Църквата почита днес светите братя Кирил и Методий

Паметникът на братята Кирил и Методий пред Националната библиотека.

© Юлия Лазарова

Паметникът на братята Кирил и Методий пред Националната библиотека.



Българската православна църква почита днес светите братя Кирил и Методий. Денят се отбелязва с празнична света литургия, отслужвана във всички епархии.


11 май е професионален празник на библиотекарите, а също и патронен празник на Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" и на Националната гимназия за древни езици и култури "Св. Константин Кирил Философ".


Светският празник за св. Кирил и Методий, който днес се отбелязва на 24 май, бележи началото си през Възраждането и се свързва с училищните тържества, които са били организирани на 11 май, когато църквата вече е почитала създателите на славянската писменост. Първи известия за празнуването на Кирил и Методий на 11 май във възрожденската книжнина има в "Христоматия славянского язъка" от 1852 г. на Неофит Рилски.




През 1857 г. денят на светите братя е почетен в българската църква "Св. Стефан" в Цариград заедно със служба за св. Иван Рилски.


На страниците на "Цариградски вестник" от 26 април 1858 г. се съобщава, че в Пловдив и други градове българите започнали да честват св. Кирил и Методий вместо Три светии като училищен празник.


От 1863 г. 11 май се установява като църковен празник на светите равноапостоли Кирил и Методий, а след Освобождението става общоучилищен празник на славянските първоучители. Тогава се заражда идеята за химн.


Църквата почита днес светите братя Кирил и Методий

© Юлия Лазарова


През 1892 г. в Русе Стоян Михайловски, тогава учител в Мъжката гимназия, написва "Върви, народе възродени...". През май 1901 г. учителят от Петокласното ловчанско училище Панайот Пипков композира музиката към текста и песента се превръща в български училищен химн.


С въвеждането на григорианския календар през 1916 г. празникът, отбелязван от държава и църква, вече се чества на един ден - само на 24 май. След 1969 г. се провежда изкуствена секуларизация чрез отделяне на църковния от светския календар, затова днес вече има два празника - църковен (11 май) и светски (24 май).


През 1980 г. папа Йоан Павел II обяви славянските първоучители за покровители на Европа.


Имен ден празнуват: Кирил, Кирилка, Кирчо, Киро, Методи, Методий.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на justauser
    justauser
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Църквата на 11 май по стар стил ги почита светите братя, което е 24 май по нов стил. То затова на 24 май има празник, дошъл е от църковният празник.
    БПЦ по заповед на комунистите през 1968 г. променя календара за богуслужебни цели и въвежда новият стил, което е недопустимо. И вече колко години минаха след 1989 г. БПЦ не върна юлианският календар. Хората само се объркват така. Има и други църковни празници на чиято дата има създадени светски празници, но с григорианският календар всичко се обърква.

    ДБ криптикомунисти боядисани в лилаво, но отвътре червени. Проект на БКП за промиване на мозъци и лъжене за миналото на България. Идеята на ДБ не е декомунизация и лустрация, а реставрация на Виденов, Орешарски и всички комунисти.
  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    До коментар [#1] от "justauser":

    В случая не е ли по-важно кой от календарите е астрономически точен?

  3. 3 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 3328 Неутрално

    Празникът е църковен и донякъде даже е и комичен
    Гръко-ортодоксалната църква отдава почит на
    двама ГРЪЦКИ чиновници и християнски проповедници
    при това НЕУСПЕШНИ в почти всичко с което са се захванали
    и БЕЗ ВСЯКАКВА ВРЪЗКА С БЪЛГАРИЯ и с БЪЛГАРСКАТА ПИСМЕНОСТ

    Обяснявам веднага за да не бъда разбран погрешно

    Първо
    Двамата ГРЪЦКИ чиновници и проповедници
    създават ГЛАГОЛИЦАТА по поръка и ЗА МОРАВСКИЯ княз Ростислав
    НИЩО ОБЩО с България !!!!

    Второ
    Въпросната ГЛАГОЛИЦА съществува ден до пладне и ИЗЧЕЗВА
    точно толкова бързо колкото се е и появила

    Трето
    Това на което пишем в момента е
    ГРЪЦКАТА АЗБУКА адаптирана за БЪЛГАРСКИЯ език
    точно така както Латиницата е адаптирана за
    виетнамския турския и още над сто езици по света

    Четвърто
    и Много важно
    Двамата ГРЪЦКИ чиновници
    в качеството си на християнски проповедници претърпяват
    ПРОВАЛ и ГОЛЯМО ФИАСКО в евангулизаторските си мисии
    при ХАЗАРИТЕ и АВАРИТЕ
    И двата споменати народа В РЕЗУЛТАТ от МИСИИТЕ на Кирил и Методий
    ИЗБИРАТ ДРУГИ РЕЛИГИИ
    ХАЗАРИТЕ стават ЮДАИСТИ
    и резултатът днес е огромното количество РУСКИ ЕВРЕИ
    по същество - потомци на юдеите-хазари в пределите на Руската Империя

    ЧЕСТ прави на БЪЛГАРСКИТЕ ВЪЗРОЖДЕНЦИ и ПАТРИОТИ
    че успяват един толкова неадекватен църковен празник
    да го използват В ИНТЕРЕС НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА КАУЗА
    и за утвръждаване на БЪЛГАРСКОТО НАЦИОНАЛНО САМОСЪЗНАНИЕ

  4. 4 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4474 Любопитно

    "През 1980 г. папа Йоан Павел II обяви славянските първоучители за покровители на Европа."

    Заслужено признание от страна на Ватикана. Светите братя Кирил и Методий действително са допринесли много за културното развитие в Европа.

    Честит празник на всички и най-вече на всички именници.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  5. 5 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2913 Неутрално

    Катилическата църква ги почита на 14 февруари, дето някои у нас взеха да си мислят, че било св. Валентин.

  6. 6 Профил на justauser
    justauser
    Рейтинг: 494 Неутрално

    До коментар [#2] от "deaf":

    Интересно какво общо има астрономическата точност с релиигията? Никой не прави такива разсъждения относно календара на юдеите и календара на мохамеданите.
    Религиозният календар си е религиозен календар, той има други функции. Юлианският календар е именно православният календар. Невъзможно е да се изпозлва друг календар. Каноните не го разрешават.
    Що се отнася до астрономическата точност, то и григорианският календар не е астрономически точен. Но това вече е друга тема.

    ДБ криптикомунисти боядисани в лилаво, но отвътре червени. Проект на БКП за промиване на мозъци и лъжене за миналото на България. Идеята на ДБ не е декомунизация и лустрация, а реставрация на Виденов, Орешарски и всички комунисти.
  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    До коментар [#6] от "justauser":

    В случая научната точно не пречи на каноните. Ако Вие сте приел,че сте роден на 11-ти май например,но след време научавате че според науката всъщност сте роден на 24-ти май,ще продължите ли да празнувате рожденият си ден на 11-ти?! Как ще се чувствате при положение,че знаете че на 11-ти НЕ СТЕ роден?!

  8. 8 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1685 Неутрално

    До коментар [#3] от "Hawaii":

    Този път не мога да се съглася с Вас в много точки. Константин-Кирил и Методий не са гръцки, а византийски, т.е. римски служители. Просто езикът на Римската империя през IX век е средновековен гръцки, а не латински (не съвсем - монетите се пишат на латински до самия край...)
    Не са толкова неуспешни. Играят висока игра и просто не печелят всеки път. Особено преговорите във Венеция и Рим - 867 - 869 - показват добри резултати. Подобно така преговорите на Методий в Константинопол през 882 г. Неуспехът в Хазария е компенсиран от добро "реми" в Багдад.
    Глаголицата също не е толкова неуспешен проект. В България и Киевска Русия тя просъществува до около 1100 година, но в Кралство Хърватия се използва като богослужебна писменост в Далмация до около 1750 година. Това е резултат от диломатическия успех в Рим в края на 868 година - славянските богослужебни книги са положени на олтарите на четири римски църкви и са благословени, одобрена е т.нар. "Литургия на Св. Петър". Константин и Методий много хитро не превеждат Литургиите на Св. Йоан Златоуст, нито на Св. Григорий Двоеслов, нито на Св. Василий Велики, използвани на Изток, а именно "на Св. Ап. Петър"- използвана по него време на Запад. Така избягват спорни моменти - и без друго са имали доста проблеми.
    На територията на Моравската държава (Велика Моравия е термин измислен около 100 г. по-късно от имп. Константин VII Порфирогенет, дълго след като не е съществувала) славянската литургия, записана на глаголица - "на Св. Петър", оцелява в едно от страничните княжества на Моравия - Бохемия в манастира в Сазава (край Прага - днес е замък), както и в самата Прага - в манастира Емауси (иначе "на Славяните") - до началото на XV век, когато и двата манастира са опустошени от хуситите (1419 - 1434 - гражданска война).

    E PLVRIBVS VNVM
  9. 9 Профил на justauser
    justauser
    Рейтинг: 494 Неутрално

    До коментар [#7] от "deaf":

    Ами първи е юлианският календар и затова ако сте роден на 24-ти май и след това някой премести рожденият ви ден на 11 май какво правим? Вие не сте се родил на 11 май.

    ДБ криптикомунисти боядисани в лилаво, но отвътре червени. Проект на БКП за промиване на мозъци и лъжене за миналото на България. Идеята на ДБ не е декомунизация и лустрация, а реставрация на Виденов, Орешарски и всички комунисти.
  10. 10 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    До коментар [#9] от "justauser":

    Земята се завърта около Слънцето за 365 дни и забележете,четири часа. но учените научават за тези допълнителни часове чак през Средновековието. Затова се налага всички дати да се променят,защото са грешни. И тази промяна става с грегорианският или юлианският календар,забравих кой от тях двата. Тоест,единият от календарите е точен астрономически,а другият е грешен...

  11. 11 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1685 Неутрално

    До коментар [#6] от "justauser":

    Няма канон на Вселенски Събор, който да определя календара. В епохата на Св. Отци и на Вселенските Събори - IV - VIII век - календарът е само един - юлиански. Първите пресмятания са около 1320 г. във Византия - забелязват, че разликата е около 10 дни и предлагат на имп. Андроник II Палеолог корекция. Той отказва, но не по канонични причини, а смята, че по време на бушуваща гражданска война с внук си Андроник III просто не му е времето. В условията на бърз упадък "времето" така и не идва да се занимачт с календара - чак до 1453...

    Така че юлианският календар не православен, Чиста проба дебелоглавие си е. Чувал съм - и то и от свещеници - аргумента за Великдена - да не бил преди или заедно с Пасха Юдейска (за което вече има канон), но не се получава. Песах и Пасха се изчисляват по един и същи начин и ВИНАГИ Пасха по грегорианския (астрономическия) календар излиза СЛЕД Песах. Правил съм сметките за каквато и година да са ми кажели, че не излизалоо каноничноо правилно.

    E PLVRIBVS VNVM
  12. 12 Профил на justauser
    justauser
    Рейтинг: 494 Неутрално

    До коментар [#10] от "deaf":

    Църковният календар няма нищо общо с астрономическата точност.
    Това явно вие не разбирате. Дата на Великден например се изчислява по една схема и е на разлчини дати. В Църквата има подвижни и неподвижни празници.
    Календарната реформа няма нищо общо с Църквата. Светският календар може да си го сменят в годината по 3 пъти ако искат. Църковният календар обаче не може да се пипа.
    Новият стил е анатемосан на три всеправославни събора. Това ще рече (казвам го на език който вие ще разберете), че не може да се служи по нов стил. Великден е по стар стил. То в Църквата всичко е свързано, всички празници са свързани. Има 8 гласа по които се пее и всяка седмица гласът се сменя, гласовете се редуват. Не може да се вкара светското профанско мислене в църковни дела. Слагайки се от комунисти (в Русия от болшевиките след като идват незаконно на власт) и от масони (в Цариградската патриаршия след като поставят масон за патриарх) григориански календар за богослужебен и всичко се обърква.
    В Русия народът не приема наложеният насила нов стил и Църквата пак започва да служи по стар стил. В Цариградската патриаршия наода изгонва масона от патриаршеският стол.

    ДБ криптикомунисти боядисани в лилаво, но отвътре червени. Проект на БКП за промиване на мозъци и лъжене за миналото на България. Идеята на ДБ не е декомунизация и лустрация, а реставрация на Виденов, Орешарски и всички комунисти.
  13. 13 Профил на justauser
    justauser
    Рейтинг: 494 Неутрално

    До коментар [#11] от "PavelCZ":

    Ами не сте прав. Както писах и по-горе има три всеправосалвни събора, които анатемосват григорианският календар. Т. е. не може да се използва за богослужебна употреба.

    ДБ криптикомунисти боядисани в лилаво, но отвътре червени. Проект на БКП за промиване на мозъци и лъжене за миналото на България. Идеята на ДБ не е декомунизация и лустрация, а реставрация на Виденов, Орешарски и всички комунисти.
  14. 14 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    До коментар [#12] от "justauser":

    Ама то нищо не се променя бе човек! Просто с грегорианският календар се уточнява точната дата на съответното религиозно събитие... Само руските идиоти не го разбират това...

  15. 15 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4152 Неутрално

    секи 4ти км

    Твоя спам е отдавна научен, Учителю.
    Тука.

    Върви и убеди институциите:

    Република България
    Македония, Хърватия, Словения, Чехия, Словакия, Рус 1 2 3... Монголия
    Европейския съюз
    Ватикана
    ЮНЕСКО
    ООН
    ...

    До коментар [#3] от "Hawaii":

    Празникът е църковен и донякъде даже е и комичен
    Гръко-ортодоксалната църква отдава почит на
    двама ГРЪЦКИ чиновници и християнски проповедници
    при това НЕУСПЕШНИ в почти всичко с което са се захванали...

  16. 16 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5108 Любопитно

    От 2006 година, с решение на Министерския съвет, 11 май официално се чества у нас като Ден на библиотекаря.

    [email protected]
  17. 17 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5108 Любопитно

    . С промяната на календара честването се премества на 24 май - Денят на българската просвета, култура и на славянската писменост.

    [email protected]
  18. 18 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4152 Неутрално

    Х 0000 2021

    От Вашта всебесно мрачна "логика"
    произтича "канон"?

    -- Антички речи с Антички букви от Вехта эра ;

    -- Вехт Антички календар имени цезаря Гей Юлий,
    варварин, узурпатор римски, в Паганската эра

    До коментар [#13] от "justauser":
    До коментар [#11] от "PavelCZ":
    Ами не сте прав. Както писах и по-горе

    има три всеправосалвни събора,
    които анатемосват григорианският календар.

    Т. е. не може да се използва за богослужебна употреба.

  19. 19 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4152 Неутрално

    секи 4ти км

    Библиотекар, т.е. картотекар на библии,
    милиционер и/или затворник или...

    Света служба ;)

    [#16] от "karabastun":

    От 2006 година, с решение на Министерския съвет,
    11 май официално се чества у нас като
    Ден на библиотекаря.

  20. 20 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4152 Неутрално

    #[15]

    Твоя спам е отдавна научен, Учителю.
    Тука.

    Върви възроден ;) и убеди Институциите

    До коментар [#3] от "Hawaii":
    ...

  21. 21 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4152 Неутрално

    секи 4ти км

    традиция и консерватизъм

    Астразенекски календар?

    Ще объркате сателити, спутники и международни станции...
    Ще побъркате космонавтите ;)

    До коментар [#13] от "justauser":
    До коментар [#11] от "PavelCZ":
    Ами не сте прав.

    Както писах и по-горе има три всеправосалвни събора,
    които анатемосват григорианският календар.
    Т. е. не може да се използва за богослужебна употреба.

  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7386 Неутрално

    Напред! Науката е слънце,

    което във душите грей!

    Напред! Народността не пада

    там, дето знаньето живей!

  23. 23 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3492 Неутрално

    До коментар [#8] от "PavelCZ":

    Много точно уточнение....!
    Не са гръцки, а византийски.....което не изключва вероятността да са и гръцки.

    Bukalemun
  24. 24 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1685 Неутрално

    До коментар [#23] от "eti mehter":

    От това, което знаем за семейството им, баща им е друнгарий Лео от Тесалоники - втори по ранг след стратега (военно-административния управител) на тема (провинция) Тесалоники. По тази линия може да са каквито се сетим от народите на империята - гърци, арменци, славяни, италийци...

    Майка им вероятно е била славянска принцеса от вече ромеизираната славянска аристокрация в балканскиите теми. Има податки, че е била роднина на император Михаил III по майчина линия.

    За Методий се пише, че е бил архон (принц) в склавиния (славянска автономна област на Балканите) - явно поради семейните връзки всред тях.

    Магнавра (Магнаура) не е университет в съвременния смисъл на думата, а дворец в столицата, предоставен от императора на висшата школа - намирал се е до сенатския площад - днес площада между Синята Джамия и Св. София - току до хиподрома - т.е. в самото сърце на властта и под пряк неин контрол. Обучението реално е било достъпно само за най-висшиия елит и за чужди принцове.

    Константин става философ (във Византия това е придворна титла) и хартофилакс (личен секретар) на Патриарха на Константинопол. След това става и посланик на импераратора - това са били близкии доверени лица.

    В една многонационална империя, каквато е Римската, няма никакво значение етническият произход - който работи за империята - добре дошъл. Дори вероизповеданието не е решаващо, макар някои постове да са недостъпни за друговерци - император, член на сената и правителството, управител на провинция, генерал на поземлената армия и адмирал на флота. Всичко друго е отворено за всеки.

    E PLVRIBVS VNVM




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK