Отменени заради COVID - кризата полети: какви са правата на потребителите

Отменени заради COVID - кризата полети: какви са правата на потребителите

© Надежда Чипева, Капитал



Запитвания и жалби, свързани с отменени преди месеци полети, продължават да постъпват в Европейски потребителски център България, съобщиха оттам. Експерти на центъра предлагат съвети за различните хипотези, в които попадат клиентите на авиокомпаниите.


Предложение за ваучер или нов полет преди повече от година - можете ли да очаквате сумата?


Всички пътници могат да избират между възстановяване на сумата за билета или полет на близка или по-късна дата, ако полетът не се е състоял и решението за това е дошло от авиокомпанията. Съгласно тълкувателни насоки на Европейската комисия относно Регламент 261 на ЕС за правата на пътниците в контекста на развиващата се ситуация с Covid-19, опериращият въздушен превозвач трябва да предложи на пътниците този избор.




За да се възползват пътниците от защитата на регламента, те трябва да заминават от летище, което се намира в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. В този случай правилата важат за всички авиокомпании, но мрежата ECC-Net може да съдейства, ако превозвачът е регистриран в страна-членка, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. Регламентът е в сила и за пътници, които тръгват от летище в трета страна и кацат в страна-членка, в случай че полетът се изпълнява от компания от Общността.


Само полетът на отиване е отменен?


Правото на избор също трябва да се предложи на потребителя, ако резервацията е включвала и полета на връщане - дори и ако въздушният превозвач не е един и същ.


12 месеца следва да е минималният срок на валидност на ваучера, след което сумата по него би трябвало да се възстанови автоматично на пътника, ако ваучерът не е бил използван. Възможно е пътникът да трябва да изрази предпочитанието си отново, като попълни формуляр например.


Пътник планира полет за дата след изтичане на ваучера?


Може да го използва за всяка нова резервация, ако е направена в срока на валидност на ваучера, дори ако полетът е след месеци. Периодът на валидност и правата на пътника трябва да са посочени на ваучера, независимо дали е бил предложен на хартиен носител или в имейл до пътника.


В Общите условия на конкретната авиокомпания са указани условията, сроковете и редът по осребряването на ваучерите при отменени полети.


Възможно е валидността им да бъде удължена от авиокомпанията, затова е препоръчително да се следи периодично информацията на сайта на превозвача, както и имейлите в пощата, от където е направена резервацията.


От авиокомпанията насочват към посредник?


Ако билетът е резервиран през посредник (платформа или агенция), а не директно от гише или на сайта на авиокомпанията, правото на избор при отменен полет е в сила, но потребителят трябва да заяви искането си именно към посредника. Той е търговецът, който трябва да адресира заявката към авиокомпанията, като е възможно да таксува потребителя за услугата. Щом искането бъде удовлетворено и плащането - извършено към посредника от авиокомпанията, грижа на платформата е да го насочи по сметката на пътника.


Неактуална банкова сметка, неактивен имейл?


Част от потребителите разказват за настъпили обстоятелства от различен характер, които могат да затруднят достъпа до информация за развитието по конкретно тяхно искане. При технически проблеми, във връзка с които е трудно да се установи какво и кога са Ви съобщили, какво сте посочили вие и какво е последвало обективно, ЕПЦ съветва да се свържете с авиокомпанията или посредника писмено, без да отлагате. Ако сметката ви е била закрита или променена, проверете в банката дали парите все пак не са изпратени от търговеца.


Полетът е отменен преди година или повече, късно ли е да потърсите помощ?


Регистрирайте предпочитанието си, ако все още не сте го направили, и окомплектовайте всички документи, с които разполагате във връзка с отменения полет, включително резервацията, платежния документ, копие от потвърждение за осребрен ваучер или заявена сума, съобщението за отменения полет и цялата комуникация с авиокомпанията или посредника. Ако сте заявили избора си преди месеци и още нямате отговор от авиокомпанията, можете да се свържете с ЕПЦ България за консултация и съдействие без такса.


Европейският потребителски център - България е част от Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net), които предлагат безплатна и индивидуална информация, съвети и съдействие на потребители при проблеми с трансгранични сделки в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. Българският център се съфинансира от Европейската комисия и функционира към Комисията за защита на потребителите.

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 831 Неутрално

    Дори не прочетох статията... Да го бяхте написали преди 1,5 години. То вече всичко е почти както преди. На мен вече 6 полета ми анулираха, не съм имал проблеми - без значение дали е търкиш или уиз...

    Pure Chewing Satisfaction
  2. 2 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4508 Неутрално

    До коментар [#1] от "Bedtime for Democracy":
    "На мен вече 6 полета ми анулираха, "

    Ако бяха полети от Русия до Бургас или Варна , нямаше да се отменят, ако ще и да върлува пандемията в Москва. На руснаците не се отказва да идват тук и да ни заразяват.

  3. 3 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#1] от "Bedtime for Democracy":"На мен вече 6 полета ми анулираха, "Ако бяха полети от Русия до Бургас или Варна , нямаше да се отменят, ако ще и да върлува пандемията в Москва. На руснаците не се отказва да идват тук и да ни заразяват.
    —цитат от коментар 2 на tacheaux


    Ами като толкова те е страх - ваксинирай се ... няма да ти порасне 3та ръка спокойно.

    Pure Chewing Satisfaction
  4. 4 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5659 Неутрално

    Малко закъсняла, но полезна статия

  5. 5 Профил на Ан Он
    Ан Он
    Рейтинг: 2831 Неутрално

    До коментар [#2] от "tacheaux":

    > На руснаците не се отказва да идват тук и да ни заразяват.

    75 години народна власт и дружба между народите.

    કટાક્ષ
  6. 6 Профил на Ан Он
    Ан Он
    Рейтинг: 2831 Неутрално

    До коментар [#3] от "Bedtime for Democracy":

    > Ами като толкова те е страх - ваксинирай се .

    Подкрепям.

    Другия вариант (аз съм се спрял на него) е бункер. Но отнема много повече време и ресурси.

    કટાક્ષ
  7. 7 Профил на Ан Он
    Ан Он
    Рейтинг: 2831 Неутрално

    До коментар [#4] от "pet_fire":

    > Малко закъсняла, но полезна статия

    Кое е полезното ? Какво ново научи ?

    કટાક્ષ




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK