Властите написаха план с четири сценария за учебната година в COVID обстановка

Снимката е архивна

© Георги Кожухаров

Снимката е архивна



Министерството на образованието и науката (МОН) е разработило четири варианта за работа на училищата, детските градини и центровете за подкрепа на личностното развитие през новата учебна година в зависимост от разпространението на COVID-19 в страната, съобщи пресцентърът на ведомството.


Какво обясни образователния министър пред депутатите за новата учебна година четете тук.


Оттам уточняват, че предложението е изпратено за съгласуване в Министерството на здравеопазването, а основната му цел е осигуряване на максимално продължително присъствено обучение на децата.

Образователните институции в цялата страна ще бъдат затваряни само при крайна необходимост - когато заболелите са над 500 на 100 хил. души за последните 14 дни, предвижда документът.
Описаните сценарии, задължителни и препоръчителни мерки осигуряват условия за преминаване към обучение в електронна среда само в краен случай и най-вече на локален принцип - отделен клас, отделно училище или училища в отделно населено място, в съответствие с конкретната епидемична обстановка, спецификите на училището и учениците. Те до голяма степен повтарят практиката, възприета във втората половина на миналата учебна година.


Зелен и жълт сценарий




При най-леките ситуации, обозначавани от здравните власти със зелен и жълт цвят, т.е. при заболеваемост по-ниска от 100 на 100 хил. души или до 250 на 100 хил. души, образователните институции ще работят, спазвайки изискванията на министерствата на здравеопазването и образованието за намаляване на рисковете от предаване на инфекцията, предвижда планът.

  • При единични случаи на деца и педагогически специалисти с COVID-19 училищният директор след задължително предписание на регионалните здравни инспекции ще поставя под карантина цялата паралелка и децата ще учат електронно.
  • Ако само един ученик в класа е карантиниран като контактен, само за него директорът ще организира електронно обучение.
  • Ако има 15% отсъстващи деца заради COVID-19 или процентът на заболели учители и персонал е твърде висок и не може да се обезпечи присъствен учебен процес, може да се премине към обучение в електронна среда в конкретното училище или център за подкрепа.
Това става чрез аргументирано предложение на директора до министъра на образованието след решение на педагогическия съвет, съгласувано с обществения съвет на училището. Директорите на центровете за подкрепа се обръщат към кмета на населеното място. Предложението за това може да се направи и след решение на Регионалната здравна инспекция или на областния/общинския координационен съвет.
Към дистанционно обучение преминават първо учениците от 8 до 12 клас, а при влошаване на епидемичната ситуация - и учениците от 5 до 7 клас включително. Най-малките деца до 4 клас ще учат онлайн в краен случай при обективна невъзможност обучението да продължи присъствено.


Червен и тъмночервен сценарий


При заболеваемост от 250 до 500 на 100 хил. души на национално или областно ниво - в т.нар. червен сценарий, училищата работят по определен от образователното министерство график за преминаване към електронно обучение.

  • Мерките за отделни училища със случаи на COVID-19 са идентични с тези от зеления и жълтия сценарий.
  • Ако броят заразени ученици и персонал от присъствените паралелки нараства, директорът предлага на министъра училището да премине към електронно обучение. В този случай трябва да се осигури максимално дълго присъственото обучение на учениците със специални образователни потребности.
Ако 14-дневната заболеваемост надхвърли 500 на 100 хил. - тъмночервен сценарий, всички ученици ще учат от дистанция.


Остава възможността за дистанционно обучение на отделни ученици по здравословни причини, удостоверени с медицински документ. Освен това ученик може да премине към електронно обучение за повече от 30 дни по желание на родителите и след разрешение на началника на Регионалното управление на образованието, уточняват от образователното министерство. Разрешение се дава на базата на информацията за успеха, отсъствията и ангажираността на конкретния ученик. Задължително е избралите да се обучават дистанционно да обезпечат сами електронното си обучение.


Детските градини и децата със специални потребности


За детските градини се предвижда затваряне само в краен случай. При влизане на страната в тъмночервения сценарий ще могат да работят детските заведения със 100% преболедувал или ваксиниран персонал. В този период ще се приемат само деца, чиито родители отговарят на същите условия.


Предвиждат се специални мерки за подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности. Тази група ще преминава към дистанционно обучение само в краен случай, а ако това се наложи, ще се търси възможност за индивидуални консултации и индивидуални терапевтични занимания.


Предпазните мерки


Образователното министерство е посочило и поредица от задължителни и препоръчителни мерки за намаляване на рисковете от инфекция при присъствено обучение. Това са познатите дезинфекция, проветряване, уроци на открито и др.


В помещенията учениците задължително трябва да носят маски, ако такова е разпореждането на здравните власти за страната. Изключения могат да се правят при широко отворени прозорци в класните стаи, за ваксинираните учители, за най-малките ученици от 1 до 4 клас по преценка на педагогическия съвет, както и за хронично болни деца.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK