Капитанът на Vera Su и помощникът му могат да получат от 5 до 15 години лишаване от свобода

Коработ Vera Su, заседнал скрай Яйлата на 20 септември т.г.

© Александър Тодоров, Maritime.bg

Коработ Vera Su, заседнал скрай Яйлата на 20 септември т.г.



На капитана и втория помощник-капитан на кораба Vera Su ще бъдат повдигнати обвинения, за които Наказателният кодекс предвижда лишаване от свобода за срок от 5 до 15 години. Това каза днес пред журналисти окръжният прокурор на Добрич Радослав Бухчев. Той цитира текст от кодекса, според който наказанието се налага в случаите, в които някой допусне "да се повреди, да заседне или да потъне кораб и с това създаде опасност за живота на другиго или значителна повреда на имот". Според Бухчев именно втория помощник - капитан на Vera Su е бил на вахта в момента, в който корабът се е отклонил от траекторията си и е поел курс към скалите пред местността Яйлата.


Капитанът и помощникът му ще бъдат задържани още тази вечер за 72 часа, след което от Добричкия окръжен съд ще бъде поискано да им бъде наложена постоянна мярка "задържане под стража".


По време на брифинга си днес Бухчев информира, че Капитанът на кораба е предал доброволно на разследващите всички корабни документи - дневници на машините и на палубата, 46 сертификата, които се отнасят до самия кораб и товара му, както и трудовите договори на всички моряци от екипажа. Утре в Добрич се очакват следователи от Националната следствена служба, която ще наблюдава делото.




Следователите ще се запознаят с данните, събрани по време на разпитите, извършени днес пред съдии в Добричкия окръжен съд и ще вземат решение за действията, които трябва да бъдат предприети от тук нататък.


Окръжният прокурор на Добрич съобщи, също, че днес е бил получен сигнал от министъра на околната среда и водите Асен Личев за евентуално престъпление, извършено срещу околната среда.


Към момента досъдебното производство за инцидента с кораба Vera Su се води в три направления, каза Бухчев. Първото от тях трябва да изясни фактите и обстоятелствата, довели до засядането на кораба. Второто е за адекватността на действията, предприети от българските администрации, ангажирани със случая, а третото - за евентуални щети, нанесени на околната среда.


Според Бухчев все още е рано да се коментират подробности от информацията по случая, събрана до момента, но корабът е аварирал по-скоро заради човешка грешка.


Междувременно днес стана известно, че надувните баржи за претоварване на заседналия край Камен бряг кораб вече са доставени на варненското пристанище. След като евентуално в понеделник метеорологичните условия позволят, те ще бъдат оборудвани и откарани с буксири до заседналия кораб, е съобщил Румен Николов, началник на Главна дирекция "Аварийно-спасителна дейност".


С трите баржи ще бъде направен опит да се разтовари втечнената част от товара на кораба, след като бъде отстранена сухата.


Снощи е било отправено и искане към корабособственика на Vera Su или да върне екипажа на кораба, или да го смени с нов, уточниха за "Дневник" от Министерството на транспорта. Ако реакция не последва, ще се пристъпи към сформиране на български екипаж. В момента на кораба няма електрозахранване, което прави невъзможно и привеждането в действие на агрегатите му. Най-сериозното последствие от това е, че не могат да бъдат отворени и капаците на танковете, в които се намира товарът от карбамид (урея).


Всяка от надувните баржи може да поеме около 100 куб.м. втечнен карбамид, който ще бъде изсмукан с помпи - част от оборудването им. Плановете предвиждат целият товар да стигне до Балчик, където да бъде предаден на митническите власти.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK