Четири пъти над нормата са азотните съединения в морето до кораба Vera Su (допълнена)

Кадър от неуспешното претоварване на азотния тор от Vera Su

© Maritime.bg

Кадър от неуспешното претоварване на азотния тор от Vera Su



Четири пъти над нормата е количеството на уреята в морската вода, установено след анализа на пробите, взети на 28 септември от водата в района на кораба Vera Su, заседнал край местността Яйлата. Това показват данните, публикувани в сайта на Басейнова дирекция "Черноморски район".


Пробите бяха взети след неуспешния опит за претоварване на част от азотния тор, който е превозвал кораба. В нощта на 27 срещу 28 септември при опит част от товара на Vera Su да бъде прехвърлен на баржи (плоскодънни товарни плавателни съдове) част от азотния тор (урея) беше разпиляна в морето.


"Чтири пъти над нормата е сериозно замърсяване, каза за "Дневник" ихтиологът доц. Марина Панайотова от Института по океанология във Варна. Въпросът е колко време концентрацията на азотни съединеня ще се задържи висока в този район. От там минават течения, които биха могли да разнесат замърсяването".




Според Панайотова още в следващите дни евентуални поражения върху живите организми в района на замърсяването би трябвало да станат видиими. "Ако започне цъфтеж на фитопланктона, ще се появи характерно оцветяване. Този процес ще отнеме кислорода от водата и ще предизвика смъртта на прикрепените организми, каквито са мидите, на дънните риби и ракообразните. Ако това се случи, то няма как да остане скрито, тъй като вълните ще изхвърлят мъртвите организми на брега. В такива ситуации най-пострадали са тези, които не могат да избягат".


Марина Панайотова смята, че пасажите на мигриращите рибни видове като сафрида и чернокопа, които в този период на годината преминават край Яйлата от север на юг, продължават да са по-малко застрашени заради подвижността си. "Тъй като азотните съединеня предизвикват проблеми в дихателните им органи, те бързо усещат опасността и заобикалят районите на замърсяване", обясни тя.


Още на следващия ден министърът на околната среда и водите Асен Личев издаде "принудителна административна мярка", с която спрял дейностите по претоварване на азотния тор от кораба. Според прессъобщението, разпространено от МОСВ, мярката бе предприета заради "възникването на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море".


От текста на същото съобщение ставаше ясно също, че технологията за претоварване на уреята, използвана Морска администрация, не е била съгласувана от Министерството на околната среда и водите.
"Приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ, пише в разпространеното съобщение. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, проведена късно в понеделник в Басейнова дирекция "Черноморски район", е решено 700 т от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки. Пакетираният товар да бъде транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда".


От "Басейнова дирекция" информират на сайта си, че продължават да следят състоянието на морската вода в района на кораба всеки ден и имат готовност за предприемане на необходимите действия при увеличаване на съдържанието на азотосъдържащи съединения в нея.


Във вторник от Института по океанология към БАН съобщиха за "Дневник", че в момента рибни пасажи от видовете чернокоп и сафрид мигрират в южна посока, движейки се край брега на защитената местност Яйлата. Дали те ще бъдат засегнати от замърсяването, предизвикано при неуспешния опит за разтоварване на уреята от Vera Su, зависи от количеството, попаднало във водата.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK