Девненският "Агрополихим" е бил краен получател на уреята, превозвана от Vera Su

Корабът Vera Su, заседнал край Яйлата.

© Александър Тодоров, Maritime.bg

Корабът Vera Su, заседнал край Яйлата.



Девненската компания "Агрополихим" е крайният получател на товара от 3 хил. т карбамид (урея), който превозва корабът Vera Su, заседнал в скалите край местността Яйлата. Това съобщиха от транспортното министерство в отговор на въпроси, зададени от "Дневник". От компанията, която произвежда азотни торове, по-късно уточниха, че няма регламент, който да указва задължително опаковане на карбамида при транспортирането му.


"Това е стандартен тор, който се използва или за директно торене, или като съставка, суровина в течни и комплексни торове, каза изпълнителният директор на дружеството Красимир Бербенков. Ние сме купувач на товара, но не сме страна по договора за превоз между продавача и корабната компания. Условието на доставка за нас е CFR и сме потърпевши от събитията."


Търговските взаимоотношения, означени с термина CFR, изискват от продавача да транспортира стоки по море до определено пристанище. Разходите за доставка се покриват от продавача, както и застраховката за потенциални щети от загубата на товара.




Вчера от транспортното министерство съобщиха също, че ситуацията около Vera Su, след като той бе напуснат от екипажа си, се усложнява, тъй като операторът му Ves Ship Management Ltd не е заявил намерение да назначи нов. В същото време, противно на заявеното по-рано през седмицата,


корабът не става автоматично българска собственост


ако на борда му се качат български моряци.


От пресслужбата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията уточниха, че според международните спогодби това може да се случи само ако корабът бъде изоставен от екипажа си в неутрални води. След това той става собственост на държавата, чиито моряци първи се качат на него. В случая с Vera Su обаче плавателният съд е напуснат от екипажа си в наши териториални води. Така той може да стане българска собственост само ако притежателят му обяви процедура, известна в международното морско право с термина abandon (изоставяне, от англ.). Към момента това не е факт, а


българската държава няма интерес да придобие собственост върху кораба и товара му


уточниха от пресцентъра на транспортното министерство.


От друга страна действията на корабособственика подсказвали, че той все пак има намерение да запази собствеността си върху кораба, след като е влязъл в контакт със салвидж компания, която да предприеме действия по спасяването му. По тази причина в сряда вечерта към него е било отправено писмо-покана да излъчи нов екипаж или да върне на борда стария.


"При това положение


България може да качи на борда на кораба екипаж единствено с мотива, че спасява българския национален интерес


но не и за да придобие собственост върху него", гласи информацията от министерството на транспорта.


Според други отговори на въпроси, зададени от "Дневник" във връзка с кризата около Vera Su, от там уточниха, че почти едномесечният срок, даден на оператора на кораба да го изтегли от скалите край Яйлата, е бил толкова дълъг, тъй като включвал четири етапа на работа.


"Първият етап е оценка на ситуацията, планиране и осигуряване с необходимите сили и средства, гласи писменият отговор, изпратен от министерството. Вторият етап е провеждане на операция по снемане от засядане, или спасителна операция. Третият е след снемането на кораба от засядане да се извършат съответните действия по стабилизиране, за да е в някаква степен в мореходно състояние. Четвъртият етап е приемане на кораба в място за убежище."


На въпроса


защо при първия и неуспешен опит за разтоварване на кораба не е била приложена технологията, одобрена от МОСВ


от транспортното министерство отговориха, че това се е наложило поради "повреда на машината за пакетиране". Какво количество от уреята е било разпиляно в морето при последвалото изгребване с драгажна техника не било възможно да се каже с точност. Изсипването на част от товара в морето станало при форсмажорни обстоятелства и по тази причина отговорност за случилото се най-вероятно няма да бъде търсена.


Днес Добричкият окръжен съд определи за капитана и втория помощник-капитан на кораба най-тежката мярка за неотклонение "задържане под стража". Вчера те бяха задържани за срок от 72 часа по обвинение за допускане на засядане на кораб, причиняване на повреди на чужд имот и създала се опасност за живота на другиго.

Ключови думи към статията:

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5228 Неутрално

    Който владее кораба носи отговорност после за щетите.
    Нашите много да внимават какво правят.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3180 Неутрално

    Всичко описано някаква тъпа сценка ли е? Трябваше месец да се вдене какво гласи морското право в такъв случай и кой е получател на товара?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  3. 3 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1475 Неутрално

    По-рано някой заяви, че превозваният тор бил забранен в ЕС. Сега какво се оказва - че не е забранен или че нашият купувач е в нарушение?

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    Безхаберието е пълно! Турците на вахта пияни ли са били?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    Карбамид се слага и в дизела като "Ад блу".
    И карбамидът също е азотен тор.

    Където и да натиснеш в ГЕРБ, излиза ГНОЙ.
  6. 6 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1983 Неутрално

    До коментар [#2] от "дерибеев":

    Нелепо, почти като в комикс за Готъм сити. Някакви елементарни неща ,дето требваше да са ясни още на втория ден, се спускат на час по лъжичка, с гръм и трясък.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  7. 7 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 871 Неутрално

    Преди Иван Костов да направи крадливата си приватизация, България изнасяше изкуствени торове. Сега внасяме.

    Още дълго ще понасяме щетите от Костовото управление!

  8. 8 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5556 Неутрално

    О-па пак сме намесени в далаверата

  9. 9 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    До коментар [#2] от "дерибеев":
    - Екипажът се криеше и не даваше интервюта. Сега са ги разпитали и е станало ясно.
    А получателят защо си е траел досега, това е загадка.

    Където и да натиснеш в ГЕРБ, излиза ГНОЙ.
  10. 10 Профил на Wornoxmaniak  vs Канадския Пинокио и  ушатия фатмак
    Wornoxmaniak vs Канадския Пинокио и ушатия фатмак
    Рейтинг: 824 Неутрално

    Олицетворение на Румен Радевото управление в целия му блясък.

    Wornoxmaniak Най-подискан, репресиран и цензуриран коментатор във форума на Дневник за всички времена. Навсякъде гонен, всякъде приет.
  11. 11 Профил на blueberry1
    blueberry1
    Рейтинг: 171 Неутрално

    На 20-я ден ли се е установило кой е крайния получател? Браво! При това български краен получател. Той иска ли си товара, независимо в какво състояние, или не?

  12. 12 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3180 Неутрално

    До коментар [#9] от "keen":

    Тоест влиза товар в наши води и никой не знае какво/за кого кара?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  13. 13 Профил на Joro Metala
    Joro Metala
    Рейтинг: 14 Неутрално

    До коментар [#7] от "hrx16647690":

    Мноо си т....п. За суровини да си чувал/а... Аре земи си сега копейките за коментара и бегай!

  14. 14 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    До коментар [#12] от "дерибеев":

    Изказах хипотеза. Може да не съм прав.

    Където и да натиснеш в ГЕРБ, излиза ГНОЙ.
  15. 15 Профил на Joro Metala
    Joro Metala
    Рейтинг: 14 Неутрално

    До коментар [#11] от "blueberry1":

    Той може да е получател, но все още нищо не е получил т.е. ще си получи застраховката. А и никаква отговорност към товара няма до момента в който не е в негово владение.

  16. 16 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 1081 Любопитно

    "Агрополихим е водещ производител на азотни торове в Югоизточна Европа и лидер в производството на фосфорни торове на Балканския полуостров."

    Това е от сайта на фабриката. Някой ще зададе ли въпроса за какъв дявол му е на лидера в производството на азотни торове да внася азотни торове?

  17. 17 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 871 Неутрално

    Безхаберието е пълно! Турците на вахта пияни ли са били?
    —цитат от коментар 4 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    По-вероятно е да са били уморени.
    Чорбаджията им за да печели повече е намалил персонала до 9 човека.

    Хората сигурно са работели по 12-15 часа.

    До коментар [#4] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

  18. 18 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4201 Неутрално

    "От компанията, която произвежда азотни торове, по-късно уточниха, че няма регламент, който да указва задължително опаковане на карбамида при транспортирането му. Подобно условие съществувало само за азотните торове..."?!




    Айде бе!? В т. 14.7. тук какво пише https://www.carlroth.com/medias/SDB-7638-BG-BG.pdf?context=bWFzdGVyfHNlY3VyaXR5RGF0YXNoZWV0c3wyNDgxODV8YXBwbGljYXRpb24vcGRmfHNlY3VyaXR5RGF0YXNoZWV0cy9oODQvaGY4Lzg5Njg3OTE2ODcxOTgucGRmfGYzMzlmYzNhZDRiZDA4ODNmNzMwODJjODdhMmYyZDI5M2MyNzVlYzIyMzlkY2QzNzI1ZWM1OWEwN2YxYjdkMmM

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  20. 20 Профил на helemong
    helemong
    Рейтинг: 194 Неутрално

    Какви са тези глупости "неутрални води". Няма такъв термин в международното морско право. Има вътрешни води, териториално море, прилежаща зона, изключителна икономическа зона и открито море. Или в това министерство и морска администрация са останали само неуки или журналистите си измислят. Що за абсурд е написан в статията. Ако този корабособственик никога не обяви "abandon" тези останки от кораб остават ничии завинаги.

  21. 21 Профил на Atanas Yankov
    Atanas Yankov
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Тоя кокошарник е колкото разходите и ремонта.
    Ама,и да остане там не е работа.

  22. 22 Профил на sortero
    sortero
    Рейтинг: 258 Неутрално

    Условието на доставка за нас е CFR и сме потърпевши от събитията." (“Агрополихим”), липсва застраховка (CIF)

  23. 23 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    Тоя кокошарник е колкото разходите и ремонта.Ама,и да остане там не е работа.
    —цитат от коментар 21 на Atanas Yankov


    Не е баш тъй, желязото последната година много се качи, $400 на тон е за скрап.
    Но ние няма къде да го рециклираме, най-близкият двор за разфасоване е в Турция, трябва да се изтегли дотам.


    Преди Иван Костов да направи крадливата си приватизация, България изнасяше изкуствени торове. Сега внасяме.
    —цитат от коментар 7 на hrx16647690

    Производсвтото на торове е дейност със сравнително ниска добавена стойност, да не кажа почти никаква. Стандартизирано е до безкрай, печелят само най-големите производители с икономии от мащаба, и то само където има евтина суровина, тоест природен газ. Стандартна химическа реакция, линиите са автоматизирани, влиза газ, излиза тор. Конкурираш се с OCI, Yara, и другите световни лидери, които имат огромни заводи и достъп до евтин газ, имат заводи в Катар и другаде по близкия изток.
    Едно време по соц-а може да е било рентабилно, когато СССР е давал евтин газ, сега конюнктурата е друга.

  24. 24 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Всичко описано някаква тъпа сценка ли е? Трябваше месец да се вдене какво гласи морското право в такъв случай и кой е получател на товара?
    —цитат от коментар 2 на дерибеев

    Е хайде сега и ти, почтените са заети с чегъртане, което отнема целото им време и умствен капацитет, ти искаш да седнат да четат некво си морско право.

  25. 25 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Весело

    Всъщност корабът не е уцелил Варненския канал с некви си педесетина мили...

  26. 26 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3070 Неутрално

    И каква точно е ролята на крайния получател на товара, че нещо не намират връзка между заглавието и статията. :)

    Или искат да внушат че те са виновни щото ако не били поръчали стоката, кораба нямаше да се блъсне.

  27. 27 Профил на csk58610335
    csk58610335
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Този тор е най-използвания по цял свят. Освен за директно торене се ползва и като суровина за други торове. По море се води само в насипно състояние и то презокеански огромни кораби. Това не е амониев нитрат и не гърми при никакви обстоятелства. Доколкото знам Агрополихим го ползват като суровина за производство на различни торове и постоянно внасят отвсякъде. Сигурно има застраховка на товара, но наистина и те са потърпевши чисто финансово защото ще имат пропуснати ползи, иначе естествено те нямат никаква вина, че турците са се напили и са омотали курса към Варна

  28. 28 Профил на csk58610335
    csk58610335
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Този тор е най-използвания по цял свят. Освен за директно торене се ползва и като суровина за други торове. По море се води само в насипно състояние и то презокеански огромни кораби. Това не е амониев нитрат и не гърми при никакви обстоятелства. Доколкото знам Агрополихим го ползват като суровина за производство на различни торове и постоянно внасят отвсякъде. Сигурно има застраховка на товара, но наистина и те са потърпевши чисто финансово защото ще имат пропуснати ползи, иначе естествено те нямат никаква вина, че турците са се напили и са омотали курса към Варна

  29. 29 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 3012 Разстроено

    "българската държава няма интерес да придобие собственост върху кораба и товара му
    уточниха от пресцентъра на транспортното министерство."

    Ами разбира се нашият интерес е да спасим кораба, екипажа и товара му за наша сметка а след това след това да изплатим обезщетение на собственика за преживеният стрес от забавените ни действия по спасяването му.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  30. 30 Профил на mara71
    mara71
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    Истината е в Кутията на Пандора.

  31. 31 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 521 Любопитно

    Въпрос с понижена трудност: Защо корабето превозва карбамид в насипно състояние? Защото така е поръчано (по-евтино) или продавачът малко е забравил да го пакетира?

    Ето я и точката в цитирания от hamiltonf документ:

    14.7 Транспортиране в насипно състояние съгласно приложение II от MARPOL и Кодекса IBC
    Товара не е предназначен за превоз в насипно състояние.

    73! Go Go
  32. 32 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7710 Неутрално

    Пълна мъгла е работата с този кораб или на нас не ни казват истината.

  33. 33 Профил на През прокуракура ми е
    През прокуракура ми е
    Рейтинг: 280 Весело

    Статията не се ли опитва да хвърли малко кал по поръчителя от Девня? Не че го защитавам, но ако поръчам кухненски ножове, куриерската фирма катастрофина и един от поръчаните ножове се забие в сърцето на шофьора куриер, аз ли ще съм виновен?! Айде малко по-така лекинко с тия заглавия...

  34. 34 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    "Агрополихим е водещ производител на азотни торове в Югоизточна Европа и лидер в производството на фосфорни торове на Балканския полуостров."Това е от сайта на фабриката. Някой ще зададе ли въпроса за какъв дявол му е на лидера в производството на азотни торове да внася азотни торове?
    —цитат от коментар 16 на Араламбене му е майката


    Малко под половината световно производство е на Китай.
    За да имаш евтин карбамид, ти трябва евтин природен газ. Понеже в България няма такъв, го внасят.
    После обаче го използват в блендове,

  35. 35 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    Преди Иван Костов да направи крадливата си приватизация, България изнасяше изкуствени торове. Сега внасяме. Още дълго ще понасяме щетите от Костовото управление!
    —цитат от коментар 7 на hrx16647690



    Не спряхте да пишете глупости, единствената причина да произвеждаме торове пре соца беше дотирането му през газа, който идваше от СССР без пари.

  36. 36 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3059 Неутрално

    Пълна мъгла е работата с този кораб или на нас не ни казват истината.
    —цитат от коментар 32 на Роси


    е каква мъгла? то си е кристално ясно, каква катастрофа сътвориха миньоните. да идва селин дион и да се свършва

  37. 37 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 871 Неутрално

    единствената причина да произвеждаме торове пре соца беше дотирането му през газа, който идваше от СССР без пари.
    —цитат от коментар 35 на taratanki


    Същата фалшива информация е проверена в друга публикация от проверители на фактите. Възможно е да има малки разлики.
    Независими проверители на фактите казват, че тази информация не лежи на фактически основания.

    До коментар [#35] от "taratanki":

  38. 38 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 908 Неутрално

    Въпроса е кой е собственика на кораба и кои са капитана и екипажа - имена и адреси!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  39. 39 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4427 Неутрално

    До коментар [#7] от "hrx16647690":

    Лекувай си обсесивно-компулсивното разстройство по отношение на Костов.

  40. 40 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4427 Неутрално

    Пълна мъгла е работата с този кораб или на нас не ни казват истината.
    —цитат от коментар 32 на Роси


    Поднасят ни я на час по лъжичка без да сме сигурни в нейната достоверност. Нещо се прикрива и в това прикриване активно участват медиите.

  41. 41 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Това е ясно.

    Ненужни детски приказки обяснения

    "При това положение

    България може да качи на борда на кораба екипаж единствено с мотива,
    че спасява българския национален интерес

    но не и за да придобие собственост върху него",
    гласи информацията от министерството на транспорта."

  42. 42 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Затова правилния термин е "безотговорни води".
    Оправдание безотказно за отговорни органи.

    До коментар [#20] от "helemong":

    Какви са тези глупости "неутрални води".

    Няма такъв термин в международното морско право.
    Има вътрешни води, териториално море, прилежаща зона, изключителна икономическа зона и открито море.
    Или в това министерство и морска администрация са останали
    само неуки или журналистите си измислят.
    Що за абсурд е написан в статията.

    Ако този корабособственик никога не обяви "abandon"
    тези останки от кораб остават ничии завинаги.

  43. 43 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    До коментар [#31] от "Go Go":

    глупости .
    ако е това , карбамида се води UREA FERTILIZER N46% и се превозва насипно .
    карбамид пероксида се вози пакетиран, опасен товар клас 5 (оксидайзинг субстансес) .
    тука явно става въпрос за тор в стабилно състояние (урея) .
    няма изискване да се транспортира пакетирана.

  44. 44 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2303 Неутрално

    Въобще въпросът е: Има ли власт в България? Т.н. "ВЛАСТ" е само един предизборен щаб на един самозабравил се шапкар, която нищо друго не я интересува освен преизбирането на тартора им!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  45. 45 Профил на profesionalist
    profesionalist
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    Ако е имало технически проблем с кораба и не може да бъде контролиран са можели да пуснат моментално котва да го спрат от движение.НО маи са били доста пияни или нашмъркани с брашно.Сега претенци до гърбатия защто имал прости деца.

  46. 46 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2876 Весело

    До коментар [#16] от "Араламбене му е майката":

    "Някой ще зададе ли въпроса за какъв дявол му е на лидера в производството на азотни торове да внася азотни торове?"

    Давам направо отговор - карбамидът (уреята) се получава с природен газ. Ако някой в Украйна го е получил с евтин(или краден) газ, то е по-изгодно да се купи тази урея вместо да се плаща повече за същото количество газ (и още за получаването на уреята).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK