И държавната фирма "Монтажи" е плащала милиони в аванс на подизпълнители

И държавната фирма "Монтажи" е плащала милиони в аванс на подизпълнители

© Юлия Лазарова



Държавната фирма "Монтажи", която е под шапката на Държавната консолидационна компания (ДКК), също както и "Автомагистрали", е сключвала договори с подизпълнители за изпълнение на възложени на нея дейности, като са плащани милиони в аванс. Това показва проверка на Министерството на икономиката в ДКК.


Според данните, през 2018 година ДКК е сключила с "Монтажи" 266 договора за ремонт на язовири, на обща стойност 632 млн. лева, които са били изплатени авансово. "Монтажи" няма капацитет да извърши планираните дейности и без конкурс ги превъзлага на частни компании.


По данни на Министерство на икономиката една от фирмите е получила авансово общо 64 млн. лв. за 124 договора, друга 26 млн. лв за 52 договора, а трета 6 млн. лв. за 12 договора.


Бутикови цени




Във видео в Youtube министърът на икономиката казва, че за момента има само 10 готови и разплатени язовира, 18 предадени ремонта и 51 прекратени договори за ремонт, заради допълнително обследване. "Фактът, че е нужно допълнително обследване поставя въпроса как е минало планирането и приоритизирането на ремонтите", казва Кирил Петков. Той допълва, че към момента има и 120 открити строителни площадки.


Министърът прави и проверка на едни от ремонтираните язовири - "Пазар дере" до Ловеч за който са дадени 2.35 млн. лв. Инж. Владимир Барзов от междуведомствената група, извършила проверката, коментира, че на база отчетната документация на ремонта, цените на материалите и отделните дейности, могат да бъдат определени като "бутикови".


"Един специфичен хидротехнически бетон, който в София е 126 лева, тук е актуван за 219 лева плюс 30 лева транспорт. Т.е. приблизително двойни цени за бетона. По-фрапиращи са цени на транспортни разходи. Обикновено цените варират между 15-20 стотинки на тон/километър. А тук цените, които са искали и са взели съответно от държавата, са 1.16 лева на тон/километър. Т.е. 5 пъти по-скъпи", допълва той.


От видеото не става ясно дали ще има смени в ръководството на ДКК и "Монтажи". За възложените на подизпълнители дейности, платени авансово, ръководството на "Автомагистрали" беше освободено.


Пред Би Ти Ви Кирил Петков обяви, че ще подаде сигнал до прокуратурата за ремонта на язовири със средства от Държавната консолидационна компания (ДКК). "Това е корупция", обобщи той.


Според него историята е същата като при Българската банка за развитие, която беше дала огромна част от отпуснатите заеми на няколко дружества. Това наложи да бъде променен нейният устав, като максималният размер на кредитите беше фиксиран на 5 млн. лева. Освен това бяха сменени двама от тримата членове на надзорния съвет и целия одитен комитет.


"Пак шест фирми получават всичките средства. Това го виждаме като един модел - "Автомагистрали" е в Министерството на регионалното развитие, при мен е ДКК, имате един чадър, под който минават всички строежи, без обществени поръчки", обобщи служебният министър.


Според него, ако се свали нивото на корупцията от моментното ниво до това на Словения, българите веднага ще станат по-богати с 50%.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK