Бедствие "на пауза" - как държавата се сблъска с Vera Su

Бедствие "на пауза" - как държавата се сблъска с Vera Su


Вероятно много скоро планктонът в морето край една от най-красивите гледки по Северното Черноморие - Яйлата, ще цъфне. Не че е време за това. Ще разцъфти на сила, след като беше "форсиран" с карбамида, разпилян от борда на заседналия там кораб Vera Su. А след това като лакмус ще очертае неподозирани до този момент размери на празното пространство, което държавата е оставила в морската си политика. На негово място сега изплуваха липсващи алгоритми за работа при кризи на море, спомени за специализирани кораби и екипировка, лекомислено продадени за скрап, институции с неясни задължения и правомощия, мънкащи и некомпетентни чиновници вместо мениджъри с воля за работа.


През уикенда корабът започна да потъва, но след това властите обявиха, че е стабилизиран в хоризонтално положение, продължават източването на гориво и твърдят, че няма замърсяване на водата в радиус от 1 км - повече тук.


Първият опит да бъдат "измити ръцете" на държавата




беше направен четири дни след инцидента от Милен Тодоров, директор "Ръководство на корабния трафик - Черно море" в Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Пред "Дневник" той каза, че екипажът на Vera SU пропуснал да направи "рутинна корекция на траекторията си", което довело до сблъсъка му с брега. След като пропуснал маневрата, до удара и засядането на кораба в скалите край Яйлата оставали само петнайсетина минути. И точно тогава започнали неуспешните опити на "Ръководство на корабния трафик - Черно море" да установи връзка с екипажа му. Никой не отговорил на повикванията.


Тодоров беше потърсен, след като сдружението "Да запазим Корал" разпространи във Фейсбук страницата си информация, че екипажът на кораба, не е бил предупреден навреме от българските контролни служби за фаталното си приближаване към Яйлата. "Кой твърди това?", попита Тодоров. А след като получи отговора, въздъхна: "Аха-а-а, някакво сдружение, ясно."


Но в случая всяка ирония е неуместна


Според информация, която лесно може да бъде открита в сайта на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", то разполага с напълно завършена информационна система за управление на трафика на плавателни съдове. Последната й трета фаза е изградена с пари от Оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г. Обща стойност на проекта е близо 40 млн. лв., от които почти 28 млн. лв. са осигурени от Европейския фонд за регионално развитие. Въпросът защо тази система се е оказала безсилна да предотврати удара на Vera Su в брега на Яйлата и до този момент остава без отговор. Още повече че една от целите, с които е отпуснато европейското финансиране по проекта, е "да осигурено взаимодействие с други информационни системи на държавни и ведомствени структури, обслужващи морския транспорт".


Втората институция, която носи пряка отговорност за случилото се на 20 септември, е Изпълнителна агенция "Морска администрация". В нейната структура има Главна дирекция "Аварийно-спасителна дейност". Едно от задълженията й е "да поддържа при денонощен режим на работа сили и средства за координиране и провеждане на операции по търсене и спасяване на човешки живот и за оказване на помощ на търпящи бедствие кораби в българския морски отговорен район за търсене и спасяване". За тази цел в структурата на дирекцията са създадени два отдела - "Морски спасителен координационен център" и "Спасителни средства - Черно море". Въпреки цялата сложна структура и ясно записани отговорности, тази институция на държавата също се е оказала безсилна да предотврати


безконтролното движение на Vera Su към скалите на Яйлата


Не по-малко озадачаващи бяха и действията на временно изпълняващият длъжностите капитан на пристанище Варна и директор на дирекция "Морска администрация" в града Валентин Джамбазов. Три дни след инцидента с кораба, плаващ под панамски флаг - едва на 23 септември, той подписва заповед, с която дава на турската компания - оператор на Vera Su, срок от четири дни - до 27 септември, за да изготви и представи план за освобождаването на плавателния съд от скалите. А след това и близо месец - до 15 октомври, за да го приведе в действие. Всичко това е направено при ясна прогноза за влошаване на времето и силно вълнение. Обяснението на Джамбазов беше, че


никой не поискал държавата да спасява кораба и екипажа му


Такива били правилата, записани в конвенцията за спасяване на имуществото на бедстващи кораби. Защо фактът, че в случая "имуществото" включва и 30 т карбамид (урея), който би могъл да нанесе вреди на екосистемата в защитената местност Яйлата, остава без ясен коментар. Властите твърдят, че товарът не е опасен, само горивото, което се източва.

Заседналият кораб Vera Su

© Александър Тодоров, Maritime.bg

Заседналият кораб Vera Su


"Забавянето на действия, свързани с освобождаването на кораба, който е заседнал край Камен бряг (Яйлата), са предизвикани от това, че в закона няма дефиниран срок, при който държавата да се намеси, каза пред Bloomberg TV - България, Свилен Крайчев, главен секретар на Българска морска камара и председател на Българската асоциация на корабните брокери и агенти. Всичко е оставено в ръцете на специализираните органи, които трябва да вземат съответното решение."


Дни след инцидента председателя на Българската морска камара Богдан Богданов обяви, че като член на Международната конвенция за търсене и спасяване по море


България е имала всички основания да предприеме много по-спешни действия


в дните след 20 септември. "В текстовете на конвенцията се казва, че в случай, при който има корабно произшествие в крайбрежието на дадена страна, тя има право да предприеме мерки, чрез които да не допусне замърсяване на крайбрежните води, каза също пред Bloomberg TV - България, Богданов. Тази конвенция не противоречи на никое законодателство."


Според Богданов в някои страни съществува практиката да се изготвя мореплавателен план (sailing plan), който да се изпраща на пристанищата, в които ще акостира даден плавателен съд. "В България тази практика все още не е приета, но ако имахме данните от такъв план, много по-лесно щяхме да видим, че курсът на Vera Su ще доведе до произшествие", каза той.


България е страна и по Международната конвенция за търсене и спасяване по море (SAR) от 1979 г., както и по Международната конвенция по спасяването (The international Convention on Salvage) от 1989 г. Двете имат за цел координирането на операции по спасяването на човешки живот при злополуки в морето. В случая с корабокрушението от 20 септември т.г. обаче


държавата очевидно се е оказала неспособна да изпълни задълженията си


по тези два документа. Оправданието: нямало как да бъде установена връзка с екипажа на кораб, очевидно напуснал траекторията си и още по-очевидно - носещ се с целия си товар към див и скалист бряг.


Но в нощта на 19 срещу 20 септември не е била регистрирана никаква активност в опит за предотвратяване на сблъсъка и от страна на Гранична полиция. Тя би трябвало да охранява морската граница на страната, да регистрира всяко отклоняване от курса на плавателни съдове в териториалното ни море и да следи трафика с наличните си радиосистеми и друго специализирано оборудване.


Така, след като изгуби почти седмица, едва на 27 септември, в последния възможен момент преди фаталното обръщане на вятъра от североизток, Морска администрация реши да разтовари Vera Su.


Трагикомичният спектакъл


който последва, спря дъха на присъстващите журналисти. Но и на служебния министър на околната среда и водите Асен Личев.


"Аз умрях от срам, когато видях, че кранът, който загребваше карбамида, всъщност е драгажна челюст, която е предназначена за загребване на тиня или пясък от дъното на воден обект, за да може той да се изцеди по време на вдигането и претоварването, каза той след прекратяването на операцията. Тези действия по прехвърлянето на товара от заседналия кораб към друг плавателен съд бяха по-скоро пагубни за околната среда, отколкото полезни", каза още Личев. А след това обобщи състоянието, в което служебният кабинет е заварил "Морска администрация" и Министерството на околната среда и водите, като "морална нищета".


"България не е пиратска държава и е действала по най-адекватния начин, съобразен с международното право", твърди министърът на транспорта Христо Алексиев в събота в отговор на въпрос за закъснели действия от страна на държавата по случая.


Той и колегата му Личев влизат като ръководители в създадената със заповед на министър-председателя Стефан Янев координационна група за ситуацията с кораба, за която беше съобщено през уикенда. Нейни членове са още заместник-министърът на отбраната Пламен Йорданов, заместник-министърът на външните работи Василий Такев, заместник-министърът на правосъдието Мария Павлова и заместник-министърът на вътрешните работи Таня Петрова.


След всичко, на което станахме свидетели през последните 14 дни, бедствието под високите червени скали на Яйлата изглежда като поставено на пауза. А в стопкадъра така и не става ясно кой всъщност бедства във вълните - Vera Su или държавата?


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK