Уволненията в пътната агенция били заради авансово дадени 221 млн. лв. на "Автомагистрали"

Укрепеното срутище край Рилския манастир се активизира дни след строителите бяха похвалени от тогавашния премиер Бойко Борисов.

© Юлия Лазарова

Укрепеното срутище край Рилския манастир се активизира дни след строителите бяха похвалени от тогавашния премиер Бойко Борисов.



Уволнението на председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски през миналата седмица е заради дадени авансово 221 млн. лв. на държавното дружество "Автомагистрали" АД, съобщи днес служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова. 188 млн. лева от сумата впоследствие са дадени на 25 фирми подизпълнители.


Парите са част от договор, сключен в края на октомври 2019 г. между АПИ и "Автомагистрали" АД за обезопасяване на свлачища, срутища и укрепване на пътни платна. Дейностите по него трябва да приключат в края на 2021 г. Авансово преведените пари са за работа по 84 обекта, като година и половина по-късно е свършеното планираното по само един от тях на стойност 6 млн. лв - за укрепването на срутището до Рилския манастир.


Сроковете изтичат, резултат няма, парите са в частни фирми


Към момента 182 млн. все още са в подизпълнителите, а проектите за обектите се намират в различни фази на проектирането. "Така имаме парадокс. В средата на 2021 г. сроковете изтичат. Парите се намират в 25 фирми, а дейностите си остават за далечното бъдеще", отбеляза регионалният министър.




Яснота докъде са стигнали има за 15 проекта. 4 от тях са върнати, 2 са във фаза изработване на подробен устройствен план (ПУП), а 9 чакат гледане в АПИ. По информация от кадастъра останалите 68 са в най-началната фаза - поправка на кадастрална карта.


Виолета Комитова обясни, че подизпълнителите са избрани от комисия в "Автомагистрали" АД, която е поканила 32 фирми и от тях е избрала 25-те.


АДФИ и НАП ще бъдат сезирани


Министър Комитова определи като странно това, че авансово са преведени суми по договори за изготвяне на проекти за укрепването на свлачищата, наемането на техника и покупката на материали за работата, но не и за извършване на самите дейности. Колко пари са получили 25-те фирми е търговска тайна.


Регионалният министър уточни, че за вчера са били изпратени покани за среща до всички фирми, получили пари по договорите, но никой не се е отзовал. Комисията, която състави доклада за проблемните договори работила само по документи, предоставени от АПИ и "Автомагистрали", каза Комитова. Резултатите от проверката предстои да бъдат дадени на Агенцията за държавна финансова инспекция и Националната агенция за приходите.


Комитова каза, че е говорила с бившия шеф на АПИ Георги Терзийски и с директора на "Автомагистрали" АД Стоян Беличев. На въпроса защо е нужно авансово да се купуват материали й било отговорено, че така се пестят пари на държавата. На питането какво ще стане, ако някоя от фирмите фалира, преди да си изпълни ангажиментите по договора, получила отговор, че средствата са застраховани.


На въпрос дали и директорът на "Автомагистрали" ще бъде уволнен, Комитова каза, че това ще се реши след среща с него, а в момента Беличев е в отпуск.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK