На живо

Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Велко Ангелов



Изтребител МиГ-29, излетял от авиобаза "Граф Игнатиево" и участващ в международното учение "Шабла 2021", се разби в нощта срещу сряда в Черно море при изпълнение на задача, част от занятието. Пилотът не е открит, не е ясно и точно къде е потънал самолетът.


Издирвателната операция продължи цял ден, като беше открита само спасителна жилетка и дребни части от машината. Според премиера Стефан Янев шансовете пилотът да бъде намерен жив не са големи. Случаят се разследва от военна прокуратура.


Машината е била пилотирана от опитния летец майор Валентин Терзиев - началник щаб на ескадрила в 3-а авиационна база Граф Игнатиево. На парада на последния Гергьовден той е пилотирал водещия изтребител МиГ-29 във формацията, която прелетя над София. Данните за момента сочат, че самолетът е бил технически изправен, но повече яснота за причината за катастрофата може да има като се намери и разчете черната кутия на машината.




Шансовете за откриване на пилота не са големи

За съжаление предвид времето, което е минало от началото на инцидента, атмосферните условия, температурата на водата както и теченията, надеждите ни за намирането на нашия пилот не са големи. Независимо от това операциите продължават, каза днес служебният премиер Стефан Янев.

Проблем с целта може да е причинил катастрофата

Катастрофата на изтребителя МиГ-29 може да е предизвикана от проблем в мишената, която е поразявал пилотът по време на изпълнението на задачата си снощи, се разбра от думите на служебния премиер Стефан Янев. Според него майор Валентин Терзиев е изпълнявал задача за поразяване на "светеща цел".


Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Велко Ангелов


Целта се е разгънала както е било по план, но след това е започнала да пада с по-висока от предвидената вертикална скорост. Това е наложило пилотът да извърши нова маневра, за да я порази и малко след като е направил това, и е докладвал, е била загубена връзката с него.


Според Янев техническото състояние на самолета е било добро. Загиналият пилот майор Валентин Терзиев е имал опит в нощни полети, уточни командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров. Той обясни, че проверката на техниката е постоянен процес, която се прави периодично. Петров посочи още, че всички планови летателни дейности в армията са спрени.

МиГ-29 се е разбил на 5 км от брега, останките са на 70 м дълбочина

Самолетът МиГ-29, който се разби тази нощ при учение край Шабла, е паднал във водата на около 5 километра от фара на Шабла, съобщи служебният министър на отбраната Георги Панайотов, цитиран от БНТ. Останките се намират на предполагаема дълбочина 70 метра.
Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Велко Ангелов


Продължава издирването на пилота и останките на самолета, като за момента на повърхността са открити дребни части, както и спасителна жилетка. В търсенето участват две фрегати и миночистач, снабден с ехолот. Този уред може да измерва дълбочината и да сканира дъното за останките на бойната машина.


Плановете са, след като останките на МиГ-29 бъдат открити, те да бъдат извадени. Първо ще се търси и извади т.нар. "черна кутия", която записва всички данни от работата на основните системи на машината и командите за управление от пилота.

Издирваният пилот е началник щаб на ескадрила

Пилотът на катастрофиралия в Черно море изтребител МиГ-29 е 47-годишният майор Валентин Терзиев. Той е началник щаб на ескадрила в 3-а авиационна база Граф Игнатиево, съобщиха от МО.
Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

БНТ уточнява, че на парада на последния Гергьовден майор Валентин Терзиев е пилотирал водещия изтребител МиГ-29 във формацията, която прелетя над София.


Две фрегати, миночистач, дрон и хеликоптери участват в издирването пилота, като за момента няма данни той да е катапултирал.

Инцидентите в бойната авиация

  • 2 октомври 1990 г. Учебен самолет Л-39 се разбива, заради спиране на двигателя. Загиват курсант и пилот-инструктор.
  • 28 януари 1992 г. Изтребител МиГ-21УМ се разбива край язовир "Студен кладенец". Загиват пилотът-инструктор и обучаващият се летец.
  • 29 септември 1994 г. При извършване на фигура от сложния пилотаж на пределно малка височина, на около 600 метра от полосата за излитане и кацане на летище Равнец се разбива изтребител МиГ-29 с пилот- командира на авиобазатаполковник Иван Даев, който загива.
  • 20 декември 1994 г. Пилот на МиГ-21бис се удавя след катапултиране над Черно море.
  • 02 юни 1999 г. Изтребител МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се разбива в района на село Драгомир, недалече от град Пловдив при изпълнение на учебно тренировъчен полет. Загиват двамата пилоти.
  • 16 май 2003 г. Изтребител МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се разбива в района на Панагюрище. Пилотът загива.
  • 24 юли 2003 г. Вертолет "Ми-17" от авиобаза "Крумово" се разбива в местността Бетоловото, край Разлог. При инцидента загиват четиримата членове на екипажа.
  • 26 април 2012 г. По време на учение, самолет МиГ-29 пада край Пловдив. Намиращите на борда му двама души успяват да катапултират.
  • 9 юни 2017 г. Хеликоптер "Пантер" на Военноморските сили пада във водите на Черно море по време на учение. Пилотът загива.
  • 11 юни 2018 г. военен хеликоптер Ми-17 се разбива край летище Пловдив. При катастрофата загиват двама души от екипажа.

Военна прокуратура започна разследване на катастрофата

Военна прокуратура е започнала разследване на инцидента с изтребителя МиГ-29, който се разби край Балчик малко след полунощ. В момента върви разпит на свидетели и се събира документацията по случая, съобщи
военноокръжният-прокурор полковник Христо Тинев.


Той обеща повече подробности по-късно през деня. За момента е ясно, че се работи по чл. 343 ал. 1 от Наказателния кодекс, който засяга допуснато произшествие при управление на бойна техника, при което са нанесени значителни материални щети.
.

Президентът: Познавам пилота като много добър професионалист

Познавам пилота. Той е прекрасен човек и много добър професионалист, коментира пред журналисти върховният главнокомандващ на армията Румен Радев. Президентът, който е бивш ръководител на ВВС, допълни, че най-важното сега е да се изясни съдбата на пилота. Според Радев какво точно се е случило, ще стане ясно, като се издири бордовия регистратор на параметрите на полета, който се намира в самолета.
Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Прессекретариат на Държавния глава

Последната катастрофа с МиГ-29 е преди 9 години, пак на учение

Последният инцидент със самолет МиГ-29 на българските ВВС е от 2012 година, отново по време на учение. Катастрофата става на 26 април 2012 година, по време на учението "Тракийска звезда". Инцидентът става с учебно-боен самолет МиГ- 29, на борда на който възниква пожар. По указание на ръководителя на полети пилотите насочват самолета в безопасно направление и катапултират на 1.5 км. източно от с. Голям Чардак. Екипажът оцелява без наранявания.
Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Велко Ангелов

Катастрофиралият МиГ-29 е от последните доставени

Катастрофиралият самолет МиГ-29 е от последните доставени за нуждите на Военновъздушните сили в края на 80-те години, съобщи БНР. Машината е имала ресурс за използване до 2029-30 година. Това дава основание да се смята, че вероятно в случая не става дума за техническа неизправност.
Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Велко Ангелов


Изтребителят е част от състава на авиобаза "Граф Игнатиево". България разполага с 12 бойни самолета МиГ-29А и 3 учебно-бойни машини. Към момента ВВС имат общо 8 самолета Миг-29, преминали ремонт, които могат да бъдат използвани.

В учението участват военни от САЩ и Сърбия

Националното тактическо учение с експериментални и бойни стрелби на формированията за противовъздушна отбрана на Българската армия "Шабла – 2021", при което днес малко след полунощ стана инцидента със самолета МиГ-29, е с международно участие на самолети от Сърбия и военни от САЩ. От българска страна участват изтребители от авиобаза Граф Игнатиево, а от трите страни са ангажирани около 1500 военни.


Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)


По план учението трябваше да се проведе в периода 7 до 11 юни, но след катастрофата на българския МиГ-29 то е спряно. Въпреки че се провежда над морето, излитанията и кацанията се осъществяват от летище Граф Игнатиево.


Основна цел на учението е подобряване на взаимодействието между формированията от Българската армия, които участват в съвместна групировка, за провеждане на операция по осигуряване на въздушния и морски суверенитет на България при прикритие на държавната граница.


Българските ВВС участват в "Шабла 2021" със зенитно-ракетните комплекси С-75 "Волхов", С-125 "Нева", 2К12 "Куб" и преносим зенитно-ракетен комплекс "Стрела-2М", изтребителите МиГ-29, щурмовиците Су-25 и вертолетите Ми-24.


Сърбия участва в учението с разчети от зенитно-ракетни формирования и екипажи, и самолети от изтребителна авиация. Те ще извършат пускове "земя-въздух" със ЗРК С-125 "Нева" и 2К12 "Куб", както и пускове "въздух-въздух" със самолети МиГ-29.


Съединените американски щати се включват със зенитно-ракетни формирования от състава на своите Сухопътни войски. Те ще извършат пускове "земя-въздух" със Зенитно-ракетни комплекси AN/TWQ-1 Avenger.


В плана на учението се включваха стрелби от МиГ-29 по светещи парашутни мишени с управляемото ракетно въоръжение и с използване на бордното артилерийско въоръжение. Вероятно при изпълнение на такава задача е стана и инцидентът. Не е изключено грешка на пилота при преследване на целта да е причина за катастрофата.


При предварителното съобщение за учението се казваше, че моторен катер и вертолет ще имат готовност за аварийно-спасително осигуряване на полетите на ВВС.

Открита е спасителната жилетка на пилота

Спасителна жилетка на пилота на падналия изтребител е открита в морето днес около 10 часа, съобщи БНТ. Операцията по издирването му продължава. В нея участват сили и средства от състава на Военноморските сили, Съвместното командване на специалните операции, Гранична полиция и Военновъздушните сили.
Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Велко Ангелов


В морето са открити още маслени петна и отломки от машината, като участващите в спасителната операция хеликоптери са фокусирали търсенето си в тази зона.


Министърът на отбраната Георги Панайотов пътува към района на инцидента, както и служебният премиер Стефан Янев. Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби "Шабла 2021" е прекратено.


Известното по темата до момента тук

Каракачанов: Разследването ще установи причините

Красимир Каракачанов

© Георги Кожухаров

Красимир Каракачанов


Предишният министър на отбраната Красимир Каракачанов каза пред БГНЕС, че според неговата информация не техническа неизправност на самолета е причина за инцидента.


Каракачанов подчерта, че упражнението, което е изпълнявано от пилота - нощни стрелби над морско пространство е изключително сложно. Той не изключи пилотът да е загубил ориентация и изрази убеденост, че разследването, което вече е в ход, ще установи причините за инцидента.


"Нека компетентната комисия, назначена от ВВС, да си свърши работата, защото всичко останало са предположения. Пилотът не е човек без опит, но самата нощна стрелба над морето е изключително трудно упражнение", каза Каракачанов.


Той напомни, че България в момента разполага с 8 изтребителя МиГ-29, които са преминали ремонт, но има и още машини, които се нуждаят от ремонт на двигателите и доставка на агрегати.

Командирът на Военноморските сили контраадмирал Кирил Михайлов заяви пред БНР, че не е сработила системата, която при катапултиране на пилота изхвърля спасителен буй с радиосигнал и светлина.

В търсенето са включени хеликоптери и дрон

"Всичко, с което разполагаме е включено в операцията по търсене и спасяване на пилота. Няма сигнал от него, внезапно е изчезнал от радарите". Това заяви пред Би Ти Ви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.


В момента се уточнява дали пилотът е катапултирал.


Министърът съобщи, че изтребителят е бил сам, изпълнявал е задача в рамките на учението "Шабла 21" – стрелял е по цел. Служебният министър на отбраната заяви, че не иска да спекулира с възможните причини за инцидента и иска да станат ясни фактите, преди да коментира.

Инцидентът с МиГ-29: изтребител изчезна в Черно море, пилотът все още не е открит (хронология)

© Надежда Чипева, Капитал


"В района на инцидента има две фрегати, един миночистач, на неговия борд има уред за измерване на дълбочината и съответно за търсене на останки от машината. Все още не е локализирана. Участват и хеликоптери от военновъздушните и военноморските сили, включително и дрон", каза министърът.


Този МиГ-29 е от машините, които последно са доставени в България, тоест 1988-89 г. , а жизненият цикъл изтича 2029-30 г. Машините се поддържат, увери той.


Панайотов припомни, че за изтребителите МиГ-29 има Рамков договор за поддръжка, който в момента се изпълнява, като контрактът изтича през следващата година.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK