
© Капитал
Плавателният канал №2 между Варненското и Белославското езеро
Дружеството "ЕС Билд" ДЗЗД е било използвано от държавата при възлагането без търг на дейности за удълбочаване на "Пристанище Варна" на руската компания "Гидрострой". За тях до момента са платени 393 млн. лв. Това показаха резултатите от разследване на "Дневник".
Схемата, която е била приложена е следната: Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (част администрацията на транспортното министерство) е прехвърлило през миналата година 435 млн. лв. на собственото си търговско дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ("ТСВ" ЕАД). Това е т.нар. in-house модел (на бълг. - "вътрешни" поръчки), който позволява институциите да възлагат поръчки без търг на собствените си дружества.
Веднага след това обаче, "ТСВ" е превъзложило работата на външен подизпълнител. Така отново без търг, според анализ на финансовото министерство, публикуван на 8 юли т.г., държавната компания е платила 393 млн. лв. от осигуреното финансиране на частната - "ЕС Билд" ДЗЗД. Източници на "Дневник" твърдят, че в този случай Законът за обществените поръчки най-вероятно е заобиколен със сключването на договор не за извършване на услуга, а за доставка на материали, машини или съоръжения.
Кой е посредникът
Участници в "ЕС Билд" ДЗЗД са две компании - "ЕИС Строителна компания" АД и "СЕМ ремонт" ЕООД.
Първата от тях е свързвана с брататя Кирил и Георги Домусчиеви. Тя е регистрирана с капитал от 5 хил. лв. и е собственост на братята Евгени и Веселин Огнянови. Историята на компанията обаче пази данни за две прехвърляния на дружествени дялове между Евгени Огнянов и дружеството "БМФ Порт Бургас" през 2013 и 2016 г. То е собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви през компанията им "Адванс пропъртис". Първи път дял от 300 лв. е прехвърлен От Огнянов на "БМФ Порт Бургас". Вторият - дяловете са върнати обратно. "ЕИС Строителна компания" прави част от ремонта на стадиона на "Лудогорец" през 2014, а според портфолиото й участва в стоителство и довършителни работи на други обекти, свързани с братя Домусчиеви като завода "Биовет" в Пещера, комплекс "Есте" (София). Сред клиентите й е посочен и самият порт Бургас.
Схема от презентация за капиталовите разходи на държавата, публикувана в сайта на финансовото министерство на 8 юли т. г.
Според справка в регистрите на Булстат "ЕИС Строителна компания" е регистрирана и като акредитиран представител на руската "Гидрострой". Четири кораба на "Гидрострой", на които тя е собственик или оператор през офшорни дружества, получиха през миналата година от правителството на Борисов достъп до вътрешните териториални води на България, за да работят по удълбочаването на плавателните канали в пристанището на Варна. Така без ясни критерии за избор, но и без обществена поръчка парите, отпуснати за тази дейност от националния бюджет, явно са стигнали до руското дружество, регистрирано в анклава Калининград.
Дълбоко пазената тайна
Начинът, по който е бил заобиколен Закона за обществените поръчки, сключените договори с частните дружества и условията, при които е било извършено плащането за удълбочаването, са дълбока тайна, която държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и 100% държавната компания "Транспортно строителство и възстановяване" пазят с всички средства вече повече от година.
Опитите на "Дневник", да получи по Закона за достъп до обществена информация параметрите на сделките между държавната "ТСВ", частната "ЕС Билд" и "Гидрострой", започнаха още през май м.г. Но, за да бъдат осуетени, случаят бе вкаран от структурите на Министерството на транспорта в серия от съдебно-административни дела. Това се случи, след като "Пристанищна инфраструктура" отмина с мълчание зададените въпроси, а "ТСВ" изпрати като отговор информация, която на практика не отговаряше на нито един от тях. Последваха обжалване на мълчаливия отказ и ново заявление за достъп до информация.
© Google maps Сателитна снимка на двата плавателни канала и Варненското и Белославското езеро. Пристанището на ТЕЦ "Варна" е отбелязано в червено
След едногодишна съдебна битка миналия вторник Варненския административен съд задължи директорът на "Пристанищна инфраструктура" Ангел Забуртов да се произнесе по заявлението на "Дневник. В превод от юридическия жаргон това означава, че той трябва да разреши официално предоставянето на исканата информация или да заяви ясно, че няма да го направи. Сходно съдебно решение, последва след жалба на "Дневник" и срещу отказ за достъп до информация от изпълнителният директор на "ТСВ" Божидар Джелебов. С новото си произнасяне той потвърди отказа да отговори на зададените въпроси, а това стана повод за нова жалба. Тя предстои да бъде разгледана от Варненския Административен съд в началото на септември.
С всички тези маневри обаче, държавата явно цели да протака даването на ясни отговори за това,
как пари от бюджета са харчени без търгове
и обществени поръчки, до последния възможен момент.
Какво е то, със сигурност знае служебният транспортен министър Георги Тодоров. Но всички опити липсващите парчета от пъзела с наемането на руските дълбачки за работа в Пристанище Варна, да бъдат получени от пресцентъра му, също удариха на камък. Едно от възможните обяснения за това може да бъде търсено в кариерното израстване на Тодоров.
В злополучния кабинет на Пламен Орешарски той бе заместник на бившия директор на "Пристанище Варна" Данаил Папазов, който купи от чешкото електроразпределително дружество "ЧЕЗ" ТЕЦ "Варна" и пристанището му, а година след това ги препродаде на Ахмед Доган. До назначаването си за служебен министър на транспорта Георги Тодоров беше председател на Управителния съвет на "Пристанищна инфраструктура", което мълчаливо отказа да отговори на въпросите за сделката на държавата с "ЕС Билд" ДЗЗД и "Гидрострой".
В петък (16 юли) беше съобщено, че Георги Тодоров е освободил Ангел Забуртов от поста генерален директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и е обявил конкурс за назначаването на нов.
Проектът за удълбочаване на варненнското пристанище предвижда дългият около 4 км. Канал 1, който свързва морето с Варненското езеро да бъде удълбочен до близо 13 м. като ширина на дъното варира между 103 м. и 178 м. Канал 2 е между Варненското и Белославското езеро и през него минава водният път до пристанище "Варна-Запад".
До къде е стигнала реализацията на тези намерения в момента също е тайна на транспортното министерство. Но данните само от първите пет дни на август 2020г., отразени в системата на Marine Traffic, показаха, че първата задача на дълбачките на "Гидрострой" е била да разчистят водния път от входа на каналите във Варненското езеро до пристанището на Ахмед Доган в ТЕЦ "Варна".
Данни от платформата Marine Traffic, които показват, че удълбочаване на Варненското езеро се е извършвало единствено до мястото, където се намира пристанището на Ахмед Доган