Съдът задължи държавата да каже ясно крие ли кой разчисти пътя към пристанището на Доган

Плавателният канал №2 между Варненското и Белославското езеро

© Капитал

Плавателният канал №2 между Варненското и Белославското езеро



Варненският административен съд задължи държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" да каже ясно кой, при какви условия и на каква цена удълбочава с бюджетни средства плавателния път към пристанището на Ахмед Доган в ТЕЦ "Варна". Това стана с решение, постановено вчера, което не може да бъде обжалвано.


Тайната е пазена от транспортното министерство с цената на няколко съдебни дела и в продължение на повече от година. Част от нея обаче внезапно беше разгласена с презентация, публикувана със свободен достъп в сайта на Министерството на финансите. Тя очертава схемата, в която близо половин милиард бюджетни средства са били похарчени без процедура за възлагане на обществена поръчка за удълбочаването на двата плавателни канала в Пристанище Варна.


Според презентацията, показана от министъра на финансите Асен Василев по време на втория Обществен съвет, заседавал на 8 юли т.г. по темата за капиталовите разходи на държавата,




схемата е следната:


Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" възлага без обществена поръчка на собственото си търговско дружество "Транспортно и строително възстановяване" ("ТСВ" ЕАД) дейността по удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна. Стойността на сключеното споразумение е 435 млн. лв. Веднага след това компанията информира принципала си - Министерството на транспорта, че ще извърши възложената работа, но не разполага със специализирани кораби - дълбачки. По тази причина трябва да превъзложи договора на външен подизпълнител.


Така отново без търг държавната компания предоставя 393 млн. лв. от осигуреното финансиране на частната - "ЕС Билд" ДЗЗД. Участници в нея са две дружества - "ЕИС Строителна компания" ООД и "СЕМ ремонт" ЕООД.


Какво е станало с разликата от 42 млн. лв.


до този момент не е ясно. Но разследване на "Дневник" показа, че "ЕС Билд" не е крайният получател на бюджетните средства, отпуснати за удълбочаване на каналите във варненското пристанище.


С три решения на кабинета на Бойко Борисов от пролетта и лятото на м.г. без много шум позволение за работя във вътрешните териториални води на България бе дадено на четири руски кораба - Glanford, Milford, Seaford и Westford. Проверка на "Дневник" в Глобалната интегрирана информационна система за корабоплаването (GISIS) на Международната морска организация показа, че всички те са менажирани от офшорни дружества, чиито адреси за кореспонденция съвпадат с този на регистрираната в руския анклав Калининград "Гидрострой". Освен това в сайта на дружеството два от корабите са описани като негова собственост. Въпреки многократните запитвания както от страна на "Дневник", така и от специализираното електронно издание Мaritime.bg, руската компания отказа каквато и да е информация за участието си в проекта за удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна.


По тази причина "Дневник" поиска по Закона за достъп до обществена информация данни за основанията, на които


законът за обществените поръчки е бил пренебрегнат


както при наемането на ТСВ ЕАД, така и при сключването на договорите с частното дружество по закона за задълженията и договорите "ЕС Билд". Последвалите откази за предоставяне на информацията доведоха до дълги съдебни дела, едно от които продължава и в момента, а поредното заседание по него е насрочено за началото на септември.


Защо е тайна как руски дълбачки бяха наети по проект за половин милиард лева - тук.


Докато въпросите и липсващите отговори обикаляха административните съдилища, през лятото на миналата година удълбочаването на плавателните канали в Пристанище Варна започна с бързи темпове. Но данни само от първите пет дни на август м.г., отразени в онлайн платформата Marine Traffic, показаха, че единствената работеща по това време дълбачка - Glanford, се е движила само в една отсечка -


от входа на Варненското езеро до пристанището ТЕЦ "Езерово",


собственост на Ахмед Доган.


Как държавата бързо разчисти пътя към пристанището на Доган - тук.


След решение на Варненския административен съд в полза на "Дневник" през есента на м.г. от страна на ТСВ ЕАД бе предоставена само несъществена част от поисканата информация. Но схемата, по която неизвестна и до сега част от 345-те млн. лв., отпуснати от правителството на Борисов, са стигнали до офшорни компании и руската "Гидрострой", остана дълбока тайна. Човекът, който безспорно е напълно посветен в нея, е служебният министър на транспорта Георги Тодоров.


До назначаването му в кабинета на Стефан Янев той беше най-напред зам.-министър на транспорта в правителството на Пламен Орешарски, а след това и председател на Управителния съвет на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура". През лятото на м.г. именно неговият директор Ангел Забуртов остави без отговор въпросите на "Дневник", зададени по Закона за достъп до обществена информация.


Какво продължава да крие държавата - тук.


С решение на Варненския административен съд от вчера Забуртов бе задължен да се произнесе по заявлението на "Дневник". В мотивите си съдът посочва, че както държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", така и търговското дружество ТСВ ЕАД са организации под шапката на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, като и двете са на бюджетна издръжка и харчат публичен ресурс.


Според съда съдържанието на сключеното между тях споразумение за удълбочаването на двата плавателни канала е от


"преобладаващ обществен интерес",


тъй като водните пътища в Пристанище Варна са от национално значение.


Специално внимание в решението си, постановено вчера, съдът обръща на факта, че исканата информация за дейностите по удълбочаване на канали 1 и 2 в Пристанище Варна ще позволи да се повиши прозрачността и отчетността на ответника по отношение на дейността му.


Упоритото укриване на официалните документи по сделката за удълбочаването на водните пътища във варненското пристанище естествено разчисти пътя на публично споделяни тайни и на


непотвърдени, но и неотречени слухове


Един от тях е, че както Министерството на транспорта, така и подчинените му структури от години са контролирани от ДПС.


Аргумент в полза на тези твърдения е безспорният факт, че удълбаването на двата канала във Варненското езеро е от стратегическо значение за бъдещето на частното "Пристанище ТЕЦ "Езерово", собственост на Ахмед Доган.


Още през есента на миналата година то пое основния обем от зърнени товари, които до момента минаваха през държавното Пристанище Варна. Въпрос на близко бъдеще е това да се случи и с контейнерите, като по този начин по данни на "Капитал" държавата ще се лиши от приходи в размер на над 60 млн. лв. в полза на почетния лидер на ДПС.


Как държавата отстъпи на Доган пристанището на ТЕЦ "Варна" - тук.
.
През 2019 г. дружеството "Пристанище ТЕЦ "Езерово" обяви и инвестиционното си намерение да разшири порта и да увеличи газенето в него до близо 13 м. Срокът за реализация на този проект изтича през тази година, а с финансиране в размер на близо половин милиард дълбачките на руската "Гидрострой" вече свършиха работата.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Слави не харесва това.

  2. 2 Профил на Stoyan Dimitrov
    Stoyan Dimitrov
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Айде де ще видим ли някой от Доган и КО да спи у топлото?

  3. 3 Профил на Ядосан Октопод
    Ядосан Октопод
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Почти съм сигурен, че съдът задължи държавата да направи много неща по казуса, но държавата си питаше ушите.

  4. 4 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1768 Неутрално

    Едно е сигурно.
    Г-н Бойко Борисов не е сторил това, защото
    няма нищо общо с Ахмед Доган и Делян Пеевски.

  5. 5 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2415 Неутрално

    А така… Я сега давайте обяснения КОЙ на КОГО е служил… С ЧУЖДИ ПАРИ…

  6. 6 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1281 Весело

    Е, ... глей сЯ. Той тоя ТЕЦ за матряла се набута Доган, не за него си.

  7. 7 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2415 Неутрално

    ,,Отказът за предоставяне на пълния обем на информацията, поискана по ЗДОИ е подписан от Ангел Забуртов, генерален директор на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", към което транспортното министерство прехвърли въпросите на "Дневник". Той е мотивиран с твърдението, че исканата информация и копия от документи
    засягат интересите на трето лице

    и то изрично е отказало тяхното публично оповестяване. Предоставянето на данни по договорите с него можело "да доведе до нелоялна конкуренция между търговци, осъществяващи сходни дейности". Освен това голяма част от информацията представлявала търговска тайна.”

    Големи търговци, големи тайни бе…
    Мани!…

  8. 8 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4037 Неутрално

    Адвокатът на Доган и Бойко Борисов г-н Иван Гешев (който е и наемател на Бойко в правителствената резиденция Дом No 5) им е казал да не си кахърят - нищо нама да им си случи, докато той е наемател там.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  9. 9 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    Дано този път истината "да изплува на повърхността"!

  10. 10 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    До коментар [#2] от "Stoyan Dimitrov":

    Най-много да изгори някой "дребен бушон"

  11. 11 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2008 Неутрално

    Как кой? Ловци на миди и рапани.

  12. 12 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    До коментар [#5] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Не са чужди , а са наши/ народни / пари!

  13. 13 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4037 Неутрално

    До коментар [#4] от "Боян Баянов":

    “Г-н Бойко Борисов не е сторил това, защото
    няма нищо общо с Ахмед Доган и Делян Пеевски.”

    Напротив има.

    12 години води люта битка с тях.

    Както и с руските енергийни проекти. ☠️

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  14. 14 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    От цялата статия не разбрах едно. Може би нещо ми убягва.

    Министерство на Транспорта е принципал на "Пристанищна инфраструктура" - държавното предприятие, което дава парите. Но оттам отказват да дадат информация.

    Днес вече два месеца ГЕРБ не са на власт и имаме нов Министър на Транспорта. Какво му пречи той доброволно да даде информацията и защо още я крие? Защо, следвайки политиката на разобличаване на старите престъпни схеми, министърът не публикува документите, финансирането, работният план, проектът и т.н.?

    Или да перефразирам въпроса си - Кой се страхува от Доган?

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  15. 15 Профил на themtrx
    themtrx
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Ако действащо правителство беше това на Борисов, едва ли щеше да се случи каквото и да е, без значение какво е задължил съда. Надявам се след като неговото позорно правителство вече е в историята, нещата да са различни.

  16. 16 Профил на bruno__dante
    bruno__dante
    Рейтинг: 1220 Весело

    следващата работа на съд ша е да определи колку ша лежи Киро Язовиро за оние 34 000 000 пара народна
    къде ги нале на Домуса

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18 Профил на bruno__dante
    bruno__dante
    Рейтинг: 1220 Неутрално
  19. 19 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2781 Неутрално

    "С три решения на кабинета на Бойко Борисов от пролетта и лятото на м.г. без много шум позволение за работя във вътрешните териториални води на България бе дадено на четири руски кораба - Glanford, Milford, Seaford и Westford."

    Сега ясно ли ви е, защо Буци и Доган са трудни за изчегъртване?

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  20. 20 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4247 Неутрално

    Защо и служебното правителство се ослушва за удълбочаване на дъното на варненското езеро ?

    Бивш заместник-министър на транспорта в кабинета на Пламен Орешарски и две служебни правителства поема ресорното министерство в служебното правителство. 49-годишният Георги Тодоров е бил зам.-министър от юли 2013 до август 2014 при министър Данаил Папазов, както и при служебните министри на транспорта Николина Ангелкова (август - ноември 2014 г., когато премиер е Георги Близнашки) и Христо Алексиев (февруари - март 2017 г., когато министър-председател е Огнян Герджиков).

    https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/05/11/4208182_koi_e_slujebniiat_ministur_na_transporta_georgi_todorov/

    Та някой вече направи ли връзката с въпросния Данаил Папазов ? А след това да продължаваме ли ?

  21. 21 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1311 Любопитно

    Я ся да видим прословутия хидроинженер-енергетик ще даде ли иширет, че е жив или ще продължи да се правил на умрял, подигравайки се на всички ни...

  22. 22 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    Пристанище Варна е голяма инфраструктура, а канала към пристанището на Доган е и част от пътя към пристанището Варна Запад. Няма как да се чисти канала към Варна Запад без тоя към Езерово.
    https://www.google.bg/maps/@43.1935474,27.6769102,3622m/data=!3m1!1e3

  23. 23 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 1022 Весело

    ма иначе ГЕРБ се борят с руснаците 😅

  24. 24 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    каскетурата няма време да вдигне глава от сложното дело за липсващия зарзават на баба Вуна от Щръклево.

    следващото дело трябва да е за скрития ценоразпис на каскетурата - интересно е да се види колко взимат за да се правят на ударени за ширещата се навред ДЪРЖАВНА корупция!

  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7900 Неутрално

    Значи харчат нашите пари, а не ни дават никаква информация.

  26. 26 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    Пристанището не е на Доган. Просто защото той е собственост на ДС и Номенклатурата.

  27. 27 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2415 Неутрално

    До коментар [#12] от "bat_plamen":

    Щом не ги е харчил народа значи друг му ги е харчил. А щом друг харчи нечии пари, значи парите не са негови а чужди.

  28. 28 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    Това щото Доган го беше поръчал... ако не знаете, когато поръчвате Буци, след това той ще ви гарантира студения резерв на ТЕЦ-а, а после ще плати едни 350 милиона от НАЦИОНАЛНИЯ бюджет, за да се удълбочи канала до пристанището на собственика на ТЕЦ-а.

    Я, ма той пак бил Доган бе... :))))))))

  29. 29 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    До коментар [#12] от "bat_plamen":

    Парите може да са наши, но ги даваме на чужди (руски) компании.

  30. 30 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 1381 Любопитно

    Нещо се объркАх...
    Ама Министрите на Боко са действали зад гърба му? Без изричната му благословия? Без да се е изтъкнал пред тоя, който го направи "Генерал"?
    (Кавичките не са случайни!)

  31. 31 Профил на negodnik
    negodnik
    Рейтинг: 510 Неутрално

    До коментар [#14] от "Lou":

    Защото в това отношение Радев се оака, като назначи за министър, бившия шеф на Пристанищна инфраструктура, когато тази свинщина се е развивала във времето. Човека пази собствения си задник, но косвено и този на Доган.

  32. 32 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 920 Любопитно

    Хвърлените преди време от Нинова малко напосоки думи за откраднати 10 милиарда май ще се окажат твърде подценена прогноза.

  33. 33 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Спасе, когато "разобличаваш" далаверите на боковото правителство е добре самият ти да не ръсиш лъжи на едро. Първо: за пристанището на Доган не е нужно никакво специално удълбочаване. Второ: това пристанище се намира на входа на втория канал и не е нужно да се копае специално за него. Погледнете картата преди да сипете огън и жупел. Трето: пристанището на Доган е с дължина около 500м и не може да побере повече от два малки кораба. Четвърто, смешно е да се твърди, че Доган бил "откраднал" житарския бизнес от държавното пристанище, което отдавна е известно като пристанище на ТИМ. Ако взема по-ниски такси, защо не, нали това е конкуренцията. Същото важи и за контейнерното държавно пристанище, което е трагична картинка. За борбата за прозрачност с пристанищните мафиоти имаш моите адмирации.

  34. 34 Профил на sfl32583434
    sfl32583434
    Рейтинг: 243 Весело

    Крие, но няма да каже : ) : )
    хамериканците поискаха, помните ли, че посланика им беше на гости на ахмат?
    Чез искаха същото и газотурбинна централа да направят, но....

  35. 35 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    Пичове предполагам, че яко ще ме заминусите, ама статията гъмжи с неверни твърдения. Много неща са верни, но за да удълбочиш едно пристанище от 11 до 15 метра има много други дейности преди да започнеш да дълбаеш :) Та тези дейности тепърва предстоят и то за всички пристанища в този регион. Мен ме вълнува повече чий е кея на пристанището на Агата и ако е негов кой кретен му го е дал?

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  36. 36 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    До коментар [#9] от "bat_plamen":

    Ако истината са изплувалите на повърхността лай*а то има я.
    Какво правим с истината е въпроса.

  37. 37 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 892 Неутрално

    Луди хора - за наем на 4 руски 40-годишни корита да дадат 450 милиона лева! Толкова не се дават и за най-съвременните кораби, които копаят петролни кладенци. Един от тях се наема за $250 на ден - защото струва $300 милиона да се построи.
    А тези руски корита колко струват?
    Само за сравнение: преди няколко години индийците наеха холандска фирма да дълбае и разшири пристанището на Мумбай (Бомбай) - едно от най-големите в света. Контрактът е за 2 години работа, 35 километра дължина, 40 милиона кубика изкопана мас - и струва... 250 милиона евро:
    https://boskalis.com/press/press-releases-and-company-news/detail/boskalis-acquires-eur-250-million-port-dredging-contract-in-joint-venture-in-mumbai-india.html
    Нашият Варненски канал да не би да се сравнява с Бомбай?
    Голямо крадене и източване на държавна пара е паднало. И поне ползата да оставаше за държавата - а тя е за Доган като физическо лице. Едва ли му трябват на самия него всичките откраднати пари, явно ги предава на руските си господари.
    Тия хора са не за Бай Ставри, а за гилотината направо. Ама няма да направим ние Френска Революция...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK