Девненският "Агрополихим" е бил краен получател на уреята, превозвана от Vera Su

Корабът Vera Su, заседнал край Яйлата.

© Александър Тодоров, Maritime.bg

Корабът Vera Su, заседнал край Яйлата.



Девненската компания "Агрополихим" е крайният получател на товара от 3 хил. т карбамид (урея), който превозва корабът Vera Su, заседнал в скалите край местността Яйлата. Това съобщиха от транспортното министерство в отговор на въпроси, зададени от "Дневник". От компанията, която произвежда азотни торове, по-късно уточниха, че няма регламент, който да указва задължително опаковане на карбамида при транспортирането му.


"Това е стандартен тор, който се използва или за директно торене, или като съставка, суровина в течни и комплексни торове, каза изпълнителният директор на дружеството Красимир Бербенков. Ние сме купувач на товара, но не сме страна по договора за превоз между продавача и корабната компания. Условието на доставка за нас е CFR и сме потърпевши от събитията."


Търговските взаимоотношения, означени с термина CFR, изискват от продавача да транспортира стоки по море до определено пристанище. Разходите за доставка се покриват от продавача, както и застраховката за потенциални щети от загубата на товара.




Вчера от транспортното министерство съобщиха също, че ситуацията около Vera Su, след като той бе напуснат от екипажа си, се усложнява, тъй като операторът му Ves Ship Management Ltd не е заявил намерение да назначи нов. В същото време, противно на заявеното по-рано през седмицата,


корабът не става автоматично българска собственост


ако на борда му се качат български моряци.


От пресслужбата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията уточниха, че според международните спогодби това може да се случи само ако корабът бъде изоставен от екипажа си в неутрални води. След това той става собственост на държавата, чиито моряци първи се качат на него. В случая с Vera Su обаче плавателният съд е напуснат от екипажа си в наши териториални води. Така той може да стане българска собственост само ако притежателят му обяви процедура, известна в международното морско право с термина abandon (изоставяне, от англ.). Към момента това не е факт, а


българската държава няма интерес да придобие собственост върху кораба и товара му


уточниха от пресцентъра на транспортното министерство.


От друга страна действията на корабособственика подсказвали, че той все пак има намерение да запази собствеността си върху кораба, след като е влязъл в контакт със салвидж компания, която да предприеме действия по спасяването му. По тази причина в сряда вечерта към него е било отправено писмо-покана да излъчи нов екипаж или да върне на борда стария.


"При това положение


България може да качи на борда на кораба екипаж единствено с мотива, че спасява българския национален интерес


но не и за да придобие собственост върху него", гласи информацията от министерството на транспорта.


Според други отговори на въпроси, зададени от "Дневник" във връзка с кризата около Vera Su, от там уточниха, че почти едномесечният срок, даден на оператора на кораба да го изтегли от скалите край Яйлата, е бил толкова дълъг, тъй като включвал четири етапа на работа.


"Първият етап е оценка на ситуацията, планиране и осигуряване с необходимите сили и средства, гласи писменият отговор, изпратен от министерството. Вторият етап е провеждане на операция по снемане от засядане, или спасителна операция. Третият е след снемането на кораба от засядане да се извършат съответните действия по стабилизиране, за да е в някаква степен в мореходно състояние. Четвъртият етап е приемане на кораба в място за убежище."


На въпроса


защо при първия и неуспешен опит за разтоварване на кораба не е била приложена технологията, одобрена от МОСВ


от транспортното министерство отговориха, че това се е наложило поради "повреда на машината за пакетиране". Какво количество от уреята е било разпиляно в морето при последвалото изгребване с драгажна техника не било възможно да се каже с точност. Изсипването на част от товара в морето станало при форсмажорни обстоятелства и по тази причина отговорност за случилото се най-вероятно няма да бъде търсена.


Днес Добричкият окръжен съд определи за капитана и втория помощник-капитан на кораба най-тежката мярка за неотклонение "задържане под стража". Вчера те бяха задържани за срок от 72 часа по обвинение за допускане на засядане на кораб, причиняване на повреди на чужд имот и създала се опасност за живота на другиго.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK