Поредната COVID вълна и училищата: старите уроци не са научени, а се задават нови проблеми

Снимката е архивна.

© Георги Кожухаров

Снимката е архивна.



Когато в началото на септември властите обявиха подробен план как ще върви училищното обучение при нова COVID вълна, всичко изглеждаше предвидимо и подредено. Месец по-късно, при надигащата се нова вълна на заразени, въпросите отново изглеждат повече от отговорите.


Въпросът как ще продължат да учат децата не получи конкретен отговор на състоялото се понеделник (18 октомври) извънредно експертно заседание в Министерството на здравеопазването. И все пак, идеята за нови прагове за преминаване към онлайн обучение и достъп на преподаватели до училищата само със сертификат за COVID-19 са част от идеите, за които засега сякаш властите са единни. Отсега е ясно обаче, че променените критерии ще доведат до нови проблеми - за училищата, защото на тях се разчита да взимат самостоятелно решения за дистанционно обучение, въпреки нежеланието на родителите, а и за институциите заради намерението решенията за връщане към електронно обучение да се взимат по общини, а не по области, както досега.


Междувременно заради разпространението на Делта варианта има ръст на новозаразените деца - през последните три седмици заразените деца с COVID-19 в училищна възраст са около 5 хил., сочи справка на "Дневник" в данните на Министерството на здравеопазването, публикувани на официалния информационен портал за коронавируса.


Между предпазливостта и отпора срещу нови мерки




Действащите указанията на здравното и образователното министерства предвиждат при 10% отсъстващи ученици заради COVID-19 или при болни учители, заради които да не може да се учи присъствено, директорите да правят предложения за преминаване към дистанционно обучение, които трябва да бъдат одобрени от министъра.


Практиката досега обаче сочи, че в много редки изключения те се възползват от тази възможност. Пред "Дневник" Емилия Иванова, директор на 90 Средно училище "Ген. Хосе де Сан Мартин" заяви, че решението за електронно обучение трудно се взима индивидуално заради натиска на родителите за присъствено провеждане на часовете.


Ако един директор вземе такова решение, а тези на съседните училища - не, се получава отпор у родителите. Те веднага дават за пример друго училище, което е само на една спирка разстояние: "Те учат, пък ние защо трябва да стоим вкъщи?


Емилия Иванова,

директор на 90 Средно училище "Ген. Хосе де Сан Мартин" в София


Иванова казва, че в нейното училище 23% от децата от първи до четвърти клас и 17% от децата от пети до осми клас отсъстват по здравословни причини, но въпреки това то не минава на обучение от дистанция. "Чисто медицински би следвало да реагираме. От гледна точка на социума и на реакциите - ако един директор реагира, а останалите - не, той ще трябва да се изправи срещу огромна съпротива. Каквото и доверие да му имат родителите", смята училищният директор и обяснява, че затова предпочита решението да е взето на "ниво район или ниво град, но в никакъв случай чак толкова локално".


Според Яна Алексиева от асоциация "Родители" реалността се разминава с политическите заявки, че децата са най-големият приоритет. Дава за пример заповедта, според която от миналата седмица в София са забранени присъствените групови извънкласни дейности и занимания, както и занятията в езикови центрове, образователни центрове, занимални и др., но заведенията продължават да работят. За нея родители обясняват, че е поставила децата в абсурдна ситуация - могат да участват в заниманията само от дома и през компютрите, но няма никакъв проблем след това да се съберат в някоя пицария или кафене, за да си говорят.


"Необходимо е да се следи за спазването на мерките в обществото и ние като възрастни да поемем отговорността, че трябва да ограничим себе си, за да може децата да са на училища и детски градини", коментира Яна Алексиева пред "Дневник".


Нови критерии заради ръста на заболелите


Заради резкия скок на заболеваемостта от COVID-19 в последните седмици, главният държавен здравен инспектор доц. Ангел Кунчев предложи по-строги мерки, които да бъдат въведени със заповед на здравния министър след обсъждане между заинтересованите страни. Докато за останалите сфери изборът засега изглежда между затягане на ограниченията или повсеместно въвеждане на сертификати за COVID-19 за ваксиниране, преболедуване или отрицателен тест, в системата на образованието възможностите са по-ограничени.


Предвидени са нови критерии кога учениците да минават онлайн-обучение, като отново комбинират критериите за обща заболеваемост в областта и в конкретното учебно заведение. Докладът предвижда:

  • Ако в училище от област, попадаща в т. нар. червена COVID зона (заболеваемост между 250 и 500 души на 100 хил. население) отсъстват над 20% от учениците или над 30% от паралелките са под карантина (независимо по какви причини), поне 40% от паралелките трябва да преминат онлайн и да има ротация
  • При заболеваемост в областта над 500 нови заразени на 100 хил. население за период от две седмици половината паралелки в училищата да преминат онлайн
  • При заболеваемост над 750 нови заразени всички да ученици да учат електронно
Паралелно с това ще върви ограничението за присъствено обучение в извънкласните занимания, езиковите и образователни центрове и в занималните. Аргументите на властите са, че това ограничава смесването на деца от различни паралелки и разпространението на коронавируса. Това е критично важно в момент, когато здравната система е силно натоварена и местата в болниците се изчерпват, обясни образователният министър Николай Денков в интервю за БНТ в понеделник вечерта.


Нека смятането продължи


Подготвените и публикувани преди началото на учебната година насоки за училищното обучение в условията на извънредна епидемична обстановка комбинират два вида критерии - от една страна се взима предвид заболеваемостта в областта, а от друга - процентното съотношение на здравите и болни ученици в конкретното училище. Решенията за всяко училище може да се взимат от директорите, а при високи нива на заразени минават в ръцете на здравните власти и важат за цялата област. Изявленията на ресорните министри в последните дни обаче дават знак, че се тръгва в нова посока - да се действа на общинско ниво, въпреки определените и публично оповестени преди месец критерии.


Предложените в обсъжданите нови мерки условия се усложняват от ново обстоятелство: в последните дни министрите на здравеопазването и на образованието - Стойчо Кацаров и Николай Денков, на няколко пъти поискаха сметките за заболеваемостта да се правят не по области, както досега, а по общини, за да има гъвкавост при решенията.


"Ако това намерение стане реалност, ще се подхожда по-индивидуално", е аргументът на Кацаров. Такова решение обаче би изправило здравните власти - и министерството, и подчинените му регионални здравни инспекции, пред изпитание: да борави с детайлни данни. Досега, поне публично, данните за заболеваемостта винаги са представяни по области, но никога по общини. Изглежда обаче, че данни на общинско ниво - поне за учениците - се събират. В интервю за "Нова телевизия" на 16 октомври министърът на образованието проф. Николай Денков даде пример за драстични разлики в две общини в област Кюстендил. По думите му в община Трекляно заради коронавируса са в изолация 32% от учениците, докато в община Рила са изолирани 0% .

Министърът представи данни, че на национално ниво в изолация са 1.6% от учителите и 1.5% от учениците. Данните за София-град са по-високи, но все пак сходни до средните, сочи справка на Министерството на образованието, изпратена до "Дневник": 1.81% от учителите и 1.57% от учениците.
При спазване на обсъжданите условия, това означава, че учениците в София би следвало да продължат да ходят в класните стаи до момента, в който общата заболеваемост в областта (съвпадаща в случая с общината) не достигне 750 на 100 хил. души за последните 14 дни. В понеделник (18 октомври) тя възлизаше на 686/100 хил. срещу 511 седмица по-рано.


Опитът от предишните вълни на епидемията сочи, че местните власти трудно взимат решения за въвеждане на ограничения. Така в крайна сметка се стига до мерки на национално ниво, макар и ситуацията с епидемията по области да се различава.


COVID сертификати за учителите


След заседанието на експертния съвет към здравното министерство, което обсъжда предложенията на Ангел Кунчев за нови мерки, Министерството на образованието съобщи, че подкрепя идеята за въвеждане на сертификати за COVID-19 в обектите с обществено предназначение, включително в образователните институции. Условието е то да важи само за преподавателите и непедагогическия персонал и да започне да се прилага най-рано след месец. Гратисният период е необходим, за да се даде още една възможност на желаещите да се ваксинират, аргументират се от ведомството.

До 18 октомври с една или две дози ваксини са 36% от учителите в България, съобщи министърът Николай Денков.

Денков изрично уточни, че ако се приеме достъп до училищата със сертификати, преподавателите и непедагогическият персонал, които не са ваксинирани или не са боледували от COVID-19 през последната половина година, ще трябва да се тестват на всеки 2-3 дни: "За учениците по никакъв начин не се говори за изискване на сертификати. Това е само за колегите, които преподават и работят в училищата". Така служебният кабинет вероятно ще отговори на скептичните към COVID-19 обществени нагласи, но от друга страна, и децата могат да бъдат разпространители на коронавируса. Неслучайно и за децата има изисквания за тестване при пътуване.


Обсъжданите ограничения


За присъственото обучение в доклада на доц. Кунчев се предлага още:

  • всички деца от 5 до 12 клас, както и учителите, и училищният персонал да носят маски.
  • да не се провеждат извънкласни дейности, когато има смесване на паралелки.
  • спортни дейности да може да се провеждат само на открито, тоест: физкултурните салони не могат да се използват.
В предложенията е записано, че COVID сертификат следва да се изисква при (не се прави уточнение дали и децата трябва да представят документ) посещения в образователни и обучителни центрове като алтернатива на ограничението от пет човека, при лекции и упражнения като алтернатива на забраната за присъственото им провеждане, в центрове и школи по изкуства като алтернатива на забрана за присъственото им провеждане.


Сертификатите за COVID-19 са три вида и се издават според единните европейски критерии: за ваксинация (валиден от 14-ия ден след поставянето на последната доза), за преболедуване (само когато заразата е установена с PCR тест) и за отрицателен резултат (като важи 72 часа при изследване по PCR метода и 48 - при антигенен тест,). Ако се възприеме подходът с изискването на сертификати, при това и от деца, здравното министерство би следвало да уточни някои неясноти за тестването на по-малките деца - дали за хората до 12-годишна възраст ще отпадне изискването за COVID документ, както е при влизане в България.


(Не)желаните тестове и ваксини


Опитът от предишните COVID вълни, че всички страни в образователния процес искат присъствено обучение, но учителите като цяло не желаят да се ваксинират, а родителите пък не желаят децата им да бъдат тествани. Изискването на образователното министерство, за да се предоставят безплатни тестове, е изследването да обхваща поне 90% от учениците и служителите, иначе не би дало реална представа за случващото се.


Преди дни ведомството публикува списък с единайсет теста, които могат да се използват в училищата, като от тях шест са с проба от носа и гърлото, другите пет изследват слюнка. По думите на министър Денков се наблюдава тенденция да има съгласие сред родителите да се изследва дадена паралелка, когато бъде установено заразено дете. В такива случаи училищата можели да купуват от одобрените тестове без да минават през сложни процедури. За възможността за тестване на слюнка, родители настояват отдавна, с убеждението че изследването е по-щадящо за децата.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK