Повече бъдещи инженери и по-малък прием по административни специалности ще има тази година

Повече бъдещи инженери и по-малък прием по административни специалности ще има тази година


Приемът на студенти през тази година да бъде увеличен с 3.2%, като най-сериозен е ръстът за инженерните специалности, предвижда качен за обществено обсъждане проект за решение на Министерски съвет, изготвен от от образователният министър Кирил Вълчев.


В 38-те висши държавни училища се планира приемът на 39 941 студенти, от които 34 600 след средно образование. В сравнение с миналата година местата са с 1256 повече. В 23 професионални направления ще се приемат повече студенти, най- голям е процентът на увеличение на местата в общо инженерство (37.2%), машинно инженерство (27.6%), материали и материалознание (20%), химични технологии (19%), комуникационна и компютърна техника (10.5%).


За поредна година по-малък прием се предлага за социалните, стопанските и правните науки. Най-сериозно орязване на местата има в специалностите, свързани с администрация и управление (11.9 на сто) и икономика (6.3 на сто)




Броят на студентите, които ще могат да учат в държавните училища срещу заплащане, остава без промяна - 15 422.


Министерството на образованието и науката предлага за учебната 2021 - 2022 година да бъдат приети 2250 докторанти в държавните висшите училища, от които 1631 в редовна и 619 в задочна форма на обучение и 312 в научните организации, от които 180 в БАН и 53 в Селскостопанска академия.


В държавни висши училища ще бъдат приети 2000 студенти от чужбина с български корени за степени "бакалавър" и "магистър" и 40 за образователната и научна степен "доктор". Българската държава ще осигури 150 места за обучение на граждани на Република Северна Македония.


Дали приемът ще бъде утвърден в така предложения вид ще се разбере след едномесечното обществено обсъждане на проекта за решение на кабинета.

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2327 Неутрално

    Трябва да предявим ясен ултиматум, лицата изразили ясно българската си национална принаглежност, да не бъдат забърквани в гражданската война, обслужваща интересите на украинските олигарси! Мисля, че Полша, Словакия, Унгария и Румъния биха ни подкрепили в рамките на ЕС, като страни имащи своите национални малцинства на територията на Украина.

  2. 2 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 2077 Неутрално

    До коментар [#1] от "ivanpopov":


    Трябва да предявим ясен ултиматум, лицата изразили ясно българската си национална принаглежност, да не бъдат забърквани в гражданската война, обслужваща интересите на украинските олигарси! Мисля, че Полша, Словакия, Унгария и Румъния биха ни подкрепили в рамките на ЕС, като страни имащи своите национални малцинства на територията на Украина.
    —цитат от коментар 1 на ivanpopov


    Ъъъъъ, кво общо има тва с вишуту образувание?

  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1685 Разстроено

    Като знам как се "учи" математика в средният курс на обучение направо си представям какъв "наплив" за инженери ще има!!!

  4. 4 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1965 Неутрално

    Браво!
    На запад либерастите правят точно обратнто. По-малко инженерни специалности и повече измислени, социални, социалистически и разни дебилни хрантутни и безплодни специалности.
    Америка беше най-великата държава, но само целия 20ти век.
    За съжаление, през 21ви, п-далите и мигрантите и фем-зма и е-ха м..та.

  5. 5 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Повече места за инженери не значи повече инженери:
    > някои места за инженери ще останат незапълнени,
    > други ще се запълнят, но после студентите ще отпаднат, а
    > доста от завършилите няма да работят като инженери: защото не стават или защото ще си намерят нещо по-изгодно.

    Сложна работа е това, с писане и четене на статии не става.

  6. 6 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2801 Любопитно

    До коментар [#3] от "selqnin":

    Как се учи - интересно ми е да знам какво учат днес.

  7. 7 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1407 Неутрално

    Сите косовари станаха доктори в библиотекарския.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  8. 8 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1407 Неутрално

    Сите косовари станаха доктори в библиотекарския.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  9. 9 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2801 Весело

    Чакай нещо елементарно да дам:
    х^2=4
    х е различно от 2
    х=?

  10. 10 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#6] от "Deaddark":

    Зависи от университета, но се започва с - интеграли, матрици, права в равнината, логаритми, комбинаторика тук-таме. Имаше и още някакви глупости, в ТУ-Варна, бяха вкарали и някакви неща, които са заимствани от някакъв германски университет, които са по-скоро логика, отколкото математика.

    Най-странното е, че тия неща са учат и в ИУ-Варна, поне интегралите, логаритмите и права в равнината, а там са на практика безсмислени, защото не се ползват напред в следването.

  11. 11 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2801 Неутрално

    До коментар [#10] от "chepokalipsis":

    В икономиката се ползват - примерно графиките за оптимизации така се изчисляват. Вярно има писан софтуер, но друго си е да знаеш как работи.

  12. 12 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Вдъщност кога ще направят бакалавърството три години както е на запад. Или цоцането от студенти е много по-сладко тук,пък и работа няма за повечето ..къде да бързат...

  13. 13 Профил на ihivanov
    ihivanov
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#9] от "Deaddark":

    -2

  14. 14 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 1010 Весело

    До коментар [#9] от "Deaddark":

    х=1?

    По темата:
    МОН се грижи да имаме инженери? Похвално. А дано, ама надали...

  15. 15 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2801 Весело

    До коментар [#13] от "ihivanov":

    Да, а оригиналната закачка, по-късно се сетих, бе х^2=у^2 и х различно от у.

  16. 16 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 1010 Весело

    До коментар [#15] от "Deaddark":

    ама верния отговор не е ли всъщност (-2), защото :
    (-2)^2=4;
    -2^2 = -4;

    Тц...А аз реших да се направя на оригинална, че да видя какъв е верния отговор.

