Министърът на отбраната намекна за грешка в командването при катастрофата на МиГ-29

Министърът на отбраната намекна за грешка в командването при катастрофата на МиГ-29

© Велко Ангелов



Никога не съм казвал, че катастрофата с МиГ-29 е заради човешка грешка. Загубата на ориентация не е толкова лесно за обяснение състояние, тя е нещо специфично. Имало е и вторична причина - на земята нещата е можело да се направят по по-добър начин. Това каза днес военният министър Георги Панайотов днес пред БНТ.


Той не влезе в подробности, с аргумента че е извън неговата юрисдикция да посочва виновните. "Ясно е кой е бил командващ, но само прокуратурата може да съобщи подробности", посочи Панайотов. Преди около месец беше съобщено, че Военноокръжна прокуратура - София, ще продължи разследването на катастрофата с изтребителя МиГ-29. Досега със случая се занимаваше Военноокръжна прокуратура - Сливен.


Както "Дневник" вече писа след разчитане на данните от черната кутия на самолета в Русия се е потвърдила версията за катастрофата на "Военна полиция". "Полетът е свален до последната секунда, всички параметри - траектория, действия на пилота, курс, позиция във въздуха", поясни Георги Панайотов.


Той подчерта, че към момента е ясно, че самолетът е бил изправен. Отхвърлени са и версиите за атака, попадение от ракета, намеса на друг самолет и т.н.

Ключови думи към статията:

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2318 Неутрално

    А по света си има телевизионна поредица за разследванията за самолетните катастрофи, в която експерти обясняват всичко стъпка по стъпка, намират причините, казват как да не се случва пак и то на ясен и разбираем език. Друго си е да симулираш дейност, прехвърляйки отговорността за разследването насам-натам, някакви недомлъвлки в медиите и накрая едно голямо нищо. Как ще избегнеш повторения, ако не разбереш какво се е случило?

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  2. 2 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2582 Неутрално

    Имало е и вторична причина - на земята нещата е можело да се направят по по-добър начин. Това каза днес военният министър Георги Панайотов днес пред БНТ.

    Във вчерашен комент, намекнах за РЕДА В АММИЯТА.
    пРАВИ МУ ЧЕСТ на военния министър!

  3. 3 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4171 Неутрално

    "Никога не съм казвал, че катастрофата с МиГ-29 е заради човешка грешка. Загубата на ориентация не е толкова лесно за обяснение състояние, тя е нещо специфично. Имало е и вторична причина - на земята нещата е можело да се направят по по-добър начин. Това каза днес военният министър Георги Панайотов днес пред БНТ."


    Нещата около катастрофата с Миг - а се заплитат още повече ! Сега вече се замесва официално и командването, защото именно то се визира " на земята"...........

  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1555 Неутрално

    "Загубата на ориентация" - Сигурно са го допуснали на 50 м над водата при скорост 1000 км/ч. как ще реагира. И воаля - разбрали са, че човешките сетива и нерви не могат да се ориентират при такива условия, демек са се загубили нещо...

  5. 5 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 2281 Неутрално

    'Имало е нЕкоИ не до там добри практики'
    Отговорност за това?

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  6. 6 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    "Загубата на ориентация" - Сигурно са го допуснали на 50 м над водата при скорост 1000 км/ч. как ще реагира. И воаля - разбрали са, че човешките сетива и нерви не могат да се ориентират при такива условия, демек са се загубили нещо...
    —цитат от коментар 4 на Хи-хи


    1000км/ч е около 300 метра / секунда !!! УЖАС!!!

  7. 7 Профил на frankie...says
    frankie...says
    Рейтинг: 360 Неутрално

    Пуснали са мишената по-ниско от заложеното и за капак тя се е спускало по-бързо от предвиденото ... само едното, или само другото е можело да се компенсира от пилота. И двете, и на тъмно, и над вода ... не са му дали много шанс, да не кажа никакъв.

    Под "тия на земята" директно се визират ръководителите на стрелбата, които очевидно е трябвало да я отменят, а не да се държат все едно хвърлят в последния момент мишка пред влак и гледат какво ще се случи с котката, която я гони :(

  8. 8 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 1792 Неутрално

    Свърши един живот.Вече и да се отбелязват грешки няма да промени нищо.

    SHADOWS of SOFIA
  9. 9 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 959 Неутрално

    До коментар [#2] от "Alexander97":

    И каква чест му прави. Вчера каза, че вината е на пилота.
    Оня ден погребаха един уж "самоубит", който се оказа убит и който сигурно е видял как разни съюзнически войници са набили служители на фирмата, ама е трябвало да мълчи.

    Всички казаха, че мишената е падала по бързо , защото е имала лош парашут и от пилота се е искало да я гони докрай и почти до земята. Комбинирано с адреналина на пилота от едно нощно учение, пред съюзниците , той просто е гонил и поразил целта, като се е увлякъл в слизането . Тия, ръководили полета, трябваше да му кажат да остави мишената изобщо. Ама нали сега крием някой от месеци , а и миналия и тоя министър го крият.

  10. 10 Профил на Тирбушон
    Тирбушон
    Рейтинг: 343 Неутрално

    До коментар [#8] от "К2":

    как ги раждате тия популистики глупости ......Да се отбелязват грешките ще помогне да не свършват и други човекшки животи. Да не се извадят изводи от инцидента би го обезсмислило.

    Накрая всичко ще бъде наред, ако нещо не е наред, това просто не е края
  11. 11 Профил на gbg
    gbg
    Рейтинг: 133 Неутрално

    Свърши един живот.Вече и да се отбелязват грешки няма да промени нищо.
    —цитат от коментар 8 на К2


    Може да предпази от бъдещи грешки.

  12. 12 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 875 Неутрално

    Когато един човек става военен той знае, че трябва и да убива, и да жертва живота си. Важното е това да не става по безсмислен начин. А тук експерти - клкото искаш.

  13. 13 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Беспзорно се знае,че атаката е започната на няколко хиляди метра под минималната висоìна и че нареждане да прекрати атаката и да излезе на безопасна височина няма.Знае се че поне двама са били длъжни да заповядат прекратяване на атаката и излизане на безопасна височина,плщс че пилота е бил длъжен да направи това и без заповед.Та радарния оператор и ръководителя полети вече трябваше да са привлечени към отговорност за бездействието си.И да се разследва причината изпълнението на задачата да има приоритет пред безопасността и началниците да отговарят за това.

  14. 14 Профил на kwy38371721
    kwy38371721
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Грешки в команването?Моля,моля!Командването никога негреши.
    Е, разрешили са да се ползват дневни мишени за нощни полети,но сигурно и друг път са го правили.

  15. 15 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1957 Неутрално

    Добре, че руските другари дадоха едно обтекаемо заключение на черната кутия и всеки може каквито си иска обяснения да прави!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  16. 16 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    До коментар [#9] от "grayeagle":
    От пилота се е изисквало да не слиза под височина 4 000 метра,според други източници дори 7 000 .Докладвал е че е атакувал мишената на 1 200 метра,малко след това е загубена връзка с него и радарен контакт.

  17. 17 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4513 Неутрално

    Проф. Михаил Константинов коментира и случая със смъртта на ст. лейтенант Тодор Манчев, като посочи: „Едно отвратително деяние, което изключително много злепостави нашата армия и представлява тежко криминално престъпление. Говоря за убийството на старши лейтенант Манчев. Намират куршум в главата му при ексхумацията. Това не е възможно, това е чудовищно и не се случва и в африканските държави. Тук имаме една група от хора, които са над този човек – неговите командири, включително върховният главнокомандващ, които са пряко отговорни за убийството на този човек и за опитите да бъде прикрито това убийство и за абсолютното опозоряване на българската армия. Български офицери са убили друг български офицер, опитали се да прикрият това, като това нещо е било покровителствено от най-високо ниво“.

    „Докато България не отговори на въпроса, кой уби старши лейтенант Манчев и кой се опитва да прикрие убийството, тази държава не заслужава да съществува“, каза още той.

    „Българската политическа класа очевидно е откачила. Това не са хора, а са някакви същества, които не знам, за какво са на този свят“, подчерта проф. Константинов.""
    http://m.focus-news.net/?action=news&id=2901689

  18. 18 Профил на protoger
    protoger
    Рейтинг: 280 Неутрално

    Ясна е работата. Виновен е Командващият, отговорен е Главнокомандвщият. О-СТАВ-КА!

  19. 19 Профил на jvx41612346
    jvx41612346
    Рейтинг: 58 Неутрално

    Отговорност трябва да се търси от Командира на полета и Командира на ВВС(макар и в по-малка степен).

  20. 20 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Любопитно

    Министърът си каза в прав текст че не е компетентен да коментира данните от черната кутия което оборва твърдението му че данните от кутията потвърждавали версията за загуба на пространствена ориентация. Журналистите ще издирят ли най-после експерт който да коментира данните от черната кутия. Какви са последните записани данни за височината на самолета? Да не излезе че самолета се е забил в морската повърхност на височина 1200м ?

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1645 Неутрално

    До коментар [#20] от "Julian Mall":

    Нещо не си разбрал. На министъра някой от съветниците му който разбира му е обяснил, че първоначалния доклад от свалените данни от полета потвърждават версията, че причината за катастрофата не е повреда/ракета/друг самолет/техническа причина а вероятно пространствена ориентация (нали предполагаме, че няма да се забие нарочно). Министърът не твърди а дава информация за това какво ас му докладвали, че показват данните на кутията. Толкоз. Данните от кутията няма как да покажат, че е грешка че не са спрели учението ако/когато е трябвало - това се преценява от други хора. Кутията показва параметрите на полета.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  23. 23 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    Свърши един живот.Вече и да се отбелязват грешки няма да промени нищо.
    —цитат от коментар 8 на К2



    Напротив! Ако виновните останат ненаказани, грешките им ще продължат и може да има още загинали пилоти. Най-малко трябва да бъдат изгонени от армията.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  24. 24 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2869 Неутрално

    Нали е трябвало само да пусне щурвала и автопилота го извежда безопасно? Нещо се прикрива.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  25. 25 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1729 Любопитно

    Коментар от Интернет:

    "..Ако те пратят на сложна задача нощем, с 12 часа нальот за годината и под 30 часа средногодишен за катиерата ти, в самолет в който пространствената ориентация се свежда до радиовисотомер и хоризонт, над море където небе и земя се сливат и ако се провалиш се “излагаме пред сърбите”, и водещият учението изобщо не знае какво прави, а шефа на авиобазатата ти е конвулсивен русофил с щедро медийно демонстриран интелект на етруска земеровка, и старата парашутна мишена не сработи…аз лично много трудно бих опростил ситуацията до “пилотска грешка”.."

    Ако погледнем строго научно в жилите на турските султани тече повече руска кръв, отколкото при руските царе. От 36 султани само 13 са с доказан турски произход...
  26. 26 Профил на 1107
    1107
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Няма как да се осигуряват 7% от необходимите средства и да очакваш, че ще имаш подготвени пилоти и изправни самолети. И причината за тази катастрофа е, че правителството не е осигурявало финансиране за подобни дейности в продължение на десетилетия, показвайки на практика че не желае да има ВВС.
    Все пак вълка, пашата, тим, пеев и цялата подобна измет са ни много по-важни от образованието, здравеопазването, отбраната. За това пари за тях има, а за самолети и лечение на децата няма.

  27. 27 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Неутрално

    До коментар [#22] от "bludniq_sin":

    Ти нещо не си разбрал че министър тича пред вятъра да обяснява че данните от черната кутия потвърждавали първоначалната хипотеза въпреки че още няма окончателен доклад. Версията за сваляне на самолета изобщо не е разглеждана защо така им е удобно да я отхвърлят. Затова и не се правени експертизи на останките от самолета за взривни деформации и наличие на взривни вещества.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  28. 28 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Проф. Михаил Константинов коментира и случая със смъртта на ст. лейтенант Тодор Манчев, като посочи: „Едно отвратително деяние, което изключително много злепостави нашата армия и представлява тежко криминално престъпление. Говоря за убийството на старши лейтенант Манчев. Намират куршум в главата му при ексхумацията. Това не е възможно, това е чудовищно и не се случва и в африканските държави. Тук имаме една група от хора, които са над този човек – неговите командири, включително върховният главнокомандващ, които са пряко отговорни за убийството на този човек и за опитите да бъде прикрито това убийство и за абсолютното опозоряване на българската армия. Български офицери са убили друг български офицер, опитали се да прикрият това, като това нещо е било покровителствено от най-високо ниво“.„Докато България не отговори на въпроса, кой уби старши лейтенант Манчев и кой се опитва да прикрие убийството, тази държава не заслужава да съществува“, каза още той.„Българската политическа класа очевидно е откачила. Това не са хора, а са някакви същества, които не знам, за какво са на този свят“, подчерта проф. Константинов.""http://m.focus-news.net/?action=news&id=2901689
    —цитат от коментар 17 на Alarmstufe Rot


    САмоуби се бе малоумник. НАбий си го в тъпата глава. Къде е мотивът за убийство бе мушмул? Наказан е с МЪМРЕНЕ, което си е НИЩО! Старши лейтенанта е бил психически лабилен, не е ставал за тази работа, не е минал през военно училище, спуснат е с парашут от тати - собственик на вецове и близък до ТИКВЕНИКА. Сега квичат "ма кой ми сра в гащите". Ами нбе е виновен главнокомандващият, виновен е този дето го е назначил на работа. ГЕРБавата мафия и назначенията им са виновни. Ако се разровят прокурорите бая тиня ще излезе и за назначението му и за цеха на територията на военно поделение....много ще трябва да се обяснявате

  29. 29 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Нали е трябвало само да пусне щурвала и автопилота го извежда безопасно? Нещо се прикрива.
    —цитат от коментар 24 на Корки


    Не е достатъчно "само да пуснеш щурвала". За да пуснеш лоста за управление се иска да си наясно с положението си и да си наясно с невъзможността си да се оправиш сам. Да, ако решиш, че си минал предела си пускаш лоста и всичко се оправя, но ако имаш грешна преценка и мислиш, че всичко е ОК, то няма да пуснеш лоста до последно, дори и няма да разбереш какво се случва. Един началник преди време губи ориентация над море на 5000м, натиска бутона за привеждане в хоризонтален полет но не пуска лоста. Почва борба почти до 1000м -самолета се опитва да се хоризонтира, но пилото отказва командите му стискайки лоста. По едно време се е сетил, че се бори с автопилота и е пуснал лоста. Същият случай е и с А-380 на Ер Франс - от 13000м та до 1000 единият се опитва да наведе носа, другият дърпа стика и снулира командите му.

  30. 30 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Коментар от Интернет:"..Ако те пратят на сложна задача нощем, с 12 часа нальот за годината и под 30 часа средногодишен за катиерата ти, в самолет в който пространствената ориентация се свежда до радиовисотомер и хоризонт, над море където небе и земя се сливат и ако се провалиш се “излагаме пред сърбите”, и водещият учението изобщо не знае какво прави, а шефа на авиобазатата ти е конвулсивен русофил с щедро медийно демонстриран интелект на етруска земеровка, и старата парашутна мишена не сработи…аз лично много трудно бих опростил ситуацията до “пилотска грешка”.."
    —цитат от коментар 25 на mitko11


    Човешка грешка, при това низ от човешки грешки. Грешна подготовка (факт, че последният режим който е използвал е "близък бой" - абсолютно недопустимо в сложни условия защото информацията за скорост, височина, авиохоризонт изчезват от прицелното стъкло и се заменят с 2 успоредни линии), грешна планировка, нарушени мерки за безопасност от пилота, недостатъчен или липса на контрол от земята. Почти никога не е само една причината за катастрофата!!! Имало е поне 5 места на които трагедията е можело да бъде спряна.

  31. 31 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Полетите ниско над морето, дори през деня изискват специална подготовка, защото морската повърхност е лош ориентир и е много трудно да се прецени височината на полета. Да се карат дори опитни пилоти, но с малко полетни часове, да извършват сложни морски полети през нощта без подготовка граничи с престъпление. Отделно радиоборудването на МиГ-29 е отпреди близо половин век и не е пригодено за такъв вид полети.

  32. 32 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 718 Разстроено

    Армията ни е разграден двор - това е причината

  33. 33 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Коментар от Интернет:"..Ако те пратят на сложна задача нощем, с 12 часа нальот за годината и под 30 часа средногодишен за катиерата ти, в самолет в който пространствената ориентация се свежда до радиовисотомер и хоризонт, над море където небе и земя се сливат и ако се провалиш се “излагаме пред сърбите”, и водещият учението изобщо не знае какво прави, а шефа на авиобазатата ти е конвулсивен русофил с щедро медийно демонстриран интелект на етруска земеровка, и старата парашутна мишена не сработи…аз лично много трудно бих опростил ситуацията до “пилотска грешка”.."
    —цитат от коментар 25 на mitko11


    Ето за това трябва да се изчегърта ръководството.Пряка вина имат радарният оператор и ръководителя полети,които е трябвало да наредят прекратяване на атаката и излизане на безопасна височина,след като пилота не го е направил .И началството са виновни за това,че ако тия и пилота са знаели,че дори да е била изпълнена задачата с нарушение на мерките за безопасност и поемане на неприемлив риск би довело до наказание ,а своевременното прекратяване на атаката не би имало никакви последсвия са щяли да действат по друг начин.т,е правилния ,самолета щеше да кацне и толкова.

  34. 34 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1777 Неутрално

    Много “специалисти” се упражняват по темата.
    Истината е, че с 15 часа полет годишно, пилотите ни са в огромен риск. И вина за това има министъра на отбраната, който не е осигурил достатъчно средства за полети.

  35. 35 Профил на protoger
    protoger
    Рейтинг: 280 Неутрално

    Най-виновни са руснаците, че правят калпави самолети.

  36. 36 Профил на lemans
    lemans
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Всичко можело да е ама едно е сигурно - летящия москвич е безупречен !

  37. 37 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    Ясно е, че е човешка грешка и най -вече на пилота! Съжалявам , че го казвам по този начин, но истината трябва да се казва! И беше ясно от самото начало. За мен проблема е , че въпреки това пилотът беше повишен и награден посмъртно и с медал!!! Това е практика за загинали по време на война , а не по време на учения. За това никой никъде нищо не писа!

  38. 38 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#33] от "slonsco": Основният виновен е командирът на базата, който е разрешил участието на нашите пилоти в това учение в разрез с всички методики и оценка на риска. Не можеш да изпратиш пилот с ок. 7 часа нальт ( самостоятелно) на такава относително сложна задача. Както винаги се е случвало в мамковината вместо да бъде много сурово наказан ще бъде повишен. нашо момче е все пак.

  39. 39 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#7] от "frankie...says":

    Лесно е да се говори отстрани след като трагедията вече се е случила. Напълно вероятно е да има поредица от грешки от командването. Но пилотът също е имал възможност да отмени стрелбата. Все пак не го управляват от земята, има прибори и контрол над самолета. Но когато се лети прекалено малко, и когато обордуването е няколко десетилетия назад, трагедията се случва.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  40. 40 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    До коментар [#38] от "Гарван":

    Този със 7ч. нальот минава за ас в армията ни , така че чукай на дърво да не се налага да ползваме армията ни

  41. 41 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7799 Неутрално

    До коментар [#8] от "К2":

    Те не трябва да се повтарят.

  42. 42 Профил на zyf581066592
    zyf581066592
    Рейтинг: 36 Неутрално

    Къв е тоя пилот дето така лесно губи ориентация и се разбива без даже да е летял на пределно ниска височина и при наличие на система за предупреждение за опасно ниска височина? И кво като има малък нальот? Това си е елементарна учебно-тренировъчна задача за пилот на МиГ-29.

  43. 43 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1720 Неутрално

    До коментар [#12] от "evtimvz":

    Не експерти, във форума всички са и пилоти.
    Жалко за човека, явно добре обучен но в неуместно разиграна тренировка.
    Едва ли възмездие над виновници (ако има такива) биха го върнали.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK