Проучване показва как магазините в София се възстановяват от ремонтите и пандемията

По бул. "Витоша" тенденцията е магазините да отстъпват пред заведенията.

© Юлия Лазарова

По бул. "Витоша" тенденцията е магазините да отстъпват пред заведенията.



Пандемията съживи интересa към пазаруването от магазини на търговска улица. Това е изводът от изследването на централни улици в София на "Колиерс" (Colliers), световна агенция за услуги и инвестиционно управление на недвижими имоти. То е направено в средата на годината и обхваща над 900 магазина с обща търговска площ от 68 000 кв.м.


В проучването си "Колиерс" стига до извода, че това, което се е смятало за слабост на търговската улица - разпокъсана собственост на обектите, отсъствие на централно координиране и пряк достъп за клиентите - се е превърнало в предимство и пандемията е съживила интереса към такива обекти.От имотната агенция забелязват отстъпление на магазините за мода и заведенията и преминаване към по-балансиран и разнообразен избор за клиентите.


Магазините за хранителни стоки, например, засилиха присъствието си, защото по време на затварянията бяха от малкото обекти, на които бе позволено да работят, а хората купуваха повече храни и напитки за вкъщи, защото заведенията затвориха. В конкуренцията са се включили по-малки пекарни, бакалии и месарници, както и множество специализирани магазини за месо, рибни и млечни продукти, ядки, шоколади, био продукти и козметика. Тази категория е увеличила дела си от 2016 г. до лятото на 2021 г. от 3% на 7%.




По бул."Витоша" магазините отстъпват пред заведенията


Бул. "Витоша", който е пешеходна зона в голямата си част, продължава преобразяването си от търговска улица към зона за развлечения - от новите обекти (през първите шест месеца на 2021 г.) 53% са заведения. Друга особеност е, че площите не са много големи - 60% от магазините са под 50 кв. м (а още 23% - до 100 кв. м), което ограничава възможностите за навлизане на големи търговски оператори.


Тук наемите са в рамките на 50 евро на кв. м, но от "Колиерс" обръщат внимание, че на "Витоша" в някои случаи има нужда от промяна на наемите или на договорите, защото в момента разминаването между очакванията на собственици и наематели е в рамките на 20-25%.


Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по бул. "Витоша", схема на "Колиерс".

© Colliers

Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по бул. "Витоша", схема на "Колиерс".


Ул. "Граф Игнатиев" още се възстановява от ремонта


Ул."Граф Игнатиев" е оценена от "Колиерс" като втората по атрактивност за търговците улица в София. Според агенцията 17% от обектите са за модни стоки, 14% - за заведения, следвани от книжарници, книги и обувки, козметични и магазини за аксесоари и бижутерия. Но над 18% от местата са пусти и причината за това категорично е една - последиците от продължителния ремонт на ул. "Граф Игнатиев", практически затворил я за нормална търговия. От имотната агенция казват, че възстановяването е започнало, но приложената графика показва, че новите обекти през първата половина на 2021 г. не са повече от 6% от местата по улицата.


Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по ул. "Граф Игнатиев", схема на "Колиерс".

© Colliers

Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по ул. "Граф Игнатиев", схема на "Колиерс".


Дистанцията с дела на празните търговски обекти е доста голяма и вероятно ще са нужни години за скъсяването ѝ. Не е било така до началото на ремонта през 2018 г., когато закритите и откритите магазини са били с разлика между тях от едва около 1 процентен пункт. Четири години по-късно тази разлика е 13 пункта.


Най-голям е интересът към ул. "Солунска"


Ул. "Солунска" е привлекателна за търговците с това, че пресича бул. "Витоша" по средата на пешеходната зона. Тук водещите три категории обекти са за модни облекла и обувки (31%), за спортно оборудване (20%) и заведения (16%). По данни на "Колиерс" интересът към улицата буквално експлодира през тази година, защото делът на новите обекти скача от 4% на 24%, а свободните места са едва около 1%.


Делът на новите обекти (в синьо) рязко се повиши по ул. "Солунска", схема на "Колиерс".

© Colliers

Делът на новите обекти (в синьо) рязко се повиши по ул. "Солунска", схема на "Колиерс".


Най-високите наеми са по ул. "Съборна"


Ул. "Съборна" и ул. "Цар Калоян" са определени като сърцето на елитния шопинг. Причината е концентрацията на брандове като Cartier, Emporio Armani, Philipp Plein, Dsquared2, Max Mara и др. Незаетите места са около 12%, модата тотално доминира с 47%, а цените на месечните наеми са стабилни, независимо от пандемията - около 63 евро на кв. м.


Средната цена на наемите за кв.м по ул. "Съборна" от 2016 г. до днес, схема на "Колиерс".

© Colliers

Средната цена на наемите за кв.м по ул. "Съборна" от 2016 г. до днес, схема на "Колиерс".


Изводите от наблюденията на имотната агенция са, че се съживява интересът към "Витоша" от различни категории като спортни стоки, козметика, книжарници и т.н. Както на този основен търговски булевард на столицата, така и на "Граф Игнатиев" заведенията скъсяват дистанцията с останалите обекти. Това се случва в момент, когато големи играчи се оглеждат за места, където да са по-близо до клиентите си, както постъпиха Billa, Lidl, Decathlon. Раздробената собственост над отдаваните места - и то в ръцете на физически лица - означава, че малцина могат да си позволят да държат търговски обект празен в търсене на висок наем. Това, от своя страна, дава възможности на ключови търговски улици да излизат и по-малки търговци, тестващи нови концепции и при по-гъвкави наемни условия.


Новост - пробна за стоки, купени онлайн


След затварянията се появиха нови тенденции. Една от тях е за кафенета, търсени от хора, които не искат да се бутат в градския транспорт, но и не искат безкрайно да седят в спалнята и се нуждаят от инфраструктурата на широколентов достъп до световната мрежа. Друга новост е появата на пробни в обекти, където си купил стоката онлайн, но идваш да си я получиш и искаш да я огледаш, облечеш, обуеш... и ако не ти харесва, да я върнеш. Това е една от новостите, идващи от бързо преориентиралите към онлайн магазини търговци, чиято дейност бе блокирана в началото на пандемията.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5027 Неутрално

    Бойко и диков убиха бул.Витоша а фандъкова и здравков убиха Граф Игнатиев и пл.Славейков!!!
    ГАРАНТИРАНО ОТ ГЕРБ!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на
    Рейтинг: 400 Неутрално

    "Пандемията съживи интересa към пазаруването от магазини на търговска улица."

    Интересен извод. Според мен е точно обратното - хората се научиха да пазаруват онлайн и само бабичките останаха да пазаруват на място китайските боклуци.

  3. 3 Профил на Х
    Х
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Поразходите се из центъра на София и вижте каква огромна част от обектите стоят празни или са облепени с "Дава се под наем".
    Лятото имаше някаква раздвижване, но голяма част от магазините просъществуваха месец-два и сега пак са празни.

  4. 4 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 614 Неутрално

    Центъра на всеки град от типа на София е търговски! Дали и колко % ще са магазини, заведения и от какъв вид е вторичен въпрос. Едно е сигурно - без МОЛ и Кауфланд може. Аз в МОЛ не съм стъпвал 2 години, а в хипер-, мега- или незнам какъв си маркет влизам най-много веднъж на месец. Най-големите имитационни боклуци са в големите вериги!

  5. 5 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 2198 Неутрално

    До коментар [#2] от" ":
    Съживяване всъщност имаше. То е временен ефект. При затворени молове просто отиваш в отворения магазин на Витошка. Ако не мислят да затварят държавите всяка зима, обаче, няма как да се задържи такава тенденция. Народът иска всичко на едно място, а и в обект 100кв.м. си ограничен какво да предлагаш.

  6. 6 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 2198 Неутрално

    До коментар [#4] от "m_style":

    Можем да поспорим за имитациите. Да, в големите е пълно и с тях. Но малък квалтален има няколко проблема свързани с малкия му оборот. Купува малко стока, ползва ниски отстъпки или не стига квота на доставчика да му донесе вид стока, няма движение на стоките, не може да си позволи нещо да залежава, има малко оборот(приходи). Това води до по-високи цени на неща с по-ниско качество, малък избор и често залежали стоки. Дребните просто нямат ресурсите на големите. Има бутикови магазини, но те не са за всеки. Магазин за вино и шунки с цени 50лв на кило няма как да е масов магазин. Бутик на Бос също не е магазинчето на Пена със стока от Илиянци или втора употреба, което продава по-големи боклууци от най-евтините в мола като фаст фешъните.

  7. 7 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 2198 Неутрално

    До коментар [#4] от "m_style":

    Можем да поспорим за имитациите. Да, в големите е пълно и с тях. Но малък квалтален има няколко проблема свързани с малкия му оборот. Купува малко стока, ползва ниски отстъпки или не стига квота на доставчика да му донесе вид стока, няма движение на стоките, не може да си позволи нещо да залежава, има малко оборот(приходи). Това води до по-високи цени на неща с по-ниско качество, малък избор и често залежали стоки. Дребните просто нямат ресурсите на големите. Има бутикови магазини, но те не са за всеки. Магазин за вино и шунки с цени 50лв на кило няма как да е масов магазин. Бутик на Бос също не е магазинчето на Пена със стока от Илиянци или втора употреба, което продава по-големи боклууци от най-евтините в мола като фаст фешъните.

  8. 8 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    До коментар [#4] от "m_style":

    В София едно от важните положителни качества на моловете, че можеш да вървиш като нормален човек - без да се спъваш, да зяпаш витрините (определено повече вкус, отколкото навсякъде, да не говорим за състоянието дори на ремонтираните тротуари) - все едни такива отдавна позабравени градски удоволствия ...София център е жална картинка

  9. 9 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Любопитно

    Някой има ли директни впечатления да сподели как върви търговията в "арабската зона" на София и пазара там?

  10. 10 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 614 Неутрално

    До коментар [#6] от "атанас":
    Робуваш на някои откровени заблуди! Първо квартален магазин не е алтернатива, но квартални СПЕЦИАЛИЗИРАНИ магазини са алтернатива. Давам пример - наблизо до нас има специализирани магазини: месарница, алкохол и захарни изделия, сладкарница. Изборът в месарницата е в пъти по-добър от веригите, цените са съизмерими и въобще оборота не е по-малък от един щанд за месо в супермаркета. Същото важи за алкохола, бонбоните, сладкарницата. И не ходя с кола, а пеша! Друг пример - спортни стоки за редовен спорт в ДЕПОТО и в Мола няма - високи цени и никаква специализация, да не говорим за професионално консултиране - неКви пиклювци продават нещо, което не са практикували никога - например ски, кънки, обувки за трекинг, велосипеди. Ами не, мерси!

  11. 11 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 614 Неутрално

    До коментар [#8] от "alg57373608":

    От гл.т. на мол-хуманоидите вероятно е така. То и "джънкфууд" се води храна, ама е храна толкова, колкото безалкохолната бира е бира и колкото вибратора е алтернатива...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK