Екоминистърът поиска от пътната агенция вариантите за тунел под прохода "Петрохан"

Екоминистърът поиска от пътната агенция вариантите за тунел под прохода "Петрохан"

© Лили Тоушек



Служебният министър на околната среда и водите Асен Личев е изпратил днес писмо до Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с уведомление, че процедурата по оценка на въздействието върху околната среда на тунела под "Петрохан" може да бъде възобновена, в случай че в министерството бъдат представени всички проучени от инвеститора варианти за трасе на пътя.


В края на миналата седмица се разбра, че Асен Личев е спрял процедурата по ОВОС. Аргументът е, че голяма част от проекта, изготвен от Агенция "Пътна инфраструктура", попада в границите на защитени зони по "Натура 2000". Решението на екоминистъра може да бъде обжалвано в двуседмичен срок, но днес той дава и нов вариант за продължаване на процедурата, като я аргументира с важността на инвестиционното намерение.


В края на август 2019 г. АПИ подписа договор за изработването на прединвестиционното проучване на поне три варианта за ново пътно трасе между София и Монтана с тунел под връх Петрохан. Проектантите от Университета по архитектура, строителство и геодезия и фирма "Трансконсулт 22" имаха година и половина да изготвят проектите. Срокът изтече в края на февруари тази година.




Въз основа на проучването е определен пътният габарит на направлението. Проучени са необходимите капиталовложения, както и разходите за поддържане и годишна издръжка на пътя и пътните съоръжения.


След приключване на прединвестиционното проучване в началото на март тази година беше възложена процедура за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), въз основа на която ще бъде взето решение за одобрение на вариант за бъдещото трасе. Именно тази процедура спря Личев.


Намерението за изграждане на тунел под прохода "Петрохан" е на няколко десетилетия. Според разчетите едно такова решените ще скъси разстоянието от София до Берковица, Монтана и Видин с около 40-45 км и времето за пътуване с 50-60 минути. Теренът на пътя ще стане по-равен и без много завои.


Смята се, че това ще улесни достъпа на инвеститорите до Северозападна България и регионът ще стане привлекателен за тях. Прогнозата за цена на тунела е 200 млн. евро, ако той бъде с дължина 10-12 км.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK