
Милена Константинова, ръководител "Електронни проекти" в издателство "Клет България"
Още преди пандемията от COVID-19 да превземе света и да наложи своите ограничения над живота на всички, проактивните образователни издателства по света осъзнават острата необходимост от целенасочено и креативно развиване на работеща образователна електронна среда за подрастващите поколения, които идват както със своя неограничен потенциал, така и с изключително високи изисквания към начина, по който да им се поднася информацията и да бъдат пряко ангажирани с усвояването й. Милена Константинова, ръководител "Електронни проекти" в едно от водещите издателства в страната - "Клет България", коментира бъдещето на тези платформи и защо те са вече неизменна част от образователния процес.
Защо едно издателство решава да създаде и развие дигитална платформа за обучение?
- Това не е скорошна идея. Може би сега се вдигна повече шум около тези платформи във връзка със случващото се. От години се говори за дигитализация във всички сфери на живота. Още през 2011 г. за нас беше ясно, че напред с класическите книжни продукти трябва да предложим и електронни, за да вървим в крак с постоянно развиващия се свят. Разбира се, давахме си сметка, че създаването на дигитална платформа, както и като цяло разработването на електронни образователни продукти, е огромна инвестиция и предизвикателство. Ние ги приехме, убедени, че можем да се справим. И смея да твърдя, резултатите показват, че сме предприели правилните стъпки в тази посока. Именно така се роди и дигиталната ни образователна платформа iZZI, която днес е неизменна част от учебния процес и на ученици, и на много техни преподаватели, които я ползват не само дистанционно, но и в час.
С какво iZZI се различава от конкурентните платформи? Какво можем да намерим там?
- По тази тема мога да говоря много, защото при създаването на платформата iZZI ние не сме се ръководили от чужди примери, а се постарахме да създадем нещо, което нашият дългогодишен опит както в издателския, така и в образователния бизнес показваше, че ще работи и ще бъде истински полезно и на учители, и на ученици. За колегите не е цел просто да има такава платформа, а да има продукт, който да бъде смислен, полезен и с широко поле за развитие, защото технологиите в днешно време се развиват изключително бързо, а с тях и потребностите за възприятие на информация от новите поколения. Но за да съм конкретна в отговора си, мога да кажа, че за разлика от другите подобни платформи, които са базирани на PDF, в iZZI съдържанието е създадено и разработено специално за електронна среда. Платформата предоставя на всеки ученик възможността да избира своето темпо на учене и моментална обратна връзка за вярно или грешно. Разбира се, включили сме и любимия на децата състезателен характер. Те получават точки при решаването на най-различни казуси и задачи, което допълнително ги увлича в образователния процес, и по един често незабележим за тях начин развива усвояването на знания. И за да добият конкретна представа хората какво точно е iZZI, мога да откроя, че в платформата има учебници по всички учебни предмети от 1 до 7 клас, богата колекция от видеоматериали, аудиозаписи, интерактивни симулации, тестови задачи, галерии и игри.
С какво помагат електронните образователни платформи на учениците? А на родителите?
- Всички знаем много добре, че за съвременните деца електронните устройства са нормално и естествено средство за комуникация, учене и игра. Електронните образователни платформи са близки до техните възприятия и им осигуряват по-лесно и достъпно съдържание. Много е важно да отбележим и един неизменен факт - за разлика от книжните учебници електронните се обогатяват и актуализират своевременно. Знаем, че всеки възприема информацията по различен начин и респективно учи с различно темпо. За някои е по-лесно да изгледат едно видео, за други - да прочетат текст. Електронните образователни платформи дават възможност за избор, което е много ценно, когато говорим за качествено и дълготрайно образование. И не на последно място - чрез интерактивните симулации се представят процеси, които иначе трудно могат да се онагледят. Колкото до родителите - iZZI е сигурна електронна среда, в която децата им са защитени. В iZZI те могат да намерят качествени образователни продукти, които са създадени в съответствие с програмите на Министерството на образованието и науката. Нещо, което смятам, че ще е от голям интерес за родителите, е фактът, че iZZI им предоставя лесен и бърз способ за проследяване на прогреса на детето. А за онези, които се тревожат за тежките раници на своите наследници, целият този свят се побира само в един таблет и елиминира необходимостта от постоянното разнасяне на книжни тела.
Как преценихте да обедините усилия с телекомуникационния оператор "Теленор"?
- Взимането на решението за реализирането на тази колаборация беше много лесно. Смятам, че една от визиите на "Теленор България" е принос към образованието и създаването на дигитални умения у децата. Идеята за сътрудничество изникна почти едновременно и у двете страни. Нашето партньорство е възможност учебниците да излязат от класните стаи и да достигнат до повече млади хора. На мнение съм, че и двете компании искрено вярват в необходимостта от това и най-вече в смисъла зад подобно действие. Така и се роди продуктът, който предлагаме на клиентите. От септември платформата се предлага и като опция към някои от абонаментните планове за мобилни услуги на "Теленор". Както и има специално разработен пакет, който осигурява неограничен достъп до iZZI, 20 000 mb интернет и може да бъде взет с таблет Prestigio Q Pro на лизинг за общо 17.99 лв. на месец.
Каква според вас е посоката на развитието на тези платформи и какво следва в тяхното надграждане?
- Днес всеки, стига да има интерес и постоянство, може да развие своя талант с помощта на лесно достъпната информация, която има в мрежата. Ролята на електронните образователни платформи е да осигури необходимата сигурна среда за получаване на достоверна информация и да подпомогне учениците в процеса на търсене и усвояване на знания.
Поради бързото развитие на дигиталните технологии ще кажа, че възможностите за надграждане на образователните платформи са безкрайни. От една страна, развитие в посока на обогатяване на съдържанието и от друга - в посока добавяне на различни нови функционалности в платформите. Не беше далече времето, когато мобилните ни телефони бяха с бутони, а днес ги управляваме с глас. Може би скоро образователните платформи ще бъдат естествен приятел, помощник и събеседник, отговарящ на въпросите, свързани с уроците и домашните на всеки ученик.