  17. 17 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2327 Неутрално

    До коментар [#1] от "ivanpopov": Ъъъъъ, кво общо има тва с вишуту образувание?
    —цитат от коментар 2 на lz73


    И аз това се чудя! Статията, която коментирах, беше за решението на украина да наруши собствената си конституция и да свиква резервисти когато и както й падне. Какво търси мнението ми тук, нямам идея!

  18. 18 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2801 Неутрално

    До коментар [#16] от "Lilith":

    x^2=|x|^2 тоест отрицателно число на втора степен дава положително. -2*-2=4

  19. 19 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#5] от "john_3volta":

    съгласен съм с първото изречение.
    така е.
    но проблемът не се решава с изкуствени
    мерки. все едно да пускаш повече такиста
    в София, ма тарифата пак да си е примерно
    2 лева/км. няма кой да се качи. структурната
    промяна е в рекламата, в средното училище
    преди университета, там трябва да е промяната.
    те и сега седят незапълнени местата в инженерните
    специалности. преориентирането става с държавна
    политика в популяризирането на STEM образованието
    в средното училище.

  20. 20 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7799 Неутрално

    Наводнихме се с юристи, социолози и политолози.

  21. 21 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4164 Неутрално




    До коментар [#1] от "ivanpopov":
    —цитат от коментар 2 на lz73

    "кво общо има тва с вишуту образувание?"

    Няма нищо общо и с темата , но модераторът още не го е изтрил по този мотив.

  22. 22 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1965 Любопитно

    ИУ-Варна, масата студенти са от дебил нагоре. Съответно професорите по математика и статистика просто гледаха да пропуснат повечето (с по-леко препитване), че иначе няма завършване.
    Иначе на бизнес и икономика се научава човек. Преподавателите бяха свестни.

    А това, дето му викате не-математика, а нещо като логика, да не е Discrete Mathematics. Учих такова в Канада, като учих Комп Сайънс. 3/4 от потока окапваха и повтаряха годината. Ама развива, де. Дори и логични хора, прави ги по-логични.

  23. 23 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2327 Неутрално

    ... -2^2 = -4
    —цитат от коментар 16 на Lilith


    Може и така, когато:
    x = 2*i

  24. 24 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4164 Неутрално

    Като знам как се "учи" математика в средният курс на обучение направо си представям какъв "наплив" за инженери ще има!!!
    —цитат от коментар 3 на selqnin


    Няма да има наплив за инженери и поради относително ниското заплащане на техния високо квалифициран и отговорен труд в сравнение с разни административни длъжности по високите етажи на властта.

  25. 25 Профил на Даниел Панев
    Даниел Панев
    Рейтинг: 547 Весело

    До коментар [#22] от "Тангра":

    На това, дето му викат "не-математика" нормалните хора му викат mathematical logic или formal logic и е част от математиката

  26. 26 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 1010 Весело

    До коментар [#18] от "Deaddark":

    Точно така е "отрицателно число на втора степен дава положително", но аз си карам на спомени, че един е резултата за (-2)^2, а друг- за -2^2.
    Респективно-едното е (-2*-2), а другото е (-2*2).
    Но Вие сте прав, най-малкото понеже аз от математика не разбирам.

    П.П. Майтапа на страна, но не знам защо реших, че сте написал х^2*2=4, та се сетих за Булевата алгебра. Понеже бях сигурна,че изразът е верен- веднага присвоих на х единица.Защото няма начин да не сте прав! :)

  27. 27 Профил на RUSE
    RUSE
    Рейтинг: 631 Неутрално

    Не е важно само колко инженери ще обучат нашите университети, а какво могат да вършат завършващите ученици и студенти. Аз съм инженер на 60 години и никога не съм ползвал това, което съм изучавал в университета. За разлика от нашите университети в корабния техникум в Русе ми преподаваха специалисти работили по корабите, а и всяка седмица ходехме по 1 ден на практика. Там научих много неща. А в техническия университет университ във Варна просто ми загубиха времето със стари теми. Трябва да се набляга на можене, а не на лекциите, които днешните преподаватели са слушали някога от техните преподаватели. Държавата трябва да инвестира в нови машини, софтуер и технологии, с които да работят студентитев университетите. Те трябва например да могат да конструират на конструкурски софтуер реални изделия, да подбират материали и технологии за обработка, да работят свободно например на машини с ЦПУ, роботизирани комплекси и автоматизирани технологии и т.н. и на тях да изработват своите курсови работи.

    не съм избягал
  28. 28 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    Произведохте десетки хиляди неграмотни абитуриенти, които сега ще правите инженери ?

  29. 29 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2819 Неутрално

    До коментар [#27] от "RUSE":

    В университета се учиш, да учиш.
    А това не е никак малко.
    След това вече се специализираш в дадено направление.

  30. 30 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Любопитно

    Прилична първа крачка, обаче докато имаме "гнили круши в съдебната система", бъдещите инженери ще бъдат обречени. Няма да има кой да ги наема, щото инвеститорите ще ни заобикалят заради калпавата бизнес среда, а не щото нЕмало инженери и работници. Нещата са навързани и няма как едното да сработи без другото.
    Но си е добра първа стъпка, щото трябва да се "пресява" за качествени хора.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  31. 31 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Весело

    Наводнихме се с юристи, социолози и политолози.
    —цитат от коментар 20 на Роси


    Преди, когато бяхме наводнени с инженери и икономисти, го добутахме до последно място в Европа и дефицит в магазина.
    Мисля, дето трябва да престанем с "наводняването" и да оставим хората сами да си избират за какво да учат, и да си носят последиците от избора.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK