Заради случая с Vera Su Асен Личев иска разследване на "Морска администрация" за престъпление срещу околната среда

Министърът на околната среда и водите Асен Личев по време на днешния си брифинг.

© Скрийншот от видео

Министърът на околната среда и водите Асен Личев по време на днешния си брифинг.



Служебният министърът на околната следа и водите Асен Личев е разпоредил на правната дирекция във ведомството да подготви писмо до прокуратурата, с което да поиска разследване по раздел "Престъпление срещу околната среда" от Наказателния кодекс срещу "Морска администрация". Причината за това искане са недопустимите действия, извършени от нея в кризата със заседналия край Яйлата кораб Vera Su и неуспешния опит за разтоварване на амониевия нитрат от борда му, при който част от него беше разпилян в морето. Това съобщи самият Личев по време на извънреден брифинг днес.

"Аз умрях от срам, когато видях, че кранът, който загребваше карбамида, всъщност е драгажна челюст, която е предназначена за загребване на тиня или пясък от дъното на воден обект, за да може той да се изцеди по време на вдигането и претоварването." Това каза Личев по време на брифинга си.

Според него използването на подобна техника означава, че


"Морска администрация" не е разполагала със задължителната техника


за справяне с проблемни ситуации като тази с авариралия кораб Vera Su.




"По моя експертна оценка тази администрация е оставена абсолютно необорудвана, каза още Личев. Тя трябва наново да се реорганизира и да се оборудва с необходимите средства. В момента това, което и липсва, трябва да се наеме или да се потърси помощ включително от съседни страни. Ако го бяха поискали от нас, ние можехме да го направим, защото сме в близки контакти с водните власти, да речем, в Румъния. Никой не е поискал от нас това да бъде направено", каза Асен Личев.


Момент от неуспешният опит за изтегляне на кораба.

© Maritime.bg

Момент от неуспешният опит за изтегляне на кораба.


По време на днешния си брифинг служебният министър на околната среда и водите обясни, че в кризата с Vera Su страната ни е била изправена пред две кризи. Едната - тежка административна, а другата - екологична.


"Недопустимо е една страна - членка на Европейския съюз, да допусне кораб, който видимо отива към брега, видимо е натоварен с


насипен карбамид, забранен от европейското законодателство


да бъде превозен в такъв вид, да се блъсне в нашия бряг и да застраши защитена зона Яйлата, каза Асен Личев. Това използвам и като мотив за да дам "Морска администрация" на прокуратурата за разследване."

Според служебния екоминистър в администрацията, която служебното правителство е наследило от редовното (бел. ред. - третия кабинет на Бойко Борисов), е имало само две неща: "Едното беше джипа, който се шофираше от премиера с държавни средства, и неговата медия за лична употреба "Севда тв", каза Личев. След това той определи състоянието, в което служебният кабинет е заварил "Морска администрация" и Министерството на околната среда и водите като "морална нищета".

Според данните, които Асен Личев представи по време на брифинга си,


основният риск за околната среда в района е преодолян


с източването на горивото от долните резервоари на кораба Vera Su. "На практика това означава, че няма как при някакви обстоятелства резервоарът, от който да изтече опасното гориво - лек дизел, да бъде пробит", обясни министърът.


Скрийншот от видео, на което се вижда, как при претоварването част от товара на Vera Su попада в морето

© Maritime.bg

Скрийншот от видео, на което се вижда, как при претоварването част от товара на Vera Su попада в морето


Преломните моменти, в който търпението му е изтекло, са били два, стана ясно по време на днешния брифинг. Единият - на 26 септември, заради бездействието на органите, компетентни да се занимава с ликвидирането на щетите от инцидента. Именно тогава Личев е инициирал предприемането на действия от страна на "Морска администрация". Вторият момент е бил в нощта на 27 септември, когато е била предприета


"нелепата" операция за претоварване на карбамида


превозван от Vera Su .

"Тези действия по прехвърлянето на товара от заседналия кораб към друг плавателен съд бяха по-скоро пагубни за околната среда, отколкото полезни, каза Асен Личев. В резултат на това, както ви е известно, аз наложих принудителна административна мярка, с която забраних по-нататък извършването на тази операция."

По време на брифинга си днес министърът на околната среда и водите на практика оспори търкуването на резултатите от анализа за състоянието на морската вода в близост до авариралия кораб от страна на специалисти в Института по океанология към БАН.


Заседналият кораб Vera Su.

Заседналият кораб Vera Su.


Според данни, оповестени след края на работния ден вчера, с публикация в сайта на "Басейнова дирекция", замърсяването в района на Vera Su след опита за претоварване на карбамида, който превозва, е било


4 пъти над допустимите норми


За "Дневник" специалисти коментираха, че подобно замърсяване може да доведе до преждевременен бурен цъфтеж на фитопланктона, а вследствие на това и до недостиг на кислород в района на аварията. Според тях, ако това се случи, то няма как да остане скрито, тъй като умъртвените морски организми - дънни риби, ракообразни и др., ще бъдат изхвърлени на брега от вълните.


Според Асен Личев обаче проби от водата края заседналия кораб са били взети на 25 септември, преди провеждането на операцията по претоварване. След като видял "тази трагична операция", министърът наредил от същото място да бъдат взети нови проби. Резултатите от тях били "абсолютно неправилно коментирани".


"В сравнение с пробите от 25 септември - ден преди операцията, вторите са с 1.6 пъти по-високи концентрации на амониев нитрат, каза Личев. Ние считаме, че това е фоновото съдържание на нитрати в този район."


Други данни, цитирани днес от Росица Карамфилова, шеф на "Изпълнителна агенция по околна среда", показвали, че след опита за претоварване на карбамида от борда на Vera Su е било установено
само "леко превишение на установените норми"


за съдържание на азот в морската вода. Пробите, взети по-късно, обаче не показвали отклонения и замърсяване в средата. Те били сравними с данните от "стандартния и регулярен мониторинг, който се осъществява от Института по океанология".


За да не бъде допуснем увреждане на околната среда и здравето на хората при последващите действия при освобождаването на авариралия кораб от товара му, министърът на околната среда и водите е разпоредил всекидневен мониторинг на състоянието на морската вода в радиус от един километър около кораба. Той трябвало да служи като база за сравнение при оценка на последствията след всяка следваща операция по спасението на заседналия кораб. Този мониторинг щял да продължи
до края на работата по изтегляне на кораба от плитчината, в която е заседнал.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK