Нов срок от ГЕРБ: Билет за всички линии за 30 минути ще има в София до два месеца

Нов срок от ГЕРБ: Билет за всички линии за 30 минути ще има в София до два месеца

© Велко Ангелов



Сегашният билет от 1.60 лева за градския транспорт в София ще бъде премахнат до края на годината. Това заяви Зафир Зарков от ГЕРБ, председател на комитета, който изработва новата тарифна политика на обществения транспорт в София. Новият билет ще важи "за време" и ще е за 30 минути пак за 1.60 лева и за 60 минути, който ще е по-скъп. Вариантът цената на билета да е според изминатото разстояние налага градът да се разграфи на зони и за по-отдалечените да е по-скъп отпадна като по-неподходящ, според всички политически сили в общинския съвет.


"До края на годината, може би, даже през ноември, ще се появи новият билет за време и сегашният ще изчезне", прогнозира Зарков, който през август уверяваше, че ще бъде внедрен през есента. Билетът ще се купува чрез приложението MPASS, но и на хартия от автоматите в метрото и в касите на ЦГМ. Той ще е комбиниран и в рамките на определено време с него гражданите ще могат да се прекачват в трамвай, тролей, автобус и метро. Ако например човек пътува от "Люлин 5" до Централната автогара с един билет от 1.60 лева ще се вози в трамвай 8, а после ще се качи в метрото, без да купува втори. В рамките на 30 минути той може да валидира билета дори за крайградски автобус и да пътува повече от 30-те минути до крайната спирка. За по-дългите маршрути ще има билет с валидност 60 минути.


Общинари: Пътят до въвеждането му ще е по-дълъг от два месеца




Очакването комбинираният билет да се въведе до месец-два не се споделя от членове на комисията по транспорт. "Дали и как да бъде въведен този билет ще е политическо решение. Това може да се случи само след широка дискусия, включително и дълго обсъждане пред обществото", убеден е председателят на комисията Карлос Контрера от ВМРО.


Очаквам до края на годината да се проведе общественото обсъждане, за да се чуе и мнението на софиянци. Въвеждането на билета минава през промени в наредбата (за реда и условията за пътуване в градския транспорт), съгласен е и Альоша Даков от БСП.


В Центъра за градска мобилност (ЦГМ) също не знаят кога ще бъде въведен. "Решението е изцяло на Столичния общински съвет", посочиха от там за "Дневник".


Полупразните курсове се регистрират от видеонаблюдението и по такива линии колите може да бъдат разредени.

© Велко Ангелов

Полупразните курсове се регистрират от видеонаблюдението и по такива линии колите може да бъдат разредени.


Темата е болезнена, защото комбинираният билет е базисен за тикет системата - електронната продажба на превозни документи, която трябваше да заработи от 1 януари 2021г., но първо се отложи за месец май, но и до днес не е изцяло въведена. Договорът на Столичната община с изпълнителя, консорциумът "Си Ен Ес тикетинг систем", е за 97 млн.лева.


Защо се бави новият билет


От забавянето на комбинирания билет губят софиянци, които не ползват често градския транспорт. "А именно към тях е насочен, защото е изгоден и целта е да ги накара да слязат от автомобилите", убеден е Симеон Ставрев от "Демократична България", член на транспортната комисия. Според него прилагането на този билет умишлено се бави, защото ще е привлекателен за гражданите и може да намали купуването на абонаментни карти.


Политиката на Центъра за градска мобилност е да има колкото може повече абонаментни карти. За тях това е предвиден приход, мотивира се той.


Контрера: Абонаментните карти са по-важни от билета


Дебатът трябва да не е за билета, а за абонаментните карти, тоест да предложим по-широк вид услуги - карти с преференция за младежи до 21 години, за родители на деца до 2 години, подчерта Контрера. "85 на сто от софиянци пътуват с дългосрочни превозни документи (абонаментни карти) и за тях този билет не е важен", потвърди и Зарков.


Борис Бонев: Управляващите от ГЕРБ баламосват с работни групи


Столичният общински съвет (СОС) в крайна сметка трябва да приеме и приложи новата тарифна политика за градския транспорт. Тя трябва да се изготви на база събираните от месец май данни за натовареността на отделните линии. "А общинският съвет вече шест месеца се баламосва с работни групи и какво ли не, но не взема решение", негодува Борис Бонев, член на комитета за изработване на новата тарифна политика в градския транспорт.


"Член съм на този комитет, но не виждам в управляващите от ГЕРБ тази цел да е заложена. Още преди година от "Спаси София" искахме дискусия за тарифната политика, която ще привлече повече пътници в градския транспорт, но тя не се състоя", разочарован е Бонев. Според него струващата близо 100 млн.лева тикет система не върши никаква работа, "защото няма нова тарифна политика, а няма, защото управляващите се мотаят".


"Имаше обещание от директора на ЦГМ, Димитър Дилчев, че ще представи тяхна версия и предложение за тарифна политика. Имаше анализ по темата, изготвен от Университета за национално и световно стопанство (УНСС), но никой не го е виждал, както и предложението на ЦГМ", изреди Бонев.


ЦГМ: Напротив, данните за натоварването на линиите са налични


Данните за натовареността на линиите се събират всеки ден чрез видеонаблюдението във всички превозни средства на обществения транспорт, увериха от ЦГМ. Чрез тях се установява колко пътници пътуват, докъде и колко често. "Данните са налични и на тази база правим организационни промени по линиите, така че да обслужват пътниците максиално ефективно", отговориха от ЦГМ. Това е общинското дружество, което ще събира приходите от продажба на всички превозни документи. Според ЦГМ комбинираният билет трябва да е за време, а не за разстояние, защото бил по-познат на пътниците и имало обществена нагласа за него. Но кога ще се въведе - не знаят.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK