Прокуратурата е намекнала на военното министерство засега да не проверява катастрофата с МиГ-29

Прокуратурата е намекнала на военното министерство засега да не проверява катастрофата с МиГ-29

© Юлия Лазарова



Служебна проверка за инцидента, при който в нощта срещу 9 юни при учение със самолет МиГ-29 загина майор Валентин Терзиев (посмъртно повишен в чин подполковник), не е назначена. Министърът на отбраната Георги Панайотов заяви, че му е било намекнато такава да не започва, докато военна прокуратура работи по случая. Той добави, че проверката няма давност и той ще търси виновни след като прокуратурата си свърши работата.


Това се случи по време на пресконференция с участието на жената на Терзиев - Димитрина Попова. Министърът обясни, че при нейни медийни участия истината не е била изяснена докрай, а това е рефлектирало върху хилядите български военнослужещи. Съдържанието на събраните документите за случая е класифицирана информация, но ще ги предостави на Попова при разрешение от прокуратурата.


Пресконференцията започна с половинчасово закъснение, като на нея присъстваха и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, директорът на Служба "Военна полиция" бригаден генерал Ивайло Сотиров. Форматът на срещата бе с отправяне на редица въпроси към тях от страна на Димитрина Попова, като по-рядко с такива се включваха и присъстващите журналисти.




Военният министър съобщи, че ведомството е приключило всички дейности, които по закон трябва и може да извърши във връзка с проверката на фактите и обстоятелствата около катастрофата. Последното действие е разчитане на данните на черната кутия, направено със съдействието на руския производител в присъствието на наши представители. Полк. Петко Василев, началник на отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства" в Министерството на отбраната е присъствал във всеки един момент и е ръководител на екипа, изготвил доклада. Черната кутия се намира в неговата каса, като той поясни, че в Русия са снети данните, не е правен анализа. Снемането е осъществено там, тъй като руската страна има софтуер за разчитане, който България няма.

Василев обясни, че не са открити нарушения, които пряко да са допринесли за възникването на произшествието. Съпътстващите причини са неправилна преценка на групата на наземно ръководство, неправилно разпределение на вниманието на пилота при излизане от атака и особеностите на полет нощем над море.

Що се отнася до неправилното разпределение на вниманието от пилота се има предвид, че след поразяването на целта и преместването на погледа в кабината би трябвало пилотът да проконтролира положението на самолета спрямо авиохоризонта. Според данните от черната кутия няма момент в който самолетът е в хоризонтално положение. Възникнала е зрителна илюзия у пилота, че е в хоризонтален полет. Бе обяснено, че тя се получава поради психо-физичните условия на организма.


"Самолетът може да промени пространственото си положение, но пилотът не се ориентира за това. Смятаме, че до последната секунда пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и не предприел действия. В края той започва стандартен доклад. Ако е осъзнавал, че се намира в аварийна ситуация, не е щял да предприеме това действие", обясни Василев. Настойчиво бе обяснено, че това не може да се класифицира като човешка грешка.


Не само самият полет е бил обект на разследването. а също така организацията на летателната дейност, състоянието на техниката и състоянието на пилота.


Попова настойчиво попита присъстващите за проведената подготовка на Терзиев за конкретното учение, както и защо му е позволено да осъществи стрелба, при положение че се намирал на височина под минимално допустимата от 2000 метра.


Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров обясни, че план-графикът за летателна подготовка е утвърден предишната година. Подготовка за учението е провеждана от началото на настоящата. "Целенасочена подготовка за стрелбите започва около месец преди началото на учението. В подготовката не се извършва стрелба. Стрелби нощно време са се извършвали преди години регулярно. Не може да каже кога за последно е извършена точно такава стрелба", обясни неясно Петров.


В този момент спасително се включи адмирал Емил Ефтимов като каза, че информацията за стрелбите е класифицирана. "Не са правени много стрелби в българската армия в последните години", каза той, като след това изтъкна, че през последните години са подновени стрелби, които не са се провеждали от 15 или 20 години.


Министър Панайотов добави, че Терзиев е правил нощни стрелби с ракета, но не по мишена. И неговите командири, и той самият, са смятали, че е подготвен.


Директорът на Служба "Военна полиция" Ивайло Сотиров отговори, че Терзиев лети на МиГ-29 от 2015 г., като оттогава е изстрелял пет ракети. Между 2016 и 2018 г. е стрелял веднъж по мишена, като това се е случило денем. Избран е да стреля защото е минал през всички етапи на подготовка.


Димитър Петров обясни, че Терзиев не е докладвал, че се снижава под 2000 метра. Министърът не каза кой е бил ръководител на полет, защото законът не му позволява и предупреди медиите да не питат повече за конкретни имена.


Панайотов информира, че пилоти са прекратявали изпълнение на задача, преди да са я изпълнили, и ако се аргументират, не им се налагат наказания.


Министърът каза, че по принцип нальотът е недостатъчен, но за Терзиев тази година е щял да бъде между 50 и 60 часа, много повече отколкото е летял миналата и по-миналата година. Посочи, че Българската армия има нужда от превъоръжаване, като информира, че ще внесе в Министерски съвет проект за инвестиционен разход за триизмерни радари.

Коментари (73)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lemans
    lemans
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Ясно беше от самото начало че летящия руски Москвич няма да е виновен при никакви обстоятелства ! За да не станат все пак "грешки" Радев прати кутията в Кремъл , като истински "натовски" генерал ... Ужас и безумие ...

  2. 2 Профил на скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III
    скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    уникална глупост изръси този специалист, понеже пилотът не осъзнавал, че греши, не предприел коригиращи действия и затова не можело да се говори за пилотска грешка....
    аз смятам, че няма значение какво осъзнава грешащият, ако има грешка - има, ако няма - няма,
    логиката на зеленочорапниците е трудно смилаема..

  3. 3 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 3811 Любопитно

    Натъкмявате ли нещата дотам, че да излезе, че онзи, който не може да носи отговорност - загиналият, да бъде виновен, а господа с пагони?

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  4. 4 Профил на Gavril
    Gavril
    Рейтинг: 723 Гневно

    МОМЕНТАЛНО ДА СЕ РАЗКОСТИ ТОЯ СЛУЧАЙ!!!! ДО ДУПКА!!!

    Убихте български летец!!!! Струва колкото двеста хиляди от вашите гнусни корумпирани кожи!

    България, къде е нашия change we can believe in?
  5. 5 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2378 Неутрално

    Продължава да се търси под вола теле и съпругата нормално да не вярва, че мъжът и е сгрешил. Такива грешки се случват и при шофиране, камо ли при летене нощем над морето в пълен мрак.
    Бог да го прости човека

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на Весел дрон
    Весел дрон
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Въпросът е , кой го е поставил в ситуация да изгуби ориентация?? Нареждаш да сниши и увеличи скоростта поставяйки летеца в рискова ситуация. Същевременно , самолета очевидно няма софтуер , който да коригира полета, пита се, кой е командвал полета от земята и не носи ли той отговорност за тази нелепа смърт?

  8. 8 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    ФУРАЖКИ НА ПОКАЗ! Лъжливи и лоясали! Като пРезидента и временния премиер!
    —цитат от коментар 6 на victor_victim


    Лъжлив и лоясъл е вождът ти от Банкя. Доказано в съда лъжлив, и абсолютно очевидно лоясъл.

  9. 9 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    Въпросът е , кой го е поставил в ситуация да изгуби ориентация?? Нареждаш да сниши и увеличи скоростта поставяйки летеца в рискова ситуация. Същевременно , самолета очевидно няма софтуер , който да коригира полета, пита се, кой е командвал полета от земята и не носи ли той отговорност за тази нелепа смърт?
    —цитат от коментар 7 на Весел дрон


    Все пак това е самолет, а не весел дрон! Разликата е, че самолетите се управляват от пилоти.

  10. 10 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    А още не са се включили тези, които смятат, че натовска ракета е свалила МИГ-а...

  11. 11 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1729 Любопитно

    Някой се опитва да прикрие ръководител полети и началник стрелби....
    Нощни стрелби се провеждат в диапазона от 4000 до 7000 м. при таван на изтребителя 12000 м.
    При изпадането на дефектната сръбска мишена под 4000 м. задачата е трябвало да бъде прекратена от началник стрелби.


    Ако погледнем строго научно в жилите на турските султани тече повече руска кръв, отколкото при руските царе. От 36 султани само 13 са с доказан турски произход...
  12. 12 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1539 Гневно

    Терзиев лети на МиГ-29 от 2015 г., като оттогава е изстрелял пет ракети. Между 2016 и 2018 г. е стрелял веднъж по мишена, като това се е случило денем. Избран е да стреля защото е минал през всички етапи на подготовка.

    Моят първи Коментар беше че Пилотът е бил ненатрениран.
    За съжаление той изобщо не е бил за тази Задача.
    Но е нямало кой.
    А най лошото е че Президентът е Пилот и Офицер а мълчи и мишкува.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  13. 13 Профил на sjz30536678
    sjz30536678
    Рейтинг: 116 Неутрално

    Мдааа,защо ли не очаквах друго..
    Жалко за човека и близките му...

  14. 14 Профил на galin83
    galin83
    Рейтинг: 258 Неутрално

    От 2015 година имал две стрелби с реката, смятаният за най-добър пилот у нас. Каква трагедия за цялата българска армия. И единствената му стрелба с ракета била през деня. Е с кой акъл и с каква болна амбиция го пращаш на учение нощем с единият от 4 изправни самолета в БА?!? Доста грешна преценка на реалността от страна военното ръководство и кървав шамар за БА.

  15. 15 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    Щом черната кутия се изпрати в Русия, всичко бе предопределено - МИГ не може да бъде дефектен. Значи е пилотът.

  16. 16 Профил на Gavril
    Gavril
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#5] от "uq":

    Значи, по принцип съм първи да се съглася, че не трябва да се търси насила някакво по-сложно обяснение.
    Проблемът е, че сме в България, с български управители, които на всяка цена и години наред поддържат допотопна руска техника защото така тече от кранчето.
    Поради това, простият отговор в случая не е "човешка грешка" а "престъпна ръководителска немарливост".

    България, къде е нашия change we can believe in?
  17. 17 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    До коментар [#12] от "dedoliben":

    И какво точно се очаква да направи президентът?! Какво направи пожарникарят, когато загина негов колега загина в Бяла и на семейството беше присъдено обезщетение пт 12 заплати. Наложи се съпругата да търчи по съдилища, за да осъди родната пожарна.

  18. 18 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    уникална глупост изръси този специалист, понеже пилотът не осъзнавал, че греши, не предприел коригиращи действия и затова не можело да се говори за пилотска грешка....аз смятам, че няма значение какво осъзнава грешащият, ако има грешка - има, ако няма - няма,логиката на зеленочорапниците е трудно смилаема..
    —цитат от коментар 2 на скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III


    Е те зато са зеленочорапниците !
    Той лети с 900км/ч = 250 м/с така,че за 9-10 секунди след изтрела се е забил в морето !
    Но все пак през ноща би трябвало да лети по прибори , неразбирам как не е знаел , че е ниско нали има показател за височината.

  19. 19 Профил на Синовете на лейтенант Шмид и Решетников
    Синовете на лейтенант Шмид и Решетников
    Рейтинг: 2529 Весело

    До коментар [#12] от "dedoliben":И какво точно се очаква да направи президентът?! Какво направи пожарникарят, когато загина негов колега загина в Бяла и на семейството беше присъдено обезщетение пт 12 заплати. Наложи се съпругата да търчи по съдилища, за да осъди родната пожарна.
    —цитат от коментар 17 на 3biri


    Да направи пак "Не на страха" ? Вдигнат юмрук, стадото зад него и да ги води към интензивното...

    И да знаеш, Минке, че последният комунист на планетата ще умре в България. Даже когато в Съветска Русия няма да има нито един жив комунист. Какъв народ сме, Минке, какъв народ...
  20. 20 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2263 Неутрално

    А още не са се включили тези, които смятат, че натовска ракета е свалила МИГ-а...
    —цитат от коментар 10 на redguy


    Ниското доверие към всички институции е добра почва за конспиративни теории.

  21. 21 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    Инциденти с военни самолети стават постоянно... всеки месец, даже всяка седмица по света. При това в армии които имат огромен нальот в сравнение с нашите пилоти...

    И никой не вдига такава медийна шумотевица, но то е присъщо на нашата родна действителност, най- паче, на журналисти които хал хабер си нямат от материята и всеки който цвъкне в студията им, може да мине за експерт и да си ги говори на килограм...

    Професията е една от най- рисковите, това е истината.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на Родолюбец
    Родолюбец
    Рейтинг: 784 Гневно

    До коментар [#12] от "dedoliben":И какво точно се очаква да направи президентът?! Какво направи пожарникарят,
    —цитат от коментар 17 на 3biri


    Пожарникарят поръча нови самолети, президентът до последно саботира тази поръчка.

    61. Ниkoй въ Бългapckoтo Княжecтвo нe мoжe ни дa kупувa, нитo дa пpoдaвa чeлoвeчeckи cъщecтвa. Вcekoй poбъ oт kakъвтo пoлъ, вepa и нapoднocтъ дa бъдe, cвoбoдeнъ cтaвa, щoм cтъпи нa бългapcka тepитopия.
  24. 24 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    До коментар [#7] от "Весел дрон":

    Как кой ? - Николай Русев !

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  26. 26 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    До коментар [#17] от "3biri":

    Ами как какво ?
    Да каже истината като Пилот и Главнокомандващ.
    Че БА не е в състояние да изпълнява Основната си задача да гарантира сигурноста на България.
    Да се престане с това когато се гласува Бюджет за всеки разход за Отбрана да се чува:
    А Пенцйите?

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 1024 Любопитно

    До коментар [#27] от "foure":

    Благодаря !
    Но ако беше летял хоризонтално нямаше как да се забие в морето , нали !

  31. 31 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1136 Гневно

    Терзиев лети на МиГ-29 от 2015 г., като оттогава е изстрелял пет ракети. Между 2016 и 2018 г. е стрелял веднъж по мишена, като това се е случило денем. Избран е да стреля защото е минал през всички етапи на подготовка.Моят първи Коментар беше че Пилотът е бил ненатрениран.За съжаление той изобщо не е бил за тази Задача.Но е нямало кой.А най лошото е че Президентът е Пилот и Офицер а мълчи и мишкува.
    —цитат от коментар 12 на dedoliben


    Сви ми се сърцето като прочетох това😡 Не го пише в ТАЗИ статия но го помня от предишните: ТАЗИ година Терзиев е имал 12 летателни часа, миналата-25-30 летателни часа. Заедно с цитираното от теб (от 2015 е изстрелял 5 ракети, и веднъж е стрелял по мишена през деня...Просто нямам думи за колко боеспособен е бил този пилот, НЕ ПО НЕГОВА ВИНА!!!

    И да ме прощават форумните русофоби-в случая НЕ САМОЛЕТЪТ е причина за кататрофата, а хората-от Терзиев нагоре та до премиера!!! Ама самальота нЕмал уреди да предупреждават летеца че е близко до водата, и не е в хоризонтално положение-ами такъФ самальот са дали на Терзиев неговите началници-от преките му, та до министъра и премиера.


    До коментар [#12] от "dedoliben":

    -------------
    От 2015 година имал две стрелби с реката, смятаният за най-добър пилот у нас. Каква трагедия за цялата българска армия. И единствената му стрелба с ракета била през деня. Е с кой акъл и с каква болна амбиция го пращаш на учение нощем с единият от 4 изправни самолета в БА?!? Доста грешна преценка на реалността от страна военното ръководство и кървав шамар за БА.
    —цитат от коментар 14 на galin83


    Нещо подобно написах и аз, преди да прочета твоя коментар...
    До коментар [#14] от "galin83":

    ---------------

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  32. 32 Профил на mastikata
    mastikata
    Рейтинг: 776 Неутрално

    Така и не се разбра дали все пак не се самовзривила ракета въздух-въздух след основен ремонт в Русия - шкембе-воеводата плати като за нови ракети - по 1.5 млн. на парче... ама нали я разчитат в Русия кутията - няма как безаналоговата техника да е виновна.

    Граждани бият ПРАСЕТА брат!
  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  34. 34 Профил на aha
    aha
    Рейтинг: 554 Разстроено

    Прокуратурата са няколко хиляди души. Решенията са винаги персонални и не може само началникът да е все виновен! Той се оказа един прост администратор!

    Иначе за подготовката на натовските пилоти...по-добре купете дронове. Поне хората няма да гинат при катастрофи!

  35. 35 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Въпросът е , кой го е поставил в ситуация да изгуби ориентация?? Нареждаш да сниши и увеличи скоростта поставяйки летеца в рискова ситуация. Същевременно , самолета очевидно няма софтуер , който да коригира полета, пита се, кой е командвал полета от земята и не носи ли той отговорност за тази нелепа смърт?
    —цитат от коментар 7 на Весел дрон


    Не, не носи! Този от земята не разполага с цялата информация. Може да го предупреди или посъветва. Крайното решение е на този в кабината. Този в кабината взема решения на база на опита иси. Липсата на опит се дължи на липсата на пари в авиацията ни. Тази липса се дължи на управлението на шайка крадливи лумпени послеедните 15 години. Именно в този период Терзо натрупа липсата си на опит и виновен е само Борисов, Горанов и още куп знайни и незнайни крадци. Тего убиха.

  36. 36 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Любопитно

    Това е най-безсмислената статия във връзка с инцидента с изтребителя. Празни приказки и нищо конкретно. Някой от тези експерти ще обясни ли аджебъ защо самолета изчезва от радарите на височина 1400м и каква е последната височина записана от черната кутия? Защо е разпръснат на голяма площ, а двигателят е разцепен на две а тялото на пилота превърнато в биологичен материал?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  37. 37 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Неутрално

    Въпросът е , кой го е поставил в ситуация да изгуби ориентация?? Нареждаш да сниши и увеличи скоростта поставяйки летеца в рискова ситуация. Същевременно , самолета очевидно няма софтуер , който да коригира полета, пита се, кой е командвал полета от земята и не носи ли той отговорност за тази нелепа смърт?
    —цитат от коментар 7 на Весел дрон


    Самолета има такъв бутон с който се привежда в хоризонтално положение ако ще и на един метър над водната повърхност. С това че самолетът не бил никога в хоризонтално положение пак обвиняват пилота че не се бил ориентирал в обстановката.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  38. 38 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Разстроено

    А още не са се включили тези, които смятат, че натовска ракета е свалила МИГ-а...
    —цитат от коментар 10 на redguy


    Според теб сигурно трябва да е руска, каквато ще е версията на Христо Грозев от Беленкат която същите тези тулупи от пресконференцията безрезервно ще подкрепят.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  39. 39 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Любопитно

    От 2015 година имал две стрелби с реката, смятаният за най-добър пилот у нас. Каква трагедия за цялата българска армия. И единствената му стрелба с ракета била през деня. Е с кой акъл и с каква болна амбиция го пращаш на учение нощем с единият от 4 изправни самолета в БА?!? Доста грешна преценка на реалността от страна военното ръководство и кървав шамар за БА.
    —цитат от коментар 14 на galin83


    Такива учения се провеждат всяка година! Явно имаме много асове и самолети и не всеки успява да се вреди за нощните стрелби?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  40. 40
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  41. 41 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1748 Неутрално

    До коментар [#31] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Моше, прав си, но има и нещо друго - този полет именно е бил такава тренировка

    Все някой път трябваше да направи нощен полет със стрелба по цел. И тогава пак щеше да има риск

    Някои забравят, че ВВС в мирно време също дават жертви именно в резултат на учебно-тренировъчната дейност. Това става във всички страни - сигурен съм, че и в Израел е така

    Друг е въпросът, че първо, може би, трябваше да извърши нощен тренировъчен полет над земя понеже така е по-лесно да се ориентира. Т.е. тренировъчната дейност не е организирана правилно. Както при вдигането на тежести не започваш с 100кг, а загряваш с по-малки тежести, така и при тази тренировъчна дейност има нужда от постепенно увеличаване на сложността

    Но пак казвам - ВВС дава жертви и в мирно време. Парадоксално, но по-ниската тренировъчна дейност пез последните 20 години ни е спестила поне 2-3 човешки живота. Разбира се, ВВС съществуват за да са готови за война - т.е. ако не тренират те не си вършат работата.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  42. 42 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1748 Неутрално

    Защото си тъп, за това не осъзнаваш. При полети по прибори е много, ама много лесно да загубиш пространствена ориентировка. А още по-лесно е ако летиш 30 часа на година, благодарение на шибаната, проста тиква от село Банкя! Ако търсят истинският виновник мога да им подскажа - Тиквата Боко!
    —цитат от коментар 25 на foure


    Преди Боко по колко часа летяха? Пак по толкова.

    Това са системни проблеми във ВВС от поне четвърт век насам

    Вина има и ръководството на МО, БА и ВВС - изразходиха над половин милиард за 12 хеликоптери Кугър и 3 транспортни самолети "Спартан". Впоследствие се оказа, че нямаме пари да поддържаме толкова машинии и 8 от Кугърите са паркирани на трупчета от години, както и два от трите Спартана.

    Ами като нямаш пари за поддръжка не се изхвърляй да купуваш толкова техника - купи 1/3 от тази бройка, а спестените стотици милиони ги използвай за тренировъчна дейност. В момента хем машини имаме, хем не можем да ги ползваме

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  43. 43 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1748 Неутрално

    Пожарникарят поръча нови самолети, президентът до последно саботира тази поръчка.
    —цитат от коментар 23 на Родолюбец


    И да, и не.

    Не съм фен на Радев, ама той беше прав да иска Грипени-ите. Те са по-евтини от Ф-16 и така щеше да останат повече пари за тренировъчна дейност.

    Радев предупреждаваше, че ако купим Ф-16 ще продължи сегашната система на нисък нальот защото няма да останат пари за летене. И е прав за това.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  44. 44 Профил на Сара
    Сара
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Леле, колко много приказки. Заповядали му да удря по целта и я пуснали ниско над тополите. И той се спуска. С 1000 км/ч. Което е 300 м/сек. И я удря на 1400 м. А от там до черната морска повърхност са малко над 4 сек. Някой е искал да се докара пред шефовете.

  45. 45 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#1] от "lemans":

    Не мисля, че има нещо друго в този случай. От самото начало можеше да се предполага. Летящият москвич е морално остарял и е труден за пилотиране през нощта. Забележи и как летецът за последните 6 години е имал възможност да изстреля едва 5 ракети.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  46. 46 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#43] от "Николов":

    Защо да не останат пари за летене? Ф-16ките имат и по-голям ресурс, освен че са с доста по-модерно оборудване.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  47. 47 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#23] от "Родолюбец":

    Как я саботира?

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  48. 48 Профил на zyf581066592
    zyf581066592
    Рейтинг: 36 Неутрално

    Явно никой от коментиращите тук си няма хал хабел от пилотаж на истребител от класата на МиГ-29; (има достатъчно компютърни игри-симулатори с истребители, всеки може да опита). Например - МиГ-29 (и не само) има специален пилотажен "интерфейс" за водене на въздушен бой, т.нар. индикатор на челното стъкло. Загуба на ориентация за военен пилот ако ще и с един час нальот годишно е практически невъзможен вариант, ако се случи си е изцяло по негова вина. Опасност от сблъсък със земята има единствено ако умишлено се търси пределно ниска височина на полета (под 200 метра) или пък се изпълняват неразчетени маневри на малка височина (случва се на авиошоута). Поразяването на подобна цел с ракетното въоръжение за близък бой на МиГ-29 е много проста учебна задача, независимо от характера на полета. Не виждам абсолютно никакви основания за обвинения към ръководителите на полета.

  49. 49 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    Кво още има да се проверява ?! Човекът с 30 часа летене на година, за пръв път нощни стрелби, старовремска машина . Добавяме и проблема с мишената - работата ясна. Американци , с 200 часа на година и 15 годишни ф15ки , падат поради грешки и обърквания- ние няма как да очакваме , че нашите пилоти са свръх човеци-вундеркинди.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  50. 50 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    До коментар [#48] от "zyf581066592":

    Баце , то ако ставаше с игри - нямаше да харчат десетки милиони за тренажори. Игрите разбира се пресъздават машината и останалото , като по учебник. Но в реалността явно е друго. Примерно прост пример - снижиш рязко и кръвта ти се качи у главата, надали имаш същата адекватност , като в къщи на бюрото.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  51. 51 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    С автомат да стреляш по подвижна мишена , требе някой те е научил , да нагласиш мерника на по голяма дистанция и да мериш в таза . Инак , от оръжието не си виждаш целта. Това на игра ги няма. Значи тъпият калашник си има пинизи - смятай , какво е в изтребител на реално.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  52. 52 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#35] от "foure": Що забравяш и неговите началници? Гледах ги днеска. Митьо яко му личеше, че е гузен, а Николайчо беше безскруполен до наглост.

  53. 53 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 886 Любопитно

    До коментар [#12] от "dedoliben": Президентът е бивш пилот. От 2016г той не лети и затова няма право да се меси в този случай. Той може да изказва неангажиращо мнение като бивш пилот на МиГ-29. Иначе тогава мнението на всички бивши пилоти - политици като генералите К.Попов и С.Симеонов също трябва да се взимат в предвид. Редно ли е това?

  54. 54 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7799 Неутрално

    До коментар [#53] от "Гарван":

    Няма бивш пилот.

  55. 55 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#54] от "Роси": Овси, не давай мнение за неща за които нямаш хал хабер! В момента в който един пилот престане да практикува е бивш. Ако спре да лети на даден тип ЛС също е бивш на този тип. Пилотирането не е като карането на велосипед.

  56. 56 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1748 Неутрално

    До коментар [#43] от "Николов":Защо да не останат пари за летене? Ф-16ките имат и по-голям ресурс, освен че са с доста по-модерно оборудване.
    —цитат от коментар 46 на deutschwagen


    Щото час полет с Ф-16 е доста по-скъп от час полет с Грипен заради по-високите разходи за поддръжка

    Освен това Ф-16 имат повишени изисквания към инфраструктурата - заради ниския въздухозаборник -пистата трябва да е идеално равна и чиста. Само ъпгрейда на летищата ще струва над 50-тина милиона. Ето статия: https://m.dir.bg/dnes/politika/voennite-tarsyat-53-mln-za-pistata-za-f-16-v-graf-ignatievo-ne-bili-predvideni

    А Грипен са конструирани да летят от обикновени асфалтови пътища.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  57. 57 Профил на foxa55
    foxa55
    Рейтинг: 670 Неутрално

    [quote#8:"3biri"][/quote]

    Модератора, тоя коментар защо не е изтрит. Защо трябва да четем хейта на всеки малоумник във форума. Как този коментар е по темата?

  58. 58 Профил на foxa55
    foxa55
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Някой се опитва да прикрие ръководител полети и началник стрелби....Нощни стрелби се провеждат в диапазона от 4000 до 7000 м. при таван на изтребителя 12000 м.При изпадането на дефектната сръбска мишена под 4000 м. задачата е трябвало да бъде прекратена от началник стрелби.
    —цитат от коментар 11 на mitko11


    Отличен въпрос?+++
    Да не ци да е същия който прикрива и убийството на старши лейтенанта като самоубийство?

  59. 59 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#45] от "deutschwagen": И какво му е трудното? Тез стрелби се изпълняват от 1962 година. В тях участват цели полкове и не е имало катастрофа до сега. От конференцията днес стана ясно, че американските пилоти извършват пуск на 1 ракета на четири години.

  60. 60 Профил на rgw051045336
    rgw051045336
    Рейтинг: 79 Неутрално

    Истината е, че и българската армия е в окаяно положение. Определено вярвам, че загиналия пилот е бил от най-подготвените, т.е. за последните няколко години с една стрелба по мишена. Тъпа история, но с тъп народ, който се джафка както му падне това е нормално.

  61. 61 Профил на zyf581066592
    zyf581066592
    Рейтинг: 36 Неутрално

    Абе я аз да питам нещо - като се юрне вражески руски ударен Су-24 на височина има-няма 200м над морето, нощем, с 1000 км/ч , как нашите храбри летци според вас трябвя да го свалят след като според вас учебна задача с поразяване на цел на височина няколко хиляди метра над морето е опасна?

  62. 62 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#31] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ": Мойше поздравления за този коментар!

  63. 63 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#59] от "Гарван":

    Зависи от обстоятелствата. Маневри на 2000 м над вода на тъмно не е никак лесно. По-новите изтребители (дори Ф-16 на Националната Гвардия) имат по-добър интерфейс на приборите, имат предупредителни система за опасно положение на самолета която дава и команди, имат и автоматизация като GCAS която може сама да спаси самолета.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  64. 64 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#7] от "Весел дрон":
    До коментар [#11] от "mitko11":

    Напълно съгласен!

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  65. 65 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#33] от "chichka":

    Какво общо има РРадв с прокуратурата?

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  66. 66 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    До коментар [#48] от "zyf581066592":

    Просто е да пишеш когато не си се качвал в самолет и имаш опит само от компютърни симулатори за масовата публика. А дори и там не всеки обича да наглася симулатора до пълен реализъм на полетния модел.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  67. 67 Профил на zyf581066592
    zyf581066592
    Рейтинг: 36 Неутрално

    Явно е сложно или невъзможно за масовата публика която рядко вижда истребител даже на картинка да разбере какво пилотажно-навигационно оборудване, системи за управление на въоръжението и въоръжение само по себе си има истребител МиГ-29 и защо версията за виновните ръководители на полета или пък малкия нальот на пилота е напълно несъстоятелна.

  68. 68 Профил на zyf581066592
    zyf581066592
    Рейтинг: 36 Неутрално

    Ако версията за "загуба на ориентация" е истинна, тоест Валентин Терзиев наистина се е разбил (с напълно технически изправен самолет) поради невнимание, то това е индикация за изключително лоша негова лична подготовка като летец-истребител.

  69. 69 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1136 Весело

    Абе я аз да питам нещо - като се юрне вражески руски ударен Су-24 на височина има-няма 200м над морето, нощем, с 1000 км/ч , как нашите храбри летци според вас трябвя да го свалят след като според вас учебна задача с поразяване на цел на височина няколко хиляди метра над морето е опасна?
    —цитат от коментар 61 на zyf581066592


    Абе я и аз да отговоря, непитан: Ще стане мазало, ако ПВО не го опуца с ракета Земя Въздух. Това при положение че българската ПВО получава ОН'ЛАЙН данни и от сателитите (небето е набъкано с тях, тези дни😃).

    Да ме коригират "разбирачите" (а хейтерчетъта да ми цъкнат минус), ама радарите не ловят ниско'летящи самАльоти. Щото земята не е плоска😃.

    Е, на 200 м' над морето биха го уловили И радарите днес. Ама току що провЕрих инфо за 6'дневната война (1967): Тогава израелските Миражи и Супер'Мистър'и са летяли на 20 (ДВАДЕСЕТ) метра над морето (според статията в линка) и са бастисали Египетскито ВВС на земята (и им разрушили пистите😃)

    https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/how-israels-air-force-won-the-six-day-war-six-hours-20980

    Инфото за 20 м' над водата е във втория абзац
    До коментар [#61] от "zyf581066592":

    ------------
    До коментар [#31] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ": Мойше поздравления за този коментар!
    —цитат от коментар 62 на Гарван


    СЛЖМ(Н)РБЛгрия😃 Така ли ръмжахте като новобранци ( и летците почват военната служба като новобранци😃)

    Цял живот съм бил "сухоземен"😃 10 скока с парашут (бонус от армията) ми дадоха една значка за която ми завиждаха, и НЕОПИСУЕМА тръпка и спомен за цял живот, но си останах "сухоземен"😃

    Оф топик-...като стане ще се ИЗФУКАМ тук, документирано, нещо свързано с "въздухарството"😃!

    Но УВАЖАВАМ летците! Имам двама загинали летци, първи братовчеди, и в БНА-ВВС(адаш, втория внук на дядо) , и в израелските ВВС. Близки ми са до сърцето...И за туй ме боли тази история с Терзиев (и българските ВВС) ...
    До коментар [#62] от "Гарван":
    -----------------

    Ако версията за "загуба на ориентация" е истинна, тоест Валентин Терзиев наистина се е разбил (с напълно технически изправен самолет) поради невнимание, то това е индикация за изключително лоша негова лична подготовка като летец-истребител.
    —цитат от коментар 68 на zyf581066592


    За което ТОЙ ЛИЧНО не е виновен! Ако е можел-би летял 100+ часа годишно! Но "пари нЕма-окрадени са" та...толкоз летял И той, И колегите му, за съжаление...
    До коментар [#68] от "zyf581066592":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  70. 70 Профил на zyf581066592
    zyf581066592
    Рейтинг: 36 Неутрално

    Напротив, той лично сам си е виновен. Това е всъщност много груба пилотска грешка. За сетен път повтарям - възможностите на МиГ-29 като пилотаж, системи за управление и въоръжение правят изпълнението на такава учебна задача много лесно дори и в непрогледна нощ над морето.

  71. 71 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Любопитно

    До коментар [#59] от "Гарван":Зависи от обстоятелствата. Маневри на 2000 м над вода на тъмно не е никак лесно. По-новите изтребители (дори Ф-16 на Националната Гвардия) имат по-добър интерфейс на приборите, имат предупредителни система за опасно положение на самолета която дава и команди, имат и автоматизация като GCAS която може сама да спаси самолета.
    —цитат от коментар 63 на deutschwagen


    Е какво му е толкова сложното да снижи самолета да стреля по мишената и пак да се издигне?! Да не би да е правил някакви сложни фигури от свредели и лупинги с превъртане на кабината на няколко пъти по 360 градуса че да загуби пространствена ориентация?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  72. 72
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  73. 73 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2802 Неутрално

    ". Ама току що провЕрих инфо за 6'дневната война (1967): Тогава израелските Миражи и Супер'Мистър'и са летяли на 20 (ДВАДЕСЕТ) метра над морето (според статията в линка) и са бастисали Египетскито ВВС на земята (и им разрушили пистите😃)"

    А по време на ВСВ е имало самолети които са носели торпеда за атака на морски цели. Има свидетелства на очевидци че един такъв немски торпедоносец Хенкел е летял толкова ниско над морското повърхност че почти е докосвал вълните.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK