На изборите през юли: Партии без субсидии са дали над 500 хил. лева на частни телевизии

медии, журналисти, камери, камера, микрофон, микрофони

© Юлия Лазарова

медии, журналисти, камери, камера, микрофон, микрофони



За поредна кампания телевизия "Евроком" е най-предпочитаната медия от формациите, които не разполагат с държавна субсидия, в която те да вложат средства от медийните си пакети. На изборите през юли тази година тя е привлякла 173 793 лв. от седем различни формации. Партиите "Свобода" (националистическа организация, основана от Павел Чернев) и "Български национален съюз-НД" (на Боян Расате) са изразходвали целия си медиен пакет за реклама в частната телевизия, а партия "България на труда и разума" също е насочила по-голямата част от пакета си към "Евроком" - 30 000 лв.


Това показва анализ на Центъра за развитие на публичната среда, които са изследвали отчетите на участниците в кампанията за предсрочните избори на 11 юли тази година, подадени пред Сметната палата и протоколите на Централната избирателна комисия, за да проследи разходваните средства от медийните пакети. Общо 539 854 лв. са били насочени към различни медии, най-много към частни телевизии.


Партиите, които участват в изборите, но не получават държавна субсидия, имат право да използват медийни пакети, за да финансират отразяването си в средствата за масово осведомяване. Размерът на тази държавна помощ може да достигне 40 хил. лв. за партия или коалиция и до 5 хил. лв. за инициативен комитет. Сумите за реклама от медийни пакети се одобряват от Централната избирателна комисия (ЦИК) и се насочват към отделните доставчици на медийни услуги. На следващо място е Българската национална телевизия (БНТ), която е привлякла над 120 хиляди лева от седем партии и коалиции. Най-много средства са отделени от "Атака" - над 35 хиляди лева. Генералният директор на обществената телевизия Емил Кошлуков. При кандидатстването на генералния директор на обществената телевизия Емил Кошлуков за поста от биографията му изчезна трудовият стаж в телевизията на партия "Атака" - "Алфа". По данни на "Капитал" по време на предишния конкурс за генерален директор на БНТ през 2017 г. той е посочил една година като програмен директор на "Алфа" (през 2016 - 2017 г.) , допълвайки по този начин изискваните по закон петгодишен стаж на ръководна длъжност в телевизия.




Сайтът "Офнюз" ("Офф медия") е на трето място по привлечени средства с 45 190 лв. Голямата част от тази сума са всички средства от медийния пакет на партия "Глас народен" - 40 хил. лв. Следват Българското национално радио с 35 557 лв. и радио К2 (с издател "Анаили мили" ЕООД), което е предпочетено от партия МИР, насочила за реклама там 23 856 лв. от медийния си пакет.


Анализът показва, че невинаги може да се установи към коя медия се насочват средства. Публикуваната информация често включва само наименованието на компанията, страна по договора, но не и притежаваната от нея медия/медии. "Това отново повдига въпроса за необходимостта от създаване на механизъм за по-голяма прозрачност при разходването на медийните пакети. Създаването на онлайн регистър, поддържан от ЦИК, може да е стъпка в тази насока. Само така ще се повиши публичността при договаряне на условията за политическа реклама, заплащана с държавни средства. Сред ползите ще са и информираност на публиката за значението и употребата на медийните пакети", пишат още от центъра за развитие на публичната среда.


Институт за развитие на публичната среда предложи на ЦИК да създаде публичен онлайн регистър за разпределението и разходването на медийните пакети. Предвиждахме такъв онлайн инструмент да предоставя стандартизирани данни за: конкретните медии, с които се сключват договорите; вида на услугите и тяхната стойност; съответните медийни форми и т.н. Според нас по този начин информацията за разходването на медийните пакети ще бъде много по-достъпна и прозрачна за гражданите и другите заинтересовани лица. За съжаление обаче и в предишния, и в настоящия си състав комисията не прояви интерес за създаването на регистъра.


Така информация за разходването на средствата от медийните пакети, може да се проследи само през стенограмите на ЦИК (които се публикуват със значително закъснение от дни) и през отчетите, които партиите и коалициите подават повече от месец след провеждането на съответните избори пред Сметната палата. Следва да посочим, че информацията е ограничена, тъй като се посочват единствено сумите, насочени към конкретните медии, без да става ясно каква точно е услугата.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 3045 Любопитно

    Няма нищо е - Партии без субсидии са дали над 500 хиляди лева на частни телевизии, сега гледаме как хора без партии похарчиха няколко милиона / преди изборната кампания да е започнала даже / на частни телевизии и всякакви други медии..........??!!

    [email protected]
  2. 2 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    Това дали наистина са ги дали е доста спорно !

  3. 3 Профил на Wornoxmaniak  и ОФ  баницата в мола
    Wornoxmaniak и ОФ баницата в мола
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Сега си проличава къде Васил Божков Черепа е развързал кесията.

    Wornoxmaniak Най-подискан, репресиран и цензуриран коментатор във форума на Дневник за всички времена. Навсякъде гонен, всякъде приет.
  4. 4 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Кой го интересува как си харчи парите една или друга партия!?

  5. 5 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 1731 Неутрално

    А сега кажете от де са тия пароци.

    Комунистите са виновни!
  6. 6 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 991 Неутрално

    За Евроком знаем отдавна , ама е интересно за паричните потоци на ДБ и сега на ПППП!

  7. 7 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    Кой го интересува как си харчи парите една или друга партия!?
    —цитат от коментар 4 на svoboden


    Ами това не са техните пари, а нашите. Парите събрани от нашите данъци, които държавата им отпуска за да приказват тъпотии.

  8. 8 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1896 Весело

    За Евроком знаем отдавна , ама е интересно за паричните потоци на ДБ и сега на ПППП!
    —цитат от коментар 6 на Dankol


    А към заблатени нощни шкафчета проявявате ли интерес?

  9. 9 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    Тези не са интересни, защо ни занимавате с тях?
    Далеч по-интересно е от какво се изхранва г-н Христо Иванов, след като през целия си съзнателен живот е работил само за известно време като "работник"?
    Как се финансира партията, кой плаща за офиси, телевизионни участия, билбордове, флаери, телефони, коли, секретарки, персонал и консумативи?
    Същите въпросчета качествената журналистика следва да зададе и на другата "партия от протестите", тази на другарките Манолова и Дончева, като особено първата демонстрира тоалети и аутфит, сравним само с този на другарката Масларова, героиня от недалечното минало.
    А дано, ама надали...

  10. 10 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1101 Неутрално

    До коментар [#9] от "Toshko Afrikanski":

    Тошко, имаш доста тесен политически интерес - този, за който ти плащат. Не знам дали има читател, който може да ти повярва. Може би някои зрители на Алфа или 7/8?!

  11. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2982 Неутрално

    Кой го интересува как си харчи парите една или друга партия!?
    —цитат от коментар 4 на svoboden


    Парии които не са одобрени от ЦК на либерастите не трябва да имат ресурси за плащане!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  12. 12 Профил на mara71
    mara71
    Рейтинг: 953 Неутрално

    По медиите ще ги опознаем.
    Или - имената на глупците висят по стените.
    Пример. Ако Лозан Панов се рекламира в ПИК и Беновска, значи "Сбогом, Гергино".

  13. 13 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    До коментар [#9] от "Toshko Afrikanski":Тошко, имаш доста тесен политически интерес - този, за който ти плащат. Не знам дали има читател, който може да ти повярва. Може би някои зрители на Алфа или 7/8?!
    —цитат от коментар 10 на авторът

    О, за мен е чест, че ти и разни като тебе не ми вярват!

  14. 14 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5274 Неутрално

    Като се гледа "Евроком", парите на там потичат.

  15. 15 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 2470 Любопитно

    В началото на статията (за да хванат повече читатели, които не дочитат края)
    се мъдрят ни в клин, ни в ръкав имената на някакви националистически партии.

    Ама не е казано, че те са най-силно финансиращите, а просто са тупнати там.

    Дали не е крива демагогия, целяща да внуши, че националистическите партии са "лошите", а благородните либерастки, прогреисивни, "демократични", леви, "европейски" партии и медии (знаем ги кои са), са ни лук яли, ни мирисали, и грантове при тях няма никакви.

    До кога с тия плоски номера!?

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7416 Неутрално

    До коментар [#4] от "svoboden":

    Не ни интересува как ги харчи, а кой и ги дава.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK