Антикорупционната комисия предлага въвеждането на екостикери за автомобилите да отпадне

Антикорупционната комисия предлага въвеждането на екостикери за автомобилите да отпадне

© Цветелина Белутова, Капитал



Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) предлага на министъра на транспорта Георги Тодоров да отпадне въвеждането на новите екостикери за автомобилите. Комисията се позовава на закона за дейността си, според който може да разработва и отправя предложения за изменение на законодателството с антикорупционна насоченост.


От комисията, оглавявана от Сотир Цацаров, предлагат да се отчете възможността за използване на вече изградените системи за автоматично разпознаване на регистрационните номера, както и съществуващите решения в областта на информационните технологии, за да се сведат до минимум публичните разходи и разходите на собствениците на МПС, като така се избегне и дублирането на системи.


Измененията, касаещи издаването на новите стикери и удостоверения за техническа изправност относно екологичните категории, влизат в сила от 12 юли, а тези за осигуряване на връзка между информационната система на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и контролно-измервателните уреди в пунктовете за технически прегледи - от 12.01.2022 г.




Нормативната уредба предвижда въвеждането на изисквания за категоризиране на МПС в пет екологични групи, като определянето на екологичната група се извършва по време на периодичния преглед за проверка на техническата изправност, чрез измерване на емисиите от отработените газове, като се предвижда в знака за преминат годишен технически преглед да има вграден идентификатор, позволяващ четене и запис на информация от голяма дистанция, в това число и информация за екологичната група на моторното превозно средство (т.нар. екостикер). Създават се и условия за автоматично въвеждане в информационната система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на данните, получени от средствата за измерване (газоанализатор, димомер и стенд за измерване на спирачните сили) при извършените по време на прегледа измервания. Въвежда се изискване контролно-техническите пунктове да бъдат оборудвани с техническо средство, което да може да чете информацията от знака за технически преглед. С техническо средство ще бъде възможно прочитане на данните от знака за технически преглед (от "екостикера") от разстояние.


При извършения от КПКОНПИ анализ е установено, че рискът от влизане в сила на описаните изменения в наредбата се изразява в потенциално неефективно изразходване на публичен ресурс, нецелесъобразност от въвеждането на екостикера и допълнително увеличаване на разходите за гражданите и бизнеса. Не се оспорва необходимостта от ползите от ограничаване на движението на моторните превозни средства, които отделят високо количество вредни емисии в определени зони на населените места.


"По информация от официалната интернет страница на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за изработването на "Знак за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на ППС" ("екостикер"), при годишен тираж от 1 500 000 бр. е зададена единична цена от 6.80 лв. Това потвърждава идентифицирания риск от разходване на значителен размер публични средства. Отделно трябва да се вземат предвид и всички други разходи по въвеждане в действие на цялостната система за идентификация и контрол. Вместо това може да се използват вече изградените системи за автоматично разпознаване на регистрационните номера, както и съществуващите решения в областта на информационните технологии, за да се сведат до минимум публичните разходи и разходите на собствениците на МПС", пишат от КПКОНПИ.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2134 Неутрално

    Едно умно нещо да се чуе. Постоянно само задължения ни вменяват. Имам чувството, че чиновниците и политиците не са там, за да ни улесняват живота, а да го правят възможно по-сложен и труден!

  2. 2 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1024 Весело

    КПКОНПИ какво пък общо има? Като са почнали така да питат и за други стикери, особено пък за гражданската. Там има и камери, и регистър, но трябва да имаш стикер, картонче и големия лист. А и така не може да се сключи изцяло онлайн, а трябва да го получиш по куриер. Е кому е нужно това освен на печатницата на стикери? Там няма ли да се сетят да погледнат или са наши хора?

    Не ме търсете преди обяд
  3. 3 Профил на dinko
    dinko
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Две седмици преди срока за въвеждането на екостикерите от негодниците в тази престъпна комисия идва някакво странно предложение ... което вони подозрително...

  4. 4 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Дори предложено от мръсник като Цацаров, решението е много разумно. Дано аурата на вносителя не попречи за приемането му от държавната администрация.

  5. 5 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1592 Неутрално

    Поткрепям София е пълна с камери на всяка Улица където е Зона.
    По междуградските пътища също остават междуселските но там винаги е било Тъмна Индия досега там няма Винетки и ТП не вярвам нещо да се промени Андрешко си е жив и здрав.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  6. 6 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1089 Неутрално

    Като искам бира отивам и си купувам.
    Тези стикери ги искат еколозите.
    Да събират пари...

  7. 7 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1624 Неутрално

    Аз пък си помислих, че предлагат краденето да отпадне,
    като управленческа практика и да дадат личен пример в тази насока, ама ...

  8. 8 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2912 Весело

    А-ха-ха, Цацата усети жегата зад ъгъла и се разработи.
    А къде беше за пари, похарчени без обществени поръчки в Автомагистрали, за Турски поток, за ББР, да не изброявам. Ей, голямо влечуго е тоя, дано не му се размине.

  9. 9 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 546 Неутрално

    А-ха-ха, Цацата усети жегата зад ъгъла и се разработи.А къде беше за пари, похарчени без обществени поръчки в Автомагистрали, за Турски поток, за ББР, да не изброявам. Ей, голямо влечуго е тоя, дано не му се размине.
    —цитат от коментар 8 на boevbisser


    Абсолютно вярно, както вярно е и че тези стикери са също корупционна практика. Печатат се от Шиши, а цялата далавера бе, за да може Шиши и Баце да нацвъкат още знаци, камери и какво ли още не, за да увеличат и без това прекомерните си кражби. Колите си имат екологичен стандарт. В пунктовете да установяват дали изпускателните им системи отговарят на изискванията или не. Защо са тези стикери? Съвременните камери много добре разчитат номерата на колите - като влезеш в Лидъл как ти засича час? КАТ имат пълната информация за колата, категорията й, както и за собственика. Оправданието, че видиш ли стикерите щели да се ползват за ограничаване на влизането в градовете на замърсяващи автомобили са смешни. Това може да се прави и със сега съществуващите системи, а не да се изграждат нови скъпоструващи такива, а гражданите да цакат едни пари на Шиши за стикерчета.

  10. 10 Профил на Z Z
    Z Z
    Рейтинг: 36 Весело

    Както е тръгнало утре можем да видим Сотириос Цацариос да ваксинира хора на някой площад. Активизира се в жегите тоя човек.

  11. 11 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 659 Неутрално

    КПКОНПИ няма компетентост да изказва подобно становище.
    Становище, изразяващо загриженост за публичните би било нормално да дойде от Сметната палата например, но не и от КПКОНПИ.

  12. 12 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2134 Неутрално

    До коментар [#9] от "znayko84":

    Колко "видео системи" висят по улиците, вече им забравиха сигурно бройката. Всеки път ги започват наново, а старите ги зарязват, защото далавера в поддръжката няма. :-)

  13. 13 Профил на papunqk
    papunqk
    Рейтинг: 581 Неутрално

    КПКОНПИ добре е видяла проблема. Но да се засили да поработи и по корумпираните политици и чиновници. Там има много за чистене.

  14. 14 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 638 Неутрално
  15. 15 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    Май по-скоро, целта е да се пробва дали ще могат да промушат някое нормативно изменение, заобикаляйки конституцията.

  16. 16 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 323 Неутрално

    КПКОНПИ какво пък общо има? Като са почнали така да питат и за други стикери, особено пък за гражданската. Там има и камери, и регистър, но трябва да имаш стикер, картонче и големия лист. А и така не може да се сключи изцяло онлайн, а трябва да го получиш по куриер. Е кому е нужно това освен на печатницата на стикери? Там няма ли да се сетят да погледнат или са наши хора?
    —цитат от коментар 2 на tulup


    Задаваш отговори.
    Такива са нещата къде ли не.
    И номера трябва да бълва работилницата. И по опашки да се редим .....

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  17. 17 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 1536 Неутрално

    Абсолютно, може да се предложи доброволно смяна на аспусите с такива с катализатор по нормита на ЕС и толкова.

  18. 18 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    КПКОНПИ какво пък общо има? Като са почнали така да питат и за други стикери, особено пък за гражданската. Там има и камери, и регистър, но трябва да имаш стикер, картонче и големия лист. А и така не може да се сключи изцяло онлайн, а трябва да го получиш по куриер. Е кому е нужно това освен на печатницата на стикери? Там няма ли да се сетят да погледнат или са наши хора?
    —цитат от коментар 2 на tulup


    При ГО е друго положението! Там повече ти е нужно неоспоримо доказателство за пред Съд, че имаш такава. Защото иначе адвокатите на ГО-дружествата ще оспорят валидността и ще трябва да плащаш щетите сам. С едното разпознаване на номер може да се установи, че вероятно нямаш ГО, но не и да се удостовери че имаш. Надявам се разбираш разликата :-)

  19. 19 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    Че няма нужда от стикерите е ясно отдавна. В този смисъл подкрепям!

    Но, че е нужна цялата тази система - НЕ!

    1. Замърсяването в София не може да се ограничи до някой квартал, смога се разнася из целия град!

    2. Силните нива замърсяване не се случват заради трафика. Други замърсители са проблема. От мярката няма никаква полза! Едни пари ще потекат пак в посока държавата!

    3. Забраната ще се отрази на икономиката негативно, което ще има и негативно влияние за автопарка - той е стар, не защото го искаме, а защото нямаме пари за по-нов. Т.е. мярката реално ще работи в обратна посока.

    4. Трябва да се направи анализ, какви нерестриктивни мерки биха променили това. Например отстъпки за газови уредби (които замърсяват по-малко) или други мерки, които няма да ударят малкия бизнес и няма да навредят на икономиката и на свободата на придвижване, което е важна за всички.

  20. 20 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    Доживях нещо смислено от българска институция!

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  21. 21 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    Освен това, много често се виждат автомобили с изключително черни и гъсти пушеци отзад. Те няма как да са минали преглед редовно! Т.е. няма нужда от нов контрол има много по-голяма нужда да се контролира сегашният, за да не се допускат такива фрапиращи случаи! Въпроса не е, колко е стар автомобила, а колко замърсява.

  22. 22 Профил на danubian.whale
    danubian.whale
    Рейтинг: 406 Любопитно

    Цацаров май си прави кризисен ПР, защото започна да усеща накъде е задухал вятърът и се чуди за каква простотия да се хване, че да си излъска малко имиджа. Това ли е най-важния казус, с който сега трябва да се занимава АНТИКОРУПЦИОННАТА КОМИСИЯ в проядената ни от корупция страна - екостикерите за автомобили? И защо сега се сетиха - по-малко от 2 седмици преди стикерите да влязат в сила? Те сигурно най-вероятно отдавна са напечатани, а Баце докато беше на власт удобно мълчахте?

  23. 23 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 824 Неутрално

    Няма държавна структура, която да знае екологичната категория на леките, пък и на товарните автомобили закупени втора ръка. В оригиналните талони на закупените от Холандия, Белгия, Франция и др. европейски държави екокатегориятя не е записана в прав текст. Затова нашият КАТ не я знаят.

  24. 24 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1599 Неутрално

    въвеждането на екостикери за автомобилите да отпадне........че разбира се трябва да отпадне.....каква услуга се получава срещу тоя стикер, тва да не данък ?....... ще карат хората на газ и ще им гледат годините на колите...... да и малоумниците..... иначе ТОЛ системата 200 милиона на зад..... и за тирове 3 пъти по ефтино от Унгария и Чехия....... но за автомобилите екостикери......

  25. 25 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1599 Весело

    Антикорупционната комисия взела със еко стикери да се занимава......Божкееее......Цацаров са бил притеснил и предлагал да се сведат до минимум публичните разходи и разходите на собствениците на МПС...... Абе тея тотално не са у ред......

  26. 26 Профил на aspet
    aspet
    Рейтинг: 86 Неутрално

    Така както бяха обявени категориите, измерването на газове само може да постави автомобила в по-лоша категория, но не може в по-благоприятна за собственика.
    Например: измерени реални показатели на кола с евро 4 в официалния представител на марката, бяха като обявените най-добри показатели при евро 6, но това няма значение.

  27. 27 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5173 Неутрално
  28. 28 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    Конпито провериха ли Владко, Севдето, Мавродийката? Популистките им номера няма да минат.

  29. 29 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2507 Весело

    Глобални МАГНИТСКИ въздействия...

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  30. 30 Профил на fras
    fras
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Еко нормите на автомобилите са всичко друго, но не и измерители на вредността им.
    Например имате бензинов и дизелов автомобил с норма ЕВРО 5.
    Да, ама не....
    Дизеловият ЕВРО 5 изхвърля в пъти повече вредни вещества от бензиновия такъв.
    И, предполагам, дизеловия ЕВРО 4 е по-замърсяващ от бензинов без ЕВРО сертификат.
    Какъв е смисълът тогава от тези еко ЕВРО-стандарти?

  31. 31 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Как ще отпаднат екостикерите, когато става въпрос за над 23 милиона, които някой се е подсигурил чрез наредба на МТС да прибира всяка година от гражданите и транспортните фирми.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK