Заради случая с Vera Su Асен Личев иска разследване на "Морска администрация" за престъпление срещу околната среда

Министърът на околната среда и водите Асен Личев по време на днешния си брифинг.

© Скрийншот от видео

Министърът на околната среда и водите Асен Личев по време на днешния си брифинг.



Служебният министърът на околната следа и водите Асен Личев е разпоредил на правната дирекция във ведомството да подготви писмо до прокуратурата, с което да поиска разследване по раздел "Престъпление срещу околната среда" от Наказателния кодекс срещу "Морска администрация". Причината за това искане са недопустимите действия, извършени от нея в кризата със заседналия край Яйлата кораб Vera Su и неуспешния опит за разтоварване на амониевия нитрат от борда му, при който част от него беше разпилян в морето. Това съобщи самият Личев по време на извънреден брифинг днес.

"Аз умрях от срам, когато видях, че кранът, който загребваше карбамида, всъщност е драгажна челюст, която е предназначена за загребване на тиня или пясък от дъното на воден обект, за да може той да се изцеди по време на вдигането и претоварването." Това каза Личев по време на брифинга си.

Според него използването на подобна техника означава, че


"Морска администрация" не е разполагала със задължителната техника


за справяне с проблемни ситуации като тази с авариралия кораб Vera Su.




"По моя експертна оценка тази администрация е оставена абсолютно необорудвана, каза още Личев. Тя трябва наново да се реорганизира и да се оборудва с необходимите средства. В момента това, което и липсва, трябва да се наеме или да се потърси помощ включително от съседни страни. Ако го бяха поискали от нас, ние можехме да го направим, защото сме в близки контакти с водните власти, да речем, в Румъния. Никой не е поискал от нас това да бъде направено", каза Асен Личев.


Момент от неуспешният опит за изтегляне на кораба.

© Maritime.bg

Момент от неуспешният опит за изтегляне на кораба.


По време на днешния си брифинг служебният министър на околната среда и водите обясни, че в кризата с Vera Su страната ни е била изправена пред две кризи. Едната - тежка административна, а другата - екологична.


"Недопустимо е една страна - членка на Европейския съюз, да допусне кораб, който видимо отива към брега, видимо е натоварен с


насипен карбамид, забранен от европейското законодателство


да бъде превозен в такъв вид, да се блъсне в нашия бряг и да застраши защитена зона Яйлата, каза Асен Личев. Това използвам и като мотив за да дам "Морска администрация" на прокуратурата за разследване."

Според служебния екоминистър в администрацията, която служебното правителство е наследило от редовното (бел. ред. - третия кабинет на Бойко Борисов), е имало само две неща: "Едното беше джипа, който се шофираше от премиера с държавни средства, и неговата медия за лична употреба "Севда тв", каза Личев. След това той определи състоянието, в което служебният кабинет е заварил "Морска администрация" и Министерството на околната среда и водите като "морална нищета".

Според данните, които Асен Личев представи по време на брифинга си,


основният риск за околната среда в района е преодолян


с източването на горивото от долните резервоари на кораба Vera Su. "На практика това означава, че няма как при някакви обстоятелства резервоарът, от който да изтече опасното гориво - лек дизел, да бъде пробит", обясни министърът.


Скрийншот от видео, на което се вижда, как при претоварването част от товара на Vera Su попада в морето

© Maritime.bg

Скрийншот от видео, на което се вижда, как при претоварването част от товара на Vera Su попада в морето


Преломните моменти, в който търпението му е изтекло, са били два, стана ясно по време на днешния брифинг. Единият - на 26 септември, заради бездействието на органите, компетентни да се занимава с ликвидирането на щетите от инцидента. Именно тогава Личев е инициирал предприемането на действия от страна на "Морска администрация". Вторият момент е бил в нощта на 27 септември, когато е била предприета


"нелепата" операция за претоварване на карбамида


превозван от Vera Su .

"Тези действия по прехвърлянето на товара от заседналия кораб към друг плавателен съд бяха по-скоро пагубни за околната среда, отколкото полезни, каза Асен Личев. В резултат на това, както ви е известно, аз наложих принудителна административна мярка, с която забраних по-нататък извършването на тази операция."

По време на брифинга си днес министърът на околната среда и водите на практика оспори търкуването на резултатите от анализа за състоянието на морската вода в близост до авариралия кораб от страна на специалисти в Института по океанология към БАН.


Заседналият кораб Vera Su.

Заседналият кораб Vera Su.


Според данни, оповестени след края на работния ден вчера, с публикация в сайта на "Басейнова дирекция", замърсяването в района на Vera Su след опита за претоварване на карбамида, който превозва, е било


4 пъти над допустимите норми


За "Дневник" специалисти коментираха, че подобно замърсяване може да доведе до преждевременен бурен цъфтеж на фитопланктона, а вследствие на това и до недостиг на кислород в района на аварията. Според тях, ако това се случи, то няма как да остане скрито, тъй като умъртвените морски организми - дънни риби, ракообразни и др., ще бъдат изхвърлени на брега от вълните.


Според Асен Личев обаче проби от водата края заседналия кораб са били взети на 25 септември, преди провеждането на операцията по претоварване. След като видял "тази трагична операция", министърът наредил от същото място да бъдат взети нови проби. Резултатите от тях били "абсолютно неправилно коментирани".


"В сравнение с пробите от 25 септември - ден преди операцията, вторите са с 1.6 пъти по-високи концентрации на амониев нитрат, каза Личев. Ние считаме, че това е фоновото съдържание на нитрати в този район."


Други данни, цитирани днес от Росица Карамфилова, шеф на "Изпълнителна агенция по околна среда", показвали, че след опита за претоварване на карбамида от борда на Vera Su е било установено
само "леко превишение на установените норми"


за съдържание на азот в морската вода. Пробите, взети по-късно, обаче не показвали отклонения и замърсяване в средата. Те били сравними с данните от "стандартния и регулярен мониторинг, който се осъществява от Института по океанология".


За да не бъде допуснем увреждане на околната среда и здравето на хората при последващите действия при освобождаването на авариралия кораб от товара му, министърът на околната среда и водите е разпоредил всекидневен мониторинг на състоянието на морската вода в радиус от един километър около кораба. Той трябвало да служи като база за сравнение при оценка на последствията след всяка следваща операция по спасението на заседналия кораб. Този мониторинг щял да продължи
до края на работата по изтегляне на кораба от плитчината, в която е заседнал.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 1585 Гневно

    Заради случая с Vera Su Асен Личев иска разследване на "Морска администрация" за престъпление срещу околната среда


    Боже господи, това е някаква малоумна история, написана от Кафка !!!

    другари служебни министри, сега е време да решавате реална криза, не да 'чегъртате'
    Осъзнайте се !!!!

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1859 Гневно

    Отбиването и прехвърлянето на "топката" не върши работа!!!
    Така наречените "министри" на транспорта и на околната среда да си събират личните вещи и в къщи!!!

  3. 3 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3059 Неутрално

    и тия хубостници са се офлянквали 5 дена, докато се сетят да направят нещо.

    че те не следят ли в това министерство, какви товари се возят по корабите?

  4. 4 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4146 Неутрално

    Ми баш престъпно безхаберие си е това, което виждаме на снимката......

  5. 5 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 1084 Неутрално

    А къде са зелените талибани да блокират Орлов мост!?
    Владислав Панев и Евгени Дайнов да не заети с разпределяне на еврофондове!?

  6. 6 Профил на
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Правистите на министерството да искат от прокуратурата отговорните длъжностни лица от "Морска администрация" да бъдат разследвани и за престъпление по чл. 107 от НК:

    "Който с цел да отслаби властта или да й създаде затруднения разстройва или подравя промишлеността, транспорта, селското стопанство, паричната и кредитната система, други стопански отрасли или отделни стопански предприятия, като използува държавни учреждения, стопански предприятия или обществени организации, като възпрепятствува тяхната дейност, или като не изпълнява възложените му важни стопански задачи, се наказва за вредителство с лишаване от свобода от три до десет години, а в особено тежки случаи - с лишаване от свобода от пет до петнадесет години."

    Гербавите калинки, назначени по време на правителствата на Борисов, умишлено и целенасочено не изпълняват служебните си задължения, за да могат агентите на тази злополучна партия да приписват щетите от нарушенията им на служебното правителство.

    Вероятността случая да е организирана провокация е прекалено голяма и следва да бъде разследвана.

  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2696 Неутрално

    До коментар [#6] от " ":

    Значи тоя закон за вредителството още действа,а ни лъжеха че бил отменен...

  8. 8 Профил на
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    и тия хубостници са се офлянквали 5 дена, докато се сетят да направят нещо. че те не следят ли в това министерство, какви товари се возят по корабите?
    —цитат от коментар 3 на karatista


    Изпълнителна агенция "Морска администрация" е юридическо лице на бюджетна издръжка към Министерство на транспорта, а не към Министерство на околната среда и водите.

    Има телефонни приложения, с които в реално време може да се следи движението на корабите и да се реагира при заплахи от кризисни ситуации, но май някой не си е свършил работата.

  9. 9 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3059 Неутрално

    До коментар [#8] от " ":

    аз на мястото на еко министъра щях да се преселя със все секретарките в кабинета на транспортния министър докато не се оправят нещата. не ме балалайкай с разни административни вуду магии.

  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4201 Весело

    До коментар [#6] от " ":

    Като гледаме, пълно е и със служебни калинки, на всички нива, като се започне от министрите. Дремали няколко месеца, и като стане извънредна ситуация, вместо да се вземат в ръце, още повече, при Тец-а ставаше дума за обект от националната сигурност,отиваш с полиция, или ДАНС, каквото си избереш, и всичко приключва, а при инцидента с кораба и за опасността от екологична катастрофа, отделно нарушени на не знам си колко гранични правила в страна, която е външна граница на ЕС, герберските калинки били виновни?! Трагикомична история...

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  11. 11 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 303 Неутрално

    10 години ГЕРБ и цялата държава видимо се разпада.

  12. 12 Профил на funordie
    funordie
    Рейтинг: 283 Неутрално

    А какво стана с платното което трябваше да се опъне под кофата на крана?
    Защо новият директор не изпълни планът за разтоварване като е толкова кадърен? Аз се сещам - ЗАЩОТО ПЛАНЪТ Е БИЛ НЕКАДЪРНО ИЗМИСЛЕН.

  13. 13 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Много капацитети се показаха по телевизора и се изказаха назидателно. К-н Петров опра пешкира, защото въпреки ограничените ресурси, се опита да направи нещо - взе някакво решение, което е по-добро от никакво. Просто щяха да облекчат кораба с 300 тона като разсипят 40-50 тона в морето, отколкото да се разпилее всичко като го смелят вълните.

  14. 14 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3306 Неутрално

    този министър все едно вчера се е родил на този свят

    зад всички негови думи прозират оправдания, разграничаване от всичко, което би му навредило на кариерата

    сякаш няма никакви задължения да знае, да контролира...
    ами всъщност наистина няма
    работата му не е да работи я!

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  15. 15 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3306 Неутрално

    До коментар [#5] от "Dankol":

    това за тях е скучен повод да протестират

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  16. 16 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3306 Неутрално

    До коментар [#7] от "deaf":

    не действа
    ако действаше, досега всички политици да са в панделата

    не е и отменен
    за да го има за случаи като този - за изнамиране на виновни и тяхното наказване, за да не отговарят истинските виновници

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  17. 17 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5556 Неутрално

    И не само срещу околната среда

  18. 18 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3059 Неутрално

    А къде са зелените талибани да блокират Орлов мост!? Владислав Панев и Евгени Дайнов да не заети с разпределяне на еврофондове!?
    —цитат от коментар 5 на Dankol


    не ми го побира главата как изтърват златна възможност да си изстрелят процентите. т.е. подозирам, ама...

  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7710 Неутрално

    Това е положението, жалка работа. Всички институции са разбити, никой за нищо не мисли и не отговаря.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK