Правната комисия даде зелена светлина за закриване на спецсъдилищата и прокуратурите

Мнозинството от депутатите в правната комисия в парламента подкрепиха законопроекта, който предвижда закриване на специализираните съдилища и прокуратури.

© Дневник

Мнозинството от депутатите в правната комисия в парламента подкрепиха законопроекта, който предвижда закриване на специализираните съдилища и прокуратури.



Предложението на "Демократична България" за промени в Закона за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс, с които се закриват специализираните съдилища и прокуратури и се променя структурата на Висшия съдебен съвет минаха на първо четене в комисията по правни въпроси с подкрепата на "Има такъв народ", принципната подкрепа за "философията на промените" от БСП и "Изправи се! Мутри вън!".


"Дневник" проследи на живо дебата в правната комисия - вижте видео тук


Против гласуваха двама депутати от ДПС, които по време на дебата обявиха, че принципно биха подкрепили подобна промяна, но за нея няма достатъчно време в "краткия живот" на този парламент и тя трябва да бъде обсъдена подробно от следващото Народно събрание. Депутатите на ГЕРБ гласуваха "въздържал се", а по време на обсъждането на законопроекта обявиха категоричната си позиция - че са против подобни промени.




На първо четене в комисията не минаха предложенията за промени в Закона за съдебната власт на "Изправи се! Мутри вън!", с които се предвиждаше отпадане на ограничението магистрати да участват в политически парии и да се кандидатират на избори. Единствено адвокат Николай Хаджигенов гласува "за", 7 бяха "против" и 9 "въздържал се".


Друго предложение на "Изправи се! Мутри вън!" също не събра подкрепата на депутатите на комисията по правни въпроси - за промени в Наказателно-процесуалния кодекс, с които се предвижда отпадане на т.нар. "вечен обвиняем". Предложението бе подкрепено от 2-ма депутати, 7 гласуваха "против" и 8 "въздържал се".


Какво предвиждат предложенията за изменение на Наказателно-процесуалния кодекс и промените в Закона за съдебната власт, предложени от "Демократична България" - четете тук


Повече за предложенията на "Изправи се! Мутри вън!", които не събраха подкрепа - четете тук


"Демократична България" се обяви срещу "поръчковото правосъдие" и "показните процеси"


Доц. д-р Атанас Славов от "Демократична България" представи предложението на коалицията и мотивите за идеите за закриване на спецсъдилищата и прокуратурите.


"Още при създаването на тези специализирани органи бяха повдигнати въпроси за тяхната независимост. Тези органи станаха известни в обществото с "поръчковото правосъдие" и "показните процеси". Тези органи и особено прокуратурата се доближиха до инквизиционни органи, а процесите продължават с години. Тези органи са критикувани и в становищата на различни европейски институции, включително и заради липсата на достатъчно солидни осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта и това се отбелязва системно в редица доклади на ЕК и Венецианската комисия" обясни Славов.


"От гледна точка на избрания подход в преходните и заключителни разпоредби е предложен модел за преназначаване на магистратите с подбор и те ще имат възможност да се върнат в заеманите преди това позиции или да останат в същия по степен съд, принадлежащ към общата система. Голяма част от делата приключват било с малки по размер осъдителни присъди, било със споразумения. Това със сигурност не е гаранция за ефективност на правораздаването", коментира Славов.


Той посочи, че законопроекта за промени в НПК въвежда в процесуалното законодателство норми, които прехвърлят производствата от специализираните структури към общата структура. По отношение на висящите производства той уточни, че делата, които не са в съдебна фаза, ще се изпратят в срок към съответните съдилища от общата система, а за делата, по които е започнало следствие се дава възможност да бъдат завършени от същите съдебни състави.


ГЕРБ: Ще създадете хаос, а делата ще започнат отначало


Дани Каназирева (ГЕРБ) се обяви категорично против промените с мотива, че "това е всичко останало, но не и рационална съдебна реформа".


"Става въпрос за бързо подготвени законопроекти, които целят да отговорят на очакванията на електората, но това ще хвърли в хаос съдебната система. Нека не тълкуваме превратно докладите на ЕК. Преди създаването на специализираните структури, България не постигаше резултати срещу организираната престъпност и корупцията. Твърди се, че тези съдилища имат характер на извънредни. Тук имаме две постановени решения на КС. Не сте съобразили, че голяма част от делата ще отидат на първа инстанция в районните съдилища. Това, което ще постигнете, е всички дела, които сега се гледат (около 300) да започнат отначало, защото с преходните и заключителните разпоредби се залага довършване на започналите производства, което означава тяхното задължително стартиране отначало", подчерта Каназирева.


Тя обясни, че при закриване на специализираните съдилища, мандатът на съдебните заседатели ще се прекрати и няма как те да бъдат довършени от същия съдебен състав, дори и съдията да е запазил качеството си като такъв, съдебният състав няма да е същият заради заседателите.


Министърът на правосъдието в оставка Десислава Ахладова подчерта, че становище от Министерството на правосъдието по този законопроект изобщо не е изискано. Такова становище не е искано и от Висшия съдебен съвет, заради което от ГЕРБ и ДПС отправиха критики към председателя на комисията Радостин Василев ("Има такъв народ").


ГЕРБ и ДПС: Недопустимо е да не поискате становища от институциите


"Законопроектите могат да се гледат без становища, само ако в определения срок институциите, които имат отношение към тези законопроекти, не са предоставили тези становища. Вие изобщо не сте поискали такива становища", подчерта Ахладова и добави: "Народното събрание в момента нарушава добрите законодателни практики, защото по правилник се изисква обществено обсъждане, а то липсва".


"Липсват количествени, статистически и финансови данни и предварителна оценка на въздействието. Основното предложение на "Демократична България" е за премахването на специализираните съдилища и прокуратури. Не са приведени данни за брой дела, брой и вид наложени наказания и други цифри и статистически данни. Не можем да разберем как е направен извода за неефективност на специализираните съдилища и прокуратури. Демонстрирате непознаване на практиката на Конституционния съд. Създаването на специализираните структури е препоръка, съдържаща се в доклада от юли 2009 г. От декември 2012 г. изрично се сочи, че създаването на специализираната прокуратура и съдилища са направени именно в отговор на препоръките на ЕК", подчерта Ахладова.


Тя посочи и че мотивите към законопроекта на "Демократична България" игнорират и решения на Конституционния съд, съгласно които специализираният съд не е извънреден, тъй като той прилага общоустановените правила и условията и редът за назначаване на съдиите са същите, прилагани в цялата съдебна система.


"През юни предстои нов доклад на ЕК. Искам да знам по какъв начин ще обясните, че препоръките на европейските институции са отпаднали и какво ще бъде основанието за това", настоя Ахладова.


"Едва ли бихме могли да нарушим толкова много принципи за две седмици, за да станем обект на цял негативен доклад", отговори председателят на комисията Радостин Василев.


Хамид Хамид от ДПС обяви, че това е "скандално" и иронично поздрави Василев, че се е вписал в историята като първия юрист, ръководител на парламентарната правна комисия, който не е поискал становища от институции като Висшия съдебен съвет, Министерството на правосъдието и други.


Атанас Славов: Очевидна е коалицията на статуквото в правната комисия


"Очевидна е коалицията на статуквото в правната комисия. Всеки опит да се постави под въпрос специализираната правосъдие се сблъсква с формациите на статуквото. Не чух коментари за първата част на предложението - за реформа на ВСС. Ключов проблем е липсата на последователни резултати в България. Колко години не достигнаха на управляващото мнозинство да докаже на ЕК и обществото, че се прави всичко възможно срещу корупцията по високите етажи по властта?", коментира Славов.


Министърът на правосъдието в оставка репликира, като обясни, че от 2019 г. не е имало друг доклад по механизма за сътрудничество и проверка, а България подлежи на проверка по доклада за върховенството на закона и добави, че предстои да се види какви ще са осъдителните присъди за корупция.


"Другата част от законопроекта приветствам и изпълнява препоръки на ЕК. Този дебат трябваше да е предварителен с представители на гражданското общество и всички заинтересовани институции и едва тогава да обсъдим дали има нужда от промяна в състава на ВСС. Все още не е изтекъл мандатът на този ВСС и не можем да направим оценка.


Обвинения в лобизъм и крепене на статуквото


"Изключително манипулативно четете докладите на ЕК. Вие говорите пак предизборно и манипулативно - кой е статуквото и кой е промяната. Христо Иванов беше министър през 2015 г., така че не сте от най-новите. С не малко колеги адвокати и съдии сме разговаряли, че вашите промени са изцяло лобистки и искате над 300 дела за тежи престъпления да отидат в небитието. Чии интереси защитавате?", попита от своя страна Дани Каназирева от ГЕРБ.


Николина Ангелкова (ГЕРБ) нарече "много е тревожно" предложението прокурорски актове да подлежат на контрол от по-висшестоящ прокурор. "Искате да отнемете независимостта на прокуратурата и да ги превърнете в чиновници, на които по-горестоящият да може да влияе? Не е ли това начин за изпълняване на политически поръчки?", попита Ангелкова.


МВР отчете спад на телефонните измами


Министърът на вътрешните работи в оставка Христо Терзийски също присъстваше на заседанието като гост и уточни, че от МВР не е изискано и не е подготвено становище. Той добави, че е бил поканен на заседанието от депутати от ГЕРБ-СДС и представи статистика за случаите, по които Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" е работила съвместно със специализираната прокуратура.


"От 2015 г. до първото тримесечие на 2021 г. за организирани престъпни групи за притежание, производство и разпространение за наркотици са образувани 229 дела. За трансгранична престъпност - 56 досъдебни производства. За контратероризъм - 131, за корупция и пране на пари - 89. Производствата за киберпрестъпност са 15. Общият брой на досъдебните производства на ГДБОП и спецпрокуратурата е 735, а по тях са повдигнати 3870 обвинения", отчете Христо Терзийски.


"От началото на 2021 г. има 2 телефонни измами за 4 месеца. През 2019 и 2020 г. бяха разследвани 5 организирани престъпни групи за телефонни измами, 39 лица са привлечени като обвиняеми и в момента можем да кажем, че спадът на телефонните измами е с над 80% в сравнение с 2018 г. Това е резултат от работата на МВР и спецпрокуратурата", обясни Терзийски.


Адвокат Николай Хаджигенов също се включи в дискусията като уточни: "Ние в момента не разглеждаме проект за закриване на ГДБОП. Отчетът, който сега прочетохте са само едни цифри. Говорите за 3870 обвинения, но нямате представа колко присъди има. Давате данни за контратероризъм, но единственото такова дело, внесено в съд, е за атентата в Сарафово. Купчинката цифри цели единствено да закрепи статуквото".


Той отправи реплика и към Ангелова: "Вие сигурно току-що установихте, че прокурорите са чиновници, подчинени на главния прокурор. Това очевидно е новина за вас. По повод притеснението на Каназирева, че около 300 дела ще започнат отначало - само за миналата година спецсъдилищата са гледали 700 дела. Дори и да започнат отначало - какъв е проблемът с това? Няма проблем - просто ще започнат отначало. Такава практика съществува много преди въвеждането на специализираните съдилища. Това е въведено през 1968 г.", коментира Хаджигенов.


Адвокат Хаджигенов: Купчината присъди са след споразумения с прокуратурата


"Доколкото за съжаление съм изключително добре запознат от практиката на спецсъдилищата - не са само политически поръчки, но и икономически. Основната купчина присъди на спецсъдилищата се дължеше на споразумения и на дела за по няколко цигари марихуана", смята още юристът.

"Инструментът за тормоз, познат като мерки за неотклонение, довеждат дотам, че са вид нотариална заверка върху щенията на главния прокурор. Хора, които са държани по над година с мерки "задържане под стража, съдилищата ги разглеждат и се произнасят с по едно особено мнение. Това е печат върху нещата, които прави главният прокурор. 5 г. принципно са предостатъчно да мине едно дело и да стигне до ВКС. Бихте ли могли да ми посочите 1 осъден за корупция по високите етажи на властта? Колкото по-бързо ги закрием, толкова по-добре", подчерта Хаджигенов.


Каназирева продължи с обвиненията за "чиста проба лобизъм" и поиска информация по колко дела в спецсъдилищата Николай Хаджигенов и Татяна Дончева са адвокати, а Хаджигенов уточни: "Да, ние лобираме в полза на правото и в полза на закона - искаме да вземем бухалката от ръцете на Гешев".


"Очевидна е омертата на управляващите да не се бори с корупцията по високите етажи на властта. Създаде се спецправосъдието, създаде се другият орган КПКОНПИ и други "бухалки" в ръцете на лобитата около властта само и само неудобни и бизнес конкуренти и да бъдат буквално удряни. Това трябва да престане. Искаме всички европейски стандарти да се прилагат във всички органи на съдебната власт - за върховенство на правото, за презумпцията за невинност. Нека видим и делата в Страсбург - тези данни също са показателни за това какви специализирани органи за създадени преди 10 години", призова Атанас Славов.


БСП подкрепя философията, но призова недостатъците да се изчистят


"В предизборната ни платформа като политическа заявка БСП е заявило "за" закриването на специализираните съдилища и прокуратури, заради това ще подкрепим философията на законопроекта.
Специализираните съдилища бяха създадени от вашите конфигурации (на ГЕРБ - бел. ред.), когато се рекламираше тогава т.нар. италиански модел за борба с организираната престъпност. Малко по малко тяхната компетентност се разширяваше и се оказа, че всички обществено значими дела се оказаха там", коментира Крум Зарков от БСП.

"Този съд, който трябваше да съди властта се превърна в съд на властта. Виждаме как някои ги карат като мечка, а за други са слепи. Тази промяна трябва да се направи спокойно и професионално. Имате нашата принципна подкрепа, готови сме да съдействаме за подобряването на законопроекта", обяви Зарков.

Той даде няколко примера - не е необходимо и не трябва да се допуска делата да започнат отначало. Със съответните промени това може да бъде избегнато. Посочи и че статутът на съдебните заседатели действително не е уреден в законопроекта, а трябва да бъде уреден.


"Една от причините да подкрепим е, че това са проблеми, за които говорим от години. Трябва да направим промените така, че да не се затрудни образуването на досъдебни производство по случаи, по които прокуратурата е сезирана, но няма достатъчно данни. Трябва да се помисли как ще се уреди премахването на следствения отдел в спецпрокуратурата", изреди още Зарков.


По думите му е напълно възможно тези промени да бъдат направени професионално и да се отчете като стъпка в правилната, а не в грешната посока.


ДПС би подкрепило дебата, но животът на парламента ще е кратък


Хамид Хамид от ДПС посочи, че тези законопроекти трябва да се разгледат в спокойна обстановка и със становищата на всички заинтересовани страни. По думите му, дебат трябва да има и въпросите трябва да бъдат поставени и поставянето им само по себе си не е нарушение на правилника.

"Този парламент дали има достатъчно дълъг живот? Аз дълбоко се съмнявам в това. Но ако това се случи, ние ще направим своите предложения. По ЗСВ предстои още по-дълъг и по-широкообхватен дебат и той трябва да мине през изменения в Конституцията. Какво ли не съм видял в тази правна комисия, но никога не бих допуснал, че дълбоко уважаван от мен доктор по конституционно право се е подписал под промени, които са противоконституционни. Според предложението Народното събрание ще изпраща във ВСС куци коне. Оказва се, че куците коне имат половин глас. Г-н Славов, може да се замислите дали това е конституционосъобразно. Няма да вляза в атаки за лобизъм, евентуално кои обвиняеми и подсъдими лица биха били облагодетелствани", коментира Хамид Хамид.

"Не бих си позволил да обвиня Хаджигенов в пряк конфликт на интереси и бих го защитил. В тази зала почти всички сме адвокати и не би трябвало да присъстваме изобщо на тази правна комисия, ако сме в конфликт на интереси. Призовавам ви да не започнем тежка тема и да я изоставим в самото начало, защото така ще я изконсумираме. Зарков е прав - нека не претупваме на тъмно за една нощ тази промяна. Само заради това ние ще гласуваме против, но не го приемайте като "против", добави още Хамид.


Следователи и прокурори се обявиха против промени в съдебната власт - четете тук
Още по темата за закриването на специализираните съдилища и прокуратури - четете тук

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK