
© Юлия Лазарова
Говорителят на главния прокурор Сийка Милева и зам.-главният прокурор Борислав Сарафов призоваха медиите да не тиражират версии на несъществуващи очевидци
Човешка грешка, което означава, че не е била забелязана от шофьора островната мантинела, като остава неясно защо е свил надясно към нея. Грешката е улеснена от лошата организация на движението, на маркировката и сигнализацията на пътя
Обобщено, тази е водещата версия за катастрофата с автобуса от Република Северна Македония.на автомагистрала "Струма" през нощта срещу вторник, изнесена на пресконференцията на разследващия екип от следователи и прокурори.
Не е имало взрив, а удар, след който се възпламенява автобусът
Машината се удря в късата мантинела, която се намира на островчето, отделящо мястото за почивка от главния път. Тази мантинела не би трябвало да е там, заяви зам. главният прокурор Борислав Сарафов. "Мантинелата, на която се нанизал автобусът, е опасна и е способствала за инцидента", коментира той.
При удара мантинелата се нанизва в автобуса между предните гуми и стига чак до предната врата, която изхвърчава, пробива резервоара, а автобусът завива неуправляемо наляво към разделителната двойна мантинела по средата на магистралата, докато през това време искри от стържещата по асфалта малка мантинела я превърнали в огниво, което възпламенило горивото, така избухнал пожарът - според разследващите.
Отхвърлена е версията за туби с гориво сред пътниците - открити са само три туби с остатъци от нафта, но те не са били пълни. Това говори, че не те са причина за силния пожар. Не са открити туби с бензин или друга запалителна течност. Отхвърлена е и версията за терористичен акт.
Малшансът с вратите
След като автобусът се удря /втори път/ в разделителната двойна мантинела по средата на пътя, най-силният огън се оказва точно на мястото на изкъртената предна врата и пламъците преграждат пътя за спасяване. А задната врата се оказва затисната отвън от част от голямата разделителна мантинела, тъй като автобусът се врязал между двете й метални ленти. Ръководителят на екипа от следователи Мариан Маринов нарече това "ужасния малшанс" за хората в горящия автобус.
"Има някакъв спирачен път"
- този отговор изкопчиха трудно журналистите след настоятелни въпроси дали шофьорът е опитал да спре. От отговора на следователя се разбра, че шофьорът вероятно е видял островната мантинела в последния миг.
Всички са загинали от задушаване
вследствие на пожара, а не от травми от катастрофата, сочат данните на съдебномедицинската експертиза. До момента са назначени също автотехническа, пожаротехническа и комплексна експертиза., която е най.важната за заключенията. Разпитани са двама свидетели от оцелелите пътници. Те са били будни в момента на катастрофата и независимо един от друг са дали едни и същи показания, изключително ценни за разследването. Пред следствието не се появил досега нито един очевидец от ези, които се появяват пред медиите.
В петък в Северна Македония ще бъдат взети ДНК проби от роднините на жертвите, за да започне разпознаване на телата.
Колко са спасените - седем или осем души
Според показанията на основния свидетел, който е счупил стъклото, спасили са се 8 души от автобуса, но в "Пирогов" са 7. В автобуса са пътували 52-ма пътници, жертвите са 44. От разследващия екип не изключват пътник да се е прекачил на друг автомобил, но свидетелят продължава да е категоричен, че спасените са 8. Загадката е в процес на изясняване.
Екип от 3-ма прокурори и 6-има следователи
разследва катастрофата. Зам. главният прокурор Борислав Сарафов и говорителят на главния прокурор Сийка Милева увериха, че ще информират редовно за хода на следствието и призоваха медиите да не тиражират версии на несъществуващи очевидци.
Междувременно главният прокурор възложи на Върховната административна прокуратура да извърши проверка на маркировката и пътната сигнализация на всички автомагистрали в България. В зависимост от резултатите може да бъде търсена и наказателна отговорност от длъжностни лица.
Проверява се и как автобусът с нередовни докумени е минал през българската граница.