Тикет системата в София няма да заработи напълно и през май

Валидаторите Vendotek сега проверяват в метрото картите за градски транспорт, но могат да четат и банкови карти.

© Максим Караджов

Валидаторите Vendotek сега проверяват в метрото картите за градски транспорт, но могат да четат и банкови карти.



Електронната система за плащане на пътуването в градския транспорт на София се въвежда от днес, обяви Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Тикет системата, както е наричана, трябваше да заработи през декември, но бе отложена с пет месеца с оправданието, че трябва да се синхронизира софтуера с третата метролиния.


"Всички карти за пътуване вече могат да бъдат зареждани през уебпортала на ЦГМ и ще започне безконтактното разплащане с кредитни или дебитни карти в наземния транспорт", обяви Дилчев. Досега можеха да се купуват еднодневни карти през приложението MPASS на адрес sofia.mpass.bg. При изтичане на валидността на сегашните "пластики" те ще бъдат заменяни безплатно с нови, които могат да се зареждат през интернет.


Новите пластики на картите за пътуване могат да се зареждат през интернет.

© Максим Караджов

Новите пластики на картите за пътуване могат да се зареждат през интернет.




Всъщност плащането с банкови карти засега ще е възможно само в наземния транспорт. "Бързахме със стартирането на тази услуга в наземния транспорт заради пандемичната ситуация и заради факта, че водачите спряха да продават билети", уточни Дилчев. В метрото обаче, където е най-големият брой пътуващи в София, това улеснение се отлага.


Какво ще заработи от тикет системата


Валидаторите в наземния градски транспорт ще заработят от 11 май. Те са монтирани на всяка врата в автобуса, трамвая и тролея и разполагат с QR-четец. Сега чрез тях и видеонаблюдението се събират данни за пътникопотока и натовареността на отделните линии.


Активвен ще бъде и уеб порталът, през който ще се купуват онлайн всички превозни документи, както и варианта за плащане Pay-as-you-go. С него няма нужда от купуване на билет, а при качване само с доближаване до валидатора на безконтактна банкова карта или друго смарт устройство ще се плати 1.60 лева за пътуването.


Това е идеята и смисълът на цялата тикет система - да бъде удобно за гражданите, а не да търсят различни устройства. Наземният транспорт със сигурност ще е с валидатори от средата на май, но в метрото въвеждането им ще е по-късно.


Същите валидатори, които сега чекират картите за градски транспорт, могат да разчитат и банковите карти, увериха от ЦГМ. Те обаче не знаеха чия разработка са тези четци. Това знаел само изпълнителят на проекта - консорциумът "Си Ен Ес-София тикетинг систем" .


Чие производство са валидаторите-четци на банкови карти


"В нашия отдел "Контрол и реализация на приходите" няма яснота какво точно се разработва, тъй като ние не сме страна по този договор", казаха от "Метрополитен" за "Дневник". Те нямали пряк контакт с изпълнителя - консорциума "Си Ен Ес-София тикетинг систем", а се свързвали с тях чрез пиар агенция, но не посочиха телефоните й.


Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ.

© Максим Караджов

Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ.


На въпрос на "Дневник" чие производство са валидаторите-четци на банковите карти на пътуващите директорът на ЦГМ обясни, че "са турско производство и това е част от консорциума, спечелил обществената поръчка". Тя е на стойност 83 млн. лева и е с възложител Столичната община. В консорциума участва турската фирма "Асис електроник ве билишим системлери".


Руска медия съобщи, че валидаторите в София са руско производство


Руският сайт PRnews.ru обаче съобщи на 20 април, че на турникетите в софийското метро са поставени 500 валидатора руско производство - Vendotek T. Над 20 000 такива апарати вече работят в Русия, в Беларус, Узбекистан, Азербайджан, Армения и Казахстан, а сега и в България, изтъква производителят им пред руския сайт. Устройствата са разработени и произведени от групата компании "Терминальные технологии" със седалище в Зеленоград край Москва. Те са сертифицирани да разчитат Mastercard, Visa, EMVCo, China union pay и МИР.


Руснаците показаха осведоменост и кога в софийското метро ще се влиза с банкови карти. "След няколко месеца, във втория етап на проекта, ще бъде реализиран и вариантът за влизане с безконтактни банкови карти Visa и Mastercard", съобщава сайтът на 20 април.


Същото обяви вчера директорът на ЦГМ: "Тази услуга (плащането с банкови карти) след месеци ще бъде достъпна и в метрото."


Кой е изпълнителят на тикет системата


Консорциумът "Си Ен Ес-София тикетинг систем" обединява компаниите "Компютърнет сървисиз" ООД, "Асис електроник ве билишим системлери" и "Тикси" АД. Подизпълнител е "Макстел" ООД. Възложител на поръчката е Столичната община като тя е спечелена с най-ниската предложена цена - 73.2 млн. лева без ДДС. Кандидатите, класирани на второ и трето място са предложили 76.4 млн. лева и 77.9 млн. лева. Впоследствие цената се повиши и сега е 83 млн. лева. По договор този консорциум от фирми ще поддържа тикет системата в София до 2028 г.

Коментари (71)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ан Он
    Ан Он
    Рейтинг: 2957 Неутрално

    > Те нямали пряк контакт с изпълнителя - консорциума "Си Ен Ес-София
    > тикетинг систем", а се свързвали с тях чрез пиар агенция,

    Това да се свързваш с изпълнителя на изключително важна (и скъпа) поръчка единствено през пиар агенция определено е иновация.

    કટાક્ષ
  2. 2 Профил на Nach
    Nach
    Рейтинг: 530 Неутрално

    Едно нещо няма направено, което да е направено от -до!

  3. 3 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 748 Неутрално

    100 млн. лева за тази система, незнам си колко 100-тин млн за тол системата и това само за подръжка и валидатори. Незнам защо толкова много изглежда

  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5239 Неутрално

    Алооо, гешефтурата! СЪБУДЕТЕ СЕ!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 792 Неутрално

    Възложител на поръчката е Столичната община като тя е спечелена с най-ниската предложена цена - 73.2 млн. лева без ДДС. Кандидатите, класирани на второ и трето място са предложили 76.4 млн. лева и 77.9 млн.лева. В последствие цената се повиши и сега е 83 млн.лева.

    Как се повишава цената след търг - само от Столичната община знаят. Може би няма да е зле да споделят знанията си с прокуратурата.

  6. 6 Профил на spring_va
    spring_va
    Рейтинг: 600 Неутрално

    До коментар [#3] от "Niko Kostantinov":

    Ама ти верно ли не знаеш защо?

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5239 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ан Он":


    До коментар [#2] от "Nach":


    До коментар [#3] от "Niko Kostantinov":
    ГАРАНТИРАНО ОТ ГЕРБ!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2438 Весело

    "тикет система", "валидатор" - красив и богат е българският език 😂👍

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  9. 9 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    Едно нещо няма направено, което да е направено от -до!
    —цитат от коментар 2 на Nach

    Всичко е на парче - в метрото има няколко вида турникети, като те са предвидени за левичари. Всеки вид е с различен вид валидатор, понякога трябва да завършиш университет преди да го намериш. И сега върху тях като кръпка - новите валидатори.....
    И това е само едно от нещата

  10. 10 Профил на petrapetra
    petrapetra
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Типично за ГЕРБ и Борисов - нищо не се прави добре обмислено и компетентно изпълнено!

  11. 11 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3068 Неутрално

    бутонът English е чутовен! в първата версия сигурно е бил ръчка. тва ако беше манжда щеше някой руски буламач

  12. 12 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    бутонът English е чутовен! в първата версия сигурно е бил ръчка. тва ако беше манжда щеше някой руски буламач
    —цитат от коментар 11 на karatista

    Всъщност е Тюрлюгювеч.

  13. 13 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 568 Любопитно

    Тикет системата в София няма да заработи напълно и през май?!

    и кво' "турско-руска тикет система" (ха-ха-ах!!!) поръчана от "Сто лична" община разбирай от ГЕРБриджра и пак "усвоили" неколко стотин милиона - кво' му плащаш тези милиони за нищо ги нямат, ама скоро иде възмездие и видов ден та усвоителите да се приговят за близки срещи с бай Ставри!!!

  14. 14 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2569 Неутрално

    А по света, освен че машините не са с кръпка върху кръпката, има и други езици освен местния и английски. Ние, понеже много искаме чужди туристи, не можем да преведем едно меню. Относно цената - един банкомат стурва 60 000 на дребно, на едро е по-евтин. Изпълнява всичко, което правят тези машини (сигурна връзка, валидирани и четене на карти, централизирано управление, смяна на интерфейса отдалечно, защита при отваряне и т.н.) , че и много неща отгоре (приема и дава пари, аларми, мастило, сертифициран е и други). Цената е все едно са сложили почти 2000 банкомата.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  15. 15 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Гневно

    До коментар [#5] от "koko65bg":

    "Как се повишава цената след търг - само от Столичната община знаят. Може би няма да е зле да споделят знанията си с прокуратурата."

    Ти пък сега! Едни 10 милиона за чекмеджетата трябват!

  16. 16 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Администрация от калинки толкова може. Варна, Пловдив, сега и София - продължаваме на хартиен носител, кочан, късат ти, плащаш, получаваш, слагаш в джоба. Като преди 100 години.

  17. 17 Профил на iliyapopov
    iliyapopov
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Защо да е "тикет система" като може да е БИЛЕТНА система? Престанете с тези чуждици!

  18. 18 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    "Тикет системата, както е наричана, трябваше да заработи през декември, но бе отложена с пет месеца с оправданието, че трябва да се синхронизира софтуера с третата метролиния."

    "Всъщност плащането с банкови карти засега ще е възможно само в наземния транспорт. "Бързахме със стартирането на тази услуга в наземния транспорт заради пандемичната ситуация и заради факта, че водачите спряха да продават билети", уточни Дилчев. В метрото обаче, където е най-големият брой пътуващи в София, това улеснение се отлага."

    Кое от двете е вярно?

  19. 19 Профил на b.rainstorm
    b.rainstorm
    Рейтинг: 36 Гневно

    София никога не е имала по-смешен и жалък кмет от Фанданчето Фандупкова. Сините мачкат, София на хората! ВЪН КАЛИНКИТЕ!

  20. 20 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Е, Фандък нали беше в Лондон? Що не взе пример? 83 милиона и кУриандър!
    Тия милиони за нищо ги нямат! А мога да се хвана на бас, че и много по-евтино може и много по-качествено!

  21. 21 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Да обобщим. 90% от българите са левичари. В метрото влаковете са ти на 10-13 мин (особено м2). Обещаното от квартала на богатите до центъра за 12 минути не е вярно, за 20-22 се стига! И като хвана правата лопата ...

  22. 22 Профил на Локомотив
    Локомотив
    Рейтинг: 791 Неутрално

    София никога не е имала по-смешен и жалък кмет от Фанданчето Фандупкова. Сините мачкат, София на хората! ВЪН КАЛИНКИТЕ!
    —цитат от коментар 19 на b.rainstorm


    О, имаше.
    Борисов.

  23. 23 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    При новата система за плащане директно с банкови карти, контрольори в градския транспорт ще има ли? Как ще ме проверят дали съм си платил?

  24. 24 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6424 Неутрално

    До коментар [#23] от "vassilun":

    Щом си минал през шлюза, значи си платил.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  25. 25 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 708 Неутрално

    "Тикет системата ... " ?!?!?! ... Г-н Максим Караджов, тази думичка "тикет" не се превежда на български, нали ?

  26. 26 Профил на Асенски
    Асенски
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#17] от "iliyapopov":

    Билет е френска дума. Пропуск е българската дума.

  27. 27 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    До коментар [#23] от "vassilun":Щом си минал през шлюза, значи си платил.
    —цитат от коментар 24 на Незнайко в Слънчевия град


    "Шлюзове" като в метрото ли ще има? Ако да, то контрольорите да ги разбият, защото ще станат безработни! :-)

  28. 28 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    До коментар [#25] от "Булаир":

    "Г-н Максим Караджов, тази думичка "тикет" не се превежда на български, нали ?"

    Мислите си, че думичката "билет" (billet) е българска, нали? :-)

  29. 29 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3072 Весело

    До коментар [#10] от "petrapetra":

    #HUBAVOE,но не е готово . Така работят калинките

  30. 30 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    “Тикет системата”.... имайте уважение към Родния Български език.
    Всеки ден медиите налагат англоезични думи, които да заменят българските.

    Любовта ще спаси света!!!
  31. 31 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    До коментар [#30] от "hope":

    “Тикет системата”.... имайте уважение към Родния Български език."

    Наде, би ли дала превод на български на "тикет система"?

  32. 32 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 692 Неутрално

    83 мнл. лева - за нещо, което не е изцяло направено и най-вече - за продукт, който не струва повече от няколко хиляди лева и един кадърен ученик би могъл да направи!!!
    И не били турски, а руски!Не, че има разлика - все боклук!
    Те и във Варна така "усвоиха" няколко милиона за камери по улиците.
    Работа, работа, работа!

  33. 33 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    До коментар [#30] от "hope":“Тикет системата”.... имайте уважение към Родния Български език."Наде, би ли дала превод на български на "тикет система"?
    —цитат от коментар 31 на vassilun


    -------
    Билетна система.

    Любовта ще спаси света!!!
  34. 34 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 692 Неутрално

    Виждам, че има възможност само за еднократно пътуване в метро или наземен транспорт, както и карта за един ден, в портала!А доста хора си купуват целогодишни карти и най-вече - месечна такава!Тях май пак ще трябва да се зареждат на гише?!
    Изобщо - милиони за нищо!
    Мисля, че е най-добре да не пипат нищо - еволюцията сама ще свърши своето, дори и в трамвая!

  35. 35 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 690 Неутрално

    До коментар [#23] от "vassilun":

    Точно това се чудя и аз. Как ще проверяват контрольорите, че някой е платил с банкова карта? Никой досега не е дал отговор на този въпрос.

  36. 36 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    [quote#33:"hope"][/quote]

    "Билетна система"

    Коя от двете думички е българска?

  37. 37 Профил на ivo radoykov
    ivo radoykov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#22] от "Локомотив":

    А Янчулев, който открадна водата на главното село, но никой не се сети да го тръшне като свиня, образно казано.

  38. 38 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2638 Неутрално

    Че в България никога нищо няма да заработи навреме и като хората, не е новина и не му е мястото в новините. Смущава обаче задълбочаващото се откъсване на Дневник от световните новини. Друг свят живеем, освен ако ни спуснат нещо за Пфайзър или за Истанбулската конвенция. . . Няма Лампедуза, няма Газа, даже и за развилнялото се немско грете Луизка нищо не ни казват.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  39. 39 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 708 Неутрално

    [quote#33:"hope"]
    —цитат от коментар 36 на vassilun
    "Билетна система"Коя от двете думички е българска?[/quote]

    До коментар [#36] от "vassilun":

    И двете ... Намери ми в тълковния речник думичката "тикет" пък тогава се правИ на оригинален.

  40. 40 Профил на kubrother
    kubrother
    Рейтинг: 270 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ан Он":

    "В нашия отдел "Контрол и реализация на приходите" няма яснота какво точно се разработва, тъй като ние не сме страна по този договор", казаха от "Метрополитен" за "Дневник". Метрото не е страна по договора, а ЦГМ. Обаче, като не се чете...

  41. 41 Профил на БЪЛГАРИЯ МОЖЕ МНОГО ПОВЕЧЕ
    БЪЛГАРИЯ МОЖЕ МНОГО ПОВЕЧЕ
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    ГЕРБърска псево-работа, работа, работа

    ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ е ЕДИНСТВЕНАТА АЛТЕРНАТИВА с ясни и прозрачни идеи и цели !!!
  42. 42 Профил на Bond007
    Bond007
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Защо няма таксуване за разстояние? Не може цената на билет за една спирка да ти е 1.60, колкото и за 20 спирки.
    Все едно цената на автобус/влак до Пловдив да е същата, колкото и до Бургас.

  43. 43 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Весело

    [quote#39:"Булаир"][/quote]

    Разбрах! И "билет" и "система" са български думички! Не са чуждици! :-)

  44. 44 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1394 Гневно

    Бравос, дали ще има имбецили, дето ще си дадат банковата карта на руски четец в турско устройство?
    Нямя такава европейска столица и такава леля кмет! ОСТАВКА!

  45. 45 Профил на mlu131050920
    mlu131050920
    Рейтинг: 8 Неутрално

    За 100 милиона хората изстрелват космически кораби в орбита.

    Смятай.

  46. 46 Профил на Turk
    Turk
    Рейтинг: 325 Весело

    До коментар [#35] от "irons":

    Много е просто.
    1.Качва се контролата в автобуса с едно умно устройство в ръката - таблет, смартфоне или нещо специално разработено за случаая. Важното е да това устройство да има QR,NFC четци...
    2.Устроъството автоматично получава списъка на всички карти и QR билети които са отчетени от валидаторите в превозното средство.
    3.След това пътниците един по един си доближават картите и билетите до устройсвото и там се вижда от коя спирка в колко часа са се качили...
    простичко...
    4.Ако има нарушение устройството може да инкасира и глобата, директно от картата която е подадена за контрол ( това по желание на нарушителя)

    Turk
  47. 47 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 708 Неутрално

    [quote#39:"Булаир"]
    —цитат от коментар 43 на vassilun
    Разбрах! И "билет" и "система" са български думички! Не са чуждици! :-)[/quote]

    До коментар [#43] от "vassilun":

    Нищо не си разбрал - не са "чуждици", а "заемки" ... Е, за да направиш разликата, се изисква малко ограмотяване ... затова ти е простено ;-)

  48. 48 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    До коментар [#46] от "Turk":

    Това е добре! Но имам няколко въпроса:
    1. Какво образование очаквате да имат контрольорите?
    2. Валидаторите ще работят дефакто като ПОС терминал. Защита и сертификация имат ли?
    3. Горното се отнася и за "умното устройство" в ръката на контрольора!

  49. 49 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Любопитно

    [quote#47:"Булаир"][/quote]

    Какво ни пречи да заемем и тикет? След като сме заели система?

  50. 50 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2350 Неутрално

    А билетчетата кога ще намаляват. С кола на човек му излиза по-евтино отколкото с градския транспорт.

  51. 51 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    Тоест въпреки, че се харчат стотина милиона, никой не знае кой участва. Нито пък знаем как точно ще работи, макар че уж е почти готово. Говорят се някакви неща за таксуване по време, но нито има гласувано предложение, нито пък се знаят възможностите на системата. Отново уникална прозрачност и липса на усещане за корупция

    Не ме търсете преди обяд
  52. 52 Профил на Turk
    Turk
    Рейтинг: 325 Неутрално

    До коментар [#48] от "vassilun":

    1.Достатъчно е да имат същото образование като касиерките по маркетите.
    2=3. На тези въпроси трябва да отговорят изпълнителите. Аз естествено предполагам че имат пълен комплект защити и сертификати. Иначе за къде са тръгнали ?

    Turk
  53. 53 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    До коментар [#17] от "iliyapopov":

    А то щото "билет" е българска дума 😄 Ма както и да е де, тикет система наистина звучи нелепо 😀

  54. 54 Профил на grem
    grem
    Рейтинг: 432 Неутрално

    според мен и Юни месец няма да заработи.

  55. 55 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1850 Весело

    Бравос, дали ще има имбецили, дето ще си дадат банковата карта на руски четец в турско устройство?
    —цитат от коментар 44 на Лелка


    Със сигурност ще се намерят. Със сигурност ще се намерят и хакери, които ще пробият системата като едното нищо. Ще бъде просто великолепно.

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
  56. 56 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 708 Неутрално

    [quote#47:"Булаир"]
    —цитат от коментар 49 на vassilun
    Какво ни пречи да заемем и тикет? След като сме заели система?[/quote]

    До коментар [#49] от "vassilun":

    Един по-умен от мен човек го е обяснил:

    Любомир Андрейчин:

    „ ... можем да различим два вида чужди думи в нашия език: едни, които допринасят (или са допринесли в миналото) за обогатяването му и са внедрени или могат да се внедрят в общонародната или професионалната практика, и други, които са непотребни и дори вредни за езика ни (тъй като той си има хубави точни свои съответствия срещу тях) и са трудно се възприемат от по-широките среди. Първият вид чужди думи се наричат заемки, а вторият – чуждици. Така например думи от чужд произход, като физика, философия, математика, граматика, материализъм, социализъм, комунизъм, конституция, демокрация, република, университет, министър, партия, сцена, машина, мода и мн. др., са напълно установени културни заемки в нашия език, срещу които би било безсмислено и неоправдано да се води борба. "

  57. 57 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    До коментар [#23] от "vassilun":Точно това се чудя и аз. Как ще проверяват контрольорите, че някой е платил с банкова карта? Никой досега не е дал отговор на този въпрос.
    —цитат от коментар 35 на irons


    Ами там, където е въведено това, няма контрольори ...
    Автобусите са къси, с 2 врати - влизаш през първа и излизаш през втора.
    Като влизаш, валидираш се и това е.
    Ако влезеш през втора врата, шофьора гледа и не тръгва, преди да си излезеш и да влезеш през първа.
    Затова и там хората ползват градски транспорт - всеки си плаща, няма цигани и бездомници и пияни и автобусите са редовни - един автобус с 20 пътника си избива разходите отвсякъде..

  58. 58 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 692 Неутрално

    Дори да я пуснат цялостно след 3-4 месеца тази прословута тикет система, съм убеден, че след седми-две пак ще я спрат!Ще се появят куп проблеми - неотчетен билет, но пък за сметка на това - платен; контрола, която не знае какво и как да прави; срив в системата и подобни неща, които ще ни ги представят за неизбежни и независещи от тях, но пък с тежки последствия за потърпевшите, които ще трябва да ходят по мъките, за да доказват във времето, че са изрядни и да им се възстановят парите, ако се налага!
    Не казвам, че не трябва да има подобна система, но тя можеше и трябваше да стане и по-лесна и за много по-малко пари!
    Само погледнете въпросния Дилчев - директора - видимо е, че там на високи позиции работят високо некадърни хора!!!

  59. 59 Профил на kdesen
    kdesen
    Рейтинг: 311 Неутрално

    17 години я правят Великата Тикет Система, но заради пандемичната обстановка "избързали" да я пуснат - на 15-тия месец от пандемията. Хвала за такава бързина!

  60. 60 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Централният сървър на тикет системата отива в едни държавни служби, които до скоро ги контролираше ШИШИ (сигурно си има вече заместник). От там отива по VPN канали до едни фирми, които имат online връзка с sms системите на мобилните оператори, които ги централизираха за по-лесно да се достъпват конкретни sms-и и да се обвързват със системите на банкоматите, които също се достъпват от една точка. Прави се автоматична връзка и със sms паркирането и КПП, както и със портали за специализирано обслужване на множество потребители до множество териториално разпръснати центрове за потребителско обслужване в това число и ТОЛ системата. По този начин ШИШИ следеше "оперативно интересни" за него лица и тяхното движение и нареждаше на службите какво да правят и какво да не правят спрямо интересните лица. Със сигурност, и руското посолство ползва тези услуги. Цялата информация на движението на потребителите и статистическият анализ се изобразява върху растерна цифрова карта, поддържана от фирмата на Спас Русев - Телелинк.

  61. 61 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    При цена на билета 1,60 лв слабо ме интересува какви системи се въвеждат, градския транспорт е прекалено скъп! Пътуване в две поки струва 3,20 лв, а със смяна на прев.средство ... 6,40 лв ... що за идиотия ?!?!?!

  62. 62 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    При цена на билета 1,60 лв слабо ме интересува какви системи се въвеждат, градския транспорт е прекалено скъп! Пътуване в две поки струва 3,20 лв, а със смяна на прев.средство ... 6,40 лв ... що за идиотия ?!?!?!
    —цитат от коментар 61 на Гражданин


    С тези 3 литра бензин ще навъртя поне 50 км градско с всичките му удобства ...

  63. 63 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5073 Неутрално

    според мен и Юни месец няма да заработи.
    —цитат от коментар 54 на grem


    Ще заработи юни месец, но не е ясно още коя година!

  64. 64 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1845 Неутрално

    > Те нямали пряк контакт с изпълнителя - консорциума "Си Ен Ес-София > тикетинг систем", а се свързвали с тях чрез пиар агенция,Това да се свързваш с изпълнителя на изключително важна (и скъпа) поръчка единствено през пиар агенция определено е иновация.
    —цитат от коментар 1 на Ан Он


    Иновация на статуквото ... нали трябва да се разпределят едни милиони по шкафчетата. После защо билета е 1,60 лв ... :)

    Да не говорим, че Градска мобилност праскат глоби за щяло и нещяло без да се съобразяват със Закона. Да благодарим на сам.кмета Кристиян Кръстев и на Фандъкова за далаверите и за кюлчетата по шкафчетата.

  65. 65 Профил на nassaux
    nassaux
    Рейтинг: 682 Весело

    До коментар [#47] от "Булаир":

    В Английския постоянно влизат нови думички (чуждици или както им викате заемки). Защо в Българския да не може? Или Ординатьор е по-яко от Компютър, а? То така и се озовахме с Френска транскрипция на имената, която по-смърди на Португалска.

    Инак системата няма да заработи - не е това идеята. Сега ще я оправят следващите 😂

  66. 66 Профил на Darkman
    Darkman
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    Защо да е "тикет система" като може да е БИЛЕТНА система? Престанете с тези чуждици!
    —цитат от коментар 17 на iliyapopov


    Думата "система" е гръцка и също е чуждица.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  67. 67 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 708 Неутрално

    Думата "система" е гръцка и също е чуждица.
    —цитат от коментар 66 на Darkman



    До коментар [#66] от "Darkman":

    Не е "чуждица", а "заемка? - по-горе съм цитрал акад. Л. Андрейчин ЗАЩО е така ... Ама трябва да се прочете.

  68. 68 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1084 Весело

    Нищо работа по 50 лв. на калпак ,даже и от тези който не работят или са работили някога.
    50 ,50 добре ,че са към верните фирми...кой ти ги дава?

  69. 69 Профил на Ognyan Tinchev
    Ognyan Tinchev
    Рейтинг: 18 Разстроено

    Билетчето от 1,60 лв . отново ще бъде валидно само за едно превозно средство?А, очакванията бяха, че с похарчените милиони и новата система ще може да се промени цялостната концепция на тикетинга в столичния транспорт - да се въведат билети за време, както е във всяка нормална столица, да бъдат въведени карти тип 'Ойстер' (Лондон), които се зареждат с определена сума и при валидиране сами калкулират най-изгодната комбинация за пътуващия при ползване на различни видове транспорт и времеви зони...

  70. 70 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    [quote#47:"Булаир"]
    —цитат от коментар 49 на vassilun
    Какво ни пречи да заемем и тикет? След като сме заели система?[/quote]

    Пречи ни това, че постоянно се заменят добре познати думи и така болгарският език се променя. Например "сервизирам", вместо ремонтирам или оправям. "Шопинг" вместо пазар.
    Много е неприятно.

    Любовта ще спаси света!!!
  71. 71 Профил на hbp34553391
    hbp34553391
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#23] от "vassilun":

    В сайта на ЦГМ пише, че контрольорите ще имат устройства, които проверяват картите на пътниците, включително банкови карти, ако пътникът е платил по този начин. Вероятно тези устройства ще отразяват, ако е извършено плащане с картата, но, от друга стана, пише, че таксуването от картата се извършва в края на деня, така че съм объркана как устройството ще отчете, че съм платила.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK