Силен вятър и вълнение блокираха операцията по спасяването на Vera Su

Заседналият кораб Vera Su

© Maritime.bg

Заседналият кораб Vera Su



Вятърът и силното вълнение в района на местността Яйлата, северно от н. Калиакра, са причина всички планирани действия за освобождаването от скалите на заседналия кораб Vera Su да бъдат отложени. Това е съобщил Живко Петров, изпълнителният директор на Държавна агенция "Морска администрация". В момента вълнението на мястото на инцидента е около 4 бала. По деветстепенната скалата на Световната метеорологична организация то се приема за умерено с височина на вълните между 1.25 и 2.5 м.


Според информация на оперативния щаб, изпълняващ операцията по спасяването на кораба и товара му, цитирана от БНР, заради влошените метеорологични условия изпълнението на маневри в непосредствена близост до брега, където се намира корабът, е невъзможно. По тази причина на плавателния съд не могат да бъдат поставени и допълнителните котви, които трябваше да го предпазят от удари в скалите при по-силно вълнение.


Според същата информация най-късно до петък трябва да бъде изготвен нов план за претоварването на уреята, която е превозвал Vera Su. Това ще стане най-вероятно с две по-малки баржи (плоскодънен товарен плавателен съд), които трябва да бъдат осигурени от частни компании. При тази операция ще бъде използвана и техника, с която ще бъде избегнато разпиляване на азотен тор в морето, както стана при първия опит за освобождаване на кораба от част от товара му миналата вечер.




На пресконференция, дадена по-рано днес, транспортният министър Христо Алексиев определи като "престъпна безотговорност" липсата на каквато и да е готовност от страна на държавните институции за изпълнение на спасителни операции на море.


"Няма разработени процедури как се реагира при подобни ситуации, каза Алексиев. В момента се обмислят паралелно 5 плана за разтоварване на кораба и неговото извличане от плитчината, в която е заседнал. Няма да бъде предприето нищо, което би могло да доведе до увреждане на околната среда." Днес министърът на транспорта повтори казаното по време на вчерашното му посещение на мястото на инцидента, че до края на деня ще потърси отговорност за неуспеха на операцията до момента.


В понеделник стана известно, че временно изпълняващият длъжностите капитан на пристанище Варна и директор на дирекция "Морска администрация" в града Валентин Джамбазов е дал на собственика на кораба Vera SU необяснимо дълъг срок от близо месец - до 15 октомври, за да го изтегли от защитената местност Яйлата. "Дневник" публикува и копие от заповеди, издадени от Джамбазов, според които собственикът на плавателния съд е трябвало да предаде план за изтеглянето на кораба до 27 септември, или цяла седмица след засядането, когато времето все още позволяваше всички действия за изтегляне на кораба в открито море. Това очевидно не се е случило, но не е последвала и реакция от страна на дирекция "Морска администрация" - Варна.


Вчера служебният транспортен министър Христо Алексиев съобщи, че България не разполага нито с технология, нито с екипировка за справяне със ситуация като тази около Vera Su. По тази причина, след като е поел управлението на операцията по освобождаването на кораба, той е започнал преговори с нидерландска компания, специализирана в подобен род дейности. Той не назова името й, но според специализираното издание Maritime.bg става дума за SMIT Salvage, участвала в операцията по изваждането от морското дъно на руска ядрената подводница "Курск". Тя потъна в Баренцово море на 12 август 2000 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK