от време на време се позовава на "Началника" както нарича Бог.


Някои задължения, заради ограничения достъп


"Манастирското ръководство е преценило, че заради ограничения достъп до тук през първото тримесечие манастирът е насъбрал някои задължения. Потърсена е помощ, на която правителството откликна", обясни архимандрит Макарий, посочен от игумена - Адрианополския епископ Евлогий, да разговаря с "Дневник".


Рилския манастир сега е почти безлюден.

© Юлия Лазарова

Рилския манастир сега е почти безлюден.


Задълженията се натрупали, защото няма посещения в музея, не се купуват свещи, няма нощувки в хотелската част на манастира. Монасите са общо осем, а обслужващият персонал е от 80 служители на заплата, която се осигурява от светата обител, каза още архимандрит Макарий.


От правителството - 240 хил.лева плюс още 300 хил.лева заради COVID-19


Освен поисканите 240 хил.лева от Рилския манастир, правителството отпуска допълнително още 300 хил.лева, с които да бъде покрит и очакван недостиг на средства през следващите месеци, породен от мерките срещу COVID-19. "Парите се осигуряват чрез преструктуриране на разходи и/или трансфери по централния бюджет за 2021 г.", отговориха от пресслужбата на Министерския съвет след питане на "Дневник".


През този мандат (2017-2021) кабинетът на Борисов е отпуснал над 3 млн.лева субсидии на Рилския манастир.


Онова, което е урегулирано по закон - годишната субсидия, то си е нещо отделно. Сега за първи път, откакто съм в манастира, вече 14 години, по този начин държавата подпомага, извънредно, обясни Макарий.


Манастирът е и наемодател


Рилският манастир получава дарения от цял свят на банковите си сметки, обявени на сайта му. "Изпращат някакви суми. Говорим за малки, символични суми, но те се събират и са нещо, не са без значение", според монаха.


Манастирът дава под наем търговски площи - за магазинчета за сувенири, за закуски, има ресторант, който все още предлага храна само за вкъщи. Докато пътят беше в ремонт и търговците ги нямаше. "Сега отворихме. Три месеца ни нямаше, но си плащахме наема, който е 2000 лева", опитва да се усмихне продавачка на понички, с която "Дневник" разговаря няколко дни след посещението на премиера. Обектът й е с площ около 10 кв.м. Наблизо е ресторантът, а по-надолу хотел "Царев връх", който е на 50-ина метра от манастира.


Защо ремонтите и срутванията се редуват


Архимандрит Макарий подсказва, че една от причините за зачестилите свлачища е направеното разширение на пътя през 2016 г.


"За мен ремонтът на пътя, който се извърши преди пет години, също оказа влияние за свлачищата. Уширения на завои, къртят се скали, изсича се растителност. Тези неща са от значение, говоря без да съм специалист", каза Макарий.


Архимандрит Макарий.

© Юлия Лазарова

Архимандрит Макарий.


Сега участъкът на скалното свлачище се подготвя за изграждане на полутунел. Това ще е бетонен навес, под който ще минават колите. В пътя са забити железобетонни колони, дълбоки 12 м. Те ще държат бетонната шапка над пътя.


"Първо ще изчакаме още една седмица да паднат още камъни. По 50-60 тона са. След това ще започне да се изгражда тунела", обясни единственият работник на обекта. Според него до средата на юни всичко ще е готово. Дотогава пътят ще работи като заобикаля строежа.


"Предвидено е да се направи тунел с колони, ригели и плоча, която ще действа като контрафорс и ще поема евентуални срутени скални маси, така че да не се нарушава пътя. Изпълнението на полутунела няма да оскъпи укрепването на срутището и за дейностите се използва ресурса от 1.297 млн.лева остатък по договора за укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа, засегнати от геодинамични процеси и явления", обясниха от пресслужбата на Министерския съвет за "Дневник". Става въпрос за договора с дружеството "Автомагистрали" ЕАД за 470 млн.лева за обслужване на 74 свлачища.


Защо проблемът се повтаря - не се коментира или проверява, случващото се се приписва на природата и сложния участък и се отпускат средства за следващия ремонт.


История на ремонти и свлачища


Пътят към манастира първо беше ремонтиран от "Агромах", която вече се казва "Грома холд". Фирмата асфалтира 20 км. отсечка през 2016 г. за над 14 млн.лева. Тогава бяха укрепени скалните откоси със стоманени мрежи. Работници на "Грома холд" бяха докарани с бусове на спешната конференция на ГЕРБ в "София Тех парк" на 5 август по време на протестите миналото лято.


Над пътя, по който минава камионът, ще има бетонен навес. Колите сега заобикалят по временен асфалтов път.

© Юлия Лазарова

Над пътя, по който минава камионът, ще има бетонен навес. Колите сега заобикалят по временен асфалтов път.


През лятото на 2018 г. от проливни дъждове на 27-ия км се срутват скали в участък от 250 м. "Незабавно започнаха дейности по обрушаване на нестабилните скатове и поставяне на обезопасителни мрежи", казват от Агенция "Пътна инфраструктура" за "Капитал" тогава.


През октомври 2019 г. държавата сключва договор с държавната фирма "Автомагистрали" за над 470 млн.лева без ДДС и без търг на принципа in house за общо 74 свлачища по пътищата в страната. Едно от тях е това при Рилския манастир.


През юни 2020 г. започва новото му укрепване с изграждане на 250 м. бетонна стена и поставяне върху скалата на 5900 м високоякостни въжета, които да държат стоманената мрежа. На "Атомагистрали" авансово са платени 2.5 млн.лева.


На 29 декември обектът е предсрочно завършен и макар без издаден Акт 16, пътят към манастира е отворен лично от Бойко Борисов.


Само 10-ина дни по-късно след посещението му, на 9 януари 2021г. огромни скали се срутват и пробиват новия асфалт. Пътят е затворен и в двете посоки. На 2 април той отново е отворен като обезопасяването му продължава и ще включва строеж на бетонен навес над пътя, който ще поема скалните маси. Няколко дни след това Борисов отново лично се включи от трасето, за да покаже какво се прави - "мрежи, нов бетон...колоните за шапката, която ще изградим. И да падне нещо да пада върху шапката и от там върху дерето". Той обяви, че това е проблем, наследен от десетилетия.

Борисов инспектира поредния ремонт на 8 април

© Фейсбук на Бойко Борисов

Борисов инспектира поредния ремонт на 8 април

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK