На живо

Катастрофата на "Струма": жертвите отново станаха 45

Катастрофата на "Струма": жертвите отново станаха 45

© Reuters



"Дневник" следи на живо новините след тежкия инцидент, при който 44 души загинаха в запалил се автобус на магистрала "Струма".




Маркировката в района на инцидента била с кристали на Сваровски

Участъкът от магистрала "Струма", където стана тежката катастрофа с македонския автобус, е проектират по правилника от 2000 г. От две години обаче има нови нормативни изисквания. Това се разбра от интервю на бившия председател на Камарата на строителите в България инж. Мирослав Мазнев пред Би Ти Ви. Той уточни, че при пускането на тази отсечка от магистралата е бил "технически директор на група от фирми, изпълняващи този проект при завършването".


"Мантинелата, която виждам, е тази, която на времето ние сме сложили. Там катастрофа заради мантинелата не е имало. Маркировката, която са правили тогава, е била с кристали на Сваровски, за да издържи по-дълго", каза още Мазнев.



Според него, ако има проблеми с пътя, те са заради поддръжката на трасето. Той сравни участъка с този от магистрала "Тракия" между Стара Загора и Чирпан. Двете отсечки били пуснати по едно и също време, но между Стара Загора и Чирпан се появиха проблеми с настилката преди няколко години, което наложи скоростта в участъка да бъде 90 км/ч. Тази година отсечката най-накрая беше ремонтирана.

Инспектори на македонската криминална полиция влязоха в офиса на фирмата "Беса Транс", която е собственик на изгорелия автобус. Целта на проверката е разглеждане на всички документи на компанията.


По-рано днес от Министерството на транспорта съобщиха, че автобусът не е имал лиценз и туристическата фирма е използвала разрешително на друг неин автобус.

Жертвите на катастрофата с автобуса от Северна Македония отново станаха 45, след като при подробен оглед на превозното средство са открити тленните останки на дете, съобщи заместник главният прокурор и ръководител на Националната следствена служба Борислав Сарафов. В първите часове след катастрофата се говореше за 46 загинали. После в продължение на три дни те бяха 45.


Вчера разследващите съобщиха, че са открити 44 тела, а 7 души са настанени в "Пирогов" Това създаде известно объркване, защото при преминаването на автобуса през "Капитан Андреево" в него е имало 52-ма пътници. Така се появи хипотезата, че някой от тях се е качил в друг от общо четирите автобуса от Северна Македония, които са пътували заедно.

Възстановено е движението на "Струма" в района на катастрофата с автобуса

Възстановено е движението по магистрала "Струма" в посока Кулата от разклона за с. Боснек до пътен възел "Старо село", съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Участъкът беше затворен близо четири дни, докато течаха процесуално-следствени действия, свързани с катастрофата с автобуса от Северна Македония, при която загинаха 44 души.
Катастрофата на "Струма": жертвите отново станаха 45

© Цветелина Белутова, Капитал

Опозицията в Скопие поиска оставките на транспортния и вътрешния министри

Катастрофата на "Струма": жертвите отново станаха 45

© Stoyan Nenov, Reuters


Системната корупция доведе до катастрофа с 44 жертви, заяви днес опозиционната ВМРО-ДПМНЕ и поиска оставките на министъра на вътрешните работи Оливер Спасовски и на транспорта Благой Бочварски, съобщи МИА, цитирана от БТА.


Опозиционната партия заяви, че три дни след катастрофата не се знае кой е починал и кой е оцелял, автобусът на "Беса транс" е нямал необходимата документация, той е преминал през митницата, през полицейски контроли и е бил пуснат в международно движение не веднъж, а няколко пъти, а при това нито Оливер Спасовски, нито Благой Бочварски виждат вина в себе си.


В автобуса очевидно е нямало необходимото оборудване за спасяване при инцидент, което включва обикновени чукове за чупене на стъкла, нито пожарогасители. Случаят изнесе на повърхността и това, че през изминалия период всякакви коли са пуснати в движение и за това някой трябва да понесе отговорност, заяви ВМРО-ДПМНЕ.

Прокуратурата в София очаква бърза идентификация на жертвите

Главният прокурор на Северна Македония Любомир Йовески прогнозира, че жертвите на катастрофата на автомагистрала "Струма" в България ще бъдат идентифицирани много скоро, съобщава агенция МИА, цитирана от БТА.


В интервю за телевизия "Сител" Йовески каза, че следователи и един прокурор от България ще посетят Северна Македония, за да вземат материалите от съдебна медицина, които са взети от роднините на загиналите, и извършените ДНК анализи, които след това ще се сравнят с аутопсията на загиналите лица в България и техния ДНК анализ. Изцяло е завършено взимането на материал и са извършени ДНК анализите. Аз имам уверение от съдебна медицина, че утре (днес - бел. аг.) до 12 часа тези материали ще бъдат изцяло осигурени, за да може да се предадат на следователите в България. Вярвам, че това ще стане бързо. И българската, и македонската страна работят за това колкото се може по-бързо да бъдат пренесени останките в страната и да бъдат предадени на техните близки. Установяването на самоличността на загиналите в катастрофата няма да трае дълго. Очаквам в следващите няколко дни този процес да завърши, каза Йовески. Аз имам информация, че аутопсиите в България са извършени, направени са ДНК анализи на загиналите. Там ще трябва само да се сравнят тези данни, вярвам, че този процес няма да отнеме повече от няколко дни, каза Йовески.


Главният прокурор на Северна Македония посочи, че българските прокурори са уверили, че ще осигурят цялата необходима документация за процедурата. От фирмата "Беса транс" е иззета пълната документация за това пътуване на четирите автобуса, иззети са и компютрите, които ще бъдат проверени, каза Йовески.

Нови нормативи изискват обследване на пътищата

От 2000 г. са разработени новите норми за строителството на пътища в България, като скоростният път край Боснек е проектиран и изграден по тях. Това заяви пред Би Ти Ви инж. Георги Златев – бивш директор на дирекция "Поддръжка на пътища" в Агенция "Пътна инфраструктура". По думите му пътят е с Акт 15, където е записано, че заданието е изпълнено така, както е проектирано.


"Тези нормативи са написани по образец на немските и руските стандарти. Германия е страна еталон за строителството на пътища. Към днешна дата, съгласно новите нормативи, трябва да се направи обследване, но това са 20 хил. км", каза Златев.


Според него пътната маркировка е много скъпа за поддържане и за да отговаря на изискванията в цялата страна, трябва да се инвестират около 250 млн. лв. "В последните години има огромен прогрес в обема на възлаганите дейности по отношение на маркировката", допълни той.

Правителството на Северна Македония взе решение специална работна група да създаде организацията по пренасяне и транспортиране на оцелелите и на тленните останки на загиналите от София в Скопие, съобщава БНТ. В тази работна група влизат няколко министерства - на вътрешните и външните работи, на транспорта и на здравето.


Външният министър на Северна Македония заяви, че идентификацията на телата ще отнеме около 7 дни, след което ще бъдат транспортирани.

Автобусът не е проверен на границата заради бавна система

На излизане от Северна Македония на 18-ти ноември нито един от четирите автобуса на туристическата компания "Беса транс" не е проверен от митничарите на граничния пункт "Деве баир". Това призна директорката на македонската митническа администрация Славица Кутиров, цитирана от "Нова телевизия". Според нея това се дължи на "бавната система".
null

© Reuters

null


"В нощта на 18-ти срещу 19-ти ноември на ГКПП Деве Баир освен катастрофиралия на АМ "Струма" автобус не са проверени и останалите три автобуса на "Беса Транс". За нито един от четирите автобуса нямаме данни в митническата система. Това е още доказателство за несъвестното изпълняване на задълженията. Дежурните инспектори от тази смяна твърдят, че тази нощ системата е работила бавно и поради тази причина не са успеели да направят проверка", каза още Славица Кутиров.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK