
© Велко Ангелов
Изтребител МиГ-29, излетял от авиобаза "Граф Игнатиево" и участващ в международното учение "Шабла 2021", се разби в нощта срещу сряда в Черно море при изпълнение на задача, част от занятието. Пилотът не е открит, не е ясно и точно къде е потънал самолетът.
Издирвателната операция продължи цял ден, като беше открита само спасителна жилетка и дребни части от машината. Според премиера Стефан Янев шансовете пилотът да бъде намерен жив не са големи. Случаят се разследва от военна прокуратура.
Машината е била пилотирана от опитния летец майор Валентин Терзиев - началник щаб на ескадрила в 3-а авиационна база Граф Игнатиево. На парада на последния Гергьовден той е пилотирал водещия изтребител МиГ-29 във формацията, която прелетя над София. Данните за момента сочат, че самолетът е бил технически изправен, но повече яснота за причината за катастрофата може да има като се намери и разчете черната кутия на машината.
Шансовете за откриване на пилота не са големи
Проблем с целта може да е причинил катастрофата
© Велко Ангелов
Целта се е разгънала както е било по план, но след това е започнала да пада с по-висока от предвидената вертикална скорост. Това е наложило пилотът да извърши нова маневра, за да я порази и малко след като е направил това, и е докладвал, е била загубена връзката с него.
Според Янев техническото състояние на самолета е било добро. Загиналият пилот майор Валентин Терзиев е имал опит в нощни полети, уточни командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров. Той обясни, че проверката на техниката е постоянен процес, която се прави периодично. Петров посочи още, че всички планови летателни дейности в армията са спрени.
МиГ-29 се е разбил на 5 км от брега, останките са на 70 м дълбочина

© Велко Ангелов
Продължава издирването на пилота и останките на самолета, като за момента на повърхността са открити дребни части, както и спасителна жилетка. В търсенето участват две фрегати и миночистач, снабден с ехолот. Този уред може да измерва дълбочината и да сканира дъното за останките на бойната машина.
Плановете са, след като останките на МиГ-29 бъдат открити, те да бъдат извадени. Първо ще се търси и извади т.нар. "черна кутия", която записва всички данни от работата на основните системи на машината и командите за управление от пилота.
Издирваният пилот е началник щаб на ескадрила

БНТ уточнява, че на парада на последния Гергьовден майор Валентин Терзиев е пилотирал водещия изтребител МиГ-29 във формацията, която прелетя над София.
Две фрегати, миночистач, дрон и хеликоптери участват в издирването пилота, като за момента няма данни той да е катапултирал.
Инцидентите в бойната авиация
- 2 октомври 1990 г. Учебен самолет Л-39 се разбива, заради спиране на двигателя. Загиват курсант и пилот-инструктор.
- 28 януари 1992 г. Изтребител МиГ-21УМ се разбива край язовир "Студен кладенец". Загиват пилотът-инструктор и обучаващият се летец.
- 29 септември 1994 г. При извършване на фигура от сложния пилотаж на пределно малка височина, на около 600 метра от полосата за излитане и кацане на летище Равнец се разбива изтребител МиГ-29 с пилот- командира на авиобазатаполковник Иван Даев, който загива.
- 20 декември 1994 г. Пилот на МиГ-21бис се удавя след катапултиране над Черно море.
- 02 юни 1999 г. Изтребител МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се разбива в района на село Драгомир, недалече от град Пловдив при изпълнение на учебно тренировъчен полет. Загиват двамата пилоти.
- 16 май 2003 г. Изтребител МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се разбива в района на Панагюрище. Пилотът загива.
- 24 юли 2003 г. Вертолет "Ми-17" от авиобаза "Крумово" се разбива в местността Бетоловото, край Разлог. При инцидента загиват четиримата членове на екипажа.
- 26 април 2012 г. По време на учение, самолет МиГ-29 пада край Пловдив. Намиращите на борда му двама души успяват да катапултират.
- 9 юни 2017 г. Хеликоптер "Пантер" на Военноморските сили пада във водите на Черно море по време на учение. Пилотът загива.
- 11 юни 2018 г. военен хеликоптер Ми-17 се разбива край летище Пловдив. При катастрофата загиват двама души от екипажа.
Военна прокуратура започна разследване на катастрофата
военноокръжният-прокурор полковник Христо Тинев.
Той обеща повече подробности по-късно през деня. За момента е ясно, че се работи по чл. 343 ал. 1 от Наказателния кодекс, който засяга допуснато произшествие при управление на бойна техника, при което са нанесени значителни материални щети.
.
Президентът: Познавам пилота като много добър професионалист

© Прессекретариат на Държавния глава
Последната катастрофа с МиГ-29 е преди 9 години, пак на учение

© Велко Ангелов
Катастрофиралият МиГ-29 е от последните доставени

© Велко Ангелов
Изтребителят е част от състава на авиобаза "Граф Игнатиево". България разполага с 12 бойни самолета МиГ-29А и 3 учебно-бойни машини. Към момента ВВС имат общо 8 самолета Миг-29, преминали ремонт, които могат да бъдат използвани.
В учението участват военни от САЩ и Сърбия
По план учението трябваше да се проведе в периода 7 до 11 юни, но след катастрофата на българския МиГ-29 то е спряно. Въпреки че се провежда над морето, излитанията и кацанията се осъществяват от летище Граф Игнатиево.
Основна цел на учението е подобряване на взаимодействието между формированията от Българската армия, които участват в съвместна групировка, за провеждане на операция по осигуряване на въздушния и морски суверенитет на България при прикритие на държавната граница.
Българските ВВС участват в "Шабла 2021" със зенитно-ракетните комплекси С-75 "Волхов", С-125 "Нева", 2К12 "Куб" и преносим зенитно-ракетен комплекс "Стрела-2М", изтребителите МиГ-29, щурмовиците Су-25 и вертолетите Ми-24.
Сърбия участва в учението с разчети от зенитно-ракетни формирования и екипажи, и самолети от изтребителна авиация. Те ще извършат пускове "земя-въздух" със ЗРК С-125 "Нева" и 2К12 "Куб", както и пускове "въздух-въздух" със самолети МиГ-29.
Съединените американски щати се включват със зенитно-ракетни формирования от състава на своите Сухопътни войски. Те ще извършат пускове "земя-въздух" със Зенитно-ракетни комплекси AN/TWQ-1 Avenger.
В плана на учението се включваха стрелби от МиГ-29 по светещи парашутни мишени с управляемото ракетно въоръжение и с използване на бордното артилерийско въоръжение. Вероятно при изпълнение на такава задача е стана и инцидентът. Не е изключено грешка на пилота при преследване на целта да е причина за катастрофата.
При предварителното съобщение за учението се казваше, че моторен катер и вертолет ще имат готовност за аварийно-спасително осигуряване на полетите на ВВС.
Открита е спасителната жилетка на пилота

© Велко Ангелов
В морето са открити още маслени петна и отломки от машината, като участващите в спасителната операция хеликоптери са фокусирали търсенето си в тази зона.
Министърът на отбраната Георги Панайотов пътува към района на инцидента, както и служебният премиер Стефан Янев. Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби "Шабла 2021" е прекратено.
Известното по темата до момента тук
Каракачанов: Разследването ще установи причините

© Георги Кожухаров
Красимир Каракачанов
Предишният министър на отбраната Красимир Каракачанов каза пред БГНЕС, че според неговата информация не техническа неизправност на самолета е причина за инцидента.
Каракачанов подчерта, че упражнението, което е изпълнявано от пилота - нощни стрелби над морско пространство е изключително сложно. Той не изключи пилотът да е загубил ориентация и изрази убеденост, че разследването, което вече е в ход, ще установи причините за инцидента.
"Нека компетентната комисия, назначена от ВВС, да си свърши работата, защото всичко останало са предположения. Пилотът не е човек без опит, но самата нощна стрелба над морето е изключително трудно упражнение", каза Каракачанов.
Той напомни, че България в момента разполага с 8 изтребителя МиГ-29, които са преминали ремонт, но има и още машини, които се нуждаят от ремонт на двигателите и доставка на агрегати.
В търсенето са включени хеликоптери и дрон
В момента се уточнява дали пилотът е катапултирал.
Министърът съобщи, че изтребителят е бил сам, изпълнявал е задача в рамките на учението "Шабла 21" – стрелял е по цел. Служебният министър на отбраната заяви, че не иска да спекулира с възможните причини за инцидента и иска да станат ясни фактите, преди да коментира. © Надежда Чипева, Капитал
"В района на инцидента има две фрегати, един миночистач, на неговия борд има уред за измерване на дълбочината и съответно за търсене на останки от машината. Все още не е локализирана. Участват и хеликоптери от военновъздушните и военноморските сили, включително и дрон", каза министърът.
Този МиГ-29 е от машините, които последно са доставени в България, тоест 1988-89 г. , а жизненият цикъл изтича 2029-30 г. Машините се поддържат, увери той.
Панайотов припомни, че за изтребителите МиГ-29 има Рамков договор за поддръжка, който в момента се изпълнява, като контрактът изтича през следващата година.