Какво се разбра и какви въпроси останаха за изчезналите милиони от "Хемус"

Какво се разбра и какви въпроси останаха за изчезналите милиони от "Хемус"

© Велко Ангелов



Вместо доказателства за използване на пари, дадени за строежи по магистрала "Хемус", за купуване на гласове, посочване на пътни шефове, изнесли милиони в чужбина и ролята на бившия премиер Бойко Борисов в схемата, днес на общ брифинг няколко служби на МВР, данъчните и регионалното министерство очертаха само една най-обща схема за източване на милиони. А прокуратурата отрече да има достатъчно доказателства за съобщените пред журналисти факти.


През миналата седмица бяха извадени данни за незаконни дейности, свързани със самите процедури за строеж - започнати дейности без влезли в сила разрешения за строеж, забавени отчуждителни процедури, проблеми с документацията и неясноти кой реално строи - все новини с източник основно Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Тази седмица основните информации по темата "Хемус" са с източник МВР и в частност министъра на вътрешните работи Бойко Рашков.


В четвъртък той обяви, че един от шефовете на фирмите, получили авансово милиони за изграждането на части от магистралата, е превел 21 млн. лв. в Обединените арабски емирства, като парите минали през "банка на Бойко Борисов", или по-скоро през банка на хора, с които той някога е бил съдружник. Вътрешният министър така и не назова банката, а Борисов обяви, че ще заведе дело за клевета. Твърденията на министъра бяха опровергани днес и от Българската народна банка., която обаче се позовава на формални обстоятелства, докато Рашков по-скоро говори за неявни обвързаности.




Рашков не каза и кой е шефът на фирмата, изнесъл парите в чужбина, като само отбеляза, че той е "важен и жилав", в което някои медии разпознаха Велико Живков - собственик на "Хидростой", една от най-големите в сектор строителство.


Милиони за фирми около "Хидрострой" и "Грома холд"


Според представени днес данни от МВР, "Хидрострой" и свързани с нея фирми ("Битумина ГМБХ-България", "Пътинженерингстрой" и "Пътинженеринг") са получили авансово близо 174 млн. лева по договори за наем на превозни средства и строителни машини.


Какво се разбра и какви въпроси останаха за изчезналите милиони от "Хемус"

© Надежда Чипева, Капитал


Любопитно е, че 131.654 млн лв от тази сума се пада на лот 8 от ""Хемус", за който дори още няма одобрено трасе, защото старото не може да се използва. Останалата сума е за лот 9.


Пак според информацията на МВР другият голям усвоител на авансови средства за бъдещи строежи по магистралата е кръгът от фирми около "Грома холд" на Виктор Велев. За него "Свободна Европа" писа, че е бил арестуван при вчерашната акция на полицията и данъчните в няколко пътни фирми. Днес шефът на Главни дирекция "Борба с организираната престъпност" главен комисар Калин Стоянов обяви, че операцията е трябвало да се проведе спешно заради постъпили данни, че се унищожават документи, доказващи престъпления, свързани с изграждането на "Хемус".


"Грома Холд" и свързаните с нея "Европейски пътища" и "Водностроителство - Благоевград" са получили авансово общо 263.59 млн. лв. 179.59 млн от сумата е за договори за доставки на материали и наем на техника за лот 7, който има същият проблем, като и лот 8 - старото трасе не става, трябва да се избере ново.


Схемата за източване на парите


За днес Бойко Рашков беше обещал да съобщи подробности, подкрепени с имена и документи за твърденията си от предните дни. Вместо това обаче беше описана само схемата на източване на пари от платените авансово 84 млн.лв. на "Водностроителство - Благоевград". След два месеца работа на екип от 60 души и разпит на 200 души, беше съобщено, че 60 млн. лв. от дадени пари са изтеглени от различни банки и изнесени със сакове и чували.


Схемата, описана от МВР - парите от АПИ се превеждат на "Автомагистрали", оттам се дават на избрана фирма, минават през компания-буфер и се разхвърлят по кухи фирми, от които се изтеглят.

© Велко Ангелов

Схемата, описана от МВР - парите от АПИ се превеждат на "Автомагистрали", оттам се дават на избрана фирма, минават през компания-буфер и се разхвърлят по кухи фирми, от които се изтеглят.


Най-общо схемата е следната. От Агенция "Пътна инфраструктура" парите се превеждат на държавното дружество "Автомагистрали". То избира подизпълнител по т.нар.процедура "ин хаус" по Закона за обществените поръчки, при която реално няма конкуренция. В случая с лот 5, това е "Водностроителство - Благоевград". Следващата стъпка е превеждане на парите на т.нар "буферна фирма", имаща за цел да прекъсне връзката между "Автомагистрали" и крайния изпълнител на строително-монтажните работи.


Къде се губят 60 млн. лв.


Буферната фирма превежда парите към създадени за целта кухи фирми, регистрирани на социално слаби и ниско грамотни лица. Още в деня на превода те се теглят в брой с няколко транзакции на стойност около 1 млн. лв. всяка От МВР обявиха, че знаят кои са лицата зад схемата, знаят и кои са хората, изтеглили сумите. Така и не обявиха обаче какво е станало с тези пари, не показаха и нищо, което да докаже, че с тях са купувани гласове, или са изнесени в чужбина.


Твърденията, че материалите за схемата за източване на пари по Лот 5 на "Хемус" са дадени на прокуратурата с надеждата да им се възложи последващи действия, за разследване на престъпната схема бяха отречени с официално съобщение от държавното обвинение. В него се казва, че Софийска градска прокуратура не е знаела никакви подробности за акцията на МВР. До нея било изпратено само кратко съобщение по факса, че такава акцията е започнала и се налагат действия по неотложност. Не били приложени документи за арести или предложения за повдигане на обвинения. Затова и прокуратурата не реагирала.


Засегнатите: Активни мероприятия с предизборни цели


В писмо до медиите от "Водно строителство - Благоевград" нарекоха изнесените днес информации от МВР внушения, "уронващи престижа и доброто име на компания с 50-годишна история". Допълва се, че името на компанията се спряга в активни мероприятия с предизборни цели. "От всички данни, изнесени на пресконференцията, верен е единствено фактът, че "Водно строителство" АД има законно сключен договор с държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД за доставка на материали/наем на механизация за участък от Автомагистрала Хемус", се казва в съобщението. Допълва се, че компанията оказва пълно съдействие на органите на реда в хода на извършваните проверки. Позицията завършва с предупреждението, че ако "тази политическа репресия продължи, ръководството на "Водно строителство" АД ще потърси правата си пред съответните български и европейски институции".


Какво се разбра и какви въпроси останаха за изчезналите милиони от "Хемус"

© Цветелина Белутова


Изненадващо доста лаконични по темата и бяха бившите управляващи от ГЕРБ при управлението, на които са сключени всички договори, обявени сега за скандални и изпипана корупционна схема.


ГЕРБ: Няма нищо нередно, сумите са обезпечени


"Радев извади Рашков да говори за магистрала "Хемус", за да отклони вниманието от бруталната ситуация, в която се намира страната по отношение на COVID-19", обяви на брифинг Бойко Борисов. Бившият му вицепремиер Томислав Дончев отбеляза, че в "ин хаус" процедурите няма нищо незаконно и те са предвидени в Закона за обществените поръчки.


Той обвини говорилите по темата в некомпетентност. Авансите, отпуснати по договорите за "Хемус", не са като аванса на заплата. Те са обезпечени с банкова гаранция или застраховка. Ако не използваш аванса по предназначение, трябва да го върнеш", допълни Дончев, с което се изчерпа и коментара по темата на бившите управляващи.


И за финал пропадна почти готов участък


По съвпадение точно днес се срутиха и 600 метра от почти готовият участък от магистрала "Хемус" между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово". Бойко Рашков съобщи информацията, като новина от последните минути и не пропусна за отбележи, че и това е ефект от схемата Борисов за строене на аутобани. Бившият премиер не му остана длъжен, като посочи, че причината е спирането на строителството и липса на дейности за консервация.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK