Турският оператор на Vera Su чакал одобрение от държавата, за да започне спасителна операция

Кораб Vera Su заседна край Камен бряг в района на Яйлатаснимки: Министерство на отбраната

© NA

Кораб Vera Su заседна край Камен бряг в района на Яйлатаснимки: Министерство на отбраната



Турският оператор на кораба Vera Su, който заседна в морето край местността Яйлата на 20 септември т.г., е съобщил вчера на служебния транспортен министър Христо Алексиев, че е осигурил специализирана компания за спасяването на плавателния съд. Сега компанията Ves Ship Management Ltd очаквала от българската държава писмено потвърждение за започване на операцията. В същото време България настоява преди това операторът на заседналия кораб да представи ясен план с конкретни стъпки за предстоящата операция. Това обясниха за "Дневник" от Пресслужбата на транспортното министерство по повод на распространено по-рано днес прессъобщение за среща между служебния министър Христо Алексиев и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция у нас Ерман Топчу.


Според съобщението на Пресцентъра на министерството на транспорта срещата е била продължение на разговори, проведени от Алексиев вчера с представител на турската компания, оперираща Vera Su. Христо Алексиев е поставил пред Ерман Топчу условие за стриктен контрол върху поетия ангажимент и задължение от страна на корабособственика "за представяне на своевременен адекватен план за спасяване на кораба и товара му в съответствие с българското и европейското законодателство".


Според неофициална информация дни след инцидента с Vera Su от Ves Ship Management Ltd са предложили спешно да разтоварят кораба от карбамида, който той превозва, като го изсипват извън 12-милната зона на българските териториални води в Черно море. Този план обаче е бил отхвърлен от Министерството на околната среда и водите. Това била и причината в момента транспортното министерство да иска подробен план за работа при предприемане на нова операция за спасяване на заседналия кораб от страна на оператора му Ves Ship Management Ltd.




По време на днешната си среща с Ерман Топчу Христо Алексиев е подчертал, че българската държава продължава да управлява спасителната акция и е мобилизирала оборудване, включително и за евакуация на екипажа, като към момента ситуацията е овладяна, но са необходими допълнителни спешни и адекватни мерки от страна на корабособственика.


Информацията за днешната среща между Христо Алексиев и Ерман Топчу на практика поставя нови въпроси за причините, довели до кризата с кораба Vera Su.


От текста на разпространеното прессъобщение излиза, че компанията Ves Ship Management Ltd работи по паралелен план за спасяване на кораба и товара му, докато транспортното министерство изпълнява своя програма със същата крайна цел.


Само преди ден на брифинг във Варна Христо Алексиев информира, че България преговаря със скандинавски и нидерландски компании за спасяване на аварирали морски съдове. А в телефонен празговор с "Дневник" днес следобяд от транспортното министерство потвърдиха, че в ранните следобедни часове утре се очаква да пристигнат надуваеми технически съоръжения за разтоварването на кораба, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност.


Така може да се окаже, че след протакане от три седмици за спасяването на Vera Su могат да започнат две паралелни операции - едната, предприета от държавата, и втора - от оператора на правателния съд.


Междувременно днес по разпореждане на министъра на околната среда и водите Асен Личев е започнал допълнителен площен мониторинг на морските води в района на заседналия кораб Vera Su, съобщиха от екоминистерството. Той трябва да служи като база за сравнение за последствията върху околната среда при предстоящите спасителни действия.


Планът за мониторинга е разработен съвместно с експерти от Института по океанология към БАН, съобщават още от Министерството на околната среда и водите. Пунктовете, на които ще бъдат вземани пробите, са избрани според отстоянието от кораба, посоката на преобладаващото течение и прогнозираната метеорологична обстановка през следващите 10 дни. Това трябвало да позволи проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в случай на попадане на карбамид в морските води при повторно стартиране на дейностите по разтоварване на кораба.


Паралелно с допълнителния площен мониторинг МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK