На живо

Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

© Юлия Лазарова



"Дневник" следи на живо новините след тежкия инцидент, при който 44 души загинаха в запалил се автобус на магистрала "Струма".




Директорът на сдружението на превозвачите твърди, че моделът на автобуса е от 2005-2008 г.

Ивайло Константинов, изпълнителен директор на Националното сдружение на автобусните превозвачи коментира пред БНР, че изгорелият автобус не е на три години, а на "поне15-20 години".


"Моделът му е от 2005-2008 година, най-много. Ако собственикът му твърди, че той е на 3 години, възможно е да има такава практика сред македонските фирми да рециклират в Турция стари автобуси, като подменят всички изгнили детайли с нови. Това води до компрометиране на фабричните изолации, които не горят лесно. Не се знае с какви материали се правят тези изолации. Аз не мога да твърдя това нещо, но, ако някой твърди, че автобусът му е на 3 години, то не е вярно, защото е видимо от модела на превозното средство", каза Константинов.


Той подчерта, че автобусите са обезопасени, за да не са лесно запалими и каза, че не му е известен друг такъв случай на изцяло изгорял автобус за толкова кратко време - около 5 минути.


"Хипотетично е възможно да има обособен тайник за пренасяне на гориво, но не ми се струва, че е реалистично. Цените на горивата са с малки разлики. Не съм чувал в последните десетина години фирма от Европа да спекулира по този начин. Нека отбележим, че всеки производител на автобуси предлага опция за допълнителен резервоар, който си е съвсем стандартен и законен. Почти всички нови автобуси имат такива допълнителни резервоари", добави той.


Константинов обясни, че лицензирането на автобусите се извършва, като първо се лицензира фирмата, която извършва съответния превоз:


"Всяко превозно средство, закупено или продадено от тази фирма, бива добавяно или изваждано от този лиценз, който тя има. Т.е. не става дума за някакво чудовищно престъпление, че македонският автобус не е имал лиценз за международен превоз, а за едно физическо вписване на автобуса в лиценза на фирмата".

Три дни след катастрофата с автобуса беше коригиран броят на жертвите

Загиналите при катастрофата с автобуса от Северна Македония са 44, а не 45, както се смяташе до момента. Това съобщиха от следствието три дни след инцидента. Веднага след катастрофата се говореше за 46 жертви, по-късно борят им беше коригиран на 45, а днес вече е съобщено окончателното число - 44.


Говорителят на главния прокурор Сийка Милева посочи, че объркване в броя на пътниците създава показание на един от оцелелите. Той твърди, че след катастрофата са оцелели 8 души, а в болница са седем.


Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

© Юлия Лазарова


"Телата със сигурност бяха 44. Изследваните също са толкова. Граничният контрол на КПП "Капитан Андреево" е фиксирал 52-ма пътници в автобуса. Остава варианта някой от пътуващите по списък да се е прекачил в друг автобус по време на почивката двадесет минути преди катастрофата", поясни заместник-главният прокурор Борислав Сарафов.

Мъж беше арестуван за коментари във "Фейсбук" по повод катастрофата

Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" е задържала мъж на 24 години, който писал коментари във "Фейсбук" по повод катастрофата на магистрала "Струма" с автобуса от Северна Македония. Арестът е след сигнал за несъвместими с морално-етичните норми коментари. Мъжът може да бъде съден по чл. 162 от Наказателния кодекс за проповядване на омраза, основана на народност, чрез информационна система.

Водеща версия и основна за катастрофата с автобуса от Северна Македония е човешка грешка, съобщи заместник-главният прокурор Борислав Сарафов. Той уточни, че се отчита лошата маркировка, сигнализация и организация на движението. Сарафов изрази мнение, че организацията на движението е лоша.


"Мантинелата, на която се нанизал автобуса, е опасна и е способствала за настъпване на инцидента", коментира той. Тя не е имала място на островчето, което отделя мястото за почивка е мнението на Сарафов.


Най-вероятно мантинелата, която е пронизала автобуса между предните гуми, чак до предната врата, е пробила резервоара. Искри от стържещата се по асфалта мантинела са възпламенили горивото. Хората не са успели да излязат, защото пътят към предната врата е бил отрязан от огъня, а задната е била затисната от мантинелата между двете ленти на магистралата, обясниха още от следствието.


Открит е спирачен път, но още не е ясно, защо автобусът се е отклонил вдясно.


Терористичен акт и какъвто и да е взрив не е имало, каза Сарафов. Открити са само три туби с остатъци от нафта, но те не са били пълни, добави той. Това говори, че не те са причина за силния пожар. Не са открити туби с бензин или друга запалителна течност.

Всички в автобуса са загинали от задушаване, установи следствието

Всички жертви в катастрофиралия автобус са загинали от задушаване, в следствие на пожара, а не от травми от самата катастрофа, сочат данните на назначената от следствието съдебномедицинска експертиза, съобщи днес заместник-главният прокурор Борислав Сарафов. До момента са назначени също автотехническа, пожаротехническа и комплексна експертизи. Разпитани са двама свидетели от оцелелите пътници. Те са били будни в момента на катастрофата и независимо един от друг са дали едни и същи показания.
Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

© Reuters


По последни данни жертвите са 44. Още утре от Северна Македония ще бъдат взети ДНК проби от роднините на жертвите, за да започне разпознаване на телата.

Следствието с данни за катастрофата

Един от пострадалите ще бъде опериран днес

Все още не се знае кога ще бъдат изписани пострадалите в катастрофата. Седем души останаха живи при инцидента, като всички те бяха настанени в "Пирогов". От болничното заведение уточняват, че всички са в стабилно състояние и няма опасност за живота им. Заради преживения шок от случилото се им се оказва и специализирана психологическа подкрепа. Вчера са били оперирани двама от пострадалите. Настанените в реанимация днес са преместени в отделението на Клиника по изгаряне и пластична хирургия. Единият от тях ще бъде опериран днес.

Главният прокурор на Северна Македония: вярваме в професионализма на българските колеги

На мястото на инцидента видях пластмасови туби, но те не бяха изгорели. Спекулация са твърденията, че инцидентът е причинен заради възпламеняване на туби, заяви пред Би Ти Ви главният прокурор на Северна Македония Любомир Йовески, по повод катастрофата с автобуса на магистрала "Струма", при която загинаха 45 души. Той повтори, че в Северна Македония няма да се води паралелно разследване на инцидента. Йовески допълни, че напълно се доверява на професионализма на българските си колеги. "Ще изчакаме резултатите и тогава обвинението на Северна Македония ще вземе решение как да постъпи след това", заяви Йовески.


Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

© Скрийншот от Би Ти Ви


Той повтори, че има две водещи версии за причината за катастрофата – техническа неизправност или човешка грешка, Йовески коментира, че разследването ще покаже точните причини. По техни данни обаче автобусът е бил почти нов и с редовен технически преглед

Експерт: Липсата на осветление и сигнализация е причина за катастрофата с автобуса

Липсата на осветление, както и нужната сигнализация с хоризонтална и вертикална маркировка е причина за катастрофата с автобуса от Северна Македония, каза пред Би Ти Ви пътният експерт инж. Владимир Жиянски. "Получава се алтернативно трасе. Шофьорът се е заблудил, като се е усетил, реагира правилно, но за съжаление, там е направена и една еластична ограда, която виждате каква беля е направила", обобщи той.


Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

© Google maps


За експерта грешка има още в самия проект. "Какво прави този остров и мантинела там. И все пак, ако е имало осветления, някакви си жалки 10 лампи, това никога при никакви обстоятелства не би се случило", е мнението на инж. Жиянски.


По думите му отсечката е изпълнена съгласно нормативната база, като наклонът е в рамките на нормите, а завоите са с голям радиус, което позволява висока скорост. Днес данни за катастрофата ще бъдат съобщени от Националната следствена служба.

Двамата македонски митнически служители, които са пропуснали автобуса през границата без документи, са отстранени от работа, съобщиха властите в Северна Македония. Превозното средство не е имало нужното разрешение за международни превози на пътници. Предстои да бъде санкциониран и прекият ръководител на двамата уволнени.


Излизането на автобуса от Северна Македония не е отразено в митническата система на страната, показва първоначалната проверка на властите.


Повече четете тук.

Премиерът: За катастрофата с автобуса да изчакаме коментарите на експертите

Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

© Булфото, Булфото


След такъв инцидент се изказват много експерти, но разследващите органи са много по-подготвени. Нека изчакаме те да си свършат работата и да коментират, каза днес пред БНТ служебният премиер Стефан Янев.


За него най-важното сега е държавата с нейните възможности и органи да извърши по най-добрия начин разследването.


"Неговата цел не е толкова да се информира обществото, а да се направят изводи и да се изведат поуки, за да няма подобни трагедии в бъдеще", подчерта Янев.


С аргумент че върви разследване, той отказа да коментира как автобус без лиценз за международен превоз на пътници два пъти е минал през български гранични пунктове.

Според експерти шофьорът е загубил ориентация заради инфраструктурата

Причината за катастрофата с автобуса от Северна Македония в нощта срещу вторник, при която загинаха 45 души, най-вероятно е загуба на пространствена ориентация на водача заради състоянието на инфраструктурата, като това включва пътя, знаците и маркировката. До това мнение стигат експертите от Европейския център за пътна безопасност Дияна Русинова и Красимир Георгиев.
Катастрофата на "Струма": основната версия е за човешка грешка, подпомогната от организацията на движението

© Reuters


Снощи те са направили експеримент с подобен автобус по маршрута на катастрофиралото превозно средство. При него не са успели да стигнат до самото място на инцидента, защото пътят още е затворен. Въпреки това още преди този участък състоянието на "маркировката и знаците е, меко казано, недобро", посочи Георгиев.


Експертите все пак отбелязват, че това е работна версия и може да има и други причини. Като проблеми се посочват също липсата на "котешки очи" по мантинелите, монтирането на опасна мантинела на отбивката за почивка и липсата на осветление на пътните възли. Нарушение на разпоредбите е и пътуването с деца през нощта и вероятният превоз на леснозапалими материали. Красимир Георгиев посочи още, че веднага след катастрофата другите два автобуса от конвоя са се насочили с пълна скорост към границата, а е трябвало да бъдат спрени и проверени.


Вчера организаторът на курсове по безопасно шофиране и бивш рали пилот Димитър Илиев показа във видео сериозни нередности с маркировката и знаците точно в участъка, където стана катастрофата.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK