Конкуренцията, лоша зърнена реколта и коронавирусът довели до срива в печалбата на "Пристанище Варна"

Варненското пристанище

© maritime.bg

Варненското пристанище



Силният конкурентен натиск на частни пристанища, лошата реколта от зърно през миналата година и пандемията от COVID-19 били сред причините за намаляване товарооборота на държавното дружество "Пристанище Варна". Това е посочено в писмен отговор на министъра на транспорта Георги Тодоров след въпроси, зададени в рамките на парламентарния контрол от народния представител Стела Николова ("Демократична България").


Въпросите бяха зададени след неколкократно появилата се в различни издания неофициална информация за предстоящи съкращения в порта заради финансовите му проблеми през последните години.


В питането на Николова бяха посочени данни от публичните отчети на "Пристанище Варна", според които от над 10 млн. лв. през 2018 г. печалбата на дружеството е спаднала през 2019 г. до малко над 1 млн. лв. - преди пандемията от COVID-19. Същото ниво на печалба се запазва и според прогнозните все още резултати за 2020 г., показват финансовите отчети на компанията. Сривът е въпреки, че не са отбелязани съществени промени нито в товарооборота на пристанището, нито в претоварните цени на основните товари - тор, сода, зърно и контейнери.




В питането до служебния министър на транспорта е цитирана и информация от работещи в пристанището, според която те са преминали само на дневни смени, за да не им се заплаща нощен труд. В същото време заради необходимостта от икономии са били съкратени основни дейности при разтоварване на кораби в пристанище Варна, като това подлагало на риск живота и здравето на докерите.


В писмения си отговор на парламентарното питане Тодоров е посочил като основна причина за влошените финансови показатели на "Пристанище Варна" влошеното състоянието на световната икономика, което неминуемо се отразявало и на националната, а това поставяло под въпрос бъдещото развитие на търговията, трансграничните пътища и товаропотоците.


В отговорите на въпросите, поставени от Стела Николова, Тодоров е посочил също, че приключилият договор за съхранение на тръбите за несъстоялия се проект "Южен поток" е донесъл на "Пристанище Варна" близо 55 млн. лв., което било между 8 и 15 млн. лв. през всяка година от 2014 г. до 2019 г. Приключването на този договор също дало отражение върху финансовото състояние на дружеството.


Въпреки посочените трудности варненското пристанище имало постоянни разходи за персонала си, които също бележат ръст с увеличението на минималната работна заплата, е отговорил служебният министър на транспорта. Според него обаче "въпреки финансовите затруднения, причинени от изцяло обективни фактори, се предприемат адекватни и навременни мерки за запазване на финансовата стабилност на дружеството".


Случайно или не, ден след като отговори на въпросите за лошото финансово състояние на "Пристанище Варна", Георги Тодоров обяви, че освобождава Димитър Атанасов като член на борда на директорите на държавното дружество. Мотиви за освобождаването не бяха посочени.

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2053 Неутрално

    Като причина може да се изтъкне и световния империализъм.

  2. 2 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Източва се от сикаджията, шеф на Боко с прякор маджо.

    ... с двеста...
  3. 3 Профил на Митко Палаузофф
    Митко Палаузофф
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Основната причина е лошотията на булгара!

  4. 4 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    "Необходимостта от допълнителна дълбочина за „Пристанище Варна - запад" се обсъжда в продължение на години, но до 2019 г. това не доведе до никакъв резултат.

    Внезапно правителството решава да отдели пари за удълбочаване на водния път от Аспарухов мост през Варненското езеро до Пристанище „Варна Запад" точно в момента, в който Ахмед Доган започна реализиране на проект за негово частно пристанище в частния си ТЕЦ „Варна".

    Оказа се също, че удълбочаването се извършва от руски дълбачки, наети без търг от държавата за 345 млн. лв. народна пара.
    (Г-н Делян Пеевски от ноември 2001 г. до февруари 2003 г. е председател на управителния съвет на „Пристанище Варна" ЕАД.)

  5. 5 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2194 Неутрално

    От златните кокошки на държавата май остана само РВД.

  6. 6 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4155 Весело

    Тази година се очертава абсолютно рекордна зърнена рекалта, така че, може и да избиете...

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  7. 7 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4197 Неутрално

    " Случайно или не, ден след като отговори на въпросите за лошото финансово състояние на "Пристанище Варна", Георги Тодоров обяви, че освобождава Димитър Атанасов като член на борда на директорите на държавното дружество. Мотиви за освобождаването не бяха посочени."

    Има ли нужда да се изследват мотивите за осовбождаването на Димитър Атанасов при така очертаната нерадостна картинка на пристанище Варна ?

  8. 8 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    "Като знам какъв инженер съм, ме е страх да отида на лекар"...

    ДБ=БКП
  9. 9 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    Бе и киша имаше тая година, помня аз...

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2566 Неутрално

    За разлика от преките конкуренти Солун и Констанца, Пристанище Варна не беше дадено на концесия на голям световен оператор по същата причина, поради която Догантабак не беше продаден на Филип Морис. Просто, бизнесът беше запазен за конкретни хора.

    А че Варна е град, който може да носи на корупция без да се разсърди особенно, това го разбраха и в Занзибар.

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  12. 12 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Ахмет Доган Зърното е вече през него.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  13. 13 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 918 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    + и в Хайфа 😁

  14. 14 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4159 Любопитно

    За създалата се ситуация са виновни:"Жегата , кишата и Гришата"!

  15. 15 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4159 Любопитно

    До коментар [#1] от "stedim":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Винаги е така!

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2566 Неутрално

    Ахмет Доган Зърното е вече през него.
    —цитат от коментар 12 на dedoliben


    Остатъка - в Порт Бургас при Домусчиев.

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  17. 17 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2566 Неутрално

    От златните кокошки на държавата май остана само РВД.
    —цитат от коментар 5 на 3biri


    РВД беше на загуба през 2020 г. заради спада на полетите, а тази едва ли ще изплува. Там на всеки диспечер с 5000 лв заплата отгоре има ръководител екип, начаник-отдел, началник дирекция, началник направление и на всеки следващ управленски етаж заплатите се удвояват в геометрична прогресия, стигайки по 20-30 хиляди лева и по 100-150 хиляди коледни премии. Освен диспечера, останалото са меки кресла за партийни другари като мъжа на Цецка Цачева, бивш управител на гробищния парк в Плевен. Затова като спрат полетите, всичкото се сгромолясва със страшна сила.

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  18. 18 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Ах, тази лоша, лоша конкуренция.
    Много лоша.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  19. 19 Профил на pecan
    pecan
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Хайде сега пак помощи от държавата .

  20. 20 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 741 Неутрално

    Класика в жанра - виновни са сушата, кишата и Гришата.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  21. 21 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2566 Неутрално

    Хайде сега пак помощи от държавата .
    —цитат от коментар 19 на pecan


    Синдикатите са част от модела КОЙ, при тях е пълно с ченгета, така че като нищо ще наизлязат да надуват мускули пред новото правителство, въпреки че цялото време стояха и гледаха безмълвно. По същия начин постъпиха, когато Шиши разфасова Булгартабак. Мълчаха си и накрая дойдоха да протестират пред вестник Капитал като главен виновник за съдбата си.

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  22. 22 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1666 Неутрално

    Някой се подготвя, подготвя и матряла, да купува пристанището. Депесарският СоПол???

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  23. 23 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3203 Неутрално

    От много години се говори за превръщането на порт Варна в яхтено пристанище - май нещата са почти готови?
    От друга страна малко по на юг по неизвестни причини бе одобрен проект за рязко разширяване на териториите на Натура 2000, разбира се без да засяга руската зона на Камчия, но почти всичко на 50 -100 м от Бяла, Варненско, и на 100 м на изток от републиканския път Варна - Бургас.

  24. 24 Профил на pernikforbg
    pernikforbg
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Истината е, че износът става през пристанище Констанца, Румъния. Това е по-изгодно за зърнарите, особено тези близо до пристанище Лом.

  25. 25 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 934 Неутрално

    ТЕЦ-ът не се оплаква. Редува товарене на кораби със зърно през лятото със студен резерв през зимата. И всичко това - зелено и еко, без въглища!

  26. 26 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5544 Неутрално

    Търсят си и фабрикуват причини от "Пристанище Варна"

  27. 27 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#1] от "stedim":

    Не това не върви вече ,но виж ,глобално затопляне , климатични промени става и после да предложи план как пристанището ще се бори с тях

    ГоШо




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK