Според архитекти не е ясно как "лекото метро" ще подобри градската среда във Варна

Снимката е илюстративна

© Pixabay

Снимката е илюстративна



Изграждането на "леко метро" или скоростен трамвай във Варна е прекрасна идея, но към проекта трябва да се подходи много внимателно и подробно да се обследват начините подобно съоръжение да подобри градската среда, вместо да я влоши. Това гласи позиция на Съюза на архитектите в България, изпратено до дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване" в местната администрация. Тя е по повод обявения неотдавна доклад от предварително проучване за изграждането на т.нар. леко метро във Варна.


"Докладът е с


прекалено инженерен подход




- съоръжението се възприема като инженерна инфраструктура, а не като част от градската тъкан, в която се движат живи хора, пише в позицията. Предлагат се технологични решения, но не се обследва визуалния и социален импакт върху града и териториите, през които то преминава." Освен това според членовете на регионалната колегия на Съюза на архитектите във Варна липсва широка обществена дискусия, в която да са въвлечени максимален брой заинтересовани страни, чието мнение да бъде взето под внимание, за да се стигне до най-доброто решение за града.


В становището се обръща внимание и на факта, че за избор на изпълнителя на предварителното проучване не е бил обявен търг за възлагане на поръчката, като по този начин


не може да се гарантира, че е избран най-добрия екип


Според архитектите при изработката на предварителното проучване, не е бил направен и урбанистичен анализ, а по тази причина не стават ясни и подобренията в градската среда, които биха настъпили след изграждането на лекото метро. "Не са обследвани и възможностите за допълнително озеленяване и облагородяване на прилежащите надлъжни територии, както и опциите за доизграждане на веломрежата, пише още в становището. Проучването не изследва достатъчно детайлно алтернативните маршрути, решения и транспортни връзки, не се обследват напречните връзки между кварталите. Докладът не анализира и не предлага алтернативи на решението за т.нар. леко метро и не кореспондира по никакъв начин с водещите световни градоустройствени тенденции от последните 10-15години. А те са към приоритизиране на пешеходеца като участник в движението."


В становището е отбелязано също, че направеното предварително проучване не анализира устойчивостта на предлаганите решения и тахното отражение върху градската среда, като шум, визуално замърсяване и безопасност при бедствия и аварии. "Няма анализирани алтернативни стратегии за намаляване на трафика, алтернативен транспорт, развитие на велосипедната мрежа и т.н. Няма достатъчно доказателства, че предложеното


навлизане в историческия център на града


археологически резерват "Одесос" и Морска градина е необходимо и щадящо наличното историческо богатство", гласи критичното мнение на членовете на Съюза на архитектите във Варна. (С пълния текст можете да се запознаете в прикачения файл.)


Гладайте "Кой ще управлява България" изборното студио на "Дневник" на живо на 11 юли от 18 часа. Където и да сте. Още информация - тук


След влизането в сила на Общия устройствен план на Варна през 2012 г. темата за изграждането на градска железница, трамвайна мрежа или "леко метро" е коментирана спорадично, но само като проект с неясно бъдеще.
Тя проблесна и в програмата, с която през 2013 г. кметът на града Иван Портних обяви, че ще довърши мандата на злополучния си предшественик Кирил Йорданов. "Варна е град с много високи подпочвени води, пишеше в нея. Не че е невъзможно да бъде изградено подземно метро. В градове с изградени подземни железници като Ротердам или Банкок нивото на подпочвените води е по-ниско от това във Варна. Обаче трябва много сериозно да се обърне внимание и на икономическата ефективност. Затова съм на мнение, че най-подходящо за Варна е тук да бъде изградена


монорелсова железница


В същата програма Портних обърна внимание и на друг ефект от реализацията на идеята си: "Праховите частици във въздуха, които се срещат в подземната железница, са доста различни от праха, който дишаме в другата заобикаляща ни среда, и това може да е вредно за здравето, написа той в публикация като част от кампанията му през 2013 г. в местен сайт. Тези частици могат лесно да проникнат в тялото, включително в белите дробове, черния дроб, мозъка и бъбреците."


Идеята за градска железница влезе отново в публично обръщение в средата на юни м.г. в едно от предаваните на живо пътувания до Варна на бившия премиер Бойко Борисов. Тогава той каза на Портних, който се возеше на задната седалка в джипа му, че "Брюксел иска да види освен метрото (в София) и в други големи градове градска железница". Според казаното от Борисов тогава по евентуален подобен проект Варна ще се конкурира с Бургас. "Много сме напреднали, така че ще сме първи с нашия проект", каза в отговор Портних.


Според публикация на "Капитал" от началото на месеца обаче


Бургас вече има подготвена апликационната форма


с която да кандидатства за европейското финансиране от механизма "Свързана Европа" за подготвителните дейности за изграждане на връзката до летището. Става въпрос за техническо проектиране, изготвяне на подробен устройствен план, подготовка на документация за процедури за придобиване на земя и на всички съпътстващи документи за целите на кандидатстване за финансиране на последващите строителни дейности. Публикувани са и предварителни обявления за две обществени поръчки - за изготвяне на технически проект срещу 3.16 млн. лв. и за последваща оценка на съответствието му срещу още 119 хил. лв.


Уведомление за инвестиционното намерение е изпратено и до Министерството на околната среда и водите като се очаква окончателно становище на компетентния орган за необходимостта от извършване на ОВОС.


Очакванията са процедурата за възлагане на обществената поръчка за строителството да започне през есента, да стартира и самата поръчка за строителството, която, ако бъде проведена без проблеми и тежки обжалвания, може да бъде възложена в началото на 2022 г. Съгласно графика за изпълнение на проекта се очаква той да е напълно готов в края на 2023 г., пише още "Капитал".


Коментари (61)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7799 Неутрално

    Ами, бюджетът ще "олекне" с наколко милиона.

  2. 2 Профил на rhk011076282
    rhk011076282
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    От както ни управлява ГЕРБ, инфраструктурата се изгражда по китайски тертип - ЦК на партията се събира и решава без оглед на нищо различно от техните интереси.

  3. 3 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 583 Весело

    Нали трябва да се усвоява ... до последно

    Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  4. 4 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1043 Любопитно

    Ами, бюджетът ще "олекне" с наколко милиона.
    —цитат от коментар 1 на Роси


    да да милиона :D:D:DD:D: МИЛИАРДА
    ще подобри шкафчетата на някой :D:D:DD:
    Варна да си тегли заема и да си го изплаща 95% от българите не искаме да плащаме това извращение ;/

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  5. 5 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2556 Неутрално

    Варненци са шампиони по показателя "автоталибани на квадратен метър". Дори на тотално изпушилите от кибичене в задръстванията софийски автомобилопитеки им замръзва пикнята, когато чуят за Варна.

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  6. 6 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 2281 Неутрално

    Идеята много добра, но и аз си мисля че това влакче ще минава пред прозорците на някои от 2-3 етаж. (как го нарекоха само: .... визуалния и социален импакт... )
    Другия вариант за леко метро е да се прокара непосредствено под настилката на булевардите, но така то ще повтаря досегашната транспортна схема, а и трябва да се преработят всички подземни комуникации.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  7. 7 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 2281 Весело

    От както ни управлява ГЕРБ, инфраструктурата се изгражда по китайски тертип - ЦК на партията се събира и решава без оглед на нищо различно от техните интереси.
    —цитат от коментар 2 на tbe461062459


    Да те управлява ГЕРБ в момента?
    Аман от папагали.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  8. 8 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1126 Неутрално

    Простия народ не може да живее добре,не му се полага!
    Трамвай,метро,леко,тежко,втори мост,трети мост,някой друг път!
    Най е хубаво,като тъпчеш на място,но критикуваш и псуваш,държавата,политиците,богатите,някак си ти олеква,нищо ,че си "на място"!
    Територията-България!

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА Радев - ОСТАВКА Ако срещу Радев се яви г-н/жа "ФИЛАНКИШИЯТА",аз ще гласувам за втория!
  9. 9 Профил на rcb051051380
    rcb051051380
    Рейтинг: 67 Неутрално

    Спасе,колко заработи с този бълвоч???...

  10. 10 Профил на rcb051051380
    rcb051051380
    Рейтинг: 67 Неутрално

    Спасе,колко заработи с този бълвоч???...

  11. 11 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3678 Неутрално

    Такова е мнението и на болшинството от хората.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  12. 12 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3678 Неутрално

    До коментар [#7] от "zz_s":

    Решението за това....леко метро е взето от ГЕРБ.
    Всъщност защо толкова хора са си внушили че наличето на такова метро някак ще подобри имиджа на Варна?
    Аз лично мисля, че ефектът ще бъте точно обратен.
    Най-малкото градът ще стане много по-шумен.
    Ще бъде нарушено спокойствието, с което беше известен града.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  13. 13 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1153 Весело

    До коментар [#12] от "Храбър":

    Да, в гробищата е най-спокойно.

    Смело напред, Варна, избери си следващия гробокопач след Киро и Портних. Много поздрави и на ТИМ - нека те да ви платят трамваите.

    "Една от най-долните привички на дребните души е да приписват своите низости и на другите." Оноре дьо Балзак, "Дядо Горио"
  14. 14 Профил на kzj35678888
    kzj35678888
    Рейтинг: 134 Неутрално

    Спасе - колко ти платиха за тая статия-боза?

  15. 15 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    В средите на летищната администрация се въртят някакви идеи за събиране на едно място на повечето транспортни звена на едно място : летище, автогара, вероятно и жп гара. Което би освободило терените в близост до езерото от жп инфраструктурата, и там да се появят нови квартали с гледка към вода, т.е. към езерото, с подходящи зелени площи, и т.н. А административната и бизнес част на града да се измести на запад, на мястото на панелните гета. Одесос е свръх населен, а и цялата администрация, съдилища, Адмиралтейство, МВР дирекции, всичко е наблъскано точно в тази част. Когато градът е бил само 60-70 хил. ж.

  16. 16 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3678 Весело

    До коментар [#13] от "Darulio":

    На колко годинки си?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  17. 17 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4060 Неутрално

    Най-вероятно лекото метро ще подобри банковия баланс на определени хора, свързани с определени групировки.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  18. 18 Профил на Blaga Yankova
    Blaga Yankova
    Рейтинг: 256 Неутрално

    От както ни управлява ГЕРБ, инфраструктурата се изгражда по китайски тертип - ЦК на партията се събира и решава без оглед на нищо различно от техните интереси.
    —цитат от коментар 2 на tbe461062459


    Точно ИНТЕРЕСИТЕ ИМ И НА ""КЛИЕНТЕЛАТА""/фирмите с които ще разпределят ""парсата""//!""Проектите""се готвят от ""УСВОИТЕЛИТЕ ""и критерия е колкото повече може да се открадне толкова е по добър ""проекта"!

  19. 19 Профил на Литекс се преименува на ЦСКА минус  София
    Литекс се преименува на ЦСКА минус София
    Рейтинг: 1250 Неутрално

    Проблемът на Варна е един - паркиралите автомобили.
    Варна е хубава, но хубостта й вече не се вижда от автомобилите, които са навсякъде.
    Направете паркинги - подземни, надземни, извънземни ... каквито си щете, само изчистете града от този кошмар.
    Решете този проблем, не се занимавайте с глупости. Не си измисляйте все нови поводи за източване на пари.
    Сто милиона наляха в преустройство на един булевард, а с това не решиха почти нищо.
    За такива пари можеше да се направи нещо наистина полезно за всички, макар и не толкова атрактивно на външен вид.

  20. 20 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1153 Весело

    До коментар [#16] от "Храбър":

    Щом ти питаш - на 47.

    "Една от най-долните привички на дребните души е да приписват своите низости и на другите." Оноре дьо Балзак, "Дядо Горио"
  21. 21 Профил на buggie
    buggie
    Рейтинг: 617 Неутрално

    Навремето и за София архитектите са били против и са смятали че е безмислено да има метро. Доказвали са че надземния транспорт ще може да поеме трафика, но сега софиянци друга песен пеят.

  22. 22 Профил на Blaga Yankova
    Blaga Yankova
    Рейтинг: 256 Неутрално

    Кр

    Спасе,колко заработи с този бълвоч???...
    —цитат от коментар 9 на rcb051051380


    Ха ха Инай аргументираните предложения щом пречат на крадците са БЪЛВОЧИ!!!!!!!!!То и в Бургас беше БЪЛВОЧ предложението да се изгради централния транспортен възел извън града ДА АМА НЕ СЕГА ВСИЧКИ БЪБВОЧИ ОТ АВТОБУСИТЕ ЗА СЛ.БРЯГ И ЦЯЛОТО ЧЕРНОМОРИЕ ОСТАВАТ В ЦЕНТЪРА НА ГРАДА !Щото трябваше да усвоят едни огромни кинти за тази """транспортна" схема!

  23. 23 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 2421 Любопитно

    Най-вероятно лекото метро ще подобри банковия баланс на определени хора, свързани с определени групировки.
    —цитат от коментар 17 на Norman Granz


    Проектът е много екологичен, прави се да се намалят изгорелите газове от транспорта.

    Ти сигурно с удоволствие дишаш на дизелите пушек от ауспуха?

    Медиите са виновни за 112 място на Репортери без граница!
  24. 24 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 2421 Весело

    Иначе Дневник са за "зелената сделка", но щом има зелен проект от ГЕРБ веднага почват с критиката!

    Предизборно или как?

    Медиите са виновни за 112 място на Репортери без граница!
  25. 25 Профил на aa1830
    aa1830
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Архитектите да си гледат архитектурата. Проектирането на метро изисква съвсем други специалисти.

  26. 26 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1415 Любопитно

    " Докладът не анализира и не предлага алтернативи на решението за т.нар. леко метро и не кореспондира по никакъв начин с водещите световни градоустройствени тенденции от последните 10-15години. "

    Неочаквана и много радваща позиция на САБ-Барна.
    Може би има надежда, Варна да не се превърне окончателно в Тимовград?

    Дневник, можехте да споменете 2-3 имена от архитектите изразили тази позиция?

  27. 27 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#23] от "Полковник Паликъщов":

    Варна си има тролейбусен транспорт.
    нпълно достатъчен е.
    това с тая монорелсова железница си е схема
    на тим ,която явно са подготвили с китайски пръчки,
    от която да гепят пара. нищо структурно няма в това решение.
    нито Варна е съчуан, нито има нужда от такъв тип
    обществен транспорт.

  28. 28 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#25] от "aa1830":

    казава се градостроителеите.
    всеки има право на мнение.
    това на САБ е мнение на професионална организация.
    я да излезе камарата на инженерите и да каже, че е супер
    нужно. ма нещо не го правят.

  29. 29 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2686 Неутрално

    [quote#7:"zz_s"][/quote]

    Ами и във Варна, и в Бургас уплавлява ГЕРБ.

  30. 30 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1415 Любопитно

    До коментар [#27] от "mihail_p":

    "...си е схема на тим ,.."

    И аз така мисля.
    Тимаджии искат да свържат летището си с курорта си.
    И за тези 17,5 км да откраднат парите за 70 км./колкото уж щяло да бъде цялото метро/.
    Ама като гледам как им върви стадиона, и това няма да направят, ами ще останем с тук-там набити бетонови колони, от летище до "Цар Освободител"!

  31. 31 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1777 Неутрално

    Да видят ДАРТ-а в Дъблин как е направен и тогава да мислят за Варна.

  32. 32 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    До коментар [#12] от "Храбър":

    Все забравям,че лилявите сте екоталибани!На Кресна пречитеьта каквоностава за Варна!Даже в София исксте да спрете метрото!

  33. 33 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    До коментар [#21] от "buggie":

    Страннп,но педата на тези червени софийски архитекти,мислят пак същото-против метрото са и днес.

  34. 34 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1712 Неутрално

    [quote#7:"zz_s"]
    —цитат от коментар 29 на Alex Ivanov
    Ами и във Варна, и в Бургас уплавлява ГЕРБ. [/quote]

    Тцъ, във Варна управлява ТИМ, без значение чие е правителството! И ще си остане така, докато не заработи правораздаването.

  35. 35 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    Абсолютно зелен проект, който ще намали въглеродния отпечатък на Варна поне с 20%!

  36. 36 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2867 Неутрално

    До коментар [#35] от "Дария Колев":

    Зелени фантазии по ГЕРБ-ерски...! :)))

    Бивш tww09306483.
  37. 37 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    Позицията на архитектите започва с това, че идеята е прекрасна! Ясно е, че с кадрите е трудно и не можем да очакваме чудеса, но поне като избирате журналист следете за елементарно разбиране на текдт.

  38. 38 Профил на VeLikoV
    VeLikoV
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Добре замислен и качествено изпълнен, такъв проект със сигурност ще подобри средата и придвижването на хората. Ще придаде нов облик на града, и със сигурност ще намали трафика в централната част. Всичко зависи от това, дали целта е подобряване (дългосрочна) или усвояване (краткосрочна). Такъв проект трябва да срещне разбиране и одобрение от самите жители на града - какво ще спечелят и от какво ще трябва да се лишат.

  39. 39 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#27] от "mihail_p":

    Няма нещо подхванато от ТИМ довършено

  40. 40 Профил на zocho1
    zocho1
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    До коментар [#35] от "Дария Колев":

    И откъде знаем, че проектът е зелен, и то абсолютно?

  41. 41 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2867 Неутрално

    До коментар [#38] от "VeLikoV":

    Ходил ли си в централната част на Варна?

    Бивш tww09306483.
  42. 42 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    Разбира се, че няма нищо невъзможно. Само дето през последните 10 години се изхарчиха едни стотици милиарди, а ефектът е като за милиони. Просто една подобна железница е много сериозен проект за да се строи ей така, само и само да се усвоят едно 100 млн...

  43. 43 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    До коментар [#27] от "mihail_p":Няма нещо подхванато от ТИМ довършено
    —цитат от коментар 39 на georgi_ww


    Аз пък мисля, че ТИМ са избутани.

  44. 43 Профил на zocho1
    zocho1
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    Според “Капитал” от 28 юни проектът е с минимална цена 425 млн евро

  45. 45 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    До коментар [#38] от "VeLikoV":Ходил ли си в централната част на Варна?
    —цитат от коментар 41 на Petleshev


    Изградена през 20-те години на ХХ в., т.е. преди почти 100 години.

  46. 46 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1771 Неутрално

    От както ни управлява ГЕРБ, инфраструктурата се изгражда по китайски тертип - ЦК на партията се събира и решава без оглед на нищо различно от техните интереси.
    —цитат от коментар 2 на tbe461062459

    При ГЕРБ ЦК на Партията е орган с инициали ББ (или БХ - Бай Хуй).

  47. 47 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    Архитектите да си гледат архитектурата. Проектирането на метро изисква съвсем други специалисти.
    —цитат от коментар 25 на aa1830


    В архитектурата има и "урбанистика": Един концепт в който се разглеждат от различна гледна точка разни неща. Като "метро" например. Което е транаанспорта система свързаща разни места. До тук инженерство и урбанистика. БЪДЕЩЕТО развитие на тези места е нещо с което се занимават И други професионалисти/функционери...и политици с някаква визия
    До коментар [#25] от "aa1830":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  48. 48 Профил на VeLikoV
    VeLikoV
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#41] от "Petleshev":
    Да, всеки ден съм там.

  49. 49 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Те още не могат да се наканят да си мият улиците, поне за сезона, та се радват на родния прахоляк. За сметка на това разчитат на дъждовете, които поизмиват улиците доволно, даже има бонус: пренаводяват целия град. Улиците, които са разбити все едно са били подложени на бомбардировка, и тротоарите, еднакво разбити, НО и гъсто населени с коли ... Морска идилия! Определено липсва само едно влакче :))

  50. 50 Профил на ZyklonA
    ZyklonA
    Рейтинг: 191 Неутрално

    До коментар [#4] от "MititU":

    Ми то аз като Пловдивчанин не искам да плащам и твоето скапано метро софианецо в повече!

  51. 51 Профил на Ventcislav Stoykov
    Ventcislav Stoykov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#19] от "Литекс се преименува на ЦСКА минус София":

    Не знам от Литекс ли си или от ЦСКА, но явно хабер си нямаш от реалността във Варна, щом смяташ, че "Левски" не решава "почти нищо". Друг е въпросът как, за колко и с какво качество е изграден. Но за щастие, герберастката управляваща шайка слезе от сцената и проектът ще се реализира от, надявам се, читави хора, без 30% "откат".

  52. 52 Профил на Ventcislav Stoykov
    Ventcislav Stoykov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#50] от "ZyklonA":

    Аз, пък, като варненец бе исках да плащам магистрала "Тракия" и икономическата ви зона, но никой не ме пита.
    Така че си трай и си гледай тепетата

  53. 53 Профил на Ventcislav Stoykov
    Ventcislav Stoykov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#30] от "1_april":

    Стига с този ТИМ! Проектът е за варненци и от нас зависи дали ще се изпълнява от качествени хора или ще стане касичка за някои.
    След десетилетие тотален упадък, имаме последен шанс да не продължаваме да бъдем град със затихващи функции, а да направим нещо, което да ни оттласне от дъното до което сме стигнали. Защото инфраструктурата осигурява условия за икономическо развитие. Ако метрото беше нещо лошо, ако трамваите са нещо лошо, нямаше да ги има във всички големи и модерни градове

  54. 54 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    Варна да си тегли заема и да си го изплаща 95% от българите не искаме да плащаме това извращение ;/
    —цитат от коментар 4 на MititU


    Доколкото разбрах става дума за някакво европейско финансиране, и припряност за усвояването му.
    А Варна да си тегли заема - да, логично е, първо да се направи добър бизнес план, и тогава да се харчат пари. И това ще се случи, когато се случи децентрализацията на регионите. А не както сега всичко да зависи от благодеянието на едно Слънце от жълтите павета, и да му чакат благоволението да подхвърля едни пачки....

  55. 55 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    Тук някои говорят за миене на улици, безобразно струпване на коли в централната част, а аз съм бесен на безобразното настъпление в участъка на бул. Сливница до входа на Морската градина, базарите на книги, фермерски продукти в тази част, перманентните шатри в градината през Казиното с кич сувенири и вечните кебапчета...
    И дивото настъпление в северната й част от позабогатели селяндури (житари и бивши депутати) с 3-етажни вили, имоти с ваканционни апартаменти, и ресторанти, ресторанти с много клиенти и много коли.
    Една подивяла селяния избила на повърхността на обществото ни, некадърна един свестен парк в държавата да изгради, но готова всеки хубав парк на жк да превърне, и всяко малко по-красиво място в затворен комплекс!

  56. 56 Профил на Milen Kirilov
    Milen Kirilov
    Рейтинг: 63 Неутрално

    Явно камАрата на архитектите освен бойкикевски лаячи съдържа и обикновени екскременти щом и ,,импакта" са взели предвид.

  57. 57 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 928 Неутрално

    Има възлова неточност в статията на Спасов: В долната си част Варна има силни подпочвени води, но малко от общината нагоре, такива почти няма. Оптималното решение е НАДземно метро до Окръжна болница някъде, а след това подземно до кварталите и Владиславово. Това ще разтовари над 50 % трафика. Софийското метро не е ли полунадземно, полуподземно? Може да бъде и изцяло надземно, въпрос на анализ. Моят добър познат и "колега" журналист" г-н Спасов знае, че според някои архитекти Не е ясно, а според други Е ясно. Нали си спомням как затъна Варна при мнозинство и управление на СДС, от което над 51 % днес са в ДБ. Нали варненци помнят как изгонихме и ЗАЩО Добрин Митев, чиито приятели днес са сърцевината на варненската ДБ. Спас Спасов е почтен за 50 % от нещата, за другите 50 % мълчи. Бостанджията иска дъжд, а керемидчията - слънце. След демокрацията във Варна има 5 ВУЗ-а, нито един със съществен от световна конкурентноспособност принос. Получестността не е добро.

  58. 58 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1777 Неутрално

    Очевиден е напънът на герберските функционери в Бургас и Варна да гепят едни големи пари. Темата за градска железница стана актуална и на двете места.

  59. 59 Профил на westermann
    westermann
    Рейтинг: 59 Неутрално

    Град Билефелд, Германия, има точно толкова жители колкото Варна (334,000) и има "леко метро" (на немски му викат Stadtbahn) от 30 години. Само седем станции са под земята. Виж https://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Bielefeld

  60. 60 Профил на Василева
    Василева
    Рейтинг: 234 Весело

    Като гледам схемата на това Демометро, не са забравили и лунапарка на Маджо на Морска гара :)

  61. 61 Профил на opi21666426
    opi21666426
    Рейтинг: 8 Неутрално

    При представяне на проекта от община Варна, акцентът беше върху изграждането на бъдеща индустриална зона, която футуристична индустриална зона ще осигури много работни места и изграждането на градски железопътен транспорт има смисъл, само ако се разглежда заедно с футуристичната индустриална зона. От присъстващите граждани всички изразиха съмнения, че осигуряването на много работни места в тази бъдеща индустриална зона е Божа работа.

    Против изграждането на железницата бяха от една страна граждани, достъпът до чиито имоти ще бъде ограничен чрез предложеното трасе. Аргумент против изграждането на линията под старата част на Варна беше, че архитектурно-историческите пластове ще бъдат нарушени, дори и ако се прави тунел по закрит способ на 6-7м под земята. Шестте метра са назовани от Регионалния исторически музей, чийто специалисти са определили, че по-дъблоко от 6 метра няма да има архитектурно-исторически обекти. Според присъстващи граждани по-дълбоко също има архитектурно-историческо наследство.

    Нивото на подпочвените води не беше дискутирано. Самата дискусия протече и с ирационални аргументи, които се изразяваха в повишаване на тона, и зацикляния.

    Според някои от присъстващите, приоритет трябва да бъде изграждането на обходен маршрут около Варна, за да не минава целия транзитни трафик пред катедралата. От къде да минава транзитния трафик за юг, преди да се качи на Аспаруховия мост, на мен не ми стана ясно. Приоритет трябва да бъде и ускоряването на линиите, например от квартал Владиславово до Почивка отнема много време с автобус, защото линия 14 обикаля дълго.

    Част от присъстващите смятаха, че е по-важно да се изгради железопътна връзка Център-Зл. Пясъци, което беше отхвърлено като нерентабилно, поради само сезонното натоварване и съотв. празните трамваи през зимата.

    В крайна сметка и тази, като всички останали промени, носи както плюсове така и минуси.

    Според мен най-удачният вариант е от Белослав или Езерово да се направи отклонение на съществуващата железопътна линия, което отклонение да отива пред летището. От там линията да се продължи през града. Това означава обаче не олекотено метро със самостоятелно трасе, което не се пресича от други видове транспорт, а тежко метро - нормална железопътна линия. Контрааргументът беше, че всички преговори с НКЖИ са трудни.

    Този вариант ще е по-скъп, но и ще носи повече предимства. Влаковете към Шумен, Русе, Добрич, София няма да тръгват от края на Варна, където е в момента гарата, а ще минават през целия град и ще спират на няколко места (не задължително на всички построени за вътрешните линии спирки). Така железопътният транспорт ще стане много-по атрактивен. При пътуване от Възраждане до Шумен, няма да се губи първо час за да се стигне до съществуващата гара и да се излезе после по-бавното трасе. Пътуващите сега с автобуси до Девня ще могат вместо това да се качват на влак в града. Аз предлагам настоящата ЖП гара да стане резервна и пътят покрай езерото да се използва предимно за товарни превози. Така отсечката под старата част на Варна, до сегашната гара, отпада. А новата отсечка като артерия едновременно да се ползва често от вътрешно-градски трамваи и рядко от междуградски влакове. В бъдеще могат да се добавят нови линии - ускорени или не трамвайни линии. Автогарата за линиите на запад може да се премести на летището, за да не влизат автобусите в града. Би могло, при добро желание, билетът за автобусен извънградски транспорт, да включва ползване на железопътната мрежа до летището, за да се балансира изместването на автогарата извън вътрешността на града.

    Фактът, че БДЖ използва едно напрежение, а градските трамваи друго не е пречка. В гр. Карлсруе използваните мотриси работят с различните напрежения.

    Всеки в България разбира под израза „Обществена поръчка“ конотация на „корупция“. Варна, където общината си купува медиен комфорт, като дава пари на медии за да отразяват истината за случващото се в общинската администрация, не е изключение. От тази гледна точка, преди да се правят каквито е да е инфраструктурни проекти, или дори предпроектни проучвания, трябва първо да се изчистят корупционните практики. Фактът, че предпроектното проучване е възложено без конкурс, говори сам за себе си, как ще протича строежът в бъдеще.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK