Съдът спря търга за 52 електробуса в София заради нагласен критерий

Съдът спря търга за 52 електробуса в София заради нагласен критерий

© Юлия Лазарова



И третият търг за купуване на 52 електробуса за 27.6 млн. лева бе спрян, този път от Върховния административен съд. Налагане на определени критерии за участие, които "необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществената поръчка", са констатирали върховните съдии. С покупката на електробусите Столичната община ще осигури т.нар. довеждащ транспорт от кварталите до станциите на метрото и основните автобусни и трамвайни линии. Това трябваше да е факт до края на 2020 г., както обещаваше кметът Йорданка Фандъкова.


С решението си практически ВАС потвърждава, обоснованото съмнение, че и третата поредна поръчка е писана за определен изпълнител и ръководството на "Столичен автотранспорт" и директорът му Слав Монов имат задачата да направят именно това, обявиха от гражданската организация "Спаси София".


Обществената поръчка е за две позиции: купуване на 30 по-малки електробуса с дължина до 7.5 м на цена от 15.1 млн. лева без ДДС; втората - за 22 електробуса с дължина до 9.6 м за 12.5 млн. лева.




Първо жалбата за стеснените критерии за участие в търга на два участника - производителя "Шкода електрик" и "Чериът моторс", беше подадена в Комисията за защита на конкуренцията, но не бе уважена. Оплакването беше именно срещу изискването кандидатите да са изпълнили в последните 3 години подобна поръчка - доставка на нископодови електробуси.


ВАС сега е приел, че по този начин се нарушава Законът за обществените поръчки, чл.63, ал.6: "Като критерий за подбор не може да се включват изисквания, които са свързани с изпълнението на конкретно посочени програми или проекти."


Общината: Изискването цели да защити обществения интерес


От Столичната община обясниха за "Капитал", че с оспореното изискване "Столичен автотранспорт" е "имал за цел да защити по най-добрия начин обществения интерес, като допусне до участие участници, които имат опит в производството и доставката на този тип електробуси". Докато разбирането на ВАС е, че технологията за производство на електрически превозни средства, захранвани автономно със зареждаеми батерии, е сравнително нова в световен мащаб и се усъвършенства постоянно и затова залагането на това изискване може да доведе до ограничаване на конкуренцията.


Защо бяха провалени първите два търга


Първият търг бе анулиран през декември 2019 г., защото бе открита техническа грешка в заданието на поръчката - вместо 60 месеца максимален гаранционен срок бе записано 48 месеца.


Вторият бе спрян през септември 2020 г. от Столичната община, защото бяха отстранени от участие почти всички кандидати заради грешки в документацията. Накрая за двете позиции на стойност 27.6 млн. лева бе допуснат само един кандидат - "К-Бул", който вероятно не беше фаворит на общината.


Борис Бонев още с първите си изяви като общински съветник през 2019 г. предупреди, че малките електробуси са прекалено скъпи, защото с цената на един от тях - 503 хил. лева, могат да се купят два големи автобуса на газ с най-високия екостандарт. "Така реално ще се намали интервалът по градските автобусни линии за удобство на софиянци", обясни още тогава Бонев.


Предстои спешно да се промени заданието на поръчката и да започне четвърта процедура, защото може да се изпуснат сроковете за финансиране по ОП "Околна среда".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK