Загуба на ориентация е причинила катастрофата на МиГ-29, твърдят разследващите

Загуба на ориентация е причинила катастрофата на МиГ-29, твърдят разследващите

© Велко Ангелов



Загуба на пространствена ориентация на пилота на разбилия се при учение МиГ-29 е причина за катастрофата на изтребителя в първите минути на 9 юли, сочи докладът за инцидента на отдела за разследване на авиационни произшествия в Служба "Военна полиция", съобщиха от Министерството на отбраната. В резултат машината се е разбила в морето пет секунди след като изстреляната от нея ракета е поразила мишената. При инцидента загина пилотът Валентин Терзиев, който посмъртно беше повишен в чин подполковник.


В хода на разследването са били разгледани и две други версии за катастрофата - отказ на авиационната техника в полет и разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие разрива на ракета. Те обаче са отхвърлени като малко вероятни.


В доклада се отбелязва, че по причини загуба на пространствена ориентация и възникване на илюзии в полет в периода 1993 - 2000 г. загиват 19 пилоти на изтребители на ВВС на САЩ.




Като косвена причина за инцидента се посочва и увеличаване на скоростта на падане на мишената спрямо нормалната. Отбелязва се също, че след тази констатация пилотът е получил указание да увеличи скоростта и да намали височината, което е довело до усложнения.


Разследващите отбелязват, че в динамиката на сближение и атака по мишената вниманието на пилота е концентрирано върху захвата на целта и работата с органите за управление на въоръжението в кабината, а не върху параметрите на полета (скорост, височина, пространствено положение).


Работилите по случая са на мнение, че "до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална".


Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите.


"Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена "очарование". Тя възниква, когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака, когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота", се казва още в доклада.


Освен концентриране на вниманието върху атаката на целта комисията счита, че немалък принос за загуба на пространствената ориентация имат особеностите, с които се характеризират полетите над море, особено нощем и при новолуние, когато липсва естествен хоризонт между небето и морето.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK