Екоминистърът поиска от пътната агенция вариантите за тунел под прохода "Петрохан"

Екоминистърът поиска от пътната агенция вариантите за тунел под прохода "Петрохан"

© Лили Тоушек



Служебният министър на околната среда и водите Асен Личев е изпратил днес писмо до Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с уведомление, че процедурата по оценка на въздействието върху околната среда на тунела под "Петрохан" може да бъде възобновена, в случай че в министерството бъдат представени всички проучени от инвеститора варианти за трасе на пътя.


В края на миналата седмица се разбра, че Асен Личев е спрял процедурата по ОВОС. Аргументът е, че голяма част от проекта, изготвен от Агенция "Пътна инфраструктура", попада в границите на защитени зони по "Натура 2000". Решението на екоминистъра може да бъде обжалвано в двуседмичен срок, но днес той дава и нов вариант за продължаване на процедурата, като я аргументира с важността на инвестиционното намерение.


В края на август 2019 г. АПИ подписа договор за изработването на прединвестиционното проучване на поне три варианта за ново пътно трасе между София и Монтана с тунел под връх Петрохан. Проектантите от Университета по архитектура, строителство и геодезия и фирма "Трансконсулт 22" имаха година и половина да изготвят проектите. Срокът изтече в края на февруари тази година.




Въз основа на проучването е определен пътният габарит на направлението. Проучени са необходимите капиталовложения, както и разходите за поддържане и годишна издръжка на пътя и пътните съоръжения.


След приключване на прединвестиционното проучване в началото на март тази година беше възложена процедура за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), въз основа на която ще бъде взето решение за одобрение на вариант за бъдещото трасе. Именно тази процедура спря Личев.


Намерението за изграждане на тунел под прохода "Петрохан" е на няколко десетилетия. Според разчетите едно такова решените ще скъси разстоянието от София до Берковица, Монтана и Видин с около 40-45 км и времето за пътуване с 50-60 минути. Теренът на пътя ще стане по-равен и без много завои.


Смята се, че това ще улесни достъпа на инвеститорите до Северозападна България и регионът ще стане привлекателен за тях. Прогнозата за цена на тунела е 200 млн. евро, ако той бъде с дължина 10-12 км.

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 1282 Неутрално

    В края на миналата седмица се разбра, че Асен Личев е спрял процедурата по ОВОС.


    Така се получава. ГЕРБ строят, анти-герб спират когато и каквото могат. Този тунел е от изключителна важност за доста голям регион от България. Само изключително Нов Политик би го спрял, както направиха.

  2. 2 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    Жалко е, че планират тунела само за автомобилен превоз.

    Трасето през Петрохан може да се съедини с жп линията дето сега свършва в Берковица.

    И така и жп. трасето София - Видин може да се скъси съществено.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  3. 3 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Любопитно

    "Намерението за изграждане на тунел под прохода "Петрохан" е на няколко десетилетия. Според разчетите едно такова решените ще скъси разстоянието от София до Берковица, Монтана и Видин с около 40-45 км и времето за пътуване с 50-60 минути. Теренът на пътя ще стане по-равен и без много завои.Смята се, че това ще улесни достъпа на инвеститорите до Северозападна България и регионът ще стане привлекателен за тях. Прогнозата за цена на тунела е 200 млн. евро, ако той бъде с дължина 10-12 км"

    Кой и кога я е посочил тая цена? 12км тунел с 2 платна и аварийни ще отиде минимум 10 пъти по толкова и после поддръжката му годишно ще е минимум 50-70Млн...

  4. 4 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Важното е какво мисли Йоло Денев по въпроса - чух , че той ще наследява в редовното правителство др.Асен Личев !

  5. 5 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 919 Неутрално

    До коментар [#3] от "jazzdevil":

    " Служебният министър на околната среда и водите Асен Личев е изпратил днес писмо до Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с уведомление, че процедурата по оценка на въздействието върху околната среда на тунела под "Петрохан" може да бъде възобновена, в случай че в министерството бъдат представени всички проучени от инвеститора варианти за трасе на пътя."
    До колкото си спомням протести от природозащитници нямаше ! Ако трябва министърът може да "организира " !

  6. 6 Профил на papunqk
    papunqk
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#1] от "Хай Буй":

    А тунел под Шипка не е ли от изключителна важност също? А пътя Варна - Бургас не е ли? А трети мост над Дунав не е ли? Да се прави в интерес на страната, а не приоритетно за софиянци!

  7. 7 Профил на petrow1973
    petrow1973
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    Блатно секирче, карстова пропаст, ливадите и дивите птици против хората от северозапада. Самобитни, уникални, прями, а диалектът ги прави направо неотразими - искам да чуя как коментират:)

    За умрелите - или добро или нищо За живите - само критика или нищо няма да свършат:)
  8. 8 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    Жалко е, че планират тунела само за автомобилен превоз.Трасето през Петрохан може да се съедини с жп линията дето сега свършва в Берковица.И така и жп. трасето София - Видин може да се скъси съществено.
    —цитат от коментар 2 на Николов


    Ми то хубаво ама то и от южната страна няма линии нито до Гинци, нито до Годеч...40км чисто ново жп трасе от Драгоман ли ще строим (?още 3-5-8Млрд) за да можело да се стига с влак малко по-бързо до Видин - иначе хубав град ама с населене към 30 000 души в момента...

  9. 9 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    До коментар [#5] от "doroteus":

    Какво общо имат протестите? Тунел Железница е 2км и се очаква да струва 250Млн - тия тука разправят Петрохан - 12км щял да струват същото...

  10. 10 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 455 Неутрално

    целият северозапад ще живне, ако се направи този тунел. дори да му сложат такса от 5-10 лв за преминаване, няма да е проблем (а с таксата ще се покриват разходите по поддръжката)

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  11. 11 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1758 Неутрално

    10-12 км. тунел?!? Това дори родените през тази година едва ли ще доживеят да видят построено! За сметка на това, колко хора ще се обогатят от проекта през годините! Това са любимите проекти на управляващите. Могат да ги дъвчат десетилетия и да цоцкат пари до безкрайност!

  12. 12 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1701 Весело

    Служебно правителство "строи тунели"???
    Кой ли подготвя и организира изборите... едни библиотекари???

  13. 13 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    Накрая Вучич и китайците ще вържат ще вържат северозапада към Белград и ще го извадят от изолацията.
    И не е само северозапада. Цяла Северна България е без инфраструктура. Разстоянията не са големи, но за да се предвижиш между два града трябват часове. Никакъв бизнес не може да се прави там.

  14. 14 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    До коментар [#6] от "papunqk":

    Само дето в София живеят 1/3 от населението и генерират 1/2 от БВП. Т.е интереса на софиянци и интереса на държавата съвпада доста точно. Което не значи че софиянци нямат интерес и към изброените проекти, особено тунела под Шипка.

  15. 15 Профил на m.assenov
    m.assenov
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#5] от "doroteus":Какво общо имат протестите? Тунел Железница е 2км и се очаква да струва 250Млн - тия тука разправят Петрохан - 12км щял да струват същото...
    —цитат от коментар 9 на jazzdevil


    Правиш ли разлика между тунел за магистрала и тунел за обикновен двулентов път?
    Такъв е например тунела Караванкен между Словения и Австрия.

  16. 16 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    До коментар [#14] от "m17":

    Тунел под Шипка ще има, както и скоростен път от Русе-Търново-до магистрала Тракия.
    Но да се харчат милиарди заради шепа хора и собственици на вили и имоти в северозападналата кочина си е абсолютна глупост.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  17. 17 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    До коментар [#15] от "m.assenov":

    Правя да - и 12км тунел няма как да бъде "обикновен двулентов път" щото при най-малкия проблем директно ще се превърне в гробница.

  18. 18 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 579 Неутрално

    До коментар [#3] от "jazzdevil":

    Че ще е скъпо спор няма, но ако сметнете колко тирове движат ежедневно София-Видин, с една разумна такса - няма да има проблем с поддръжката.

    Скромното ми мнение е, че обезателно трябва да направят и железопътно трасе.

  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7077 Неутрално

    Борисов 12 години какво направи за Северозапада, че сега герберите се загрижили. Лицемери!

  20. 20 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1899 Неутрално

    И това ли ще бъде изчегъртано?

  21. 21 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 1282 Неутрално

    Тунел Петрохан не се очаква да струва по-малко от 250 млн ЕВРО, което е малко по различно от 250 млн лева за Железница.

  22. 22 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    До коментар [#21] от "Хай Буй":

    Тунел Железница е част от магистрала Струма, международен коридор и стратегическа връзка към пристанищата на Солун и Пирея.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  23. 23 Профил на geparez
    geparez
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Няма никаква новина тука. През последните 30-тина година се подхваща темата преди избори. Малко съм изненадан, че и служебното правителство се занимава ПР. В северозапада няма нищо, което да оправдае толкова средства за тунел. Така че тънел няма да има. Следващата такава новина ще е преди следващите избори

  24. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    До коментар [#16] от "Consumer":

    Първото ме съмнява, мина времето на строежите, сега ще проверяват и ще чегъртат. И това ще бъде поне няколко години а после ще видим. А за второто съм съгласен, според мен също тунел там е твърде много, един скоростен път, точно както беше предвидено си е съвсем достатъчен.

  25. 25 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    Е тоя поиска и оценка на въздействието върху околната среда на плана за възстановяване дето още не е внесен в Брюксел и сигурно скоро няма да го внесат. :)

    Ще викате пак ГЕРБ да усвои едни пари като другите не могат или им ги спират. :)

  26. 26 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    До коментар [#18] от "Нико":

    Ами през Дунав мост 2 на ден минават по 800-1200 камиона - дори да приемем, че всички биха минавали през построения тунел Петрохан и им сложим такса 40лв пак едвам ги докарваме до 15Млн на година - крайно недостатъчно дори за поддръжка на подобно съоражение, което ще е нещо невиждано досега в България.

  27. 27 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Любопитно

    целият северозапад ще живне, ако се направи този тунел. дори да му сложат такса от 5-10 лв за преминаване, няма да е проблем (а с таксата ще се покриват разходите по поддръжката)
    —цитат от коментар 10 на 彼得。斯托亚诺夫


    Ами ако таксата е 30лв/автомобил дали всички ще са навити да си плащат като попове или ще продължат да си катерят сегашния път ако ще и да отнема 20мин повече?

  28. 28 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    Ами ако таксата е 30лв/автомобил дали всички ще са навити
    До коментар [#27] от "jazzdevil":

    В такива случаи таксата се изчислява да е равна на разходите за преминаване по алтернативния път. Тогава всички ще предпочитат тунела.

  29. 29 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 961 Любопитно

    От кога подземните съоръжения са в противоречие с натурата. Мигар то важи и под скалите?

    мурзилка
  30. 30 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    От кога подземните съоръжения са в противоречие с натурата.
    До коментар [#29] от "Маршалов":

    И аз това се чудя. Всъщност тунелът би спасил природата в балкана над него от преминаващи автомобили.

  31. 31 Профил на chvor_s
    chvor_s
    Рейтинг: 658 Весело

    До коментар [#16] от "Consumer":

    Ми с такова мислене,скоро всичко извън София ще се превърне в кочина,както е видно.На софиянчетата им требе магистрала до Бургас и до Гърция-направиха си я,останалото е Територия.А това,че 1/3 от прословутата ни столица е населена от хора от регионите Видин ,Враца и Монтана,щото там намират работа ,която биха работили и у дома си,ако им плащаха нормално нещо да анализирате уважаеми ?

  32. 32 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    До коментар [#31] от "chvor_s":

    Общ брой население на посочените общини? Анализирам, че скоро няма да им плащат както в столицата, същото важи за цяла северна БГ. И не е необходима подобна инвестиция за да могат същите да се прибират за уикендите по-бързо.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  33. 33 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    До коментар [#28] от "half truth":

    Всички, ще предпочетат тунела ако таксата е 2-3лв - ама това далеч няма да стигне за да се поддържа подобно съоражение.

  34. 34 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3633 Неутрално

    До коментар [#18] от "Нико":
    "Скромното ми мнение е, че обезателно трябва да направят и железопътно трасе."

    Не само железопътно трасе. Пътят София - Видин през Петрохан трябва да бъде магистрален. При наличието на мост на Дунава до Видин , това е пътя към Европа като продължение на магистрала Струма.

  35. 35 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3633 Неутрално

    До коментар [#17] от "jazzdevil":
    "12км тунел няма как да бъде "обикновен двулентов път" щото при най-малкия проблем директно ще се превърне в гробница."

    Тунелът под прохода Петрохан трябва да е за магистрален път. Наложително е да има магистрала София- Видин , защото това е пътя на голяма част от България за Европа

  36. 36 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    До коментар [#34] от "tacheaux":

    https://bg.unionpedia.org/Европейски_път_Е79

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  37. 37 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    До коментар [#35] от "tacheaux":

    Ти пътувал ли си го от румънска страна този "път към Европа"? По-скоро ще приемат Сърбия в ЕС отколкото румънците да направят дори скоростен път на мястото на техните междуселски шосета.

  38. 38 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 1376 Весело

    Борисов 12 години какво направи за Северозапада, че сега герберите се загрижили. Лицемери!
    —цитат от коментар 19 на Роси


    За този тунел се говори от края на 70-те.

  39. 39 Профил на m.assenov
    m.assenov
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#15] от "m.assenov":Правя да - и 12км тунел няма как да бъде "обикновен двулентов път" щото при най-малкия проблем директно ще се превърне в гробница.
    —цитат от коментар 17 на jazzdevil


    Дал съм пример. Каравенкен е 8 км. и е обикновен двулентов път.
    Още един пример. Тунела Лаердал в Норвегия е дълъг 24 км и НЕ Е магистрален. Разбира не е прост двулентов път. Има достатъчно вътрешни разширения, вентилация и много други екстри, но не е магистрала.

  40. 40 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    Ми то хубаво ама то и от южната страна няма линии нито до Гинци, нито до Годеч...40км чисто ново жп трасе от Драгоман ли ще строим (?още 3-5-8Млрд) за да можело да се стига с влак малко по-бързо до Видин - иначе хубав град ама с населене към 30 000 души в момента...
    —цитат от коментар 8 на jazzdevil


    Отбивката през Разбоище минава на 3-4км от Годеч.

    Не знам дали това е най-подходящия вариант (тази отбивка едва ли е в добро състояние) - може би наистина по-добре е вместо това да има отбивка от основната линия при Драгоман, Петърч или Костинброд.

    В зависимост от избрания вариант чисто новото жп трасе ще е м/у 35км и 60км.

    Това няма да е никак евтино - "на око" мисля, че ще излезе м/у 1.5 и 3.5 милиарда лева.

    Но ползата няма да е само за Видин и Северозападна БГ. Този маршрут е част от европейски коридор до Солун. Всяко скъсяване на този транзитен коридор го прави по-конкурентноспособен за превози на товари. Китайците купиха пристанището в Пирея и от там ще има голям поток товари.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  41. 41 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    Само дето в София живеят 1/3 от населението и генерират 1/2 от БВП. Т.е интереса на софиянци и интереса на държавата съвпада доста точно. Което не значи че софиянци нямат интерес и към изброените проекти, особено тунела под Шипка.
    —цитат от коментар 14 на m17


    В Сф живее 20% от населението - всички преброявания (вкл последното през 2011-та) го изкарват под 1.4 милиона.

    Но тенденцията за увеличаване на дела в населението на БГ я има - и тя е вредна както за Сф, така и за БГ като цяло. Нямаме интерес половин БГ да се концентрира в Сф.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK