Грешна маневра в последния момент е причина за аварията с кораба край Яйлата

Заседналият край Яйлата Vera SU

Заседналият край Яйлата Vera SU



Корабът Vera SU , който заседна в скалите край защитената местност Яйлата е пропуснал да направи рутинна корекция на траекторията си, което е станало причина за сблъсъкът му с брега на 20 септември. Това каза за "Дневник" Милен Тодоров, директор "Ръководство на корабния трафик - Черно море" в Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Той беше потърсен след информация, разпространена днес във Фейсбук страницата на сдружението "Да запазим Корал", според която екипажът на кораба, не е бил предупреден навреме от българските контролни служби за фаталното приближаване към Яйлата.


Според Тодоров след навлизането си в обсега на контрол на корабния трафик Vera SU се е движил без отклонения от траекторията си. Приближавайки брега, той е трябвало да направи маневра (поворот) с който да влезе в т.нар. "сепарационна зона", която е близо до брега. Става дума за коридор, в който трябва да се движат корабите, пътуващи в южна посока. Източно от него се намира друг, който е предназначен за движение на север. След като Vera SU е пропуснал маневрата, до сблъсъка и засядането му в скалите край Яйлата са оставали само няколко минути. Точно в този момент са започнали и опитите на "Ръководство на корабния трафик - Черно море" да бъде установена връзка с екипажа му, но това се оказало невъзможно, тъй като никой не е отговорил на повикванията.


"Цялата тази комуникация се записва, тя се пази, така че е много трудно да бъде скрита или манипулирана, каза за "Дневник" Милен Тодоров. Нашата служба няма задължението да влиза във връзка с плавателни съдове, които се движат по траекторията си без отклонение. Това се прави в момента, в който се установи излизане от нея. Точно това се е случила и с Vera SU, но времето от момента на пропуснатия поворот, който няма как да бъде предвиден, до засядането на кораба, е било твърде малко", каза още той.




С информацията, разпространена днес от "Да запазим Корал", във Фейсбук бяха публикувани и сателитни снимки, за които се твърди, че доказват разлив на гориво или изпускане на част от товара на авариралия кораб в морето. По този повод "Дневник" потърси последователно Живко Петров, директор на изпълнителна агенция "Морска администрация" и Румен Николов, началник на морската аварийно - спасителна служба, но нито един от тях не отговори на телефона си.


По-късно в неофициален разговор служители на "Морска администрация, пожелали анонимност, обясниха, че петната около кораба, които се виждат на сателитните снимки, са т.нар. от т.нар. "грунд" - пясък и части от скалите, които размътват водата при триенето на металния корпус в тях. В този разговор отново беше потвърдено, че още в първия ден след аварията са направени подводни огледи на Vera SU, при които са били установени няколко пробойни. Нито една от тях обаче не крие опасност от разлив на корабно гориво в морето.


Според специализираното издание Maritime.bg опасност би представлявало евентуално попадане в морето на големи количества от азотните торове, с които е натоварен корабът. Това би могло да доведе до преждевременно бурно цъфтене на планктона в този район и да се отрази пагубно на екосистемата в защитената зона. Към момента обаче подобна опасност също не съществува, казаха от "Морска администрация".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Грешката май е от прекалената употреба на Огнена вода.

    Комунистите са виновни!
  2. 2 Профил на Пламен Михайлов
    Пламен Михайлов
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Голяма пукница е било ;-) Добре, че всичко се размина!

    artmosphere
  3. 3 Профил на Пламен Михайлов
    Пламен Михайлов
    Рейтинг: 495 Неутрално
  4. 4 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5609 Неутрално

    До коментар [#1] от "Крадливото ромче":

    Това е нормално не само за черноморския трафик. В Хамбург, преди години, един пийнал капитан отнесе с кораба си един крайбрежен ресторант, мисля че на Тойфелсбрюк беше...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  5. 5 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 635 Неутрално

    Капитана на "Коста Конкордия" май го бяха осъдили на 16 години затвор.
    кораб да се удари в брега е голяма простотия.

  6. 6 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Да бе да.
    Това 100% не е случайно.
    Или всички капитани са били пияни и надрусани.

  7. 7 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 3544 Любопитно

    Малееееееей, сега колко ли кинти ще струва на застрахователя цялата тази беля и дали наистина само на него, или пък застрахователят ще търси вината и у другиго, че той да се изръси?

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  8. 8 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Да го оставят там,ще стане изкуствен плаж със шезлонги и скокове от кораба.

  9. 9 Профил на скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III
    скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    проблемът при тези "чудовища" е, че задаваш корекция на курса и .....
    .... след 10-15 мин "чудовището" решава да последва корекцията...

  10. 10 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1584 Весело

    Явен случай на отнемане на предимство от страна на брега.
    Брегът е трябвало да спре на знак "Стоп" и да изчака кораба да мине...
    Защо ми се струва, че корабът е имал поне два радара, отделно спътникова навигация и радиостанция с непрекъснато работещ авариен канал?
    И този сблъсък няма как да стане при буден и трезвен поне един член от екипажа?

    «Мои самые лучшие штурмовики — бывшие коммунисты» Герман Геринг 1933 г.«Я всегда допускал и отдавал соответствующие приказы, чтобы бывших коммунистов принимали в нацистскую партию немедленно. Из мелкобуржуазного босса социал-демократического профсоюза никогда не получится национал-социалист, а из коммуниста — всегда!» Г. Раушнинг «Беседы с Гитлером».
  11. 11 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 946 Весело

    Явен случай на отнемане на предимство от страна на брега.
    —цитат от коментар 10 на mitko11


    До сега има само един случай, когато брега е отнел предимство.
    Някакъв загубен испански фар не искал да отстъпи път на американски военен кораб. Ето запис на комуникацията между умните янки и глупавите испанци:

    https://www.youtube.com/watch?v=xkx0MxK-Yl4

    До коментар [#10] от "mitko11":

  12. 12 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 967 Неутрално

    Да бе да.Това 100% не е случайно.Или всички капитани са били пияни и надрусани.
    —цитат от коментар 6 на МиГ-29


    От 9 души екипаж колко ще да са били капитаните ?

  13. 13 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 967 Неутрално

    Явен случай на отнемане на предимство от страна на брега. Брегът е трябвало да спре на знак "Стоп" и да изчака кораба да мине...Защо ми се струва, че корабът е имал поне два радара, отделно спътникова навигация и радиостанция с непрекъснато работещ авариен канал?И този сблъсък няма как да стане при буден и трезвен поне един член от екипажа?
    —цитат от коментар 10 на mitko11


    А, той един от „морските“ още първия ден по телевизията като го попита журналистката какво може да е причина за сблъсъка се поусмихна и каза „братушките са прекалили с водката“. Тогава още не се знаеше че екипажът не е от руснаци, но причината засега изглежда същата.

  14. 14 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    Мотайте се още. Времето скоро се сменя.

  15. 15 Профил на caterpillar
    caterpillar
    Рейтинг: 85 Неутрално

    Събота ии неделя билетите за резервата са на двойна цена !

    caterpillar
  16. 16 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3844 Весело

    "...той е трябвало да направи маневра (поворот)"?!





    Екипажа май не беше руски!?

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  17. 17 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 658 Неутрално

    тъкмо се чудех VTS-а какво са правели - сепарацията е доста преди камъните

  18. 18 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2648 Неутрално

    Капитана на "Коста Конкордия" май го бяха осъдили на 16 години затвор. кораб да се удари в брега е голяма простотия.
    —цитат от коментар 5 на jmf29537805



    До коментар [#5] от "jmf29537805":

    Казват,че капитанът на този кораб искал да се изфука пред приятелката си,която по това време била на брега,и минал близко до брега,но беда! - налетял на подводни скали. Ако не се лъжа имаше жертви от кораба.

  19. 19 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    "Грешна маневра в последния момент е причина за аварията с кораба край Яйлата"

    Абе туй да не е изтребител,
    че да се влияе от грешни маневри в последния момент?!?

  20. 20 Профил на Инженер Раул Викторов
    Инженер Раул Викторов
    Рейтинг: 526 Неутрално

    "Поворот" - много красива българска думичка, ползвана все още от наще фатмаци, съвецки възпитаници.

  21. 21 Профил на who cares
    who cares
    Рейтинг: 436 Неутрално

    ... на това му се казва - "На крива ракета - КОСМОСА и пречи". Та и тук - цяло Черно море, те са блъснали в брега. Не в айсберг, не в подводен риф, не дори и в някой гларус, който да контузи вахтата. А в брега...

  22. 22 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    До коментар [#20] от "Инженер Раул Викторов":

    Плавал ли си с нещо изобщо? Ползва се и сега от всички бг ветроходци.

  23. 23 Профил на makemydayy
    makemydayy
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    ... на това му се казва - "На крива ракета - КОСМОСА и пречи". Та и тук - цяло Черно море, те са блъснали в брега. Не в айсберг, не в подводен риф, не дори и в някой гларус, който да контузи вахтата. А в брега...
    —цитат от коментар 21 на who cares


    Корабът няма на разположение "цялото Черно море".Разрешено му е да се движи само в определен коридор.А не като муха без глава..

  24. 24 Профил на makemydayy
    makemydayy
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    ... на това му се казва - "На крива ракета - КОСМОСА и пречи". Та и тук - цяло Черно море, те са блъснали в брега. Не в айсберг, не в подводен риф, не дори и в някой гларус, който да контузи вахтата. А в брега...
    —цитат от коментар 21 на who cares


    Ако се е движил на север е щял да има някакъв "айляк" да се коригира...
    Ма, в южна посока регулираното движение е по-близо до брега..

  25. 25 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    До коментар [#16] от "hamiltonf":

    Ама си личи, че си от планината а не от Бургас...

  26. 26 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2542 Неутрално

    Екипажът е бил турски така че версията че всички били пияни не звучи достоверно.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  27. 27 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Ако времето е било лошо нямаше.да.има.алкохолни.волности.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  28. 28 Профил на ThePal
    ThePal
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Такаааааа.... Да обЯсним на мореплавателите:
    Левият шкот не е бил затегнат и вятърът е надул откъм морето и обръща генуата. Гротът е бил вдигнат с незастопорен гик, а бизанмачтата...всъщност е нямало изобщо бизан ;) И а наляво, а надясно и - в л...то прясно .

  29. 29 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    До коментар [#26] от "Julian Mall":
    "Екипажът е бил турски така че версията че всички били пияни не звучи достоверно."

    В такъв случая е възможно да са били леко "напушени" от някое наргиле.

  30. 30 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 967 Неутрално

    Екипажът е бил турски така че версията че всички били пияни не звучи достоверно.
    —цитат от коментар 26 на Julian Mall


    Да, били са трезви като турски тираджии !

  31. 31 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2648 Неутрално

    Такаааааа.... Да обЯсним на мореплавателите:Левият шкот не е бил затегнат и вятърът е надул откъм морето и обръща генуата. Гротът е бил вдигнат с незастопорен гик, а бизанмачтата...всъщност е нямало изобщо бизан ;) И а наляво, а надясно и - в л...то прясно .
    —цитат от коментар 28 на ThePal



    До коментар [#28] от "ThePal":

    Може ли и на нас НЕмореплавателите да обясните?

  32. 32 Профил на makemydayy
    makemydayy
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    [quote#31:"deaf"][/quote]

    Ми, то по-простичко не може да се обясни.
    ,🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘

  33. 33 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2648 Весело

    До коментар [#32] от "makemydayy":

    Който не може да обясни нещо с прости думи,значи и той не го разбира.

  34. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7201 Неутрално

    До коментар [#16] от "hamiltonf":

    Всички от 9-членния екипаж са турски граждани.

    Корабът също е собственост на турска компания, но някъде прочетох ,че плава под Панамски флаг.

  35. 35 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    Няма ли вече да престанете с тия павароти и нальоти. Ако толкова не им намирате подходящ български еквивалент, обявета конкурс и ще получите достатъчно прекрасни български думи с които да заместите тия руски плевели.

  36. 36 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 833 Неутрално

    Нарочно са пропуснали маневрата за да стане аварията! Веднага да се проверят собственика и който е управлявал кораба!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  37. 37 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    До коментар [#20] от "Инженер Раул Викторов":Плавал ли си с нещо изобщо? Ползва се и сега от всички бг ветроходци.
    —цитат от коментар 22 на falcone


    Поне ХАЛС го ползваме в холандския вариант, а не галс.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  38. 38 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    До коментар [#16] от "hamiltonf":Всички от 9-членния екипаж са турски граждани.Корабът също е собственост на турска компания, но някъде прочетох ,че плава под Панамски флаг.
    —цитат от коментар 34 на Роси


    Имаше и азери в екипажа, но Ердо на митинг в Баку обяви "Един език, един народ"

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  39. 39 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Тралили са за калкан бракониерите турски и са забравили да карат кораба.

    ... с двеста...
  40. 40 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    Заложили са курса от Одеса и по права линия, до удар в брега. Чака рака.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  41. 41 Профил на Down Tempos
    Down Tempos
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Това да не е корабчето на разсейването? От 3 дни го дават по телевизията в едно и също положение, без да се вижда някой там да работи по нещо. 😂

  42. 42 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    До коментар [#9] от "скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III":

    Силно казано “чудовище”.
    Коритото е 90 метра само.

  43. 43 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2181 Неутрално

    Човека може да не е бил пиян или надрусан ,а просто да е искал да дрифти с кораба покрай брега , ей сега как го обвинявате ,без да сте били там ,просто не е взел завоя , само да не стане бурно морето ,че тогава ще стане шоу .





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK