Просветното министерство ще работи за изпълнението на новите европейски програми за образование

Просветното министерство ще работи за изпълнението на новите европейски програми за образование

© Анелия Николова



Продължаване на присъственото обучение, подготовка за изпълнението на новите европейски програми и подготовка на бюджета за образование и наука за 2022 г. - тези три приоритета обяви служебният екип в Министерството на образованието и науката (МОН) за новия мандат. Те са равностойни помежду си и по тях ще се работи едновременно, отбеляза министър Николай Денков пред журналисти днес.


"Успешното начало на учебната година с присъствено обучение трябва да бъде продължено, като се вземат всички мерки за минимизиране на риска от епидемична вълна и с грижа за здравето на учениците и учителите", каза той, като посочи заместник-министър Мария Гайдарова, която ще носи отговорност за този първи приоритет на МОН.


Ведомството изготви подробен анализ на ефекта от обучението от разстояние в електронна среда и подготви всичко необходимо, за да осигури максимално продължителни присъствени и безопасни за здравето занятия. Насоките за работа на образователната система в епидемична обстановка са ясно разписани и вече се спазват.




"Интегрирането на информационните системи на МОН и Министерството на здравеопазването осигурява всекидневен достъп до актуални анонимни данни за броя карантинирани учители и ученици, което позволява да се взимат гъвкави решения за присъствено или онлайн обучение на ниво училище и детска градина. Статистическата информация за броя ваксинирани и преболедували преподаватели и ученици пък дава възможност за по-дългосрочна оценка на риска от разпространение на заразата в образователните институции", обясни Денков. Той припомни и започналите от 16 септември обиколки на междуведомствени екипи по домовете на неявили се или незаписани в училище деца.


В следващите месеци ще започне и подготовката за изпълнението на новите европейски програми и проекти за образование и наука. Само в Националния план за възстановяване и устойчивост и в програма "Образование" са предвидени общо повече от 3.3 млрд. лв. за двете сфери. За да бъдат използвани тези пари ефективно, има много предварителна работа - разработване на насоки за кандидатстване, документи, оценителни процедури и т.н. Необходима е и разяснителна кампания сред потенциалните бенефициенти - средните и висшите училища, научните организации. "Това ще изисква месеци работа. Ние ще я започнем, а следващото редовно правителство ще я завърши най-вероятно през пролетта на следващата година", каза министърът.


Дейностите по този изключително важен приоритет на МОН ще се управляват от нов заместник-министър - Ваня Стойнева, която е експерт по европейски фондове и програми с три мандата като служебен заместник-министър по тези въпроси. В изпълнението на този приоритет ще участват активно също досегашният заместник-министър за висше образование проф. Генка Петрова и новият заместник-министър за наука чл.-кор. проф. Константин Хаджииванов, който идва от БАН.


Служебният екип в МОН ще започне също подготовка на бюджета за образование и наука за 2022 г. и на актуализираната бюджетна рамка в тези сфери за следващите три години.


Денков отбеляза още три важни резултата от работата на екипа в предишния служебен мандат в МОН: приетата Национална карта на висшето образование в България, подготвените промени в Закона за висшето образование за съвместно обучение на студенти и въвеждането на статута на проектните докторанти, а така също разработването на методика за определяне на статут на изследователски университети.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK